Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
anti trek tuig
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
anti trek tuig
Hallo Allemaal
Heeft iemand van jullie ervaring met een goed werkend anti trektuigje
Wij hebben een golden retriever teefje van 2,5 oud,zij trekt soms enorm aan haar riem!!.Soms trekt ze plotseling zo hard dat wijzelf bijna onderuit gaan.Ondanks beloningen en trainen lukt het ons niet haar dit af te leren.
Als ik kijk op het internet zie ik zoveel merken en soorten !!.....ik kom daar dus niet uit.
Heeft iemand ervaring met een goed werkend tuigje ....
robert
Heeft iemand van jullie ervaring met een goed werkend anti trektuigje
Wij hebben een golden retriever teefje van 2,5 oud,zij trekt soms enorm aan haar riem!!.Soms trekt ze plotseling zo hard dat wijzelf bijna onderuit gaan.Ondanks beloningen en trainen lukt het ons niet haar dit af te leren.
Als ik kijk op het internet zie ik zoveel merken en soorten !!.....ik kom daar dus niet uit.
Heeft iemand ervaring met een goed werkend tuigje ....
robert
- Tanja Simba&Bella
- Zeer actief
Re: anti trek tuig
Ik heb goede ervaringen met de u-lead;
http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... t_171.html
Doordat je de riem op de borst aanklikt, trekken ze zichzelf scheef als ze gaan trekken. Bij mijn beide bullen heb ik het trekken aan de riem er hiermee uitgekregen.
http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... t_171.html
Doordat je de riem op de borst aanklikt, trekken ze zichzelf scheef als ze gaan trekken. Bij mijn beide bullen heb ik het trekken aan de riem er hiermee uitgekregen.
Groetjes, Tanja
Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015
Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015
Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
U-lead werkte hier voor geen meter. Ergste vond ik.nog dat het in de oksels sneed en hij daar dus een geirriteerde huid kreeg.
Wij investeren hier wederom in priveles om dit er uit te krijgen
Wij investeren hier wederom in priveles om dit er uit te krijgen

-
- Zeer actief
Ik heb voor Mila ook een U-lead. Snijdt niet in de oksel hoor.
Hier tenminste niet
Hier tenminste niet

