Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor de 100% kvv voerders...tandaanslag.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Voor de 100% kvv voerders...tandaanslag.

Ongelezen bericht door laeken »

Bas stinkt een beetje uit haar bek. Dat is niet erg maar dat moet wel weg gaan op termijn. Ik heb in haar mond gekeken en er zit iets van aanslag op de achterste kiezen. Toen ben ik denta-sticks (slikt ze in 3 grote stukken door) gaan geven elke dag en hertengewei (vreet ze niet). Ook eet ze nu pensstaafjes en andere kauwdingetjes. Prima, tandjes worden witter heb ik het idee.

Gister was ik in de dierenwinkel en daar werd mij gezegd dat als ik geen snoepjes en brokjes meer zou geven ze onmogelijk tandaanslag kan krijgen. Volgens de meneer in kwestie kan een hond van kvv en gedroogde stukjes vlees ed geen aanslag krijgen omdat die aanslag van koolhydraten komt. Nooit van vlees en groentes. Dus zolang je een hond geen snoepjes met meel en voer als brokken geeft slaat er niks meer op de tanden. Is dat waar? Als dat waar is ga ik de beloningssnoepjes vervangen door gedroogde stukjes kip ed en dan zou ze dus vanzelf weer schone tanden moeten krijgen.

Zijn er mensen die nooit brokjes en dergelijke snoepjes geven die honden hebben zonder aanslag op de tanden?

O ja, ik geef nu ook kippennekken en die gaan erin als koek. Daar wordt WEL op gekauwd. Gelukkig. Bas is nl niet zo'n kauwer. En dat zou wel moeten voor de tanden dus ik probeer me suf met kauwdingen. Hele huis ligt vol met kauwdingen die ze niet moet :engel:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Re: Voor de 100% kvv voerders...tandaanslag.

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

pens staafjes, zou dat een optie zijn, of iets van ribben, die moet ze echt wel kauwen en anders wordt t tandenpoetsen :wink:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

tandaanslag wordt dacht ik veroorzaakt door achtergebleven voedselresten. Dat gebeurt bij alle soorten voer, dus ook bij KVV en gedroogde snoepjes.

Goed knaagmateriaal voorzien is aan te raden, om die achtergebleven voedselresten weg te werken. En dan blijft het feit dat sommige honden er ook gewoon aanleg voor hebben lijkt me.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier werken gedroogde runderoren goed tegen tandaanslag op de achterste kiezen. Daarvoor moeten ze echt de achterste kiezen gebruiken om er stukjes af te kauwen. Heb je zoiets al geprobeerd?

Mila krijgt ook kvv en allerhande voertjes als beloning bij het trainen, dus daar zal die aanslag wel vandaan komen. Het is niet veel, alleen een heel klein beetje op de achterste kiezen inderdaad.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Die van mij krijgt vrijwel alleen KVV, bullepezen en gedroogd-vlees-snoepjes en dergelijke en heeft ook een beetje aanslag op zijn tanden. Weet natuurlijk niet hoe het geweest zou zijn als ik hem alleen brok en dentastix zou geven ;)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die aanslag komt volgens mij door de koolhydraten die een bepaald type eiwit in het speeksel triggeren. Zoiets.

Hier krijgen ze vrijwel nooit iets anders dan vers en hebben ze ook geen aanslag. En vooral: Fien heeft geen aanslag.
Die kleine hondjes zijn daar gevoeliger voor op een of andere manier en hier gaat dat dus goed.
Fien is Bas-formaat schat ik (5,5 kilo).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Volgens mij zorgen dentastix juist voor aanslag op de tanden, er blijven echt stukken zitten in de bek. Ik geef ze niet meer. Ik geef wel frolicjes als beloning en die zijn ook niet echt best, toch hebben mijn honden geen tandaanslag. Ik denk omdat ze ook veel knaagwerk krijgen van natuurlijk (gedroogd) spul. Mika had wel wat aanslag toen ze net bij ons was maar dat is nu weg.

