Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagtekens.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Vraagtekens.
Ik heb zo mijn twijffel en vraagtekens.
Als je ziet hoeveel buitenlandse hondenstichtingen er zijn en wat die wel niet allemaal verschepen naar andere landen .
Grote overschotten aan honden door veel stichtingen wat al geruime tijd gaande is.
Maar als je dan gaat nadenken over waar die honden dan allemaal vandaan moeten komen loop je ergens spaak.
In landen van herkomst worden ze op straat gedumpt en een groot aantal overlijd op straat en een gedeelte word afgemaakt in dodings stations.
Meestal niet de landen waar aanschaf hoog op het verlanglijstje staat wat voor mijn gevoel dan ook weer niet overeen komt met de gedumpte aantallen..
Als je dan ziet en hoord wat er op staat leeft is dat eigenlijk prakties niets in die landen in verhouding tot de overload aan honden wat daar vandaan komt.
Castratieactie's en weet ik al niet meer zou die hele populaties van honden toch allang moeten hebben opgelost.?
Maar het blijft maar doorgaan.
Als je ziet hoeveel buitenlandse hondenstichtingen er zijn en wat die wel niet allemaal verschepen naar andere landen .
Grote overschotten aan honden door veel stichtingen wat al geruime tijd gaande is.
Maar als je dan gaat nadenken over waar die honden dan allemaal vandaan moeten komen loop je ergens spaak.
In landen van herkomst worden ze op straat gedumpt en een groot aantal overlijd op straat en een gedeelte word afgemaakt in dodings stations.
Meestal niet de landen waar aanschaf hoog op het verlanglijstje staat wat voor mijn gevoel dan ook weer niet overeen komt met de gedumpte aantallen..
Als je dan ziet en hoord wat er op staat leeft is dat eigenlijk prakties niets in die landen in verhouding tot de overload aan honden wat daar vandaan komt.
Castratieactie's en weet ik al niet meer zou die hele populaties van honden toch allang moeten hebben opgelost.?
Maar het blijft maar doorgaan.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
- Aantal honden: 2
Re: Vraagtekens.
Honden die gedumpt worden zoals in spanje gaan naar dodingsstations, de honden hebben 10 dagen. Zieke en gezonde dieren worden bij elkaar gezet, en als ze de dodelijke spuit krijgen, krijgen ze er geen narcose voor de spuit. De spuit is pijnlijk.
Ik snap je vraag wel, waarom worden ze niet allemaal gecastreerd, ik denk dat het een puur geldkwestie is.
Hier in nederland zitten de asiels ook al vol, en het zou beter zijn als eerst hier de honden uit de asiels gehaald worden.
Als je een stichting hondje krijgt, weet je al helemaal niet wat voor hond je krijgt, plus alle ziektes erbij zoals hartworm enz..
Ik snap je vraag wel, waarom worden ze niet allemaal gecastreerd, ik denk dat het een puur geldkwestie is.
Hier in nederland zitten de asiels ook al vol, en het zou beter zijn als eerst hier de honden uit de asiels gehaald worden.
Als je een stichting hondje krijgt, weet je al helemaal niet wat voor hond je krijgt, plus alle ziektes erbij zoals hartworm enz..
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ja die snap ik ook niet..Jion schreef:Hoe kom je daar bij?bouvierpoedel schreef: Als je dan ziet en hoord wat er op staat leeft is dat eigenlijk prakties niets in die landen in verhouding tot de overload aan honden wat daar vandaan komt.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
In Nederland zitten de asielen niet vol met honden hoor. Meer met katten. En vooral met staffords en labradors, die moet je maar net willen.semmyboy schreef:Honden die gedumpt worden zoals in spanje gaan naar dodingsstations, de honden hebben 10 dagen. Zieke en gezonde dieren worden bij elkaar gezet, en als ze de dodelijke spuit krijgen, krijgen ze er geen narcose voor de spuit. De spuit is pijnlijk.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hoi Kees,
ik ben toevallig ooit in Spanje geweest en heb me toen een klein beetje bezig gehouden met deze problematiek. Dus een asiel bezocht, rondgereden en gekeken naar de zwerfhonden, mensen bezocht die met die dieren werken en eens gewoon gekeken wat er nu eigenlijk speelt. Nee, inderdaad, in een land als Spanje loopt niet in elke straat een groep honden. Dat klopt. De problemen zitten vooral ook in Zuid Spanje. Wat daar gebeurd is dat honden een jachtartikel zijn. Honden moet je fokken om altijd verse jonge jachthonden te hebben. Dus de oude dieren en de niet geschikte dieren blijven sowieso al jaarlijks over. Dan praat ik alleen over de podenco's en de galgo's. Daarom ook dat er zoveel van die honden zijn en naar Nederland kunnen komen.