- Eelke
- Actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
- Aantal honden: 1
Wij hadden een anti-trektuig van Halti. Die kun je voor op de borst vastklikken maar ook op de rug zoals bij andere tuigjes. Dan kon je met twee lijnen lopen, adviseerde de gebruiksaanwijzing. Wat daar nou precies het nut van was is me ontgaan, maar met de riem aan de voorkant kon ik Teun met 1 vinger aan de lijn controleren. Helaas smaakte het tuig ook erg lekker dus is ie niet meer in gebruik...
Groetjes van Eelke en Teun
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Contacteer:
Een "echte" ulead. Niet te strak omdoen, snijd totaal niet. Geeft onprettige druk op schouder waardoor hond stopt met trekken. En als ze er wel doorheen trekken, staan ze achterstevoren dus zelfs de doortrekkers trekken niet meer.
Vooral geen imitatie kopen.
Vooral geen imitatie kopen.
- Eelke
- Actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Nou dat tuig hadden wij dus. Al zit ie bij deze hond wel een beetje te strak zag ik aan het einde.Marco88 schreef:
doet me hieraan denken
Groetjes van Eelke en Teun
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ja, ik zal dat dikgemaakte even vertalen. 'Geeft onprettige druk op schouder' betekent 'drukt (hard) op een zenuw waardoor er in hardnekkige gevallen zenuwschade kan ontstaan'.Jay1978 schreef:Een "echte" ulead. Niet te strak omdoen, snijd totaal niet. Geeft onprettige druk op schouder waardoor hond stopt met trekken.
Dat we maar even van de eufemismen afstappen en benoemen wat er daadwerkelijk gebeurt.
Ik vind anti-trektuigjes behoorlijk dieronvriendelijk. Eigenlijk altijd.
En dat gevoel heb ik dus niet altijd met een TT of slipketting, om eea maar even in perspectief te zetten.
Ik zou investeren in training. Niet in een anti-trektuig.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Heb er een paar geprobeerd. Zo'n vreselijk ding met van die koordjes onder de voorpoten door. Hielp voor geen meter maar wel fikse schuurplekken na een kwartiertje wandelen, dus meteen weer weggedaan. Verder de u lead en het halti harness geprobeerd. Dat hielp voor een dag, daarna vond Max uit dat je best scheef door kon lopen en had het ook geen nut meer.... Zat geen verschil tussen die twee merken volgens Max. Aan een gewoon tuig speelt hij voor sledehond, aan een halsband loopt hij te spugen en te gorgelen. Aan een halti of gentle leader gaat het redelijk hoewel hij ook daar aan trekt en dus een kale neus krijgt. Hij is wel beter te houden dan doordat je zijn kop kan sturen dus de druk op de lijn is aanzienlijk minder. Slipketting werkt soms maar vooral niet te vaak mee wandelen want dan boeit het ook niet meer. Het enige wat hier een beetje werkt is een ouderwetse prikband, die heel soms als noodmiddel ingezet wordt als ik last van mijn rug heb. Dit alles trouwens wel met training om het niet trekken te belonen hoor! Het trekken is minder geworden maar zeker niet weg, in sommige situaties loopt hij echt te buffelen! Wat hier het beste lijkt te werken is afwisseling. Soms een dag uitlaten met slip, soms het tuig en soms de halti. Dan weer even de gewone halsband. Als ik denk dat dat eindelijk goed gaat en hem weer vaker aan de gewone band meeneem is het na een paar dagen weer een ramp....Ik blijf dus maar afwisselen. Heb iig geen erg hoge dunk van anti trektuigen......
-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Na 1 Keer een lange wandeling met de gentle walker ben ik erg positief !!......trekken aan de lijn is 95 procent minder !!.
Het lijkt wel of mijn hond opeens veel meer aandacht heeft voor ons tijdens het lopen !!
Geen schuurplekken gezien in de oksels !!
Dank voor jullie advies
robert
Het lijkt wel of mijn hond opeens veel meer aandacht heeft voor ons tijdens het lopen !!
Geen schuurplekken gezien in de oksels !!
Dank voor jullie advies
robert
- Melody
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo x Podenco
Nou, over de reactie van Miranda wordt mooi heen gelezen...Ik zou investeren in training. Niet in een anti-trektuig.
Hoop dat je Gentle Leader tot blijvend succes leidt en niet tot blessures..
-
- Actief
1 wandeling zegt ook helemaal niets. Geef de hond een weekje om te wennen en kijk dan maar eens of het trekken echt minder is.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Tis niet wat je wil lezen als je voor een 'quick fix' gaat, hè?Melody schreef:Nou, over de reactie van Miranda wordt mooi heen gelezen...Ik zou investeren in training. Niet in een anti-trektuig.
Hoop dat je Gentle Leader tot blijvend succes leidt en niet tot blessures..

De meeste hondjes (en mensen) doen wel braaf de (echt wel erge) zenuwpijn vermijden. Degenen die dat niet doen, lopen zenuwschade op. Maar ja, dat ligt dan vast aan de 'eigenwijsheid' van de hond en niet aan de onkunde van de handler en/of de schadelijkheid van de hulpmiddelen.....
And few will ever climb
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
geduld hebben en consequent oefenen met de wandel werkt op lange termijn beter, en is goedkoper.
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Hoe die Ulead werkt met het tuigje voor de borst weet ik niet precies, het schijnt een wat diervriendelijker methode te zijn maar goed, ik heb daar echt geen ervaring mee.
Mijn zusje heeft voor haar stuiterbal een gentle leader aangeschaft omdat ze slechte polsen heeft en haar rechterarm functioneert niet meer zo goed na haar beroerte.
Ik vind het een vreselijk ding met van die dunne touwtjes onder de oksels zodat het schuurt.
Het helpt ook nog eens voor geen meter want Quint trekt er dwars doorheen. (daarom gaan de rest van het gezin er meer mee uit).
Ik hoop dat je een manier vindt om het trekken te verminderen wat voor beide partijen een prettige manier is.
Mijn zusje heeft voor haar stuiterbal een gentle leader aangeschaft omdat ze slechte polsen heeft en haar rechterarm functioneert niet meer zo goed na haar beroerte.
Ik vind het een vreselijk ding met van die dunne touwtjes onder de oksels zodat het schuurt.
Het helpt ook nog eens voor geen meter want Quint trekt er dwars doorheen. (daarom gaan de rest van het gezin er meer mee uit).
Ik hoop dat je een manier vindt om het trekken te verminderen wat voor beide partijen een prettige manier is.