Ik heb die theorie wel eerder gehoord maar weet niet of het waar is. Ik heb wel gelezen dat honden een bepaald enzym in hun speeksel missen die mensen wel hebben. Maar mensen hebben ook tandaanslag dus tja.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Morris heeft best veel aanslag op zijn kiezen en krijgt bijna alleen maar kvv en nauwelijks brok. Hij krijgt ook veel kauwspul (gedroogd spul en ribben, nekken, karkassen etc), maar het helpt maar matig. Dus snap ook echt niet waar het vandaan komt. Volgens mij is de ene hond er ook gevoeliger voor dan de ander.
Heb nu wel zo'n tandenkrabber, maar daar moet ik nog even handigheid in krijgen :mrgreen: misschien dat ik ook maar eens met tandenpoetsen moet beginnen. Er komt soms een geur uit zijn bek daar word je echt niet blij van.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Mooi dit topic ga ik alvast even volgen, runderoren check, platte ribben check, kippennekken vindt ie heerlijk maar als hij er teveel krijgt (bijvoorbeeld als maaltijd) dan gaat ie spugen.
Gelukkig heeft ie niet écht veel tandaanslag maar je moet het wel in de gaten houden natuurlijk.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Heeft Charlie ook op alleen kvv. Met regelmatig wat barf niet of nauwelijks, ook niet als ze er brokken bij eet.
Alleen de hele achterste, maar die liggen ook raar ver. Een soort strotgebit haast :denken: Die poets ik, met prinsessen tandpasta :mrgreen:

Maar sommigen zijn er denk ik gewoon gevoeliger voor. Niko heeft op welk voer dan ook mooie tanden en bij Pjotr (al is die nog piepjong) blijven de achtersten vies. Gebruikt hij ook niet; hij eet met z'n voortanden, dus zal daar wel aan liggen.
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Fijn dit topic!! Mitch heeft redelijk wat aanslag op zijn tanden en ik wilde het daar vanavond even met de dierenarts over hebben (moeten we toch heen voor de enting).. Hij krijgt regelmatig kauwdingen zoals pensstaafjes, gedroogde konijnenoren etc. maar de aanslag wordt helaas niet minder. Op sommige tanden heeft hij het echt heel erg en ik denk dat ik er iets mee moet doen nu voordat het nog erger wordt..

Heeft iemand wel eens tanden schoon laten maken bij de dierenarts? Dat zou best een optie kunnen zijn, maar dan zou Mitch een roesje moeten krijgen en met zijn 7 jaar vind ik dat ook best eng :ugh:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Crista schreef: Heeft iemand wel eens tanden schoon laten maken bij de dierenarts? Dat zou best een optie kunnen zijn, maar dan zou Mitch een roesje moeten krijgen en met zijn 7 jaar vind ik dat ook best eng :ugh:
Ik heb voor Morris nu zelf een tandkrabbertje. Gewoon via de dierenarts gekocht en ze hebben me voorgedaan hoe ik het zelf kan schoonmaken. Moet er nu nog even handigheid in krijgen, maar vind het zeker de moeite van het proberen waard! Als ik in zijn mond zit te wroeten vind hij dat veel minder erg dan als de da dat doet.
dagmar88
Zeer actief

Hier heb je ze ook, maar denk er steeds niet aan :oohja:

http://www.plaza33.nl/shop/index.php?ma ... 11_480_341
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

maart schreef: En dan blijft het feit dat sommige honden er ook gewoon aanleg voor hebben lijkt me.
Ja, Beau en Jeda beide op barf/kvv en waar Jeda een stralend wit gebitje had leek het wel of Beau de hele dag lolly's had gegeten :ugh: Akira is een brokkenhond, die ze overigens niet kauwt heb ik het idee, maar kluift ontzettend veel en heeft een prachtig gebit.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Laat ik nu een hond hebben die kvv krijgt, maar niks wil kauwen.
Ik vrees dat haar gebit binnenkort echt wat aan gedaan moet worden.
Mevrouw laat zich echter door mij niet in haar bek kijken.
Ze vindt heel veel best, maar haar bek is verboden gebied.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Castor krijgt echt alleen maar kvv en nooit brokken, ook geen snoepjes met koolhydraten.
Ik heb zijn gebit wel eens vergeleken met leeftijdgenootjes, en inderdaad witter en mider aanslag.
Maar het is geen grote controlegroep dus kan er geen harde conclusies uit trekken.
Ik zit er zelf aan te denken ze te gaan poetsen zodat ze zo mooi wit blijven, want vind het persoonlijk geweldig zo'n bek vol met witte tanden.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

mmartinn schreef: Maar het is geen grote controlegroep dus kan er geen harde conclusies uit trekken.

