Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Navajo attackt Bo met uitlaten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mieke-Bo

Navajo attackt Bo met uitlaten

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Ja het klinkt lollig en de eerste keer schrok ik met een lach... :schrik:

De eerste weken ging Navajo mooi mee aan de flexi om het meelopen wat te versoepelen. Nou dat was een prima basis want nu ik de korte riem eraan heb is meelopen geen probleem en moet ik hem zelfs inhouden.

Maar vandaag deed zich een nieuw "ding" voor!

Het liep rustig naast elkaar, Navajo dwarrelt nog van links naar rechts en van voor naar achter maar dat komt wel goed. Alleen hij attackt Bo te pas en te onpas. De eerste keer keek Bo heel geschrokken en zei ik gelijk foei tegen Navajo. Ik wil geen geklier aan de lijn.

Bo is het type hond dat het wel pikt maar ik zie aan hem dat hij bescherming zoekt bij mij. Hij is te goed voor Navajo! Nu probeer ik het allemaal goed in de gaten te houden maar er word nogal wat van mij gevraagd.
Verkeer, losgeslagen pup, Bo, orde, zelf lopen en nu vooral op de been blijven.

Ik corrigeer Navajo nu dus en probeer zijn attack voor te zijn, kan ik nog iets doen voordat dit jolige pupje veranderd is in een puber en te pas en onpas iedereen gaat attacken?
Laatst gewijzigd door Mieke-Bo op 16 mar 2014 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Navajo attackt Bo met uitlaten

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik zou het netjes lopen aan de lijn (en dus niet van links naar rechts, van voor naar achter) alleen met hem oefenen, dus voor nu even alleen met hem lopen zodat je alle aandacht bij hem hebt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik ben benieuwd hoe Bo daar over een maand of twee mee omgaat eigenlijk.
Mijn hond is minder goedmoedig als de pup ouder wordt.

In de familie is een nieuwe pup(teef) en ze komt mee als ze bij ons langs komen.
In het begin was Ita zachtjes en nogal goedmoedig.
Hondje is nu 4,5 maanden en ik zie Ita geleidelijk een andere houding aannemen.
Vanmorgen was de pup er en Ita gromde vanuit haar tenen heel dreigend omdat puppekind nogal springerig en aandachtvragend was.
Pup heeft het heel snel begrepen.
En Ita begint op haar strepen te staan.
Spelen is prima maar de grenzen worden door haar gesteld.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

En daarom wordt adviseren ze dus om een pup ook vooral veel alleen uit te laten, want anders ben je net een politie-agent en ben je continue je pup aan het corrigeren voor je het weet. En dat is dus helemaal niet nodig. Je hond heeft geleerd dat jij het regelt, maar misschien moet je hem leren dat dit pupje bij jullie blijft en dat hij het in dit geval dus wel zelf moet gaan regelen. Waarschijnlijk gaat dat inderdaad makkelijker als pupje ouder is en pupkrediet verliest. Kay heb ik ook heel erg geleerd dat ik het regel en bij Norah geeft hij dus ook heel slecht zijn grenzen aan terwijl zij ver over de grens gaat.
Pupje moet nog zo veel leren. Kan je je beter op concentreren als je er alleen mee loopt. Prikkel Bo is op dit moment belemmerend voor het wandelen en leren van de pup zou ik zeggen
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Toen Zoë erbij kwam en nu met Sjon, neem ik ze toch gewoon samen mee hoor. Ieder aan een eigen kant in het begin, ging prima, niet aan de flex trouwens, gelijk op de korte lijn, dan kunnen ze ook niet zo makkelijk heen en weer voor je voeten. Sjon kan nu prima naast Suus aan dezelfde kant lopen, zonder geharrewar.
Pup gaat sowieso vaker uit, dan oefen(de) ik gelijk op netjes naast lopen, gaat praktisch vanzelf dan.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Wat is een attack? Is het gewoon een baldadige uitnodiging tot spelen, of komen er ook ontblote tandjes en lelijke gezichtjes bij kijken?
En wie heeft de broek aan in huis?

Ik heb een keer een opvangertje gehad die op jonge leeftijd hier al probeerde de boel over te nemen. Dat was ook een pupje wat in het nest alles voor het zeggen had. Mijn goeie Scott (een hond die graag de tweede viool speelt) liet veel gebeuren, maar niet alles. En dat zorgde voor veel gemorrel en stampij in huis en buiten.