Dan heb je nog de speelgoedhonden. De honden die door mensen als speelgoed voor de kinderen worden aangeschaft. Leuk als pup, in de tuin als jonge hond ivm lastig worden en daarna aan de ketting als ze gaan graven en ontsnappen. Of ze mogen ontsnappen en lopen dan dus ineens vrij rond. Deze dieren werden in die tijd en misschien nog steeds worden zelden gecastreerd. Hebben wel contact met buurthonden en worden dus moeder. De pups gaan dan naar de dierenwinkel, worden uitgedeeld of worden in een doos ergens gedumpt. Of ze worden groter en dan langzaam op straat gezet. Om die reden barst het in landen als Spanje van de Basjes en andere schoothondjes en mixen daarmee. Veel hebben geen baasje dat goed voor ze zorgt en dus lopen er veel van die hondjes op straat en in tuinen.
Daarnaast heb je nog de wat luxere honden. De Duitse herders, de huskies en de staffords ed. Ook die honden liggen vaak in de tuin aan de ketting of lopen rond het huis ongecastreerd. Denk dat castreren not done is in Spanje zoals dat in heel veel landen not done is. Prima als je je hond bij je houdt, jammer als hij los zwerft.
Dus inderdaad, in Spanje struikel je niet over de zwerfhonden. Wel struikel je over de gedumpte jachthonden in een bepaald seizoen, struikel je over de keffende en blaffende honden in half open tuinen die doen waar ze zin in hebben en struikel je over de pups die elke keer weer genomen worden en dan eindigen als tuinhond en om het huis loop hond. Binnen is lastig.
Nu is het natuurlijk zo dat lang niet iedereen daar zo is. Loop je in een deel van Spanje waar de galgo's dood op een Parking liggen in de struiken dan kan je ook zomaar iemand zien wandelen met een abricot poedel met kleren aan. Dus je kan en mag niet zeggen dat in een land er zus of zo met honden wordt om gegaan. Dat er een onuitputtelijke stroom honden uit Spanje kan komen begrijp ik wel. Als wij allemaal onze honden los lieten lopen rondom ons huis en niet castreren dan zou je uit Nederland ook duizenden en duizenden pups per maand kunnen exporteren.
Daarom ook dat het zo extreem veel bastaarden zijn. Hond dekt hondje buren effect. Zelden zijn dat allebei Duitse herders of Yorkshire terriers.

ik ben toevallig ooit in Spanje geweest en heb me toen een klein beetje bezig gehouden met deze problematiek. Dus een asiel bezocht, rondgereden en gekeken naar de zwerfhonden, mensen bezocht die met die dieren werken en eens gewoon gekeken wat er nu eigenlijk speelt. Nee, inderdaad, in een land als Spanje loopt niet in elke straat een groep honden. Dat klopt. De problemen zitten vooral ook in Zuid Spanje. Wat daar gebeurd is dat honden een jachtartikel zijn. Honden moet je fokken om altijd verse jonge jachthonden te hebben. Dus de oude dieren en de niet geschikte dieren blijven sowieso al jaarlijks over. Dan praat ik alleen over de podenco's en de galgo's. Daarom ook dat er zoveel van die honden zijn en naar Nederland kunnen komen.
Dan heb je nog de speelgoedhonden. De honden die door mensen als speelgoed voor de kinderen worden aangeschaft. Leuk als pup, in de tuin als jonge hond ivm lastig worden en daarna aan de ketting als ze gaan graven en ontsnappen. Of ze mogen ontsnappen en lopen dan dus ineens vrij rond. Deze dieren werden in die tijd en misschien nog steeds worden zelden gecastreerd. Hebben wel contact met buurthonden en worden dus moeder. De pups gaan dan naar de dierenwinkel, worden uitgedeeld of worden in een doos ergens gedumpt. Of ze worden groter en dan langzaam op straat gezet. Om die reden barst het in landen als Spanje van de Basjes en andere schoothondjes en mixen daarmee. Veel hebben geen baasje dat goed voor ze zorgt en dus lopen er veel van die hondjes op straat en in tuinen.
Daarnaast heb je nog de wat luxere honden. De Duitse herders, de huskies en de staffords ed. Ook die honden liggen vaak in de tuin aan de ketting of lopen rond het huis ongecastreerd. Denk dat castreren not done is in Spanje zoals dat in heel veel landen not done is. Prima als je je hond bij je houdt, jammer als hij los zwerft.
Dus inderdaad, in Spanje struikel je niet over de zwerfhonden. Wel struikel je over de gedumpte jachthonden in een bepaald seizoen, struikel je over de keffende en blaffende honden in half open tuinen die doen waar ze zin in hebben en struikel je over de pups die elke keer weer genomen worden en dan eindigen als tuinhond en om het huis loop hond. Binnen is lastig.
Nu is het natuurlijk zo dat lang niet iedereen daar zo is. Loop je in een deel van Spanje waar de galgo's dood op een Parking liggen in de struiken dan kan je ook zomaar iemand zien wandelen met een abricot poedel met kleren aan. Dus je kan en mag niet zeggen dat in een land er zus of zo met honden wordt om gegaan. Dat er een onuitputtelijke stroom honden uit Spanje kan komen begrijp ik wel. Als wij allemaal onze honden los lieten lopen rondom ons huis en niet castreren dan zou je uit Nederland ook duizenden en duizenden pups per maand kunnen exporteren.
