Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Achter paarden aan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Achter paarden aan

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zucht, na al die jaren blijft het toch wel echt een probleem: Paarden! Ik heb met Noah flyball getraind op een manege, waar ze langs paarden loopt zonder te reageren. Alleen zodra er eentje in het losloopgebied loopt, ben ik haar helaas kwijt. Eigenlijk ben ik altijd op tijd met aanlijnen, dan loopt ze redelijk voorbij het paard. Alleen als ik het niet door heb, rent ze erheen.
Gister helaas zo een situatie. In het losloopgebied waar ik liep verwachtte ik geen paarden. Opeens hoor ik hoeven op een brug en roep Noah, alleen hoorde zij het natuurlijk ook. Ze rent als een malle eropaf, gromt/blaft (zeer bedreigend) en kwam daarna weer met zelfde snelheid terug. Ze zoekt geen paarden op, het is puur de adrenaline waar ze op kickt.

Iemand een idee om het op te lossen? We gaan straks naar het strand verhuizen, daar zullen vast en zeker vaak paarden lopen. Ze loopt los met een balletje of iets in haar bek en is lekker met mij bezig. Tot ze opeens een paard ziet. Ze zoekt ze niet bewust op, waardoor het eigenlijk lastig te trainen is.

Meermaals denk ik aan teletac, zodat je op afstand kan trainen. Alleen ben ik voor 2 dingen bang. De eerste is dat ze er doorheen rent, de kunst zou dan zijn om echt bij eerste signaal al te corrigeren. Dat zou je dan echt in scene moeten zetten vrees ik. Mijn 2e reden is dat ik niet wil dat ze zich de tering schrikt en de benen gaat nemen.

Lange lijn trainen? Ze blijft altijd prima in de buurt, tot ze dus paard ziet. Ik kan maandenlang geen paard tegen komen en dan opeens wel weet eentje.

Ook dacht ik om haar naast een paard mee te laten rennen, muilkorf om en aangelijnd meerennen. Alleen vrees ik niet dat het wat oplost, omdat ze het puur voor de adrenaline doet.

Iemand nog een tips? Ik ga sowieso beginnen met lange lijn, maar wie weet heeft iemand de gouden tip.
Wel balen, heb ik eindelijk een sociale hond met honden, kan ze niet goed los wegens paarden :oohja:
Perry en Noah

Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: Achter paarden aan

Ongelezen bericht door Habibi »

Misschien kun je gericht trainen, als je iemand met een mak paard kent?

Als mijn paard fit zou zijn (is hij helaas niet) zou dat maar zo kunnen. Hij is in het verleden zelfs wel meegeweest naar de hondenclub voor gerichte training met een aantal honden.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Waarom zou je je hond mee willen laten rennen met een paard, gemuilkorfd? Wat is daarmee je doel?

Zelf zou ik dit aanpakken met een lange lijn, en misschien kun je ergens naartoe gaan waar vaak paarden passeren, bijvoorbeeld vlakbij een manege waar vaak buitenritten georganiseerd worden. Laat de paarden voorbij stappen/draven/galopperen en houdt Noah bij je (met de lange lijn kan ze in ieder geval niet weg). Belonen voor iedere keer dat ze bij je blijft. En daarnaast tijdens gewone wandelingen iedere keer als er een paard hoorbaar of zichtbaar is haar bij je roepen en enorm belonen, tot ze het geluid/zicht van het paard associeert met iets lekkers krijgen bij jou.
Wie weet heb je in je kennissenkring wel iemand met een hondproof paard die dit ergens op een veilige plaats met je wil gaan oefenen.
Mijn paard heeft een behoorlijke hekel aan meerennende of op hem af rennende en blaffende honden. Die wil ook wel eens uithalen als een hond erg opdringerig is en niet bij hem weg wil.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Inderdaad in scene zetten en even opletten wat voor paard je 'gebruikt'. Die van mij is gewend aan honden, maar slaat of bijt bijvoorbeeld als de hond te brutaal is. Gewoon een braaf stoïcijns paard zoeken dus. ;)
duitse herder
Zeer actief

LongFields schreef:Waarom zou je je hond mee willen laten rennen met een paard, gemuilkorfd? Wat is daarmee je doel?