:wink: Dat kun je met 13 maanden sowieso niet.
mmartinn
Zeer actief

dagmar88 schreef:
mmartinn schreef: Maar het is geen grote controlegroep dus kan er geen harde conclusies uit trekken.

Hoezo niet?? Ik controleer hem toch met leeftijdgenootjes.
Afbeelding
Joey.K
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joey.K »

Mijn ouders hadden twee kleine hondjes, beide jaar of 14 geworden geloof ik. Hebben hun hele leven gewone brokjes geknabbeld overdag en in de avond kregen ze beide een half kuipje van die ceasar spul enzo.
Toen ze op hun eindje na de dierenarts gingen werd er elke keer gezegd wat een mooie tanden en kiezen ze nog hadden.
Daar is nooit een tandenborstel bij in de buurt gekomen.

Een ander voert ene levenslang KVV en die honden hebben prachtige tanden.

Dus waar het nou precies aan ligt :s geen idee. Wellicht net als met mensen.. de een poetst gewoon en vreet veel suiker etc. en mankeerd niks, de ander poetst gewoon eet veel suiker en halve gebit valt uit elkaar.
mmartinn
Zeer actief

Joey.K schreef:Mijn ouders hadden twee kleine hondjes, beide jaar of 14 geworden geloof ik. Hebben hun hele leven gewone brokjes geknabbeld overdag en in de avond kregen ze beide een half kuipje van die ceasar spul enzo.
Toen ze op hun eindje na de dierenarts gingen werd er elke keer gezegd wat een mooie tanden en kiezen ze nog hadden.
Daar is nooit een tandenborstel bij in de buurt gekomen.

Een ander voert ene levenslang KVV en die honden hebben prachtige tanden.

Dus waar het nou precies aan ligt :s geen idee. Wellicht net als met mensen.. de een poetst gewoon en vreet veel suiker etc. en mankeerd niks, de ander poetst gewoon eet veel suiker en halve gebit valt uit elkaar.
Ja tuurlijk, genetische aanleg speelt altijd een rol.
Maar het een 1 kan natuurlijk wel beter zijn dan het ander. Wat dat nu is laat ik in het midden, maar denk persoonlijk dat koolhydraatarm voedsel altijd beter is voor de tanden.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dumas heeft een bek vol aanslag. En wat ik hem ook geef, hij blijft het houden. Het is nog wel acceptabel maar bij hem is het wel iets wat ik goed in de gaten moet houden. Hij heeft de 1e 13 maanden van zn leven brokken gehad ;)
Luca en Csiva hebben een vrijwel wit gebit. Luca heeft eigenlijk alleen maar kvv gegeten en keurige tandjes :)
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik heb gemerkt bij Bailey dat de aanslag na de overstap op kvv wel een stuk minder is geworden. Je kan ook een lap pens geven (Bas formaat ;) ) of kraakbeen, dat werkt wel als natuurlijke tandenborstel
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

mmartinn schreef:
dagmar88 schreef:

Ik denk wel dat honden die voornamelijk vers eten op de lange duur minder gebitsproblemen hebben dan honden die voornamelijk brok eten, maar op die leeftijd is tandaanslag onafhankelijk van het voer meestal nog minimaal.
mmartinn
Zeer actief

dagmar88 schreef:
mmartinn schreef:
dagmar88 schreef:

