Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

iets meer rust graag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

krissie20
Vaste gebruiker

iets meer rust graag

Ongelezen bericht door krissie20 »

Wij hebben 2 drukke honden die elkaar aansteken. Met name als we ergens heen gaan moet ik me soms doodschamen om hun hypergedrag. Bijvoorbeeld: we gaan op bezoek en de honden gaan mee. Zodra ze uit de auto komen is het al piepen, blaffen (naar elkaar), wild rondspringen, trekken aan de lijn. Laatst waren waren we bij vrienden die ook een hond hebben en toen we gingen wandelen gingen die van ons het eerste stuk tegen elkaar blaffen en naar elkaar toe springen waardoor een normaal gesprek voeren niet mogelijk was. Door de opwinding zijn ze eigenlijk niet te corrigeren. Ik wil hier graag wat aan doen maar weet niet goed hoe.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: iets meer rust graag

Ongelezen bericht door Hippo »

Tara schreef:Dan ga je dus rust afdwingen, en daar begin je thuis al mee.
Zorg dat het commando ZIT (rust) er goed inzit, en accepteer niks meer totdat de honden rustig zitten.
Als ze in de auto zitten te krijsen en te springen dan laat je ze eerst zitten of liggen (rust!) voordat je de auto weer open doet.
Voordat ze uit de auto mogen springen moeten ze stil en rustig zijn, want eerder laat je ze er gewoon niet uit.

Uiteraard begin je dit allemaal eerst thuis in een prikkelarme situatie te trainen. Voor wat hoort wat, en je laat de honden voor alles wat je van ze verlangt eerst zitten en wachten. Vanuit rust kun je dan vervolgens verder. Dat ga je steeds verder uitbouwen, tot je ook in spannende situaties zoveel appel over de honden hebt dat je van ze kunt eisen dat ze zich beheersen.

Dat is niet makkelijk hoor, mijn honden worden ook nogal vocaal als we op het punt staan om de deur uit te gaan.
Als ik dat echt onhoudbaar vind, dan stuur ik ze gewoon naar hun mand en dan mogen ze een voor een komen om in de auto te springen. Ze moeten zichzelf maar beheersen, we zijn tenslotte niet op de kermis. :neenee:
Hier sluit ik mij geheel bij aan. Wat ook helpt is van te voren aangeven waar je mee bezig bent voordat je op bezoek gaat. Dan is er ook begrip van hun kant als je eerst 3x opnieuw moet wegwandelen tot ze zijn bedaard :wink:
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door j.werkman »

Het meeste succes is te halen in je eigen rust. Dus niks geen voor verwachtingen van wat ze gaan doen, of wat je van ze wilt. Zo min mogelijk tegen ze praten, zo min mogelijk snel bewegen, als je iets zegt rustig en zachtjes praten.

Ik denk dat Nanna geen onrust uitstraalt, maar regiseert wanneer ze enthousiasme en wanneer ze rust wil.
Ik vind Tara haar oplossing ook heel goed, maar dat is meer trainen en ook dan heb je persoonlijke rust nodig.

Als ik naar Herman kijk hoe die dat doet met onrustige blaffende springende honden, die zijn er voor hem gewoon niet. En dat duurt maar heel kort, dan worden die rustiger en komen snuffelen, ook dan reageert hij niet. Hij reageert pas als ze normaal doen. Veel baasjes weten helemaal niet dat hun hond rustig kan zijn in contacten.
Bij angstige honden doet hij dat ook altijd.

Eigen rust is zo belangrijk als je iets bereiken wilt en het is iets wat je zelf kunt regelen en heeft altijd invloed op anderen, of dat nu mens of dier is. Gemakkelijk is dat niet, maar volgens mij werkt het wel heel goed.
krissie20
Vaste gebruiker

Tara schreef:Dan ga je dus rust afdwingen, en daar begin je thuis al mee.
Zorg dat het commando ZIT (rust) er goed inzit, en accepteer niks meer totdat de honden rustig zitten.
Als ze in de auto zitten te krijsen en te springen dan laat je ze eerst zitten of liggen (rust!) voordat je de auto weer open doet.
Voordat ze uit de auto mogen springen moeten ze stil en rustig zijn, want eerder laat je ze er gewoon niet uit.

Uiteraard begin je dit allemaal eerst thuis in een prikkelarme situatie te trainen. Voor wat hoort wat, en je laat de honden voor alles wat je van ze verlangt eerst zitten en wachten. Vanuit rust kun je dan vervolgens verder. Dat ga je steeds verder uitbouwen, tot je ook in spannende situaties zoveel appel over de honden hebt dat je van ze kunt eisen dat ze zich beheersen.