Daarom ook dat het zo extreem veel bastaarden zijn. Hond dekt hondje buren effect. Zelden zijn dat allebei Duitse herders of Yorkshire terriers.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Dit snap ik nooit zo goed. Hebben honden die in een nederlands asiel zitten er meer recht op ofzo?semmyboy schreef:het zou beter zijn als eerst hier de honden uit de asiels gehaald worden.

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
Ik ben toen trouwens ook ergens geweest met de auto naast een snelweg. Weet niet meer hoe we daar terecht waren gekomen maar in elk geval kon je daar een soort naaldbos in lopen waar dode honden lagen. En er liep een doodsbang roedeltje hondjes zoals Jion die heeft. Allemaal luid keffend en op geen 50 meter te benaderen. Als de dood voor mensen, vast en zeker niet gecastreerd en vast en zeker een manier gevonden om te overleven. Laten dat er een stuk of 6 geweest zijn. Niet gecastreerd lijkt mij en dus kan iedereen al raden wat daar gaat gebeuren. Fokken, weggehaald en naar een dodingsstation. Paar weken later flikkert een ander zijn roedel podenco Andaluzjes daar en begint het weer van voor af aan. Ook lager er toen wij daar waren dode galgo's langs de weg. Helemaal opgeblazen in de brandende zon. Er liep zo nu en dan een manke galgo rond en ook vonden wij her en der kittens van 8 weken in de berm, op de camping en eigenlijk overal. Het lokale asiel had te kampen met mensen die op de honden schoten voor de lol in de avond, honden die over de hekken gegooid werden en dan doodgebeten door de roedels en noem maar op. Ook veel zieke honden uiteraard ivm de daar heersende ziektes en geen maatregelen.
Dus er lopen wel degelijk genoeg honden op straat. Alleen niet zoals je dat bv in de Cariben ziet. In de Cariben is het heel stabiel. In Spanje is het denk ik (want ik woon daar niet) meer tijdelijk. Dumpen, weghalen, dumpen, weghalen. In andere landen kom je 3 jaar later dezelfde hond tegen op hetzelfde strand. Dat zal je in Spanje niet zien.
Wij kwamen ook langs een soort kamp van woonwagens. Daar alleen al liepen rond de 10 volwassen honden en enorme nesten pups met pitbulls en herders. Dat rende door elkaar en woonde in tenten en woonwagens/caravans. Alleen daar al kon je een asiel op runnen denk ik van wat daar rondfokte bij die lui.

Dus er lopen wel degelijk genoeg honden op straat. Alleen niet zoals je dat bv in de Cariben ziet. In de Cariben is het heel stabiel. In Spanje is het denk ik (want ik woon daar niet) meer tijdelijk. Dumpen, weghalen, dumpen, weghalen. In andere landen kom je 3 jaar later dezelfde hond tegen op hetzelfde strand. Dat zal je in Spanje niet zien.
Wij kwamen ook langs een soort kamp van woonwagens. Daar alleen al liepen rond de 10 volwassen honden en enorme nesten pups met pitbulls en herders. Dat rende door elkaar en woonde in tenten en woonwagens/caravans. Alleen daar al kon je een asiel op runnen denk ik van wat daar rondfokte bij die lui.

- dagmar88
- Zeer actief
semmyboy schreef:

Als dat volgens jou zo veel beter zou zijn, doe je dat toch?
Ik heb geen zin in een onopgevoede stafford puber, mecheltje of jack russel.
Ga voor een hond waar ik een klik mee heb. Waar die vandaan komt zal me worst zijn.
-
- Zeer actief
semmyboy schreef:Honden die gedumpt worden zoals in spanje gaan naar dodingsstations, de honden hebben 10 dagen. Zieke en gezonde dieren worden bij elkaar gezet, en als ze de dodelijke spuit krijgen, krijgen ze er geen narcose voor de spuit. De spuit is pijnlijk.
Daar kies je voor. Net zoals jij voor een DH koos wetende dat je dan allerlei ziektes erbij kan krijgen. Je weet net als ik hoe veel ziektes je ras kent. En je weet dat je niet op voorhand weet of je pup ziek is. Waarom mag jij wel willens en wetens een DH kopen en moet ik maar naar een Nederlands asiel omdat Bas een Spaanse ziekte kan hebben? Kan hebben...net zo kan hebben als jouw hond HD, ED, stollingsziekte, die spijsverteringsziekte van DH etc etc kan hebben.