Zelf zou ik dit aanpakken met een lange lijn, en misschien kun je ergens naartoe gaan waar vaak paarden passeren, bijvoorbeeld vlakbij een manege waar vaak buitenritten georganiseerd worden. Laat de paarden voorbij stappen/draven/galopperen en houdt Noah bij je (met de lange lijn kan ze in ieder geval niet weg). Belonen voor iedere keer dat ze bij je blijft. En daarnaast tijdens gewone wandelingen iedere keer als er een paard hoorbaar of zichtbaar is haar bij je roepen en enorm belonen, tot ze het geluid/zicht van het paard associeert met iets lekkers krijgen bij jou.
Wie weet heb je in je kennissenkring wel iemand met een hondproof paard die dit ergens op een veilige plaats met je wil gaan oefenen.
Mijn paard heeft een behoorlijke hekel aan meerennende of op hem af rennende en blaffende honden. Die wil ook wel eens uithalen als een hond erg opdringerig is en niet bij hem weg wil.
Het idee erachter om haar naast een paard mee te laten rennen is dat het een gewoonte word, iets normaal. Soort overkill aan paard :mrgreen:
Opeens bedenk ik me wat. Noah krijgt standaard een balletje of iets omdat ze anders de hele weg gefocust is op mij, wat ik eigenlijk irritant vind :oohja: Maar dat moet ik nu natuurlijk juist benutten. Balletje in zak, af en toe gooien en dan de focus weer op mij krijgen. Zo heb ik namelijk wel het jagen op eenden/vogels voor bijna 100% eruit gekregen. Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Uiteraard met lange lijn eraan. Ik ga denk ik eens wandelen in Haarlemmermeerse Bos of Amsterdamse Bos, daar struikel je over de paarden. Lange lijn eraan, balletje in mijn zak (ipv in haar bek) en trainen maar.
Normaal wandel in in de Groene Weelde, opzich kom je daar weinig paarden tegen.
Perry en Noah

Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Waar woon je? Ik zit in Friesland en heb wel een mak hinderke beschikbaar waar je mee mag oefenen met muilkorf.
Ik denk dat je echt het een en ander in scène moet gaan zetten om dit gericht te oefenen. Paarden die je tegen komt komen en gaan waardoor je niet de tijd hebt om de hond rustig te laten worden. In het minst gunstige geval het je hond zelfs de indruk dat hij het paard zelf heeft weg gejaagd.

Ik heb er met jessie ook heel wat tijd in zitten.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik heb ook een heel braaf paard waar je mee kunt oefenen. Ze is honden gewend en is dan ook af en toe bij de hondenschool voor de pups. Ik weet niet waar je zit maar we kunnen best af en toe iets in scene zetten.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik heb ook geoefend met een mak paard en op zijn dagopvang staan ook 2 paarden die gewend zijn aan honden.
Als ik in het bos een paard in galop aan hoor komen dan lijnde ik nog wel voor de zekerheid aan (toen nog nodig was, nu is mijn senior niet meer geïnteresseerd).
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

duitse herder schreef:
LongFields schreef:Waarom zou je je hond mee willen laten rennen met een paard, gemuilkorfd? Wat is daarmee je doel?

Het idee erachter om haar naast een paard mee te laten rennen is dat het een gewoonte word, iets normaal. Soort overkill aan paard :mrgreen:
Opeens bedenk ik me wat. Noah krijgt standaard een balletje of iets omdat ze anders de hele weg gefocust is op mij, wat ik eigenlijk irritant vind :oohja: Maar dat moet ik nu natuurlijk juist benutten. Balletje in zak, af en toe gooien en dan de focus weer op mij krijgen. Zo heb ik namelijk wel het jagen op eenden/vogels voor bijna 100% eruit gekregen. Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Uiteraard met lange lijn eraan. Ik ga denk ik eens wandelen in Haarlemmermeerse Bos of Amsterdamse Bos, daar struikel je over de paarden. Lange lijn eraan, balletje in mijn zak (ipv in haar bek) en trainen maar.
Normaal wandel in in de Groene Weelde, opzich kom je daar weinig paarden tegen.
Wil je haar aan een ruiter meegeven en mee laten rennen? Lijkt me niet echt veilig, want als ze gaat slingeren en tussen de benen van het paard terecht komt... :schrik:
En juist met dat mee laten rennen fok je haar volgens mij flink op. Overwinning want het paard rent weg als ze er maar blaffend achteraan/mee blijft rennen.
Mijn paard is beslist niet bang voor honden en geeft geen krimp als een hond blaffend van een erf af komt rennen. Ik denk dat ik hem juist op een hond af zou sturen als die hem zou volgen. Meeste honden zijn daar behoorlijk van onder de indruk.
Nanna schreef:Ik vind dit een klassiek geval voor een stroomband.
Ik denk dat de hond na twee tikken genezen is van de paardenliefde.
Ik hou helemaal niet van die banden, maar dit ging ook door mijn hoofd....
Afbeelding
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Niet alle paarden in Amsterdamse bos zijn gewend aan honden. Je kan bij de manege bij die grote oefenweide vast wel medewerking krijgen vermoed ik.
Manu

