Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het verhaal

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Het verhaal

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik loop met Dol en Vlo en de labrador van vriendin in het park en er komt een fietser aan met zijn hond los ( hollandse herder) Ik lijn Dol aan want ze is einde loopsheid en kan dan feller reageren en bechermend richting Vlo.Fietser is niet van plan om zijn hond vast te maken en ik gooi de lijn er weer af...stom stom stom :gvd: Herder komt in Dol haar richting en Dol stormt erop af om even duidelijk te maken dat ze moet maken dat ze wegkomt :gvd:
Herder taait af Dol komt aanlopen en die man roept dat ik een lekkere hond heb :boos: vervolg..Dol ging er weer achteraan...teruggeroepen en ze vind zelf wel dat ze een bout heeft verdiend.
Ik neem liever niet Vlo mee omdat ik weet dat Dol beschermend kan optreden maar was dit wel een vorm van bescherming?
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Re: Het verhaal

Ik denk zelf dat ik haar niet had moeten aanlijnen, en toen ze eenmaal aan de lijn zat niet had moeten losgooien hierdoor werd ze alert.Wat denken jullie?
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik vind het bezopen dat die fietser zijn herder niet even aangelijnd heeft en wat Dol betreft, vind dat ze het netjes heeft gedaan al had ik zelf liever de HH weg gebruld
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Nanna schreef:Nee. Honden beschermen elkaar niet. Punt.
Hoe bedoel je dit?.Ik zie namelijk verschil als ik alleen met Dol loop of als Vlo meeloopt en de lab van vriendin erbij.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Laura84 schreef:Ik vind het bezopen dat die fietser zijn herder niet even aangelijnd heeft en wat Dol betreft, vind dat ze het netjes heeft gedaan al had ik zelf liever de HH weg gebruld
Ik vind het stom van mijzelf dat ik haar weer los liet.wetende dat als ze einde loopsheid is toch best fel kan reageren..Ik lijnde haar aan omdat ze nog lekker ruikt.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Pepie schreef:
Hoe bedoel je dit?.Ik zie namelijk verschil als ik alleen met Dol loop of als Vlo meeloopt en de lab van vriendin erbij.
Ze voelen zich gesterkt door elkaar :wink: maar elkaar beschermen? Nee daar geloof ik ook niet in.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
Pepie schreef:
Een hond heeft nooit nobele motieven ;-) En beschermen impliceert dat wel.
De enige hond die beschermt is een moederhond met pups. Zij zal haar leven geven als het moet.
Dat Dol anders op andere honden reageert als Vlo er bij is kan natuurlijk prima. Maar dat is niet omdat ze kleine Vlo wil beschermen tegen eventuele ellende :mrgreen:
Denk idd dat het meer roedelgedrag is dat ze dan vertonen.
"Wij horen bij elkaar en daar hoor JIJ niet bij"

Die man hoeft zijn hond niet per sé aan te lijnen als het daar losloop is, maar hij zou hem wel bij zich moeten houden.
Zeker als jij je hond aanlijnt, Pepie.
Maar ja, dat gebeurt doorgaans niet :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

alm@ schreef:
Pepie schreef:
Ze voelen zich gesterkt door elkaar :wink: maar elkaar beschermen? Nee daar geloof ik ook niet in.
Mwah, dat hoor je vaak inderdaad. Ik heb daar een wat afwijkende mening over.

Overigens denk ik dat in deze specifieke situatie willen beschermen niet meespeelde. Ze hep hormonen. Daar wordt ze een kreng van :F:
Als de hormonen door mijn lijf razen ben ik ook wel eens in staat om iemand de strot af te bijten :lol1:

Maar de motivatie maakt niks uit. Het is ongewenst gedrag. Het kan best zijn dat je de situatie spannender hebt gemaakt door eerst aan te lijnen en daarna weer los te laten. Dat zijn gemengde signalen ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Pepie
Zeer actief

ranetje schreef:
Nanna schreef:
Pepie schreef:
Een hond heeft nooit nobele motieven ;-) En beschermen impliceert dat wel.
De enige hond die beschermt is een moederhond met pups. Zij zal haar leven geven als het moet.
Dat Dol anders op andere honden reageert als Vlo er bij is kan natuurlijk prima. Maar dat is niet omdat ze kleine Vlo wil beschermen tegen eventuele ellende :mrgreen:
Denk idd dat het meer roedelgedrag is dat ze dan vertonen.
"Wij horen bij elkaar en daar hoor JIJ niet bij"