In Nederland zitten de asielen verre van vol. De meeste asielen hebben rondom de 10 - 20 honden. Vaak nog veel minder. Dus dan ga ik daar kijken, zie 3 Jack Russels die staartbijten, keffen en rondjes om hun hysterische as draaien (waren ze rustig dan zijn ze zo weg), 2 mechelaars met gedragsproblemen en dan 1 bernersennen die na een week al weg is en 5 staffords en een stokoude lab met zware HD. En dan moet ik daar mijn hond weghalen? Terwijl jij naar de fokker mag, mag kiezen uit 100 rassen en je hond haalt waar het jou uit komt? En van het ras dat jij kiest? En op het moment dat jij hem wil? Dacht het niet hoor. Ik wilde een klein lief en leuk hondje waar ik alles mee kan doen en waar ik overal mee kan komen. En het moest er leuk uit zien, sociaal zijn, leuk met mijn andere dieren en lekker willen wandelen. Die heb ik dus mooi bij een medeforummer weg gehaald en ze kwam uit Spanje. Waarom mag ik mijn keuze niet zo maken? En moet ik ineens mijn hond in een asiel uit Nederland halen terwijl jij je hond haalt waar je wil? Haha, hoe vreemd.

- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
dagmar88 schreef:semmyboy schreef:
Hier in nederland zitten de asiels ook al vol, en het zou beter zijn als eerst hier de honden uit de asiels gehaald worden.Vind dat altijd wat apart uit de mond van mensen met een rashond van de fokker.
Als dat volgens jou zo veel beter zou zijn, doe je dat toch?
Ik heb geen zin in een onopgevoede stafford puber, mecheltje of jack russel.
Ga voor een hond waar ik een klik mee heb. Waar die vandaan komt zal me worst zijn.
Dat dus
-
- Zeer actief
En voor ik weer een lading verwijten krijg, natuurlijk zitten er fantastisch leuke honden in de asielen in Nederland. Maar die zijn of zo weg omdat ze leuk zijn om te zien, of ze duren wat langer omdat ze een stafford of herder zijn en dat is nu eenmaal enger om te nemen hoe leuk ze ook zijn. En die hoef ik nu gewoon even niet. Ik wil al helemaal geen stafford en co en zeker niet hier in Duitsland en een herder ook even niet omdat ik nu wat anders wilde hebben. Een echt leuk klein hondje als Bas is hier sneller weg dan een krentenbol bij de bakker. En wat je dan krijgt is ook nog eens in 50% of meer van de gevallen een ex broodfokbeestje uit het Oostblok dat dus domweg 1 jaar eerder geïmporteerd is en gekocht in een opwelling. Er lopen in NL meer honden uit broodfok dan uit goede fok rond. Cijfers die ik ooit zag waren schrikbarend vwbt de aantallen pups die legaal geïmporteerd worden. Gek genoeg maken mensen zich drukker om buitenlandse honden via stichtingen dan om pups via handelaren en daarna via nog meer handelaren. Dat is pas erg. Honderden Shitzu's en chi's en JR x beagle x mops x Cavalier die wij jaarlijks laten komen uit varkenskotjes in Oost Europa. Daar moet je je druk om maken. En die hondjes zitten ook vaak in asielen in NL. Plopogige zeer lieve maar krakkemikkige shitzu's en maltezers.
-
- Zeer actief
Ojee was niet bedoeld om een discussie te krijgen van nederlandse asielhonden eerst.

-
- Zeer actief
Wat geeft dat? Lekker laten gaan, jij krijgt deze massa toch niet onder controle dus laat het los....bouvierpoedel schreef:Ojee was niet bedoeld om een discussie te krijgen van nederlandse asielhonden eerst.

- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
laeken schreef:En voor ik weer een lading verwijten krijg, natuurlijk zitten er fantastisch leuke honden in de asielen in Nederland. Maar die zijn of zo weg omdat ze leuk zijn om te zien, of ze duren wat langer omdat ze een stafford of herder zijn en dat is nu eenmaal enger om te nemen hoe leuk ze ook zijn. En die hoef ik nu gewoon even niet. Ik wil al helemaal geen stafford en co en zeker niet hier in Duitsland en een herder ook even niet omdat ik nu wat anders wilde hebben. Een echt leuk klein hondje als Bas is hier sneller weg dan een krentenbol bij de bakker. En wat je dan krijgt is ook nog eens in 50% of meer van de gevallen een ex broodfokbeestje uit het Oostblok dat dus domweg 1 jaar eerder geïmporteerd is en gekocht in een opwelling. Er lopen in NL meer honden uit broodfok dan uit goede fok rond. Cijfers die ik ooit zag waren schrikbarend vwbt de aantallen pups die legaal geïmporteerd worden. Gek genoeg maken mensen zich drukker om buitenlandse honden via stichtingen dan om pups via handelaren en daarna via nog meer handelaren. Dat is pas erg. Honderden Shitzu's en chi's en JR x beagle x mops x Cavalier die wij jaarlijks laten komen uit varkenskotjes in Oost Europa. Daar moet je je druk om maken. En die hondjes zitten ook vaak in asielen in NL. Plopogige zeer lieve maar krakkemikkige shitzu's en maltezers.
