Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

karakter kruisingen in te schatten?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

hobbyboerderij
Vaste gebruiker
Aantal honden: 4

karakter kruisingen in te schatten?

Ongelezen bericht door hobbyboerderij »

ik heb twee kruisingen gezien waar ik wel interesse in heb. Alleen vraag ik me af of je zou kunnen inschatten wat voor trekjes je bij zulke kruisingen kunt verwachten.
Het ene nest is Alaskan Malamute X Berner Sennen en het andere nest Canadese herder en hollandse herder x Border collie en een Heidewachtel.
Zou er iets zinnigs te zeggen zijn over het karakter en dan vooral qua omgang met andere honden/dieren en met kinderen?
en qua dominantie?
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: karakter kruisingen in te schatten?

Ongelezen bericht door Sas »

geen idee maar ik kan me bijv voorstellen dat twee adhd rassen ook zeker een adhd pupje opleveren.Ik zou gewoon goed kijken naar beide karakters en of dat je aanspreekt
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

hobbyboerderij schreef:ik heb twee kruisingen gezien waar ik wel interesse in heb. Alleen vraag ik me af of je zou kunnen inschatten wat voor trekjes je bij zulke kruisingen kunt verwachten.
Het ene nest is Alaskan Malamute X Berner Sennen en het andere nest Canadese herder en hollandse herder x Border collie en een Heidewachtel.
Zou er iets zinnigs te zeggen zijn over het karakter en dan vooral qua omgang met andere honden/dieren en met kinderen?
en qua dominantie?

Bedenk wat de minst makkelijke eigenschappen van ieder ras zijn en zet die op een rijtje.
Kun je nadenken of dat in één hond ook nog leuk zou zijn.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

dagmar88 schreef:
hobbyboerderij schreef:ik heb twee kruisingen gezien waar ik wel interesse in heb. Alleen vraag ik me af of je zou kunnen inschatten wat voor trekjes je bij zulke kruisingen kunt verwachten.
en qua dominantie?

Bedenk wat de minst makkelijke eigenschappen van ieder ras zijn en zet die op een rijtje.
en of deze karakter eigenschappen bij je roedel past.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Hoe verder de ouderrassen in karakter uiteen liggen, hoe moeilijker het wordt om het karakter van de pups in te schatten.
Kijk, een kruising Stafford x Bullterriër lijkt me duidelijk. Of een Golden retriever x Labrador.
Maar als beide ouderhonden totaal verschillend zijn is er meestal geen zinnig woord over te zeggen.

Nou, toch niet. Die ik ken zijn allemaal lastiger dan volle staffords of bullterriers; baas is een stuk minder belangrijk dan bij staffords, hond agressief en de BT is lang niet altijd betrouwbaar naar mensen :cheer:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat Dagmar zegt. Kijk naar de karaktereigenschappen van de beide rassen en bedenk dan hoe erg je het zou vinden als ze de (voor jou) negatieve dingen van beide rassen erven. Bv jagen van één ras en zelfstandigheid van een ander ras.
Daarbij zou ik zeker goed kijken naar beide ouders en vooral de moeder. Hoe zijn die ? Bij veel kruisingnestjes (niet altijd) woont de vader in de buurt dus dan zou ik die ook nog gaan bekijken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Misschien ten onrechte maar bij deze Canadese herder en hollandse herder x Border collie en een Heidewachtel
Moest ik even pffff..
Misschien omdat ik puur als ik denk aan bepaalde karaktertrekken bij de verschillende rassen denk dat je behoorlijk in je schoenen moet gaan staan.

Ik stigmatiseer, maar als ik dit zie staan dan denk ik aan de soms toch wat onzekerheid van de Canadese of witte herder, het toch wel scherpe karakter van een hollandse herder, het gevoelige en wat hypere gedrag van de border collie, en van de heidewachtel weet ik niet veel, maar ik denk de jachtdrang. Wat overigens bij de witte en de hollandse herder ook behoorlijk aanwezig kan zijn.
Zo zou ik zelf nu kijken naar een potentiele kruising waar mijn oog op valt. En het zegt natuurlijk niets, want ik heb 2 duitse herders gehad en die waren beiden behoorlijk verschillend, en of dat aan opvoeding of aard van het beestje lag weet ik dan weer niet, maar er zijn ook redelijk veel karakter dingen die wel overeenkomen.
De kruising border/friese stabij is ook best wel een eh.. uitdaging, zeer makkelijk hondje, maar met een kop erop. Dat koppige waarschijnlijk van de stabij, maar anderzijds graag wat willen doen met de baas is weer van de border uit.

En natuurlijk blijft het bovenal hond, maar bepaalde raseigenschappen zitten m.i. toch wel in een ras verweven. En dat moet je wel in je achterhoofd houden. Kun je daar mee omgaan, wil je dat etc.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Die kruising van berner sennen en malamute, heel mooi in ieder geval en denk kwa karakter geen simpel mannekes
Maar wel iets dat je niet veel zal tegenkomen, zou een hele uitdaging zijn

Eerst dat ik, ja, das is het, daar wil ik ook een pup van, maar als ik dan nadenk verder heb ik mijn twijfels beetje

Berner sennen, heel koppig en eigenwijs, heel ongezond ras, als je pech hebt dan heb je een hond die heel veel wil bewegen, de malamute dus maar het niet kan door allerlei mankementen aan gewrichten want daar staat de berner helaas bekend voor en die gek word door verveling omdat hij niet kan jagen en rennen

Malamute, onafhankelijk, eigen willetje en groot jachtinstinkt, berner sennen, heel koppig en heel eigen willetje

Ik heb een kruising malamute en een zuivere berner sennen, beide hele leuke honden, passen kwa karakter goed samen
maar hebben toch ieder een karaktertje waar je toch beetje stevig in je schoenen moet staan en de berner heeft heel andere
bewegingsbehoefte dan de malamute, de mal moet uren per dag wandelen en lopen, de berner heeft daar niet zo'n behoefte aan en heeft zware HD, is heel erg lief maar als ze iets niet wil doen dan doet ze het niet, nog veel koppiger dan de malamutekruising.

Ik denk als mijn beide honden een pup zouden hebben met beide karakters het niet gemakkelijk zou zijn
Rattaplan
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Hollandse herder x American Bulldog en Hollandse herder x Fila Brasiliero
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rattaplan »

Wat schelsey al terrecht opmerkt: Naast de verschillende karakters is het denk ik ook zinvol om naar gezondheid te kijken, zeker in het geval van Berner Sennen.

Zelf heb ik een Hollandse herder x American Bulldog pup van 23 weken.
Heel bewust uitgezocht.
Ik wilde graag het lollige lompe van een Bulldog, maar omdat ik ook graag train wilde ik het scherpe van de Hollandse herder erbij.
Daarnaast heel erg goed in het nest gekeken en geselecteerd op het karakter wat het meest bij ons het onze andere hond zou passen.
Tot nu toe een 100 % match!

Andere pups uit dit nest waren te scherp, dat hadden we al snel in de smiezen.
Als Mattie er niet bij had gezeten, hadden we het waarschijnlijk niet gedaan.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik had nest waarover topicstarter sprak kruising berner/malamute, gevonden, tja, hele mooie pups en kwa uiterlijk
helemaal een berner, de dag erna was advertentie weg, vond het nergens meer, wel raar eigenlijk
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”