Wat ik heb gedaan met mijn hond is met het paard mee wandelen. Gewoon een uur gaan wandelen samen met het paard. Na 1 keer vond hij het al niet meer interessant als hij een paard zag.
Je kunt met mij gewoon eens mee wandelen, mijn oma pony (grote maat) is niet gauw onder de indruk. Bij de pups lopen we er een paar rondjes omheen met haar, verder weg en dichter bij. Dan moeten ze braaf blijven zitten en kunnen het eens goed bekijken.
Niet alle paarden zijn braaf bij honden. Ik heb een paar situaties mee gemaakt waarbij paarden met de voorbenen uit slaan naar honden of juist met eigen gevaar (ook voor ruiter) flink op hol slaan. Ik zou er gauw iets aan doen voor je ongelukken veroorzaakt.
Als je mijn hulp nodig hebt hoor ik het graag. Ik wandel toch bijna iedere avond weer met onze Lies. Omgeving Voorhout, Zuid-Holland.
Branka
moderator

Weet ik. Is ook de reden dat ik een zweep mee als ik naar buiten ga. Buiten niet nodig voor mijn paard, maar als ik wel een hond tegen kom die hardnekkig richting benen van mijn paard duikt kan ik die een lel verkopen. Liever dat dan een trap van mijn paard of beschadigde benen bij mijn paard.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
Branka schreef:
Nanna schreef:Ik vind dit een klassiek geval voor een stroomband.
Ik denk dat de hond na twee tikken genezen is van de paardenliefde.
Ik hou helemaal niet van die banden, maar dit ging ook door mijn hoofd....
Achter paarden aanrennen is veel te gevaarlijk, voor alle partijen. Dat moet je snel en doelmatig afleren en niet met alsjeblieftjes en koekies. Gewoon een klap in je nek als je aspiraties in de equine richting hebt. Doen-we-niet.
Ja, dat is even zielig. Maar het is veel zieliger als paard met ruiter op hol slaat en er allerlei ongelukken gebeuren. Of als het paard besluit zijn hoefafdruk in die hond zijn harses te plaatsen.
Dit soort dingen vraagt om korte metten.
Je kunt een hond ook gewoon aangelijnd houden tot je zoiets hebt getraind. :wink:

Overigens ben ik er niet op tegen om dergelijk gedrag met een band af te leren als het niet anders kan. :ok:
Maar dan alsjeblieft wel met hulp van iemand die zo'n band op de juiste manier weet te bedienen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Manu schreef: Als je mijn hulp nodig hebt hoor ik het graag. Ik wandel toch bijna iedere avond weer met onze Lies. Omgeving Voorhout, Zuid-Holland.
Wandel je ook wel eens in het weekend en ben ik dan met Dexter ook welkom? :engel: Die gaat ook graag achter paarden aan op 't strand, maar ik denk dat hij, net als Manu, vrij snel de interesse verliest als hij merkt dat er niks spannends aan is.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef:
Nanna schreef: Dit soort dingen vraagt om korte metten.
Je kunt een hond ook gewoon aangelijnd houden tot je zoiets hebt getraind. :wink:
Dat zou mij te link zijn. Een hond kan altijd een keer niet luisteren. En dat is op zich helemaal niet erg, maar in deze situaties zou het mij gewoon te gevaarlijk zijn...
Als hij achter paarden aanrennen associeert met een stroomtik zal hij het denk ik wel voortaan heilig uit zijn hoofd laten: paarden zijn immers net sidderalen. :schrik: En sidderalen, daar moet je bij wegblijven.
Zelfs de herinnering aan sidderalen kan vervagen.
Een hond goed wennen aan ruiters als je ze echt zo vaak tegen komt lijkt me handiger.