Waarom zou jij verwijten krijgen, prima stuk heb je gepost. It is what it is en niks anders

-
- Zeer actief
Omdat mensen dan vinden, misschien ook wel terecht, dat ik Nederlandse asielhonden tekort doe. Ik wil dus duidelijk erbij zeggen dat daar ook leuke honden zitten. Alleen niet direct voor mij op dit moment. Ik heb asielhonden gehad uit Nederland. Een herder en een staffordkruisingKit schreef:
Waarom zou jij verwijten krijgen, prima stuk heb je gepost. It is what it is en niks anders

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik merk ook bij mijn opvanghondjes (doorgaans jonge, ongecompliceerde middemaatjes) dat ze zo weg zijn. Gemiddeld heb ik ze drie tot vier weken in de opvang. De adoptiegezinnen hebben stuk voor stuk ook de Nederlandse asielsites in de gaten gehouden, en daar niets van hun gading kunnen vinden. Of als er een keer wel een geschikt hondje in een Nederlands asiel zat, was het al weg als ze ervoor belden. Dit zijn dus allemaal mensen die niet zo zeer op zoek zijn naar een hond uit het buitenland, maar naar een passende gezinshond, en die kunnen ze moeilijk vinden in de Nederlandse asielen.
Ik heb een tijdje in Valencia gewoond en daar zijn in de woonwijken veel straathonden hoor. Niet in het centrum en de toeristische gebieden (stranden, boulevards, etc.), want daar worden ze denk ik 'opgeruimd'. Maar als je in de gewone woonwijken komt, zie je op schaduwrijke plekken vaak één of meer honden liggen. Mensen houden daar hun hond vaak ook buiten, dus het kunnen ook best honden zijn die wel een eigenaar hebben. Maar als ze zo vrijelijk buiten hun gang kunnen gaan, kunnen ze zich ook vrijelijk voortplanten. En dat is dus niet eens Zuid-Spanje...
En wat Laeken ook zegt: veel pups van oepsnestjes worden gewoon uitgedeeld aan vrienden en bekenden, en zodra ze puppy-af zijn mogen ze het buiten zelf uitzoeken.
Ik heb een tijdje in Valencia gewoond en daar zijn in de woonwijken veel straathonden hoor. Niet in het centrum en de toeristische gebieden (stranden, boulevards, etc.), want daar worden ze denk ik 'opgeruimd'. Maar als je in de gewone woonwijken komt, zie je op schaduwrijke plekken vaak één of meer honden liggen. Mensen houden daar hun hond vaak ook buiten, dus het kunnen ook best honden zijn die wel een eigenaar hebben. Maar als ze zo vrijelijk buiten hun gang kunnen gaan, kunnen ze zich ook vrijelijk voortplanten. En dat is dus niet eens Zuid-Spanje...
En wat Laeken ook zegt: veel pups van oepsnestjes worden gewoon uitgedeeld aan vrienden en bekenden, en zodra ze puppy-af zijn mogen ze het buiten zelf uitzoeken.
-
- Zeer actief
Dat kan ik me voorstellen. Ik heb zelfs even gedacht er een maatje voor Bas in te zien. Nu merk ik echter dat Bas geen maatje wil al klinkt dat extreem raar. Ze is sociaal maar bij ons heeft ze niks met andere hondjes itt bij Merit en Lars waar ze echt wel duidelijk klikte met de chi's. We nemen haar mee naar vrienden met hondjes en liefst beamde ze die naar de andere wereld haha! Ze is extreem makkelijk en sociaal met hondjes maar wil ons niet meer delen. Ze negeert ze altijd volledig. En als ze aan haar ruiken en opdringerig worden dan gromt ze ze weg. Nu kan dat anders zijn als we er een hondje bij zetten. Denk echter dat ze na haar vorige leven gewoon een huis en baasjes voor zichzelf wil hebben.Nanna schreef:Mijn zus zou fungeren als opvangadres voor Yorick, dat schattige kleine hondje uit Spanje. Nu heeft ze hem zelf gehouden maar er hadden zich al 25 mensen gemeld voor hemlaeken schreef:De warme broodjes als maltezers, mooie kleine kruisingen zonder grote problemen ed zijn elk weekend al weer weg. Dan moet je bijna bij de intake wachten om ze te claimen.![]()
Laatst waren we bij vrienden die een hele leuke griffon reu hadden lopen, was op bezoek. Hij was extreem lief tegen Bas maar zij liet hem volkomen links liggen. Na uren en uren spelpogingen en drentelen reageerde Bas nog steeds nergens op. Toen ik Bas op tilde ging ze toch een partij lopen grommen naar dat hondje.

- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Ik snap je vraagtekens.
Alleen al hier in de omgeving weet ik van 2 opvangen dat ze naast opvang ook fokken.
De ene is voor buitenlandse honden, de andere voor Nederlandse.
Alleen al hier in de omgeving weet ik van 2 opvangen dat ze naast opvang ook fokken.
De ene is voor buitenlandse honden, de andere voor Nederlandse.