Dat is niet makkelijk hoor, mijn honden worden ook nogal vocaal als we op het punt staan om de deur uit te gaan.
Als ik dat echt onhoudbaar vind, dan stuur ik ze gewoon naar hun mand en dan mogen ze een voor een komen om in de auto te springen. Ze moeten zichzelf maar beheersen, we zijn tenslotte niet op de kermis. :neenee:
We proberen bovenstaande al toe te passen en dat heeft ook zeker tot verbetering geleid. Hoe het bij ons dan gaat is. We komen ergens met de auto aan, stappen uit en honden gaan tekeer, wachten tot ze stil zitten en dan gaat de klep open, dan moeten ze even blijven zitten, als ik een commando geeft springen ze uit de auto, en gaan vervolgens blaffend, trekkend, springend elkaar te lijf. Ik kan ze na het uit de auto springen weer laten zitten maar wat te doen als we vervolgens willen gaan lopen en het hyperende ritueel komt weer terug?

Zelf rustig blijven is een goede want meestal raak ik geïrriteerd.
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Hier waren ze net zo hard de auto weer in gegaan. Niet rustig uit de auto komen is terug. Net zo lang tot ze niet meer tetteren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

ayke schreef:Hier waren ze net zo hard de auto weer in gegaan. Niet rustig uit de auto komen is terug. Net zo lang tot ze niet meer tetteren.
Hier ook :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eelke
Actief
Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst

Ongelezen bericht door Eelke »

Ik lees even mee. Ben al veel aan het toepassen, met name zitten voordat er überhaupt iets gebeurt. Met het zitten komt juist vaak het piepen en zenuwen, maar dat is denk ik toch een kwestie van een langere adem hebben dan de hond? Ook al betekent dat dat hij een half uur voor de ingang van het park zit?
Groetjes van Eelke en Teun
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
ranetje schreef:
ayke schreef:Hier waren ze net zo hard de auto weer in gegaan. Niet rustig uit de auto komen is terug. Net zo lang tot ze niet meer tetteren.
Hier ook :ok:
En al helemaal niet los! Allebei aangelijnd uit de auto, en normaal meelopen, eerder gaan we gewoon niet los.
Oh ja, altijd aangelijnd uit de auto.

Veiligheid staat op 1 en ik wil niet dat ze bij andere honden die bij "hun" auto zijn gaan buurten.
De hond van een vriendin van mij is tijdens zo'n vrije ongecontroleerde sprong uit de auto doodgereden door een langskomende auto op de parkeerplaats.
Hondje zou - goed bedoeld - fijn worden uitgelaten door de (volwassen) kinderen :(:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Eelke schreef:Ik lees even mee. Ben al veel aan het toepassen, met name zitten voordat er überhaupt iets gebeurt. Met het zitten komt juist vaak het piepen en zenuwen, maar dat is denk ik toch een kwestie van een langere adem hebben dan de hond? Ook al betekent dat dat hij een half uur voor de ingang van het park zit?
Yep, en gepiep negeer ik volledig, de lucht kan zoooo mooi zijn :mrgreen:
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Als Lais mij te druk wordt ga ik stil staan, ontspan ik en straal ik met élke vezel van mijn lijf uit dat er verder niets meer gebeurt totdat ze rustig is. Ik zeg niks (ik geef dus ook geen commando als zit/af/rustig oid), ik kijk niet naar haar en ik ga haar ook niet aanhalen; gewoon niets, armen ontspannen langs mijn lichaam en een beetje voor me uit staren. Héél belangrijk hierbij is dat je geen (tijds)druk ervaart, want dan kun je die rust dus echt niet uitstralen. Het duurt zolang als dat het duurt.... en dat moet prima zijn.
Laissah gaat dan altijd uit zichzelf zitten en dan is het (in haar geval) goed. Een andere hond zal zodra de rust komt misschien gaan liggen of stil blijven staan. Zodra Lais weer gaat staan ga ik ook weer stil staan en gebeurt er weer niets. 'Oja' zie ja haar dan denken haha, en dan gaat ze weer rustig zitten.

Het werkt wel het beste als je dat ook thuis doet, want dan wordt het voor de hond gewoner. Hoe vaker je het doet hoe sneller de hond erop zal reageren, maar hoe groter de onrustprikkel des te langer dat het (in eerste instantie) weer duurt.
krissie20
Vaste gebruiker

Oke, dus de lijn nog wat strenger doorvoeren en bergen geduld verzamelen. Hebben de mensen met drukke honden ook nog tips die helpen tegen een drukke hond die als een idioot aan de lijn loopt te trekken. We hebben al eerder gewerkt aan het niet-trekken dmv stilstaan maar dat hielp niet. Ik had zelfs het idee dat de hond er nog veel drukker van werd.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Inderdaad, vooral dat apart van elkaar oefenen en dat is nog wel eens intensief ik weet het. Norah wordt nogal hyper van Kay. Zelfde situatie in de auto. Ze kunnen ook niet tegelijk uit auto springen en gehap in Kay mag niet. Ze moet eerst naast mijn zitten voor Kay eruit springt (als het toevallig in die volgorde gaat, want Kay mag er de andere keer weer als eerst uit. Hier helpt het als we met zijn tweeën zijn. Ik de ene hond, partner andere hond, zodat als ze beide mee zijn, dat ze begeleid kunnen worden. Rust bij Norah moet ik gewoon afdwingen, ze heeft de knop zelf niet uitgevonden. :U:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”