Die man hoeft zijn hond niet per sé aan te lijnen als het daar losloop is, maar hij zou hem wel bij zich moeten houden.
Zeker als jij je hond aanlijnt, Pepie.
Maar ja, dat gebeurt doorgaans niet :wink:
Is geen losloopgebied :mann:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Miranda schreef:
alm@ schreef:
Pepie schreef:
Mwah, dat hoor je vaak inderdaad. Ik heb daar een wat afwijkende mening over.

Overigens denk ik dat in deze specifieke situatie willen beschermen niet meespeelde. Ze hep hormonen. Daar wordt ze een kreng van :F:
Als de hormonen door mijn lijf razen ben ik ook wel eens in staat om iemand de strot af te bijten :lol1:

Maar de motivatie maakt niks uit. Het is ongewenst gedrag. Het kan best zijn dat je de situatie spannender hebt gemaakt door eerst aan te lijnen en daarna weer los te laten. Dat zijn gemengde signalen ;)
Ja dit denk ik zelf ook..echt stom van mij.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Pepie schreef:Ja dit denk ik zelf ook..echt stom van mij.
Mwah. Het is een leermoment. Er is verder niks ernstigs gebeurd, en je hebt iets geleerd.
Is goed, toch?
And few will ever climb
Pepie
Zeer actief

Normaal gesproken had ik haar bij mij geroepen en naast verder gewandeld maar, ik had geen zin in een geilende reu dus ik klikte haar vast.Was trouwens ook een teef die herder.
Oke leermomentje volgende keer aanlijnen en doorstappen als madam einde loopsheid is.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk wel dat honden elkaar beschermen. Motieven hebben daar niets mee te maken. Als een hond optreed als een roedelgenoot in de nesten zit is dat beschermen. De honden beschermen ook vaak hun baas en bezit en voer. Wederom, motief niet van belang lijkt mij.
Toen ik nog 3 honden had moest ik ook niet hebben dat een reu op Eva of Cleo kwam rijden of klappen want dan vloog Dapper uit de bocht. Dat is dus beschermen. Dat is nl letterlijk wat er gebeurd. Ook toen ik met een vriend van mij en zijn reuen liep klapte er een DH op zijn reu. Mijn teef greep die hond meteen. Zij greep nooit reuen. Dus zij beschermde die reu die gepakt werd. :U:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ik ben het volledig met je eens, Laeken.
And few will ever climb
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Miranda schreef:Ik ben het volledig met je eens, Laeken.
Ik ook, heb het meerdere malen meegemaakt.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

En ik denk nog steeds (even afgezien van de hormoontjes die kunnen opspelen) dat honden die in een roedeltje leven sneller zullen ingrijpen of meedoen omdat ze zich gesterkt voelen door hun roedelgenoten. Laat ik het zo zeggen. Het speelt zeker mee.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Toen ik nog twee honden had, Bijou en Kelly, werd Bijou terwijl ze drachtig was gegrepen door een Briard, Kelly vocht nooit terug die vluchtte altijd als een hond een van hen wilde grijpen, maar toen die hond Bijou greep vloog ze toch op die Briard af.

Ik denk dat dat toch echt wel beschermen was.

De honden die ik nu heb gaan juist de tegenpartij helpen als die een van mijn honden wil grijpen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
ranetje
Zeer actief