- Nero12
- Actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herders
- Contacteer:
ik heb sowieso steeds meer vraagtekens bij de stichtingen. Er komen er steeds meer en hoor ook regelmatig verhalen dat het toch behoorlijk om geld gaat ipv dieren helpen. Voor wat betreft het buitenland heb ik het gevoel dat het dweilen met een open kraan is. Al halen we 1000 honden meer naar Nederland, het probleem gaat er niet mee weg. Ik heb geen problemen met buitenlandse honden hierheen halen omdat daar net het hondje tussen zit wat je leuk vindt, maar wel als het enkel gaat om het helpen van een dier. Dan zitten er hier ook genoeg in de asielen.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Hier kan ik mij ook wel in vinden. Er zijn er te veel. En als er te veel stichtingen zijn zijn er ook altijd slechte. En ik geloof dat het daar bp om ging. Er is vraag naar dat soort hondjes en waar vraag naar is wordt geleverd. Of dat nu de broodfok boomers zijn of de zielige ik red een hond hondjes.Nero12 schreef:ik heb sowieso steeds meer vraagtekens bij de stichtingen. Er komen er steeds meer en hoor ook regelmatig verhalen dat het toch behoorlijk om geld gaat ipv dieren helpen. Voor wat betreft het buitenland heb ik het gevoel dat het dweilen met een open kraan is. Al halen we 1000 honden meer naar Nederland, het probleem gaat er niet mee weg. Ik heb geen problemen met buitenlandse honden hierheen halen omdat daar net het hondje tussen zit wat je leuk vindt, maar wel als het enkel gaat om het helpen van een dier. Dan zitten er hier ook genoeg in de asielen.
Ik snap best dat er erg goede stichtingen zijn die het geld wat ze met de hondjes die ze hierheen brengen binnen krijgen andere honden weer castreren en verzorgen maar die zijn de laatste tijd echt in de minderheid aan het raken.
-
- Zeer actief
Het ging mij er een beetje om dat er heel veel honden naar andere landen verscheept worden al jarenlang en door heel veel stichtingen.
Als je daarnaast leest dat sommige stichtingen wel een 800 honden in de opvang hebben in dat land ,en er steeds meertijdelijke opvangplaatsen bijkomen .
Kijk hier in nl dan weet iedereen wel iemand die opvangt voor een bepaalde stichting.
Dan lijkt het net of het aanbod niet minder word maar meer.
Maar dan nog denk ik waar komt die stroom van honden dan vandaan voordat ze opgevangen worden.
Als je daarnaast leest dat sommige stichtingen wel een 800 honden in de opvang hebben in dat land ,en er steeds meertijdelijke opvangplaatsen bijkomen .
Kijk hier in nl dan weet iedereen wel iemand die opvangt voor een bepaalde stichting.
Dan lijkt het net of het aanbod niet minder word maar meer.
Maar dan nog denk ik waar komt die stroom van honden dan vandaan voordat ze opgevangen worden.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Wat interesseert het nou een bal of iemand een bastaardhond uit het buitenland wil hebben, een rashond uit het buitenland of een hond uit het asiel, een pup of een herplaatser wil?blacky schreef:Hier kan ik mij ook wel in vinden. Er zijn er te veel. En als er te veel stichtingen zijn zijn er ook altijd slechte. En ik geloof dat het daar bp om ging. Er is vraag naar dat soort hondjes en waar vraag naar is wordt geleverd. Of dat nu de broodfok boomers zijn of de zielige ik red een hond hondjes.Nero12 schreef:ik heb sowieso steeds meer vraagtekens bij de stichtingen. Er komen er steeds meer en hoor ook regelmatig verhalen dat het toch behoorlijk om geld gaat ipv dieren helpen. Voor wat betreft het buitenland heb ik het gevoel dat het dweilen met een open kraan is. Al halen we 1000 honden meer naar Nederland, het probleem gaat er niet mee weg. Ik heb geen problemen met buitenlandse honden hierheen halen omdat daar net het hondje tussen zit wat je leuk vindt, maar wel als het enkel gaat om het helpen van een dier. Dan zitten er hier ook genoeg in de asielen.
Ik snap best dat er erg goede stichtingen zijn die het geld wat ze met de hondjes die ze hierheen brengen binnen krijgen andere honden weer castreren en verzorgen maar die zijn de laatste tijd echt in de minderheid aan het raken.
Waar het uiteindelijk om draait is dat iemand een hond wil. Punt.
Een hond die bij hén in hun gezinssituatie past. Ik word zo langzamerhand een beetje kriegel van het 'eigen volk eerst' gebral. Gevolgd door 'ja maar, je lost de problemen dáár niet op door een buitenlands 'stakkerdje' te nemen'.
Voor de zoveelste keer: vrijwel iedereen met een hond van een buitenlandse stichting is helemaal niet bezig met het grote Redden Van Arme Stakkerdjes.
Mensen die een hond van een stichting nemen, willen gewoon een leuke hond. En dat hondlief toevallig uit Verweggistan komt en niet uit het asiel in Lutjebroek maakt hen gewoon geen fluit uit. Ze wíllen helemaal niet de wereldverbeteraar uithangen. Ze willen gewoon een hónd.