Nouja, ik kon die pup snel weer inleveren toen hij geadopteerd werd, maar ik kan me voorstellen dat dit in zo'n situatie aanhoudt tot de jonge hond oud genoeg is om de rest onder de duim te houden.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
binkebobbel
Actief
Mijn ras(sen): kruising bull terrier x boerenfok
yorkshire terrier
kruising vlinder/keeshondje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door binkebobbel »

Heel herkenbaar. Hier loop ik dus ook nog veel alleen met Sterre want die heeft er ook een handje van
om opa Bucka steeds te attacken (aan zijn riem sjorren grommend om hem heen springen poten bijten
vooral in Bucka's hakken enz) Cindy laat ze wel met rust.
Maar denk dat dat komt omdat Cindy verandert van een lief schattig yorkje in een pittbull wanneer
Sterre het bij haar probeert.

Bucka is te soft en wacht tot ik het oplos.
Dus hebben we een hele tijd steeds apart gelopen met Sterre en de oudjes, sinds kort lopen we nu het laatste
rondje wel met alle drie de hondjes en het gaat steeds beter. Alleen het laatste stukje wil Sterre nog wel
weer Bucka pesten. Al zal dat waarschijnlijk meer te maken hebben met het tempo waarin we lopen.
De oudjes lopen wat rustiger op hun gemakje te snuffen en dat duurt Sterre gewoon te lang. Te weinig actie
op zo'n moment denk ik.
Groetjes Angela en Bucka, Cindy en Sterre
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Is het echt een 'attack' in de zin van dat hij Bo wil vermoorden (ongeveer dan) of is het meer een spelattack waarbij Navajo grommend en bijtend om Bo heen stuitert?

Ik zou sowieso de honden even apart uitlaten, niet zozeer om de attack maar wel om Navajo te leren dat hij normaal aan de riem moet lopen. Verder mag je best duidelijk maken dat er aan de riem niet geklierd wordt, ik deed dit altijd door Oryn met een wat kortere lijn aan één kant te laten lopen en Alfy en Pia aan de andere kant met volledige lijn. Oryn had vrij snel door dat als hij ging lopen kloten, hij ineens veel minder vrijheid had dus die stopte daar vrij vlug mee. Bij Oryn was het overigens gewoon spelen
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Voor je eigen gemoedsrust zou ik ze ook even apart uitlaten. Anders heb je teveel aan je hoofd op dat moment.
Afbeelding
Mieke-Bo

Het is een spelattack.

Bo hoopt nog elke keer dat ik het oplos maar ik los het probleem niet op. Bo moet leren voor zichzelf op te komen en zijn grens aan te geven. Ik ben geen honden agent. In huis begint Navajo steeds brutaler te worden en ook hier laat Bo het allemaal maar gebeuren, hij speelt wel mee, gromt ook een beetje en legt Navajo regelmatig op zijn rug maar als Navajo echt in zijn oren gaat hangen en Bo piept dan komen die pruilogen dat ik moet helpen en ik hoop dat binnenkort dát eens gestopt gaat worden door Bo dat Bo Navajo eens een goeie snauw geeft!

Puppy tegoed is bijna op, gaat geen weken meer duren voordat Bo even goed boos word en van mij mag hij! Het gaat soms ook best lomp. (van twee kanten hoor, Bo is soms ook lomp met puppy)

Navajo loopt 5x per dag waarvan 2x alleen en Bo loopt dus 3x mee. Een ander schema ga ik niet redden omdat ik ook nog steeds herstellende ben van Giardia. Hondjes zijn wel beter trouwens!
En het is gelukkig geen hele wandeling, eenmaal in het park gaan de touwtjes los en vermaakt het zichzelf wel. Kan nu even niet anders.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik zou niet te hard zeggen dat het puppykrediet bijna op is :schrik: Hier duurde het zeker tot een maand of 6/7 voordat Tessa echt duidelijk ging maken dat iets niet leuk was en pas nu (met 11 maanden) krijgt hij echt gruwelijk op zijn donder.

Oefen meteen op netjes aan één kant lopen en de lijn kort houden, zo kan je Bo aan de andere kant houden. Met zulke dingen grijp ik zelf in, ik wandel en heb geen zin in gedonder. In huis en los mogen ze het zelf oplossen (tenzij het echt te ver gaat), aan de lijn niet.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik heb hier wel Bo geholpen toen er een pup bij was. Door het te regelen accepteerde Bo het veel makkelijker en kon het ook leuk vinden
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik grijp ook zelf in, dat laat ik niet aan de honden over.
Dat gedonder wil ik zeker niet als ik een volwassen hond en een pup samen aan de lijn heb.
Kom zelf graag ook weer heel thuis.

Je kunt van een hond (van Bo dus) overigens niet eisen dat hij er zelf "wat aan doet" als dat er niet in zit :wink:
Ik zou dus wel helpen
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Mieke-Bo

Krijg niet de indruk dat Bo het niet leuk vind, maar krijg wel de indruk dat hij over zich heen laat lopen. Ik spreek geen hondentaal, en wil best ingrijpen en doe dit soms ook maar dan niet met mijn handen of voeten. Nee, ik ga ineens heel hard gillen of zet de stofzuiger aan, laat een pan vallen of ga naar de wc. Zo krijgen ze een externe prikkel, zijn afgeleid van wat hun deden en gaan ze op andere voet verder.
Ik ga niet zoals mijn moeder vanmorgen deed Bo aaien en helemaal in het dons leggen en Navajo toespreken van: Stoute hond! Dat snapt een kip nog niet. Nee, de natuur moet het zelf oplossen, ik doe als mens toch te snel iets verkeerd omdat ik hun taal niet snap. Aan de lijn is overigens niet trekken, beiden aan 1 kant en geen geouwehoer. En dat is soms wel multitasken met een speedy pupje. Het tempo bepalen is aan mij maar is voor mij nog wel lastig, omdat ik gammel ben ga ik snel stenen kijken en die onzekerheid uit zich in 2 hondjes die het voortouw willen nemen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:Ik grijp ook zelf in, dat laat ik niet aan de honden over.
Dat gedonder wil ik zeker niet als ik een volwassen hond en een pup samen aan de lijn heb.

Je kunt van een hond (van Bo dus) overigens niet eisen dat hij er zelf "wat aan doet" als dat er niet in zit :wink:
Ik zou dus wel helpen
dat dus :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Mieke-Bo

Ik zou dus wel helpen
Aan de lijn grijp ik wel in! Dat is een andere situatie. :wink: Maar in huis tijdens spel niet.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

bo heeft ook in huis recht op jouw bescherming, dus als ie om hulp vraagt zou ik pup even bij hem weghalen.
gaat vrij makkelijk als je dan ook even met je pup speelt, is bovendien een mooie gelegenheid voor wat een op een contact tussen jou en pup.
win/win voor iedereen lijkt me.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

renee-uk schreef:bo heeft ook in huis recht op jouw bescherming, dus als ie om hulp vraagt zou ik pup even bij hem weghalen.
gaat vrij makkelijk als je dan ook even met je pup speelt, is bovendien een mooie gelegenheid voor wat een op een contact tussen jou en pup.
Dat dus! :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Mieke-Bo schreef:

Ik zou dus wel helpen
Aan de lijn grijp ik wel in! Dat is een andere situatie. :wink: Maar in huis tijdens spel niet.
Als Bo zich terugtrekt is dat een teken dat het even genoeg is.
Als de pup dan door gaat en Bo laat (voorzichtig :mrgreen: ) merken dat dat niet de bedoeling was, maar hij stopt de pup niet duidelijk genoeg dan zou ik de pup stoppen/afleiden/ even zelf met de pup spelen.

Als hij niet wegloopt of de pup zelf weer opzoekt, zoekt hij het zelf maar uit.
Laatst gewijzigd door ranetje op 18 mar 2014 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik grijp ook gewoon in hoor.

Als Bo lekker ligt te slapen en Max springt op haar, gaat aan haar oren trekken etc vindt ze dat meestal niet erg. Vaak gaan ze daarna samen spelen.
Maar Als ze echt rust wilt komt ze bij mij liggen, ze weet dat ik er dan voor zorg dat Max haar niet komt pesten.

Buiten als ze beiden los zijn net zo.
Soms wil Bo spelen met Max maar soms heeft max daar echt geen zin in omdat hij wil snuffelen. Dan komt hij bij mij lopen en dan zorg ik ervoor dat Bo hem met rust laat.
Of als ik het zie roep ik Bo bij me zodat Max even lekker z'n ding kan doen.p

Werkt prima! En ik vind het fijn dat ze met 'probleempjes' bij mij komen.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Mieke-Bo schreef:

Ik zou dus wel helpen
Waarom is dat zo anders? Omdat je er dan zelf last van hebt?
Hier greep ik wel in. Bailiff pikte veel te veel in mijn ogen, Saar was daar een stuk duidelijker in naar Sofie. In mijn ervaring is de tolerantie bij reuen toch hoger naar puppen toe dan bij teven. Die zijn wat strenger in de opvoeding.

Ik vind dat ik degene ben die de pup opvoed, niet de al aanwezige hond. Als die wel zijn grenzen aangeeft vind ik dat prima, maar als die grenzen verder liggen dan wat ik acceptabel vind, dan grijp ik in.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

renee-uk schreef:bo heeft ook in huis recht op jouw bescherming, dus als ie om hulp vraagt zou ik pup even bij hem weghalen.
Helemaal mee eens :ok:

En er vanuit gaan dat Bo het zelf wel opknapt zou ik ook al niet doen, sommige honden hebben het gewoon niet in zich. Mijn Max is zo'n typ, die laat alles over zich heen komen (letterlijk en figuurlijk) en gaat zelfs nog voor een vlieg op z'n rug, het zit er gewoon echt niet in bij hem.
Ingrijpen doe ik sowieso, mijn grens is anders dan die van de honden, als ik het genoeg vind dan is het klaar, geen discussie mogenlijk :lees: terwijl de honden het misschien nog wel even hadden laten duren.
Ik zou sowieso wat vaker dingen apart met de honden doen, zowel buiten als binnen, Bo verdiend aandacht en een band opbouwen met puppenmans gaat ook niet vanzelf, die houd zich lekker bezig met Bo ipv met jou :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Mieke-Bo schreef:Het is een spelattack.

Bo hoopt nog elke keer dat ik het oplos maar ik los het probleem niet op. Bo moet leren voor zichzelf op te komen en zijn grens aan te geven. Ik ben geen honden agent. In huis begint Navajo steeds brutaler te worden en ook hier laat Bo het allemaal maar gebeuren, hij speelt wel mee, gromt ook een beetje en legt Navajo regelmatig op zijn rug maar als Navajo echt in zijn oren gaat hangen en Bo piept dan komen die pruilogen dat ik moet helpen en ik hoop dat binnenkort dát eens gestopt gaat worden door Bo dat Bo Navajo eens een goeie snauw geeft!

Puppy tegoed is bijna op, gaat geen weken meer duren voordat Bo even goed boos word en van mij mag hij! Het gaat soms ook best lomp. (van twee kanten hoor, Bo is soms ook lomp met puppy)

Navajo loopt 5x per dag waarvan 2x alleen en Bo loopt dus 3x mee. Een ander schema ga ik niet redden omdat ik ook nog steeds herstellende ben van Giardia. Hondjes zijn wel beter trouwens!
En het is gelukkig geen hele wandeling, eenmaal in het park gaan de touwtjes los en vermaakt het zichzelf wel. Kan nu even niet anders.
In dit geval zou ik toch optreden omdat dit ook met jouw gezag te maken heeft.
Hij loopt namelijk aan de riem en dan kun je het ze niet uit laten zoeken.En dan later lopen zeiken dat hij zo slecht aan de riem loopt en schijt aan je heeft.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ranetje
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Mieke-Bo schreef:Het is een spelattack.

In dit geval zou ik toch optreden omdat dit ook met jouw gezag te maken heeft.
Hij loopt namelijk aan de riem en dan kun je het ze niet uit laten zoeken.En dan later lopen zeiken dat hij zo slecht aan de riem loopt en schijt aan je heeft.
Aan de riem grijpt ze wel in :wink:
Mieke-Bo schreef:Aan de lijn grijp ik wel in! Dat is een andere situatie. :wink: Maar in huis tijdens spel niet.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik grijp nog steeds wel eens in en dat tussen een 5 en 6 jarige. Misty heeft nog steeds puppengedrag en weet soms niet van ophouden.
En Senghe vindt veel te veel goed. En als hij het echt zat is corrigeert hij wel maar dat pikt madam weer niet.
Dus dan los ik het op en stuur Misty weg en zeg dat het klaar is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”