Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat een verschil...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gerrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising rottweiler en kruising border collie
Aantal honden: 2

Wat een verschil...

Ongelezen bericht door Gerrie »

Vanmiddag na een wandeling op de hei in het centrum gaan lunchen met mijn vader, broertje en schoonzusje. Omdat het zo'n lekker weer is, besloten om op de fiets te gaan en jive mee te nemen voor wat extra beweging. Dan merk ik toch wel wat voor makkelijke hond het is. Luna kent meer commando's en luistert beter, maar jive is gewoon makkelijker... Paar voorbeelden:

Als Luna meegaat langs de fiets, rent ze de eerste paar meters en dan moet ik ineens een stuk langzamer gaan fietsen, omdat het anders te snel voor Luna is die dan al hijgend meehobbelt. Jive rent van begin tot eind vrolijk mee.

Met Luna moet ik oppassen met langskomende honden. Ze kan eigenlijk met alle andere honden, maar moet hierin begeleid worden. Als ze naast de fiets loopt en we komen een hond tegen, is dat begeleiden natuurlijk niet echt mogelijk. Ik kijk dus vooruit en als het nodig is, stop ik even, leid haar af en als de hond voorbij is, stap ik weer op. Of dit nodig is, ligt ook aan het gedrag van de andere hond, dus dat houd ik altijd even in de gaten. Anders heb je kans dat ze uitvalt en dat wil je niet als ze aan je fiets vast zit :? Jive daarentegen kijkt niet op of om naar de andere hond, maar is geconcentreerd met zijn taak bezig. Als er een hond langs de kant uitvalt, wijkt hij uit om meteen weer door te lopen, maar hij zal niet op de hond reageren.

Bij het terras aangekomen is het wat moeilijk jive te laten liggen, Luna kent dit commando beter en kan ik op meters afstand nog af laten gaan, jive is nog 'in opleiding', maar ik heb wel ontdekt dat als je hem negeert hij al na een paar tellen gaat liggen. Luna doet dit dus op commando, maar blijft daarna alert op alles wat langsloopt. Ze is dan een beetje territoriaal en ik blijf dus de hele tijd op mijn hoede: komt er een hond aan? Komt de bediening eraan die volgens Luna altijd even begroet moet worden? Moet ik even Luna's aandacht vragen? Enz. Jive gaat liggen, let wel op wat ik doe, maar verder hoor je hem niet en merk je bijna niets van hem.

Daarna nog een rondje door het centrum gelopen. Ook hier voor Luna van alles in de gaten te houden, te ruiken, te zien enz. Jive loopt echter met een loshangende riem rustig naast je. Je moet wel even oppassen of hij andere mensen niet al opspringend wil begroeten, maar over het algemeen, is hij met lopen vooral met mij bezig. Even bij een winkel gestopt waar mijn schoonzusje een kaartje ging kopen, met naar buiten lopen wachtte er iemand met hond 2 meter voor de winkel, bij Luna had ik allang haar aandacht gevraagd en waren we zo naar buiten gelopen, bij jive is dit allemaal niet nodig, die loopt zonder op of om te kijken mee de winkel uit.

Zo kan ik alleen al van vandaag tientallen voorbeelden noemen. Eerlijk is eerlijk, Luna blijft mijn lievelingetje, maar wat is het toch een genot dat sommige dingen veel relaxter zijn met Jive. Vanaf dat ik Luna uit het asiel haalde, heb ik heel hard gewerkt aan haar gedrag en heb er veel uit gekregen en veel verbetering gezien, maar toch moet ik altijd alert zijn. Met jive lijkt het vaak gewoon vanzelf te gaan. Aan de andere kant had ik nooit zo veel geleerd over hondengedrag, opvoeding enz als ik Luna niet gehad had.

Een heel verhaal, maar ik was hier op de terugweg op de fiets zo over na aan het denken dat ik het toch even wilden delen hier. Zijn er bij jullie ook zo'n verschillen te zien?

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Re: Wat een verschil...

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Je kent mijn dames een beetje, hier dus herkenbaar wat je schrijft :mrgreen:
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ja zeker! Ik had vroeger een stabij kruising die helemaal geen commandos kende. Helemaal niets. Maar het hondje was echt onwijs makkelijk en als ik haar bij me had, had ik er nauwelijks werk aan en mensen om me heen vergat dat ze er was.