En de mensen die het hardst deze onzin verkondigen hebben vaak zelf een rashond. Die van buitenlandse oorsprong is (tenzij ze een wetterhoun, markiesje, drent of stabij nemen). Plus het feit, wat Laeken al zegt, de ziekten die bij heel veel rassen gratis en voor nop erbij worden geleverd doen niet onder voor de kans op leishmania, ehrlichia of hartworm. Want als ik zo eens wat rassen bekijk zoals de berner sennen, flatcoat, boxer, duitse herder, cavaliertjes, engelse of franse bulloggen c.s. loop je heel wat meer kans op akelige en pijnlijke ziekten met hoge bijbehorende financiële kosten.
En dan de laatste drogreden: de Nederlandse asiels zitten vol.... pure flauwekul. Het gemiddelde Nederlandse asiel heeft een dozijn honden waarvan de meeste gedumpte onopgevoede puberreuen zijn van het kaliber labrador, herder, jack russel en stafford. Plus kruisingen daarvan.
Nou, dank je lekker. Ik hoef alvast niet de ellende van een ander.
Als je je zo druk wenst te maken, maak je dan in vredesnaam druk over de vele duizenden stakkerige en doodzieke import-broodfokpupjes. Die als warme broodjes over spreekwoordelijke toonbank gaan en die vaak de drie maanden nog niet eens halen.

- Nero12
- Actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herders
- Contacteer:
Ik zeg helemaal niet dat je uit het asiel hier moet. Als je dat specifieke hondje uit het buitenland wil, doen!Het gaat mij erom dat de meeste stichtingen propageren dat ze daar de honden redden en iets gaan veranderen aan de situatie. Daarnaast nemen mensen vaak een hond omdat ze er eentje gered hebben. En dat vind ik dus onzin. En weet je waar ik nu zo moe van word? Dat ze allemaal een hondje vandaar nemen waarbij de stichting een gwweldige omschrijving geeft en dan in NL valt het toch allemaal wel tegen. Hier in de buurt heeft 90% spijt en is niet goed voorgelicht. De hond is zeer angstig en kan amper los. De meeste stichtingen moeren gewoon eerlijk zijn. Je weet het karakter niet en je verandert het probleem daar niet. Net als dat je met broodfok met het kopen van de pup niets redt doe je dat in het buitenland ook niet.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Gelukkig lossen die problemen allemaal op als je een rashond koopt?Nero12 schreef:Ik zeg helemaal niet dat je uit het asiel hier moet. Als je dat specifieke hondje uit het buitenland wil, doen!Het gaat mij erom dat de meeste stichtingen propageren dat ze daar de honden redden en iets gaan veranderen aan de situatie. Daarnaast nemen mensen vaak een hond omdat ze er eentje gered hebben. En dat vind ik dus onzin. En weet je waar ik nu zo moe van word? Dat ze allemaal een hondje vandaar nemen waarbij de stichting een gwweldige omschrijving geeft en dan in NL valt het toch allemaal wel tegen. Hier in de buurt heeft 90% spijt en is niet goed voorgelicht. De hond is zeer angstig en kan amper los. De meeste stichtingen moeren gewoon eerlijk zijn. Je weet het karakter niet en je verandert het probleem daar niet. Net als dat je met broodfok met het kopen van de pup niets redt doe je dat in het buitenland ook niet.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- dagmar88
- Zeer actief
Nero12 schreef: Je weet het karakter niet en je verandert het probleem daar niet.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Bij sommige stichtingen voor buitenlandse honden vind ik dat er wel heel veel hierheen gehaald wordt, soms met tientallen tegelijk en vaak voordat er duidelijk zicht is op een baasje. Dan komt er zowat wekelijks nieuwe aanvoer hierheen, en lijken er steeds meer opvanggezinnen nodig om al die hondjes tijdelijk onder te brengen. Dat vind ik wel jammer.
Verder vind ik dat iedereen gewoon zelf de keuze moet maken voor hetzij een herplaatser uit een asiel of via een herplaatsingssite, hetzij eentje van een stichting uit het buitenland. Of een rashonden- of kruisingpup. Net zo min als kritiek van rashondeneigenaren op buitenlandse honden gerechtigd is, is het van buitenlandse hondeneigenaren pf herplaatser-eigenaren gerechtigd kritiek te hebben op de keuze van een rashondenpup lijkt mij. Het gewijs naar elkaar of zichzelf op de borst slaan vanwege de eigen betere keuze leidt nergens toe en is in mijn ogen ook gewoon nutteloos.