Ik had ook nog dit geschreven.
ranetje schreef:Overigens ben ik er niet op tegen om dergelijk gedrag met een band af te leren als het niet anders kan.
Maar dan alsjeblieft wel met hulp van iemand die zo'n band op de juiste manier weet te bedienen.
Dat vind ik minstens zo belangrijk.
Een hond verknallen met een stroomband is niet zo moeilijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Nanna schreef:
ranetje schreef:
Nanna schreef: Dit soort dingen vraagt om korte metten.
Dat zou mij te link zijn. Een hond kan altijd een keer niet luisteren. En dat is op zich helemaal niet erg, maar in deze situaties zou het mij gewoon te gevaarlijk zijn...
Als hij achter paarden aanrennen associeert met een stroomtik zal hij het denk ik wel voortaan heilig uit zijn hoofd laten: paarden zijn immers net sidderalen. :schrik: En sidderalen, daar moet je bij wegblijven.
Of hij wordt nog feller op paarden en gaat serieus in de aanval.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:
Omega schreef: Of hij wordt nog feller op paarden en gaat serieus in de aanval.
Daar geloof ik geen hol van. Een kudde koeien of geiten is makkelijk achter zo'n dom draadje te houden omdat dieren nu eenmaal heilig respect hebben daarvoor.
Het kan wèl dat een hond er, eenmaal hoog in de achtervolgingsmodus, gewoon door die tik heenrent. Daarom is het inderdaad angemessen om er iemand bij te hebben die precies weet van hoe en wat :ok:
Dan kan het ook met een minimum aan tikken/trillingen (al naar gelang de hond) aangeleerd worden.

Daarom vind ik dat je stroom niet zomaar moet gebruiken, maar eerst gecombineerd met een lange lijn zodat de hond ook weet wat de bedoeling is vd correctie en idd niet gaat lopen
En zeker niet onbelangrijk, de timing, te laat en bv een te losse band (slecht contact) kan resulteren in er door heen lopen.
Manu

DaniBanani schreef:
Manu schreef: Als je mijn hulp nodig hebt hoor ik het graag. Ik wandel toch bijna iedere avond weer met onze Lies. Omgeving Voorhout, Zuid-Holland.
Wandel je ook wel eens in het weekend en ben ik dan met Dexter ook welkom? :engel: Die gaat ook graag achter paarden aan op 't strand, maar ik denk dat hij, net als Manu, vrij snel de interesse verliest als hij merkt dat er niks spannends aan is.
Ja & ja natuurlijk! Manu had na 5 minuten lopen al geen interesse meer en heeft dat zelfs niet meer bij voorbij dravende paarden. Hij kijkt er even naar. Ik denk dat het de beste manier is.
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Leuk! :D Dan kan ik Manu ook eens zien, de knapperd.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb hetzelfde probleem met Reina. Uuuuren heb ik doorgebracht op manege's. Gezellig met haar aan de bak gezeten waar ze rustig geïnteresseerd de lessen zat te volgen. Ze mocht aan makke paarden snuffen, niks aan de hand. Tot er buiten een paard langs galoppeert. Dan schiet ze door de adrenalinekick weg. Als er rustig een paard langs stapt is er geen probleem op een blafje na misschien. Ik heb het opgegeven. Als ik in een gebied loop waar ik paarden kan verwachten gaat ze aan de flex. Die drift zit er zo ingebakken dat ik niet de illusie heb er nog iets aan te kunnen veranderen. Hierin heb ik gefaald als baas :ugh:
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik vind de manier van Manu beter dan een TT omhangen. Een paard moet gewoon oninteressant worden. ALs je dat op die manier niet lukt, kan een TT altijd nog. Maar een TT kan er ook voor zorgen dat paard onnodig veel adrenaline in de hond los maakt.
Kom op, TS heeft nog niet eens geoefend op een normale manier. Een langskomend paard is veel te snel voorbij om de hond rustig te laten anticiperen.

Ik heb Jessie in een paddock gezet met onze makste knol van stal, zo'n type die geen stap verzet als hij hooi voor zn neus heeft liggen ook al staan er 20 Jessies naar hem te tetteren.
Dus Jessie begon aan te blaffen, erom heen te cirkelen, heel spannend doen. Dat heeft een kwartiertje geduurd en toen vond ze hem saai worden.