En van de honden die ik nu heb, is Ashley typisch zo'n hond waar je rekening mee moet houden als je haar meeneemt. Ze kent een hele rits aan commando's en luistert heel goed, maar ze past zich gewoon niet zo makkelijk aan aan 'mensendingen'.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Met Mila moet ik bij dit soort dingen ook altijd rekening houden, precies zoals jij beschrijft: altijd alert, enigszins territoriaal als ik ergens ga zitten, niet altijd gediend van andere honden, snel overprikkeld in drukke situaties. Ze luistert prima, maar ik moet er dan dus wel op letten, altijd een paar stappen vooruit denken en indien nodig appel op zetten.
Eigenlijk al mijn opvangers waren op dat gebied veel makkelijker, die pasten zich in elke situatie probleemloos aan. Dat is dan inderdaad soms wel een verademing. Ik moet er niet aan denken om twee Mila's te hebben, maar met één Mila is het prima te doen. Ik ben het gewend om goed op te letten en heb er geen problemen mee.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Ik hoop dat onze toekomstige pup net zo als jive gaat worden. Ook hier weet je hoe do is en als je niet op je eigen hond moet letten is het vaak dat je ook nog op de hond van andere moet letten.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Gerrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising rottweiler en kruising border collie

Ongelezen bericht door Gerrie »

2 Luna's moet ik inderdaad ook niet aan denken.... Maar zoals ik al zei, ik betrap mezelf er wel op dat zij echt mijn lievelingetje is. Maar in sommige gevallen, in sommige situaties is het gewoon zoveel makkelijker en relaxter voor mezelf om alleen jive bij me te hebben. En juist omdat ik heel erg gefocust ben op dingen die Luna kunnen triggeren, valt het me extra op dat dit bij jive niet nodig is.

Ik ga bijvoorbeeld misschien een dagje naar dat animal event bij de Beekse Bergen en hoe leuk ik het ook zou vinden om Luna mee te nemen, ik denk dat alleen Jive meegaat. Dan wordt het voor mezelf namelijk ook een leuke, relaxte dag en hoef ik niet de hele tijd met ogen in mijn rug rond te lopen :-)

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Gerrie schreef:2 Luna's moet ik inderdaad ook niet aan denken.... Maar zoals ik al zei, ik betrap mezelf er wel op dat zij echt mijn lievelingetje is. Maar in sommige gevallen, in sommige situaties is het gewoon zoveel makkelijker en relaxter voor mezelf om alleen jive bij me te hebben. En juist omdat ik heel erg gefocust ben op dingen die Luna kunnen triggeren, valt het me extra op dat dit bij jive niet nodig is.

Ik ga bijvoorbeeld misschien een dagje naar dat animal event bij de Beekse Bergen en hoe leuk ik het ook zou vinden om Luna mee te nemen, ik denk dat alleen Jive meegaat. Dan wordt het voor mezelf namelijk ook een leuke, relaxte dag en hoef ik niet de hele tijd met ogen in mijn rug rond te lopen :-)
Dat laatste kan ik me voorstellen. Ik kan dat soort dingen best doen met Mila, maar dan moet ik inderdaad wel met haar bezig zijn of haar ergens rustig neer kunnen leggen waar ze niet gestoord wordt (in de auto bijvoorbeeld). En wat je zegt: je went eraan en doet het automatisch, dus als je dan een hond hebt waarbij je niet zo op hoeft te letten, valt het eigenlijk pas op.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Herkenbaar ;)

Skadi is mijn alles, dat is echt mijn hond. Maar ze kan (nu nog) enorm lastig zijn.
Cayuga, ach ja, dat is gewoon een braverik, een lieverd eerste klas.
Die is nú dus nog gemakkelijker mee te nemen.
Wat ik wel merk is dat Skadi steeds meer op begint te pikken wat ik wil dat zij doet (zonder dat ik het expliciet duidelijk maak dus). Ik ga ervan uit dat we met een paar jaar zó op elkaar ingespeeld zijn dat het zware appèl helemaal niet meer hoeft omdat ze begrijpt wat ik wil. Zo ging dat met mijn vorige hond ook uiteindelijk.

Van Cayuga denk ik dat ik hem altijd zal moeten blijven vertellen wat ik van hem verwacht.
Het is een enorme lieve braverik, maar nogal een pindabrein ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ook hier herkenbaar.

Al is Max ook nog jong en heb ik daar mijn handen ook nog aan vol het is echt een wereld van verschil met Bo .
Ik zou ze allebei niet kunnen missen en kies bij wat ik ga doen welke hond daar het best bij past.
Vaak is dat samen, en soms is het een van de twee.

Bo: urenlang knuffelen op de bank, op visite waar geen andere honden zijn, als ik savonds geld moet pinnen neem ik haar mee, als ik fanatiek wil sporten neem ik haar mee, ook blijft ze met wandelen prima bij mij. Ze let altijd op waar ik ben en gaat nooit uit mijn zicht. Ideaal!

Max: wandelingen met vreemde honden neem ik hem mee, workshops met andere honden, dierenwinkeluitjes, als we een terrasje pakken in het centrum, animal event, de meer socialere activiteiten zeg maar. Hartstikke leuk dat ik dat nu weer kan doen met hond die dat ook leuk vindt.
Hij is hartstikke sociaal, maar ziet ie een konijn is ie weg.
Ik moet wel in beweging blijven met hem of met hem bezig zijn anders gaat hij (nog) blaffen.
Work in progress :)

Heerlijk! Het beste van twee werelden vind ik :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”