Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Niet luisteren bij zien van/spelen met andere hond
Moderator: moderatorteam
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
- Aantal honden: 1
Niet luisteren bij zien van/spelen met andere hond
Waarschijnlijk een vaak voorkomend probleem, maar ik zit even met het volgende.
Ik ben druk aan het oefenen met loslopen, het gaat aardig goed moet ik zeggen. 9 van de 10 keer komt ze gewoon direct aanlopen en ze blijft ook wat dichter bij me in de buurt, als ze bij me is krijgt ze namelijk iets suuuper lekkers! Zo heel af en toe denkt ze ja maar ik ga nog even een rondje rennen of nog even hier en daar snuffelen en dan kom ik wel... Ik gebruik af en toe een fluitje als ze te ver weg is.
Maaarrrr nou is het zo dat ik elk moment zo'n beetje de omgeving scan naar andere honden, omdat ik denk dat ze dan naar die andere hond toe gaat... Met name als ze wat verder weg van me is luistert ze minder. Het is nog niet gebeurt maar ik weet bijna zeker dat ze als ze dicht bij een andere hond in de buurt is, niet meer luistert. Ook als ze aan het spelen is met een andere hond, luistert ze niet en wil alleen maar spelen en nog eens spelen. Meestal heb ik het geluk dat de andere hond wel bij zijn/haar baas komt en zo kan ik Sam dan pakken. Ik weet niet wat er gebeurt als ik gewoon verder zou lopen zegmaar, of ze dan achter me aankomt of er niet op let.
Nou wil ik dit wel graag oefenen, met name dat ze bij het zien van een andere hond (ook dichtbij) gewoon bij me komt. Maar ik weet eigenlijk niet hoe, de baasjes die ik ken, zijn ook bij Sam bekend en die honden dus ook. Dus het is dan weer anders dan dat je gewoon wandelt en iemand voor het eerst tegenkomt. Of kan ik juist beter beginnen bij het oefenen met bekende honden?
Verder nog even het volgende, ik weet niet of het iets is van leeftijd of niet. Sam kan met spelen nogal opdringerig zijn naar mijn idee. Ze gaat dan met de pootjes vol op de hond en weet eigenlijk niet meer van ophouden en moet de heletijd springen en gek doen. Misschien omdat ze nog jong is (10 maand), of omdat ik haar niet zo vaak los laat met andere honden (om bovenstaand probleem dus)... Kan ik hier op de een of andere manier iets aan doen? Niet elke hond/baas vindt dit fijn namelijk en ik ben ook bang dat ik misschien een andere hond niet zie aankomen en dat ze een keer de verkeerde tegenkomt.
Nogal een lang verhaal maar wellicht kan iemand mij verder helpen?
Ik ben druk aan het oefenen met loslopen, het gaat aardig goed moet ik zeggen. 9 van de 10 keer komt ze gewoon direct aanlopen en ze blijft ook wat dichter bij me in de buurt, als ze bij me is krijgt ze namelijk iets suuuper lekkers! Zo heel af en toe denkt ze ja maar ik ga nog even een rondje rennen of nog even hier en daar snuffelen en dan kom ik wel... Ik gebruik af en toe een fluitje als ze te ver weg is.
Maaarrrr nou is het zo dat ik elk moment zo'n beetje de omgeving scan naar andere honden, omdat ik denk dat ze dan naar die andere hond toe gaat... Met name als ze wat verder weg van me is luistert ze minder. Het is nog niet gebeurt maar ik weet bijna zeker dat ze als ze dicht bij een andere hond in de buurt is, niet meer luistert. Ook als ze aan het spelen is met een andere hond, luistert ze niet en wil alleen maar spelen en nog eens spelen. Meestal heb ik het geluk dat de andere hond wel bij zijn/haar baas komt en zo kan ik Sam dan pakken. Ik weet niet wat er gebeurt als ik gewoon verder zou lopen zegmaar, of ze dan achter me aankomt of er niet op let.
