Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

direct reactie op konijn ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

miko
Zeer actief

direct reactie op konijn ?

Ongelezen bericht door miko »

Hoi,

wij zijn bezig met een eliminatiedieet.
Sinds dinsdagochtend geven we all-animal 100 % konijn en de jeuk onder haar kin lijkt meteen erger dan het al was. Ze heeft nooit eerder konijn gehad.

Ze is pas 5 maanden oud, kan er zo snel reactie op konijn zijn ?

====
(ze heeft al een paar maanden hele kleine bultjes in haar hals en onder haar kin, hierop komt uiteindelijk een klein korstje en dan zijn ze weg, komt af en toe een enkele nieuwe bij. Ze heeft geen ontstoken oren of rode huid, bijt nooit aan haar voetjes. We zijn bij dermatoloog geweest en die stelde als diagnose voedselallergie)

Hiervoor hebben we 4 weken Lotgering 100 % lam gegeven, daar ben ik mee gestopt omdat ik van meerdere mensen hoor dat dat niet zuiver genoeg is en omdat ze dat voorheen al had gehad in carnibest lam/kip. De jeuk is ook nooit weggeweest op de Lotgering lam, wel minder dan toen ze nog carnibest lam/kip en smuldier kreeg.
Eigenlijk kan ik dus nu pas zeggen dat we begonnen zijn met elimineren.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: direct reactie op konijn ?

Ongelezen bericht door Gollum »

Weet je 100% zeker dat er echt niets anders dan konijn in het voer zit? Echt geen graan of rijst of andere toevoegingen? Dan zou je kunnen zeggen dat ze niet goed reageert op konijn, zo niet weet je nog niks eigenlijk.
miko
Zeer actief

het is kvv van all-animal, gemalen konijn met letterlijk huid en haar vermalen......naast de maaginhoud geen enkele toevoeging...
Gollum
Zeer actief

miko schreef:het is kvv van all-animal, gemalen konijn met letterlijk huid en haar vermalen......naast de maaginhoud geen enkele toevoeging...
Ik heb het even opgezocht, het klinkt inderdaad alsof er niks anders in zit dan een gemalen konijn. De prijs vind ik ook nog wel goed te doen, ik zal het onthouden!
Het kan heel goed hoor, dat je hond direct op konijn reageert. Wel jammer als ze die soort nog nooit gehad heeft, heel veel keuze in soorten is er niet zo te zien. Zit je ook op rauwvoerfora? Daar hebben ze over het algemeen wel veel ervaring met eliminatiedieten.
miko
Zeer actief

nee ik zit niet op rauwvoer fora.....

jammer, ik had gehoopt dat ze er niet zo snel op kan reageren.....maar ja, van de andere kant, ik heb een hond gehad die 1 x een pinda had opgegeten en direct zeer heftig reageerde....echt opbouwen van een allergie is dan ook niet altijd aan de orde denk ik.

vermoeiend, ik weet niet wat ik moet doen, doorgaan met konijn of maar weer iets anders zoeken...
Gollum
Zeer actief

Ik hoop dat er ook nog andere mensen reageren, ik heb zelf niet zoveel verstand van elimineren omdat mijn honden nergens allergisch voor zijn.. Ik wil je in ieder geval sterkte wensen!
miko
Zeer actief

Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

All Animal is niet voor elk type hond geschikt als eliminatiedieet. Het is prima voer, het complete dier vermalen, inclusief maag en darm. Maar dat konijn wordt ook graan gevoerd en dat kan reactie geven. Mijn oudste hond had als pup o.a. bultjes onder kin en in hals plus jeuk, dat werd veroorzaakt door overbelasting van de lever. Oppervlakkige huidafwijkingen zijn vrijwel altijd het gevolg van iets onderliggends, al dan niet veroorzaakt door bijv. vaccinaties. Merken als Haaksbarf of Bandit Diervoeding vind ik beter om mee te elimineren als je KVV blijft voeren. Wil je grotendeels zelf in de hand hebben wat je voert, dan is zelf samengestelde voeding een goede optie. Als je contactallergie wilt uitsluiten, dan zou je na elke maaltijd even met een vochtige washand het bekkie van je pup af moeten nemen. En ook eens kijken naar andere voerbakken. Een goed probioticum kan helpen bij huidklachten.
Had mijn hond deze klachten, dan liet ik het behandelen door een bekwaam holistisch dierenarts die naar het individu als geheel kijkt en niet enkel handelt op symptoomuitingen. Vaak zijn de resultaten hiermee wel positief. :wink:
miko
Zeer actief

Golden, kan overbelasting van de lever komen door teveel eiwitten of door verwerken van vaccinatiestoffen in het bloed of...? laatste keer is ze geent op een leeftijd van 12 wkn., nu is ze 5 maanden en een beetje. Na 12 wkn. niets meer gegeven qua medicijnen.

ze eet nu uit een RVS bakje....beter iets anders nemen ? aardewerk ?

Ik heb vanmorgen tannetje koning gesproken, ze zegt "kijk het 2 weken aan, wordt het erger dan stoppen met konijn", in dat geval heb ik gezegd dat ik een afspraak met haar ga maken.

En, wat is een goed merk probioticum ?
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Persoonlijk ben ik van mening (en daar zijn inmiddels volgens visies ook sterke aanwijzingen voor...) dat vaccinaties bepaalde schadelijke cel- en DNA veranderingen teweeg brengen en zich tegen het lichaam kunnen keren. Overbelasting van o.a. de lever van mijn hond, daarvan waren duidelijk de vaccinaties de veroorzaker en dan met name de lepto vaccinatie. Ik zie dan ook enkel maar voordelen om pas vanaf 3 maanden te vaccineren en zeker niet daarvoor en een paar weken erna te titeren en geen enkel voordeel in een lepto vaccinatie waarvan de eerste nog maar onder de 12 weken wordt gegeven, maar dat is een andere discussie. Daarnaast deden de onnodige medicatie en inadequate voeding ook het nodige. Ik heb dus vooral geleerd om onnodige zaken te laten en heb de vele voordelen gezien van een adequate voeding in combinatie met een holistische geneeswijze, die wel degelijk effectief kunnen zijn. Maar goed, er zijn diverse oorzaken voor een hoge leverbelasting, waaronder atopische factoren, invloeden van buitenaf die mede een druk op een lever en bijv. longbelasting bepalen. Vaak gaat atopie ook samen met voedselallergie. Honden die gevoelig zijn voor bepaalde kankervormen, kampen vaak ook met atopie en een erg hoge histaminevorming. Ook dat veroorzaakt extra belasting op een lever. Verse voeding levert de beste kwaliteit hoogwaardige eiwitten en moet in elk geval geen enkel probleem opleveren m.b.t. een lever. Een te grote hoeveelheid vet, een te eenzijdige voeding uit granen en dan met name fytines, kunnen zorgen voor een lever- en pancresbelasting.
Ik had altijd zeer goede ervaringen met Darmclear van De Groene Os. Puur Probiotica is ook prima, evenals Acidophilus Advanced 40+ van Solgar, eventueel aangevuld met wat inulinevezels. Om zaken uit te sluiten zou je inderdaad aardewerk bakken kunnen proberen.
Goed dat je Tannetje Koning als back up hebt benaderd. Zij kan je niet alleen prima helpen met voedingsadvies, maar ook op medisch vlak ondersteunen. :ok:
miko
Zeer actief

dank voor de uitgebreide reactie en tips. Ik kijk het even aan hoe het op konijn gaat en dan zien we verder !
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”