Ik denk wel dat honden die voornamelijk vers eten op de lange duur minder gebitsproblemen hebben dan honden die voornamelijk brok eten, maar op die leeftijd is tandaanslag onafhankelijk van het voer meestal nog minimaal.
Schijnbaar is het met mij eens zijn heel moeilijk voor je. :wink:
Zoals ik al zei, Castor heeft minder aanslag dan die leeftijdgenootjes, ik heb het niet gezegd dat die tandjes van die leeftijdgenootjes bomvol aanslag zitten.
Afbeelding
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Volgens mij is de ene hond ook gewoon gevoeliger voor tandaanslag dan de ander. Net als dat de ene hond sneller dik wordt dan de ander, of meer haar verliest dan de ander, etc.
Crista schreef:Heeft iemand wel eens tanden schoon laten maken bij de dierenarts? Dat zou best een optie kunnen zijn, maar dan zou Mitch een roesje moeten krijgen en met zijn 7 jaar vind ik dat ook best eng :ugh:
Mijn oudje is op 12-jarige nog onder narcose gegaan om zijn tanden schoon te krijgen.
Gewoon even aangeven bij de da dat je er niet gerust op bent. Ik had ook anngegeven dat hij de laatste keer ëen vrij lange herstelperiode had. Hij heeft toen een andere narcose gehad en toen liep hij dezelfde avond alweer te springen :wink:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Gollum schreef:Volgens mij zorgen dentastix juist voor aanslag op de tanden, er blijven echt stukken zitten in de bek. Ik geef ze niet meer. Ik geef wel frolicjes als beloning en die zijn ook niet echt best, toch hebben mijn honden geen tandaanslag. Ik denk omdat ze ook veel knaagwerk krijgen van natuurlijk (gedroogd) spul. Mika had wel wat aanslag toen ze net bij ons was maar dat is nu weg.

Ik heb die theorie wel eerder gehoord maar weet niet of het waar is. Ik heb wel gelezen dat honden een bepaald enzym in hun speeksel missen die mensen wel hebben. Maar mensen hebben ook tandaanslag dus tja.
amylase, dat de afbraak van zetmeel (naar suikers) regelt hebben honden niet in hun speeksel idd.. maar volgens mij heeft dat meer te maken met gaatjes in de tanden door suiker :)
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Hier 3 honden op 9 maanden en rond 12 maanden met behoorlijk tandaanslag op brok. Overgestapt op KVV en al snel op NRF en hiermee nog steeds mooie gebitten op senioren leeftijd. Bij een hondje dat gevoelig is voor tandaanslag op KVV, zou ik regelmatig grotere RMB's verschaffen en eventueel af en toe tanden poetsen met een natuurlijke tandpasta en met een krabbertje bijwerken.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

sbientje schreef:
Gollum schreef:Volgens mij zorgen dentastix juist voor aanslag op de tanden, er blijven echt stukken zitten in de bek. Ik geef ze niet meer. Ik geef wel frolicjes als beloning en die zijn ook niet echt best, toch hebben mijn honden geen tandaanslag. Ik denk omdat ze ook veel knaagwerk krijgen van natuurlijk (gedroogd) spul. Mika had wel wat aanslag toen ze net bij ons was maar dat is nu weg.

amylase, dat de afbraak van zetmeel (naar suikers) regelt hebben honden niet in hun speeksel idd.. maar volgens mij heeft dat meer te maken met gaatjes in de tanden door suiker :)
Aha, maar wat is dan die genetische aanleg voor tandsteen wat ik steeds lees? Wat hebben die honden dan meer of minder?
(meer algemeen dan dat ik het perse aan jou vraag hoor)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

daar heb ik geen idee van, ik zou verwachten misschien de stand van het gebit, het gebruik van tanden en kiezen, de hoeveelheid speeksel (als 'doorspoeling' zeg maar), de eetsnelheid... misschien ook hoe gaaf het tand-email is, ik kan me voorstellen dat iets ruwer wat meer voer vasthoudt maar ik heb geen idee of daar variatie in bestaat
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik heb geen idee hoe dat bij honden zit, maar bij mensen is er wel degelijk erfelijk verschil in tanden/tandsteen/tandbederf.
Op nagenoeg dezelfde levenswijze en eetvariabelen kreeg mijn broer nooit gaatjes en tandsteen. Terwijl bij mij de gaten erin vielen. Ik heb de genen van mijn moeder, mijn vader heeft nagenoeg nog een puntgaaf gebit.

Onze Truus heeft voor een (geschatte) 8-jarige echt een bizar slecht gebit. Die mag dan ook dinsdag in de revisie. Maar ik vraag me wel af wat ik haar kan/moet geven om nieuwe aanslag zoveel te voorkomen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”