De enige moeilijkheid die ik nog heb, is dat Jessie achter de paarden aan rent als de paarden een holadijee-sprintje door het weiland trekt. En ze loopt hier vrij door het land dus ik ben er niet altijd bij (vaak wel want dat is vaak sochtends wanneer de ze wei op lopen) Opzich geen probleem want de paarden zijn mak genoeg en Jessie houdt genoeg afstand, dus je zou denken: Ach laat ze plezier hebben samen.
Nouja dat denk ik dan ook vaak genoeg.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Branka
moderator

Zolang een paard wegrent als de hond er achteraan holt, blijft deze een overwinning krijgen. Iets dat wegrent, triggert 9 van de 10 honden. Kijk ook maar eens naar katten. Finn heeft daar in huis heilig ontzag voor. Buiten doet hij ze ook niets, maar gaat er wel achteraan als ze wegrennen.
Het is zelfbelonend gedrag. Eigenlijk niet zoiets als het wegblaffen van de postbode. In de beleving van de hond lukt 'm dat tenslotte ook iedere keer. Want iedere keer als de hond blaft wanneer de post wordt bezorgd, loopt die bezorger weer weg.

Ondanks het ruiteretiquette om andere mensen stapvoets te benaderen, ontkom je er niet aan dat een paard een keer in galop langs komt. Zeker niet als deze schrikt van b.v. een blaffende hond. En als je weet dat jouw hond reageert met er achteraan rennen en je het er niet uitgetraind krijgt, dan is het dus voorkomen door hem aan te lijnen. En ik vrees dat dit voor best wat honden geldt.
Afbeelding
alm@
moderator

crutz schreef:
Nanna schreef:
Omega schreef: Of hij wordt nog feller op paarden en gaat serieus in de aanval.
Daar geloof ik geen hol van. Een kudde koeien of geiten is makkelijk achter zo'n dom draadje te houden omdat dieren nu eenmaal heilig respect hebben daarvoor.
Het kan wèl dat een hond er, eenmaal hoog in de achtervolgingsmodus, gewoon door die tik heenrent. Daarom is het inderdaad angemessen om er iemand bij te hebben die precies weet van hoe en wat :ok:
Dan kan het ook met een minimum aan tikken/trillingen (al naar gelang de hond) aangeleerd worden.

Daarom vind ik dat je stroom niet zomaar moet gebruiken, maar eerst gecombineerd met een lange lijn zodat de hond ook weet wat de bedoeling is vd correctie en idd niet gaat lopen
En zeker niet onbelangrijk, de timing, te laat en bv een te losse band (slecht contact) kan resulteren in er door heen lopen.
Ik heb er jaren geleden ook aan gedacht voor Reina, zelfs nog contact over gehad met Malinois maar er toch maar vanaf gezien want ik weet van mezelf dat ik slecht in timen ben. Ik ben meer van de spontane verbale uitbarstingen maar dat heeft in dit geval geen zin omdat ze in die drift niet te bereiken is. En snel galopperende paarden komen vaak in een flits om de hoek zeilen zodat voorkomen dat ze in de drift schiet ook bijna ondoenlijk is.
Afbeelding
Manu

Branka schreef:Zolang een paard wegrent als de hond er achteraan holt, blijft deze een overwinning krijgen. Iets dat wegrent, triggert 9 van de 10 honden. Kijk ook maar eens naar katten. Finn heeft daar in huis heilig ontzag voor. Buiten doet hij ze ook niets, maar gaat er wel achteraan als ze wegrennen.
Het is zelfbelonend gedrag. Eigenlijk niet zoiets als het wegblaffen van de postbode. In de beleving van de hond lukt 'm dat tenslotte ook iedere keer. Want iedere keer als de hond blaft wanneer de post wordt bezorgd, loopt die bezorger weer weg.

Ondanks het ruiteretiquette om andere mensen stapvoets te benaderen, ontkom je er niet aan dat een paard een keer in galop langs komt. Zeker niet als deze schrikt van b.v. een blaffende hond. En als je weet dat jouw hond reageert met er achteraan rennen en je het er niet uitgetraind krijgt, dan is het dus voorkomen door hem aan te lijnen. En ik vrees dat dit voor best wat honden geldt.
Ik ga op het strand ook gewoon even voluit. Ik let er wel op dat het rustig is, maar er zijn dan best wat mensen met honden. Meestal geven die honden het na 100 meter toch al op :LOL:
Snap wel dat het heel vervelend kan zijn voor het baasje, ik heb ook wel eens een Vizsla achter ons aan gehad die mee de duinen in ging. Ik ben op een gegeven moment omgekeerd om te kijken waar zijn baasje was want hij gaf maar niet op. Het is misschien ook iets wat de meeste honden niet gewend zijn, paarden tussen de mensen op straat of in hun losloopgebied.
alm@
moderator