laeken schreef:Ik denk wel dat honden elkaar beschermen. Motieven hebben daar niets mee te maken. Als een hond optreed als een roedelgenoot in de nesten zit is dat beschermen. De honden beschermen ook vaak hun baas en bezit en voer. Wederom, motief niet van belang lijkt mij.
Toen ik nog 3 honden had moest ik ook niet hebben dat een reu op Eva of Cleo kwam rijden of klappen want dan vloog Dapper uit de bocht. Dat is dus beschermen. Dat is nl letterlijk wat er gebeurd. Ook toen ik met een vriend van mij en zijn reuen liep klapte er een DH op zijn reu. Mijn teef greep die hond meteen. Zij greep nooit reuen. Dus zij beschermde die reu die gepakt werd. :U:
Je verhaal kan wel, maar niet als er geen hond in de nesten zit.
En er zat hier geen hond in de nesten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Hier ook hoor, als een van mijn honden (of ik) belaagd of opgejaagd word door een dreigende/grommende/gespannen hond dan gaat mijn reu er tussen staan (of naast mij) meer niet. Terwijl honden die gewoon komen snuffelen of spelen reageerd hij niet op of gaat mee spelen.
Zodra er een een piep geeft komt ie aan rennen om ze letterlijk uit elkaar te halen door zich tussen de honden in te wringen.
Als er echt gebeten word door de tegenpartij is hij de eerste die zal ingrijpen als ik niet op tijd ben.
Pepie
Zeer actief

ranetje schreef:
laeken schreef:Ik denk wel dat honden elkaar beschermen. Motieven hebben daar niets mee te maken. Als een hond optreed als een roedelgenoot in de nesten zit is dat beschermen. De honden beschermen ook vaak hun baas en bezit en voer. Wederom, motief niet van belang lijkt mij.
Je verhaal kan wel, maar niet als er geen hond in de nesten zit.
En er zat hier geen hond in de nesten.
Wat Dol niet moet hebben zijn honden of een hond die haar tegemoet komen op snelheid, die blokt ze direct. Ik vind toch dat ze alerter is bij mensen die op de fiets zitten en waarbij de hond ergens rondzweeft,volgt zo hond gewoon netjes de fiets dan is er bij Dol niks aan het handje.Je mag kennismaken maar je stel je eigen maar netjes voor..maar hier zag ik nergens een aanleiding behalve dan dat ze ons tegemoet kwamen.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

nou, hier wel hoor. voorbeelden te over. maar daar staan bm's ook wel om bekend. kiefer was er een ster in (op een hele nette manier zolang dat kon) en zelfs peer doet het nu bij lijf.
lijfje was nooit ergens bang voor en liep overal op af maar toen kief wegviel werd het een onzeker bang vogeltje.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hoe verklaren de mensen die zeggen dat hun honden elkaar niet beschermen dan dat een hond wel huis en haard, voedsel en baas beschermd? Want je hoefde mij echt in het donker niet lastig te vallen. De honden stelden zich dan tussen mij en de onbekende persoon op en verdedigden mij wel degelijk. Onbaatzuchtig en zonder commando.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Pepie schreef:Ik denk zelf dat ik haar niet had moeten aanlijnen, en toen ze eenmaal aan de lijn zat niet had moeten losgooien hierdoor werd ze alert.Wat denken jullie?
Als ik uit voorzorg aanlijn dan hou ik mijn hond verder aan de lijn tot de reden van aanlijnen weg is, ook al komt de hond op mijn aangelijnde hond af.
Want zou ik los gooien dan heb ik haar al alert gemaakt op iets en dan kan ze wel wat pittiger reageren is mijn ervaring. Aan de lijn heb ik dan ten alle tijden meer controle. Kan ze ook pittig reageren, maar dan komt ze in ieder geval niet ver en negen van de tien keer verdwijnt de hond dan wel bij het zien van haar houding.
blondie
Zeer actief

Hutsje schreef:
nou, hier wel hoor. voorbeelden te over. maar daar staan bm's ook wel om bekend. kiefer was er een ster in (op een hele nette manier zolang dat kon) en zelfs peer doet het nu bij lijf.
lijfje was nooit ergens bang voor en liep overal op af maar toen kief wegviel werd het een onzeker bang vogeltje.
Hier merk ik ook zeker dat destijds Finn en Bluf voor elkaar opkwamen, en nu met Jol is Bluf ook erg alert als het op opdringerige honden aankomt.
Zelfs de hond van de buuf, de kleine boomer sprong destijds in toen een hond op de zeer zwakke Finn afvloog. De kleine madam was net even wat sneller en gaf de hond te verstaan op te donderen. Terwijl die kleine de meeste honden gewoon helemaal prima vind, dus het was geen gedrag waar we haar in herkenden.
Pepie
Zeer actief