Nou wil ik dit wel graag oefenen, met name dat ze bij het zien van een andere hond (ook dichtbij) gewoon bij me komt. Maar ik weet eigenlijk niet hoe, de baasjes die ik ken, zijn ook bij Sam bekend en die honden dus ook. Dus het is dan weer anders dan dat je gewoon wandelt en iemand voor het eerst tegenkomt. Of kan ik juist beter beginnen bij het oefenen met bekende honden?
Verder nog even het volgende, ik weet niet of het iets is van leeftijd of niet. Sam kan met spelen nogal opdringerig zijn naar mijn idee. Ze gaat dan met de pootjes vol op de hond en weet eigenlijk niet meer van ophouden en moet de heletijd springen en gek doen. Misschien omdat ze nog jong is (10 maand), of omdat ik haar niet zo vaak los laat met andere honden (om bovenstaand probleem dus)... Kan ik hier op de een of andere manier iets aan doen? Niet elke hond/baas vindt dit fijn namelijk en ik ben ook bang dat ik misschien een andere hond niet zie aankomen en dat ze een keer de verkeerde tegenkomt.
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Niet luisteren bij zien van/spelen met andere hond
Allereerst trainen op de fluit en dan niet af en toe maar dagelijks. Koppelen aan iets geweldigs (eten is handig).
Dan zorgen dat je onvoorspelbaar bent als je buiten loopt.
Daarmee bedoel ik: af en toe een pad in slaan als ze niet oplet, achter een boom gaan staan, opeens de andere kant oplopen. En vooral: niet voortdurend roepen.
En dus ook gewoon doorlopen/weglopen als ze speelt en jij wilt verder. En dan één keer roepen en meer niet.
Zo leert je hond dat zij degene is die op jou moet letten en niet andersom.
Overigens is het heel normaal dat andere honden leuk zijn, maar eindeloos roepen is daarvoor niet de oplossing.
Uit haar beeld verdwijnen wel, want dat is nou ook weer niet de bedoeling
Daarmee bedoel ik: af en toe een pad in slaan als ze niet oplet, achter een boom gaan staan, opeens de andere kant oplopen. En vooral: niet voortdurend roepen.
En dus ook gewoon doorlopen/weglopen als ze speelt en jij wilt verder. En dan één keer roepen en meer niet.
Overigens is het heel normaal dat andere honden leuk zijn, maar eindeloos roepen is daarvoor niet de oplossing.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Goed uitgelegd en deels mee eens. Er zijn namelijk ook honden die zo op gaan in het spel met een andere hond dat ze echt niet door hebben dat jij buiten beeld bent.Marjoleine schreef:Allereerst trainen op de fluit en dan niet af en toe maar dagelijks. Koppelen aan iets geweldigs (eten is handig).
Dan kunnen er 4 dingen gebeuren; de baas vd andere hond wil verder maar die zit met jou hond opgescheept, je hond komt er te laat achter dat je al weg bent en raakt daardoor compleet in paniek(wat stress is uitstekend en een leermoment, paniek niet), jij komt uiteindelijk zelf weer in beeld om je hond op te halen waardoor hij er niks van heeft geleerd of het positieve scenario dat hij schrikt en snel achter je aan komt.
Mijn honden mogen overigens bijna nooit met andere honden spelen, als ik andere honden passeer blijven ze niet plakken. En als ze dat als pup doen, dan loop ik er rustig op af, ik blok ze tot ze gaan zitten, aanlijnen en daarna nooit meer een probleem
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De fluit is inderdaad heel handig, dat is hier af en toe een wondermiddel
Wel zorgen dat de fluit een enorme waarde krijgt en die niet verliest. Dus als je weet dat de kans heel klein is dat ze komt, gewoon ophalen en niet fluiten. Wat ik dan vaak doe is even aanpakken, uit de situatie halen en een stemcorrectie geven, even weer terug op aarde zeg maar. En als ik dan de aandacht heb ik laat ik ze alsnog naar me toe komen, stukje volgen en vervolgens belonen.