Branka schreef:
Ondanks het ruiteretiquette om andere mensen stapvoets te benaderen, ontkom je er niet aan dat een paard een keer in galop langs komt.
Ik het gebied waar ik vaak loop, gebeurt dat heel netjes. We houden rekening met elkaar. Als ik een paard signaleer gaan de honden aan de lijn en als een ruiter mij ziet gaan ze stapvoets rijden. Echt super :ok: het is maar een enkele keer dat een ruiter de hoek om komt stormen en biedt dan nog vaak excuses aan ook.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Bedankt voor alle tips!
Manu, dat meelopen heeft vrees ik bij haar niet het effect wat ik zou willen. Ik heb eens film opname gehad op een paardenevenement en dat gaat prima :mrgreen:
Wat Alma al zegt, zo is Noah ook. Staat een paard stil, rent ze eromheen en dan rent ze met zelfde snelheid weer terug.

Teletac denk ik ook vaak aan, wat je zegt liever keer goede opdoffer dan half werk leveren. Alleen waar vind je begeleiding? Daarbij ga ik toch eerst aan de slag met lange lijn, hopelijk valt het succes weg waardoor ze het afleert. Ze vind jagen gewoon erg leuk, deed ze ook bij eenden en dat gedrag is er zo goed als helemaal uit.
Perry en Noah

Afbeelding
alm@
moderator

duitse herder schreef:Bedankt voor alle tips!
Manu, dat meelopen heeft vrees ik bij haar niet het effect wat ik zou willen. Ik heb eens film opname gehad op een paardenevenement en dat gaat prima :mrgreen:
Wat Alma al zegt, zo is Noah ook. Staat een paard stil, rent ze eromheen en dan rent ze met zelfde snelheid weer terug.

Teletac denk ik ook vaak aan, wat je zegt liever keer goede opdoffer dan half werk leveren. Alleen waar vind je begeleiding? Daarbij ga ik toch eerst aan de slag met lange lijn, hopelijk valt het succes weg waardoor ze het afleert. Ze vind jagen gewoon erg leuk, deed ze ook bij eenden en dat gedrag is er zo goed als helemaal uit.
Het is eigenlijk net als bij hazen. Als er een plots uit de struiken schiet is er geen houden meer aan als ze niet aan de lijn zit. Je bent praktisch altijd te laat tenzij je haar nog net aan haar halsband kunt grijpen.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

alm@ schreef:

Het is eigenlijk net als bij hazen. Als er een plots uit de struiken schiet is er geen houden meer aan als ze niet aan de lijn zit. Je bent praktisch altijd te laat tenzij je haar nog net aan haar halsband kunt grijpen.
Even afkloppen, verdere wild ben ik al tijden niet tegen gekomen! Straks ga ik wonen aan duingebied, daar lopen in ieder geval geen paarden. Hazen vast wel maar nog niet gezien overdag.
Ene kant is het ook fijn dat ze niet zoekt, echt puur op adrenaline jaagt. Andere kant, ze kan ook zo snel omslaan. Opeens ziet ze paard en is ze pleite.
Perry en Noah

Afbeelding
alm@
moderator

duitse herder schreef:
alm@ schreef:

Even afkloppen, verdere wild ben ik al tijden niet tegen gekomen! Straks ga ik wonen aan duingebied, daar lopen in ieder geval geen paarden. Hazen vast wel maar nog niet gezien overdag.
Ene kant is het ook fijn dat ze niet zoekt, echt puur op adrenaline jaagt. Andere kant, ze kan ook zo snel omslaan. Opeens ziet ze paard en is ze pleite.
In en bij de duinen stikt het ervan. Ik denk dat de haasjes momenteel op het liefdespad zijn want ik zie er veel overdag. Laatst waren er 2 op 1 meter afstand van Rafje aan het dartelen die wat uilig op zijn billen ging zitten kijken :LOL: Reina had ik gelukkig aan de flex en had ze niet in de gaten :schrik:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

In de duinen zitten volgens mij konijnen en geen hazen? :oeps:

Paarden kan je in het duingebied prima tegen komen.
Afhankelijk van de plek waar je woont.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”