Verder vind ik dat iedereen gewoon zelf de keuze moet maken voor hetzij een herplaatser uit een asiel of via een herplaatsingssite, hetzij eentje van een stichting uit het buitenland. Of een rashonden- of kruisingpup. Net zo min als kritiek van rashondeneigenaren op buitenlandse honden gerechtigd is, is het van buitenlandse hondeneigenaren pf herplaatser-eigenaren gerechtigd kritiek te hebben op de keuze van een rashondenpup lijkt mij. Het gewijs naar elkaar of zichzelf op de borst slaan vanwege de eigen betere keuze leidt nergens toe en is in mijn ogen ook gewoon nutteloos.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Dat is ook onzin. Mijn spanjaard heb ik niet omdat ik nu kan zeggen dat ik een hondje heb gered. Ik heb haar omdat, zoals al meermaals genoemd in dit topic, er in NL geen leuke hond voor ons te vinden was en ik absoluut geen pup wil om mijn eigen gezondheidsredenen. Da's toch simpel? Waarom toch altijd al die aannames en eeuwige discussies over eigen honden eerst, enge ziektes, wereldverbeteraars en blablablaNero12 schreef:Ik zeg helemaal niet dat je uit het asiel hier moet. Als je dat specifieke hondje uit het buitenland wil, doen!Het gaat mij erom dat de meeste stichtingen propageren dat ze daar de honden redden en iets gaan veranderen aan de situatie. Daarnaast nemen mensen vaak een hond omdat ze er eentje gered hebben. En dat vind ik dus onzin. En weet je waar ik nu zo moe van word? Dat ze allemaal een hondje vandaar nemen waarbij de stichting een gwweldige omschrijving geeft en dan in NL valt het toch allemaal wel tegen. Hier in de buurt heeft 90% spijt en is niet goed voorgelicht. De hond is zeer angstig en kan amper los. De meeste stichtingen moeren gewoon eerlijk zijn. Je weet het karakter niet en je verandert het probleem daar niet. Net als dat je met broodfok met het kopen van de pup niets redt doe je dat in het buitenland ook niet.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Je hoeft het niet gelijk zo persoonlijk te nemen Jion, ik praat in zijn algemeenheid en heb het dus niet over 1 of meerdere reacties in dit topic, anders had ik die wel gequote.
Maar in de loop van de tijd die ik op dit en andere hondenfora rondgehangen heb is me deze tweedeling meerdere malen opgevallen, zowel van rashondenbezitters richting buitenlandse honden of bastaards en herplaatsers als andersom. Voor mij is het een niet beter dan het ander. Iedereen moet gewoon de hond kiezen die het beste past en dat kan voor de een een buitenlandse hond zijn, voor een ander een asielhond uit Nederland en voor weer een ander een rashonden- of kruisingpup. Dat is alles wat ik heb willen zeggen, meer niet.

Maar in de loop van de tijd die ik op dit en andere hondenfora rondgehangen heb is me deze tweedeling meerdere malen opgevallen, zowel van rashondenbezitters richting buitenlandse honden of bastaards en herplaatsers als andersom. Voor mij is het een niet beter dan het ander. Iedereen moet gewoon de hond kiezen die het beste past en dat kan voor de een een buitenlandse hond zijn, voor een ander een asielhond uit Nederland en voor weer een ander een rashonden- of kruisingpup. Dat is alles wat ik heb willen zeggen, meer niet.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik heb een rashond, een buitenlandertje en een kruising. In welk hokje hoor ik. 

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik vind het gewoon gezanik.
er zijn goede en slechte fokkers, er zijn goede en slechte stichtingen en er zijn ook goede en slechte asiels.
kijk gewoon wat verder dan je neus lang is als je een hond wil en verdiep je in de fokker, de stichting of het asiel.
liefde kent geen grenzen en de wereld verbeteren hoeft niet als je een hond neemt, ook niet als dat een buitenlandertje is.
je heft het gemak waarop mensen in nederland honden in het asiel dumpen immers ook niet op door een asielhond te nemen.
zo lang het niet uit die verschrikkelijke broodfok is zal het mij een zorg zijn waar iemand zijn/haar hond vandaan haalt.
ik vind het veel belangrijker dat er weloverwogen gekozen wordt voor een hond in huis en er niet vandaag besloten is dat er eigenlijk gister al een hond in huis geweest had moeten zijn.
van dat laatste krijg ik wel de kriebels, niet in het minst omdat dat toch wel heel vaak potentiele broodfokklanten zijn.
er zijn goede en slechte fokkers, er zijn goede en slechte stichtingen en er zijn ook goede en slechte asiels.
kijk gewoon wat verder dan je neus lang is als je een hond wil en verdiep je in de fokker, de stichting of het asiel.
liefde kent geen grenzen en de wereld verbeteren hoeft niet als je een hond neemt, ook niet als dat een buitenlandertje is.
je heft het gemak waarop mensen in nederland honden in het asiel dumpen immers ook niet op door een asielhond te nemen.
zo lang het niet uit die verschrikkelijke broodfok is zal het mij een zorg zijn waar iemand zijn/haar hond vandaan haalt.
ik vind het veel belangrijker dat er weloverwogen gekozen wordt voor een hond in huis en er niet vandaag besloten is dat er eigenlijk gister al een hond in huis geweest had moeten zijn.
van dat laatste krijg ik wel de kriebels, niet in het minst omdat dat toch wel heel vaak potentiele broodfokklanten zijn.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love