Overigens geldt m'n aanbod nog steeds om met Coda te oefenen. Die is reuze handig hiervoor want kan geweldig goed andere honden negeren
Overigens geldt m'n aanbod nog steeds om met Coda te oefenen. Die is reuze handig hiervoor want kan geweldig goed andere honden negeren
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Pom vindt spelen ook helemaal het einde.. ik hoef haar dan echt niet te roepen, want dan komt ze niet. Weglopen heeft ook geen zin want dan gaat ze gewoon met de speelmaat mee, en zodra ze dan weggestuurd wordt ben ik uit zicht en heeft ze geen idee waar ik heen ben, dat houdt ze gewoon niet in de gaten. Dus ik laat haar even spelen als de andere hond dat ook wil, dan komt ze vaak na heel even vanzelf al bij me langs en dan geef ik haar commando 'volg' en lopen we samen weg, evt met een brokje onder haar neus.. als dat niet lukt lijn ik gewoon aan en loop weg, dat deed ik toen ze jonger was veel. Inmiddels wordt ze wel bereikbaarder maar we zijn er nog lang niet.. Nou ja, ik denk dat het hier met de jaren wel wat minder zal worden. Kan me er niet al te druk om maken..
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zorg dat je als je haar roept en ze komt, dat ze iets heel lekkers krijgt.eveliendepien schreef:Waarschijnlijk een vaak voorkomend probleem, maar ik zit even met het volgende.
EN laat haar dan niet zomaar zelf beslissen om weer te gaan.
Geef haar toestemming om weer te gaan spelen of, als dat op dat mament niet uitkomt, neem haar dan aan de lijn een stukje mee en doe in die tijd zelf wat spelletjes met haar.
Zoals al gezegd/geschreven één keer roepen en dan doorlopen en verdwijnen (uit zicht gaan staan).Maaarrrr nou is het zo dat ik elk moment zo'n beetje de omgeving scan naar andere honden, omdat ik denk dat ze dan naar die andere hond toe gaat... Met name als ze wat verder weg van me is luistert ze minder. Het is nog niet gebeurt maar ik weet bijna zeker dat ze als ze dicht bij een andere hond in de buurt is, niet meer luistert. Ook als ze aan het spelen is met een andere hond, luistert ze niet en wil alleen maar spelen en nog eens spelen. Meestal heb ik het geluk dat de andere hond wel bij zijn/haar baas komt en zo kan ik Sam dan pakken. Ik weet niet wat er gebeurt als ik gewoon verder zou lopen zegmaar, of ze dan achter me aankomt of er niet op let.
Mocht ze helemaal op gaan in het spel en wil je echt verder, roep dan niet maar haal haar op en ga daarna weer even zelf met haar spelen (aangelijnd).
Roep haar eerst bij je en geef haar dan vervolgens toestemming om te gaan spelen.Nou wil ik dit wel graag oefenen, met name dat ze bij het zien van een andere hond (ook dichtbij) gewoon bij me komt. Maar ik weet eigenlijk niet hoe, de baasjes die ik ken, zijn ook bij Sam bekend en die honden dus ook. Dus het is dan weer anders dan dat je gewoon wandelt en iemand voor het eerst tegenkomt. Of kan ik juist beter beginnen bij het oefenen met bekende honden?
En neem haar ook geregeld mee als je even geen zin of tijd hebt om haar te laten spelen.
Ook hier weer......... zelf gaan spelen met je hondje.
Hoe reageren die andere honden (en bazen) op dat gedrag?Verder nog even het volgende, ik weet niet of het iets is van leeftijd of niet. Sam kan met spelen nogal opdringerig zijn naar mijn idee. Ze gaat dan met de pootjes vol op de hond en weet eigenlijk niet meer van ophouden en moet de heletijd springen en gek doen. Misschien omdat ze nog jong is (10 maand), of omdat ik haar niet zo vaak los laat met andere honden (om bovenstaand probleem dus)... Kan ik hier op de een of andere manier iets aan doen? Niet elke hond/baas vindt dit fijn namelijk en ik ben ook bang dat ik misschien een andere hond niet zie aankomen en dat ze een keer de verkeerde tegenkomt.
-
Vitalia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo - Aantal honden: 4
Wij hebben ze van pup af steeds teruggeroepen met hun naam en lekkers. Eerst al na één à twee meter en zo verder opgebouwd. Ik weet perfect hoe ver ze kunnen gaan alvorens ze niet meer "horen" (dat is mijn paraplu
, de reikwijdte van mijn paraplu mogen ze nooit overschrijden, dan roep ik), zo ver laat ik ze dus niet gaan.
