Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kvv en brokken (50/50)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Marieke*
Zeer actief

kvv en brokken (50/50)

Ongelezen bericht door Marieke* »

Al jaren voer ik diverse soorten/merken kvv. Momenteel krijgen de honden hier een afwisseling van Carnibest, Carnifarm en Naturis.
De oudste hond (13), is keurig op gewicht. Nu begint ze echter sinds een tijdje al heel vroeg onrustig te worden. Duidelijk trek, gezien haar gedrag, ze komt echt "vragen".
Dit heb ik proberen op te lossen door haar eten te verdelen over twee maaltijden. Dit helpt wel iets, maar het scheelt niet veel qua tijd.
Van de week was het vlees nog niet ontdooit en heb ik haar 's ochtends een proefzakje brok gegeven. Die dag had ze haar "normale" gedrag weer. Niet komen vragen om eten, niet onrustig niets. Een paar dagen later heb ik het nog eens getest, met weer hetzelfde resultaat. Wel zo prettig voor haar, de andere honden en mij ;-).
Ik heb dus besloten om haar 's ochtends wat brok te voeren, als dat de oplossing blijkt te zijn. Ik zat te denken om te beginnen met DLG (variant ben ik nog niet uit).

Nu zit ik dus alleen met het volgende: hoe kan ik dit het beste verdelen? De hoeveelheden van zowel het vlees als de brok gedeeld door 2?
Ik vind de hoeveelheden nu erg lastig inschatten.
Kortom, graag ervaringen van mensen die ook zowel kvv als brok op 1 dag voeren. En hoeveel voeren jullie (en het gewicht van de hond?)
dagmar88
Zeer actief

Re: kvv en brokken (50/50)

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marieke* schreef: Nu zit ik dus alleen met het volgende: hoe kan ik dit het beste verdelen? De hoeveelheden van zowel het vlees als de brok gedeeld door 2?
Ik vind de hoeveelheden nu erg lastig inschatten.
Kortom, graag ervaringen van mensen die ook zowel kvv als brok op 1 dag voeren. En hoeveel voeren jullie (en het gewicht van de hond?)

Van brok voer je de helft in gewicht tegenover vlees. Dus dan zou je de vleesmaaltijd halveren en een kwart van het totale gewicht in vlees aan brokken geven.
Ik voer 50/50 vlees en brok. :wink: Maar op het oog, en wat de honden nodig hebben loopt erg uiteen.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik voer ook brok en vlees op 1 dag. Zou ik alleen vlees geven dan ga ik uit van ongeveer 2% van het lichaamsgewicht bij een volwassen hond. En bij de brokken die ik nu voer is 1% van het lichaamsgewicht het advies per dag. Ik voer op het oog maar deze percentages komen daar wel bij in de buurt als de honden niet in het werkseizoen zitten. Met drukke bezigheden krijgen ze uiteraard meer.

Als voorbeeld mijn stafford dame Babs. Zij is 15 kilo. Zij krijgt in de ochtend 75 gram brokken en in de avond 150 gram vlees. Daar blijft zij mooi op gewicht bij en voelt ze zich goed.
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Dank jullie wel voor de tips! Hier kan ik wel wat mee. Ik vond de hoeveelheden erg lastig inschatten, ik wil natuurlijk ook niet dat ze ineens aanzet, ik het voer moet minderen en dat ze misschien weer onrustiger wordt doordat ze minder eten krijgt. Dan schiet het zijn doel voorbij ;-)
Een richtlijn/tips is dus wel handig, op het oog voeren komt dan vanzelf wel weer.

Ik zit dus te denken aan Dog Lovers Gold als brok. Variant vind ik nog lastig. Op zich staat geperste brok me wel aan, ivm het minder verhit zijn etc. Maar geperste brok zet toch wel eerder aan of niet?
Of zijn er nog andere idee-en qua brok? Wat voeren jullie?
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Ze krijgen hier smorgens een bakje ( Zo een gekleurd bakje van de Ikea ) cavom en in de avond lotgering. Zoals de voorgaande reacties voer ik ook op het oog.
Als ze te dik worden dan voer ik ze geleidelijk wat minder. Niet ineens heel veel minder. En als ze wat magerder worden dan voer ik ze ook langzaam wat meer.

Voor mijn naakthond doe ik het hetzelfde alleen krijgt die niet een bakje vol cavom. Want anders kan ik hem rollen haha.
Die hoeveelheid is voor mijn staffords.
Afbeelding
Lella
nieuw lid
Mijn ras(sen): Border collie X Friese stabij
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lella »

Ik ben een beetje onzeker over het voeren van mijn pup. Hij is nu ruim vijf maanden en we zijn sinds kort van drie naar twee keer voeren gegaan. 's Ochtends krijgt hij brok, de helft van de totale daghoeveelheid ( 160 gr.)volgens de verpakking en 's avonds krijgt hij kvv, ook de helft van de daghoeveelheid (200 gr.) Doe ik het zo goed? Hij ziet er super goed uit maar het lijkt wel alsof hij altijd honger heeft. Het is ook altijd zo op.

Alvast bedankt!
Simone88
Actief
Mijn ras(sen): Wawa's en een waussie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Simone88 »

Ik ben heel tevreden over DLG high passion grain free, ze smullen ervan!
Lella
nieuw lid
Mijn ras(sen): Border collie X Friese stabij
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lella »

Dank je wel Canis voor je uitleg. Je hebt helemaal gelijk hoor, met het voeren op het oog. Hij ziet er prima uit maar is idd redelijk actief. Misschien ga ik hem iets meer geven, eens kijken of hij wat langer tevreden is. Nu is hij tussen de middag uitgehongerd lijkt wel ; ) maar uit praktisch oogpunt zijn we overgegaan naar twee keer voeren. Ik geef hem tussen de middag nog weleens een snee brood of een runderoor. Dat scheelt wel maar om daar nou een gewoonte van te maken...
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Ribben voelen is mijn leidraad. Een pup mag best een tikje slank zijn, maar mager hoeft nou ook weer niet. Je voelt snel genoeg of de ribben te scherp aanvoelen, dan kan er wel wat eten bij.
Twee keer per dag kan wel hoor, met die leeftijd. Soms is iets te kauwen na de maaltijd ook lekker om aan de kauwbehoefte te voldoen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”