- dagmar88
- Zeer actief
Ptje schreef: Mijn zusje heeft voor haar stuiterbal een gentle leader aangeschaft omdat ze slechte polsen heeft en haar rechterarm functioneert niet meer zo goed na haar beroerte.
Ik ken die alleen als halster en dat lijkt me zelf prettiger. Heb hem voor Charlie een hele tijd gebruikt.
Geeft net dat beetje meer controle en zekerheid, maar is ook geen instant oplossing. Meer om het trekken tijdelijk te doorbreken en zonder al die spanning op je lichaam te kunnen trainen.
Ze is nu een stuk rustiger/beter bereikbaar (verstand komt met de jaren) en loopt gewoon aan een goede brede riem.
-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Na een paar dagen en flink wat lange wandelingen ben ik toch heel blij met de gentle walker !!,onze summer trekt echt bijna niet meer !!....ze heeft nu veel meer aandacht voor ons tijdens de wandelingen.Bijna de gehele tijd hangen de touwtjes gewoon los rond haar schouder.....ik kijk elke keer naar haar oksels maar zie niets aan haar huid.Ik zie dit wel als een tussen stap....een training als overgang naar haar normale jachtlijn.
robert
robert
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Bij anti-trektuigen moeten heel duidelijk bedacht en vermeld worden dat het een hulpmiddel is. Nog steeds moet steeds aangegeven wat er van de hond verwacht wordt. Daar zit meteen het gevaar. Mensen laten het hulpmiddel het werk doen. Vertellen niks meer aan hun hond. Hond leert met het tuig goed te lopen, maar leert in feite niks, behalve het tuig ontwijken. Het is een hulpmiddel bij het trainen/opvoeden.
Ik heb bij Kay de u-lead met succes gebruikt. Maar eigenlijk alleen bij gebruik bij langere trektochten, waarin ik niet 8 uur omver getrokken wilde worden. Norah is echter zo'n hond die er inderdaad dwars doorheen loopt. Sterker nog bij druk geeft zij tegen druk en gaat dus harder trekken. De u-lead kan inderdaad blessure veroorzaken, maar dat kan evengoed met een halsband en ja ook zelfs met een tuig. Laten we wel eerlijk wezen. Elk middel wat wij gebruiken om onze hond aan te lijnen kan problemen veroorzaken. Corrigerende tuigen werken harder in en kunnen daardoor ook meer schade opleveren, vooral bij onjuist gebruik (en dat komt nogal vaak voor). Tuigen die corrigend zijn waar ook nog lijncorrecties worden gebruikt, tja dat ik vragen om problemen natuurlijk, 1 + 1 = 2 .... De u-lead doet twee dingen. Hij drukt inderdaad op een zenuw (volgens mij was het op het borstbeen en niet op het schouder?. Dit kan er voor zorgen dat de hond dus dit gaat ontwijken. Verder zorgt het u-lead ervoor dat de hond niet meer recht vooruit kan, maar eigenlijk een beetje schuin gedraaid wordt. Dit maakt het contact maken met de hond makkelijk, van daar is er dus nog een hoop werk te verrichten.
Behalve verkeerd gebruik kunnen blessure ook veroorzaakt worden omdat de middelen niet goed omgedaan/afgesteld worden. Waardoor ze dus inderdaad op verkeerde plekken druk gaan geven met alle mogelijke gevolgen van dien.
Het blijft dus werken met een hulpmiddel....
Ik heb bij Kay de u-lead met succes gebruikt. Maar eigenlijk alleen bij gebruik bij langere trektochten, waarin ik niet 8 uur omver getrokken wilde worden. Norah is echter zo'n hond die er inderdaad dwars doorheen loopt. Sterker nog bij druk geeft zij tegen druk en gaat dus harder trekken. De u-lead kan inderdaad blessure veroorzaken, maar dat kan evengoed met een halsband en ja ook zelfs met een tuig. Laten we wel eerlijk wezen. Elk middel wat wij gebruiken om onze hond aan te lijnen kan problemen veroorzaken. Corrigerende tuigen werken harder in en kunnen daardoor ook meer schade opleveren, vooral bij onjuist gebruik (en dat komt nogal vaak voor). Tuigen die corrigend zijn waar ook nog lijncorrecties worden gebruikt, tja dat ik vragen om problemen natuurlijk, 1 + 1 = 2 .... De u-lead doet twee dingen. Hij drukt inderdaad op een zenuw (volgens mij was het op het borstbeen en niet op het schouder?. Dit kan er voor zorgen dat de hond dus dit gaat ontwijken. Verder zorgt het u-lead ervoor dat de hond niet meer recht vooruit kan, maar eigenlijk een beetje schuin gedraaid wordt. Dit maakt het contact maken met de hond makkelijk, van daar is er dus nog een hoop werk te verrichten.
Behalve verkeerd gebruik kunnen blessure ook veroorzaakt worden omdat de middelen niet goed omgedaan/afgesteld worden. Waardoor ze dus inderdaad op verkeerde plekken druk gaan geven met alle mogelijke gevolgen van dien.
Het blijft dus werken met een hulpmiddel....

-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Het gaat naar een paar dagen nog steeds supergoed met de gentle walker !!
Summer trekt echt bijna niet meer !!!
Totaal geen huid problemen door het tuigje en summer accepteerd het ook zonder problemen
Het blijft natuurlijk een tijdelijk hulpmiddel
robert
Summer trekt echt bijna niet meer !!!
Totaal geen huid problemen door het tuigje en summer accepteerd het ook zonder problemen
Het blijft natuurlijk een tijdelijk hulpmiddel
robert
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Eens, je maskeert het probleem met zo'n anti-trektuig. Als je het een tijd niet meer gebruikt, hoppa weer trekken. De hond heeft immers nog niks afgeleerd, alleen onderdrukt. Lijkt mij!Miranda schreef:Ja, ik zal dat dikgemaakte even vertalen. 'Geeft onprettige druk op schouder' betekent 'drukt (hard) op een zenuw waardoor er in hardnekkige gevallen zenuwschade kan ontstaan'.Jay1978 schreef:Een "echte" ulead. Niet te strak omdoen, snijd totaal niet. Geeft onprettige druk op schouder waardoor hond stopt met trekken.
Dat we maar even van de eufemismen afstappen en benoemen wat er daadwerkelijk gebeurt.
Ik vind anti-trektuigjes behoorlijk dieronvriendelijk. Eigenlijk altijd.
En dat gevoel heb ik dus niet altijd met een TT of slipketting, om eea maar even in perspectief te zetten.
Ik zou investeren in training. Niet in een anti-trektuig.

- Tanja Simba&Bella
- Zeer actief
Die van mij zijn het wel degelijk afgeleerd, dus niks niet hoppa weer trekken.
Je moet investeren in beide; tuig+ training om het trekken te stoppen. Een tuig is puur een hulpmiddel en geen wondermiddel.
Je moet investeren in beide; tuig+ training om het trekken te stoppen. Een tuig is puur een hulpmiddel en geen wondermiddel.
Groetjes, Tanja
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Hoppa. (Tanja Simba&Bella schreef:Die van mij zijn het wel degelijk afgeleerd, dus niks niet hoppa weer trekken.

Ps niks niet = wel