Die reikwijdte scheelt ook van hond tot hond bij ons, de ene kan met gemak 100m ver lopen zonder problemen, de ander moet ik na bv. 30m al roepen...
Als ze spelen met honden houd ik ze altijd in de gaten en roep ik ze als ze bv. van de weg afwijken of te ver willen lopen of gewoon te wild worden in hun spel. Dat heb ik opgebouwd vanaf pup met het woordje "neen" (dit wil ik niet dat je doet) en de naam (is altijd komen). Ik gebruik hun naam enkel om ze te roepen en nooit om iets te verbieden.
Deze methode werkt erg goed bij onze meiden
Als ze spelen met honden houd ik ze altijd in de gaten en roep ik ze als ze bv. van de weg afwijken of te ver willen lopen of gewoon te wild worden in hun spel. Dat heb ik opgebouwd vanaf pup met het woordje "neen" (dit wil ik niet dat je doet) en de naam (is altijd komen). Ik gebruik hun naam enkel om ze te roepen en nooit om iets te verbieden.
Deze methode werkt erg goed bij onze meiden
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Ik herken het probleem bij mijn eigen hond die ook 10 maanden is.
Het heeft zijn tijd nodig, ook met oefenen op direct terug komen.
Het blijft echter moeilijk met een jonge hond, zeker als ze erg sociaal zijn.
Het heeft zijn tijd nodig, ook met oefenen op direct terug komen.
Het blijft echter moeilijk met een jonge hond, zeker als ze erg sociaal zijn.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Nou gister was ik wel even heel blij! Tijdens het wandelen zag ik in de verte al een andere hond aankomen, dus ik Sam aangelijnd. Mevrouw haar hond ook aangelijnd. Toen ik in de buurt was zei ik dat het niet nodig was om haar hond vast te doen, waarop zij vroeg om Sam ook los te doen.
Ik uitgelegd dat ik haar dan wsl niet meer meekrijg, maar ik dacht dit is wel een mooie gelegenheid om eens even wat te proberen..
Dus Sam rent meteen op de hond af (senior beagle reu), even snuffelen, maar aangezien de hond al vrij op leeftijd was werd er niet ingegaan op alle spel uitnodigingen van Sam. De hond liep verder en Sam erachteraan, ik denk ik loop gewoon weg.
Eerst was ze onbereikbaar maar na zo'n 30 meter nog een keer roepen en toen keek ze even om zich heen, ik heb op het juiste moment gefloten en daar kwam ze aangesjeesd
! Gelijk wat lekkers gedaan en de hemel in geprezen, stokje gepakt en even gespeeld met haar!
Ik was zoooo blij, het is maar een klein stapje maar nu weet ik dat het dus wel kán! Mevrouw keek me een beetje apart aan maargoed ik was echt helemaal blij!!!
@Meave, lijkt me nogsteeds wel een goed idee, de komende tijd ben ik een beetje druk maar ik zal je wel even pb'en als ik wat meer tijd heb
!
Ik uitgelegd dat ik haar dan wsl niet meer meekrijg, maar ik dacht dit is wel een mooie gelegenheid om eens even wat te proberen..
Dus Sam rent meteen op de hond af (senior beagle reu), even snuffelen, maar aangezien de hond al vrij op leeftijd was werd er niet ingegaan op alle spel uitnodigingen van Sam. De hond liep verder en Sam erachteraan, ik denk ik loop gewoon weg.
Eerst was ze onbereikbaar maar na zo'n 30 meter nog een keer roepen en toen keek ze even om zich heen, ik heb op het juiste moment gefloten en daar kwam ze aangesjeesd
Ik was zoooo blij, het is maar een klein stapje maar nu weet ik dat het dus wel kán! Mevrouw keek me een beetje apart aan maargoed ik was echt helemaal blij!!!
@Meave, lijkt me nogsteeds wel een goed idee, de komende tijd ben ik een beetje druk maar ik zal je wel even pb'en als ik wat meer tijd heb
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie