Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
mergpijp
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
mergpijp
Sara heeft een mergpijp van mij gekregen. Heb erop gelet dat het niet klem kan komen te zitten.
Maar ik heb een ander veiligheidsvraagje.
Is dat stuk bot niet veel te hard ? Ik ben bang dat ze haar ouwe tandjes erop breekt want ze knaagt er echt fanatiek op.
Is dat stuk bot niet veel te hard ? Ik ben bang dat ze haar ouwe tandjes erop breekt want ze knaagt er echt fanatiek op.
Re: mergpijp
Hier zijn ze gek op Bulle pezen,Dydo had ook oude tandjes maar die kon daar nog prima mee over weg!
- Yeufke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Dat laatste gebeurt hier ook dus die krijgen ze daarom hier ook echt niet meer.
Ik ben ook op zoek naar iets nieuws. Eentje heeft ook geen sterke tanden dus ik lees hier even mee.
Ik ben ook op zoek naar iets nieuws. Eentje heeft ook geen sterke tanden dus ik lees hier even mee.
-
- Vaste gebruiker
Ik geef ook wel eens een gekookte mergpijpje,dan mogen ze het merg er uit sabbelen en een uurtje knagen dan haal ik ze weer weg.Hier nooit geen problemen mee gehad.Ik geef het nu minder omdat ze duur zijn geworden,vroeger kocht ik ze voor 50 cent per stuk en nu betaal ik al meer dan 1,50.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Gekookt zou ik sowieso niet doen, sowieso geen gekookte of anderzijds verhitte botten. Gewoon alles rauwSanne123 schreef:Ik geef ook wel eens een gekookte mergpijpje,dan mogen ze het merg er uit sabbelen en een uurtje knagen dan haal ik ze weer weg.Hier nooit geen problemen mee gehad.Ik geef het nu minder omdat ze duur zijn geworden,vroeger kocht ik ze voor 50 cent per stuk en nu betaal ik al meer dan 1,50.

-
- Vaste gebruiker
ach vanaf de jaren 60 doen wij in onze familie het al probleemloos zo.Jeannettebo schreef:Gekookt zou ik sowieso niet doen, sowieso geen gekookte of anderzijds verhitte botten. Gewoon alles rauwSanne123 schreef:Ik geef ook wel eens een gekookte mergpijpje,dan mogen ze het merg er uit sabbelen en een uurtje knagen dan haal ik ze weer weg.Hier nooit geen problemen mee gehad.Ik geef het nu minder omdat ze duur zijn geworden,vroeger kocht ik ze voor 50 cent per stuk en nu betaal ik al meer dan 1,50.

- Gittje
- Zeer actief
Hier krijgt de hond maandelijks 1 à 2 rauwe mergpijpen.
Hij houdt zich dan voornamelijk bezig met het afkluiven van het weinige vlees & vet dat nog aan de buitenkant zit én het uitzuigen van het merg. Eens dat allemaal achter de rug is, interesseert het bot hem geen zier meer.
Hij houdt zich dan voornamelijk bezig met het afkluiven van het weinige vlees & vet dat nog aan de buitenkant zit én het uitzuigen van het merg. Eens dat allemaal achter de rug is, interesseert het bot hem geen zier meer.
-
- Zeer actief
Kruimel heeft gelijk; dit is absoluut ongeschikt bot. Het is idd een risico dat het klem kan komen te zitten en het is te hard. Als er al splinters afkomen dan zijn die vlijmscherp en kunnen schade aan ingewanden veroorzaken. Het kan ook verstopping veroorzaken omdat het niet/slecht verteerd.teckeltoos schreef:Sara heeft een mergpijp van mij gekregen. Heb erop gelet dat het niet klem kan komen te zitten.
Niet/nooit geven is mijn advies. Wel het merg eruit, maar dat er ZELF uithalen en geven. Bot gewoon wegmikken.
Suzanne
-
- Zeer actief
Sanne123 schreef:Ik geef ook wel eens een gekookte mergpijpje,dan mogen ze het merg er uit sabbelen en een uurtje knagen dan haal ik ze weer weg.Hier nooit geen problemen mee gehad.Ik geef het nu minder omdat ze duur zijn geworden,vroeger kocht ik ze voor 50 cent per stuk en nu betaal ik al meer dan 1,50.
Gekookt moet je echt al helemaal niet doen! Het bot wordt er harder van en het wordt nog slechter.
Er zijn voldoende alternatieven; dit is ronduit gevaarlijk.
Natuurlijk, het zal in de meeste gevallen goed gaan.. maar ALS het fout gaat, gaat het goed fout met dure operaties en/of eh... dode honden tot gevolg.
Suzanne
-
- Zeer actief
Tuurlijk.. en mijn opa werd ook 90 met al zijn roken en drinken.Sanne123 schreef:ach vanaf de jaren 60 doen wij in onze familie het al probleemloos zo.Jeannettebo schreef:Gekookt zou ik sowieso niet doen, sowieso geen gekookte of anderzijds verhitte botten. Gewoon alles rauwSanne123 schreef:Ik geef ook wel eens een gekookte mergpijpje,dan mogen ze het merg er uit sabbelen en een uurtje knagen dan haal ik ze weer weg.Hier nooit geen problemen mee gehad.Ik geef het nu minder omdat ze duur zijn geworden,vroeger kocht ik ze voor 50 cent per stuk en nu betaal ik al meer dan 1,50.
Maar, het is gewoon gevaarlijk en er zijn legio veiliger alternatieven... waarom zou je risico nemen?
Suzanne
-
- Vaste gebruiker
Iedere dag dat ik in mijn auto stap loop ik ook risico...sorry ik begrijp de goede bedoeling maar in 53 jaar hier nog geen dode honden in de familie gehad door een gekookte mergpijp.En nu geef ik het niet zo vaak meer maar vroeger thuis kreeg de hond iedere week een gekookt mergpijpje want wij aten iedere week soep.Nooit geen splinters,en zoals al gezegt na een uurtje halen we ze weg en nooit zonder toezicht.Ik ken mijn honden dat zijn geen fanatieke kluivers.Het gaat ze puur om het zachte merg dat slurpen ze eruit en de losse velletje aan de buitenzijde.
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Een hond kan een hoop gewoon verteren hoor. Het enige gevaar is dat het in zn strot blijft hangen waardoor hij stikt.Kruimel53 schreef:Ja, of gedroogd runderkophuid, daar zijn ze ook wel ff zoet mee.nathalie71 schreef:Hier zijn ze gek op Bulle pezen,Dydo had ook oude tandjes maar die kon daar nog prima mee over weg!
Ik geef trouwens ook nooit meer van die rawhide kluiven sinds daar een hond van mij bijna in is gestikt. Die sabbelde er geduldig op totdat het zacht was en probeerde dan zo'n hele sliert in één keer in te slikken. Dat lukte dus nietgelukkig kon ik met mijn hand achter in zijn strot zonder dat hij ging bijten maar anders hadden we een dooie hond gehad ben ik bang.
Maar zo te horen is het geen primitieve gulzigheid wat je hond laat zien.
Toen je met je halve hand in zn strot zat, is je vast ook opgevallen dat die strot een stuk wijder is dan de onze.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)