blondie schreef:
Pepie schreef:Ik denk zelf dat ik haar niet had moeten aanlijnen, en toen ze eenmaal aan de lijn zat niet had moeten losgooien hierdoor werd ze alert.Wat denken jullie?
Als ik uit voorzorg aanlijn dan hou ik mijn hond verder aan de lijn tot de reden van aanlijnen weg is, ook al komt de hond op mijn aangelijnde hond af.
Want zou ik los gooien dan heb ik haar al alert gemaakt op iets en dan kan ze wel wat pittiger reageren is mijn ervaring. Aan de lijn heb ik dan ten alle tijden meer controle. Kan ze ook pittig reageren, maar dan komt ze in ieder geval niet ver en negen van de tien keer verdwijnt de hond dan wel bij het zien van haar houding.
:ok:
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik denk ook dat honden elkaar wel beschermen.
Ouwe Cas deed het bij Suske toen ze nog pup was.
En een week of twee geleden was Suske het die Belle beschermde tegen
twee sluipende en jagende DH's

En dat had niks te maken met het in de weg zitten van Suske, die was druk
met haar balletje.
Echt puur die twee etters even vertellen dat ze op moesten zouten :zweep:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het beschermen van de roedel(leden) is ook eigenbelang. Ik denk ook dat honden elkaar in sommige gevallen wel beschermen.
ranetje
Zeer actief

laeken schreef:Hoe verklaren de mensen die zeggen dat hun honden elkaar niet beschermen dan dat een hond wel huis en haard, voedsel en baas beschermd? Want je hoefde mij echt in het donker niet lastig te vallen. De honden stelden zich dan tussen mij en de onbekende persoon op en verdedigden mij wel degelijk. Onbaatzuchtig en zonder commando.
Eigenbelang?
Zijn eigen plek verdedigen?
DeDiana schreef:Het beschermen van de roedel(leden) is ook eigenbelang. Ik denk ook dat honden elkaar in sommige gevallen wel beschermen.
Dat denk ik ook :ok:
Of dat nog onder de term "beschermen" van de andere hond of baas valt weet ik niet.
Misschien wel, misschien niet :engel:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ja? En eigen belang is niet verdedigen? Dat er een reden voor is is duidelijk en wat die reden is doet niets af aan het feit dat honden elkaar dus kunnen verdedigen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:
laeken schreef:Hoe verklaren de mensen die zeggen dat hun honden elkaar niet beschermen dan dat een hond wel huis en haard, voedsel en baas beschermd? Want je hoefde mij echt in het donker niet lastig te vallen. De honden stelden zich dan tussen mij en de onbekende persoon op en verdedigden mij wel degelijk. Onbaatzuchtig en zonder commando.
Eigenbelang?
Zijn eigen plek verdedigen?
DeDiana schreef:Het beschermen van de roedel(leden) is ook eigenbelang. Ik denk ook dat honden elkaar in sommige gevallen wel beschermen.
Dat denk ik ook :ok:
Of dat nog onder de term "beschermen" van de andere hond of baas valt weet ik niet.
Misschien wel, misschien niet :engel:
Ach in geval van mijn herders was het gewoon regelneverij of nichterij. Toen Finn mij tegen mensen wilde gaan beschermen was dat niet zo gewenst in ieder geval :engel:
Maar ben me er wel van bewust dat als we in een groep lopen dat er door destijds Finn en nu met Bluf het opletten erg belangrijk is, en daarin zit toch deels het karakter van de groep waakhonden in, een rottie is ook een waak en verdedigingshond. Eigen groep is belangrijk en wordt goed op gelet.

Ik herinner me ook namelijk de keer dat ik met een pup en Finn op strand stond te wachten en er een lompe duitser op de kleine pup afstoof. Er was geen eigenbelang voor Finn om in te grijpen, maar hij deed het wel (gelukkig, in dat geval)

En met Eef heb ik ook gelopen, als eenmaal het ijs is gebroken hebben de honden de grootste lol, maar ohwee als er een lompe boer aankomt, dan is het voor Bluf bijvoorbeeld ineens "haar Suki".
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”