Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leuk, hardlopen!

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Leuk, hardlopen!

Ongelezen bericht door Leonie. »

Mijn hondje Lou heeft patella luxatie en ik een chronische blessure. Voor ons allebei is het goed om joggen/hardlopen op te bouwen en ik wil dit ook erg graag. Een ideale situatie zou je zeggen!

Maar wat een teleurstelling: Lou lijkt hardlopen niet echt leuk meer te vinden. Wanneer we voorheen tijdens het wandelen een paar passen gingen rennen vond hij dit altijd geweldig. Maar nu (ik mag nu nog steeds maar 30 seconden aaneen hardlopen) vindt hij er ineens niks meer aan. Hij hobbelt maar wat achter mij aan. Altijd net te langzaam, terwijl ik bepaald niet hard ga. Lou wil liever treuzelen en snuffelen.

Hoe kan ik het leuker voor hem maken? In mijn eentje lopen vind ik dus echt niks aan! Bovendien zou het volgens de orthopeed goed voor zijn knietjes zijn.

Hopelijk zijn er tips.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Re: Leuk, hardlopen!

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik lees mee, lola doet dit met fietsen en skaten. Zij is ook klein dus dat gaat sowieso niet zo hard allemaal, maar met name de heenweg is drama. Dan rij ik rond met m'n arm achteruit. Zodra we zijn omgedraaid/ herkenbaar richting huis gaan, kan ze ineens wel voor me uit :hmmm:
Laatst gewijzigd door -Lilo- op 29 mei 2014 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Vind je het hardlopen zelf wel leuk, straal je plezier en enthousiasme uit zeg maar? Ik moedig mijn hond ook aan tijdens het hardlopen, dat ze het goed doet, of wissel van tempo (al zal dat voor jullie misschien lastiger zijn).

Misschien kan je het leuker maken met zo'n elastische lijn, dat ie een beetje mag trekken? Ik weet niet of dat mag met jullie klachten hoor. Maar op die manier zou je het kunnen proberen.
Mijn hond blijft bij het los met me mee hardlopen netjes naast behalve als ik 'vrij' geef of als er een lijn aan zit (dan wil ze trekken). Vandaar dat ik er aan dacht.
Leonie.
Zeer actief

Lizanne schreef:Zodra we zijn omgedraaid/ herkenbaar richting huis gaan, kan ze ineens wel voor me uit :hmmm:
Helaas vindt Lou beide kanten op niet leuk :roll:
runninggirl schreef:Vind je het hardlopen zelf wel leuk, straal je plezier en enthousiasme uit zeg maar?
Ja, ik vind het erg leuk. Ik juich als we gaan beginnen ook 'Lou, rennen!' bij wijze van commando. Ik ren inderdaad wel met een redelijk korte lijn, vrijer gaat hier in de buurt niet echt en het hardlopen duurt zo kort dat ik er niet elke keer voor naar het bos ga bijvoorbeeld.
Tara schreef:Wat heb jij voor een chronische blessure als ik vragen mag?
Scheenbeenvliesontsteking, al 8 jaar. Ik heb nu al jaren niet meer gesport.
Tara schreef:Wat heb jij voor een opstartschema?
dag 1: 30 seconden hardlopen
dag 2,3,4: wachten om te zien of het gaat ontsteken
dag 5: 30 seconden hardlopen, minuut wandelen, 30 seconden lopen

En dan uitbreiden (ik blijf steken bij 3x 30 seconden omdat het daarna pijn gaat doen, maar dat geeft niet, ik ren tenminste weer wat)

Het is een best sneu schema :LOL:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Nee, het is een perfect schema, rustig opbouwen is het allerbelangrijkste met hardlopen :D Ik ben begonnen met 1 minuut rennen, 2 minuten wandelen, en dat een half uur lang, en ik ging bijna dood, haha! Super genant. Maar door mijn schema kon ik na 9 weken een half uur aaneengesloten rennen dus qua conditie opbouwen gaat het allemaal hard genoeg. Het is alleen zó belangrijk dat je je spieren en bezen langzaam opbouwt.

Mag je rondom (voor/na) het hardlopen wel onbeperkt wandelen? Dan zou ik geloof ik naar een losloopgebied rijden en daar de normale wandeling combineren met het opbouwend hardlopen. Misschien vindt hij het leuker om los met je mee te rennen.

Mijn honden vinden het heerlijk, "eindelijk loopt ze op een beetje een normaal tempo!". :lol1:
Leonie.
Zeer actief

Dat klinkt nog best goed! Een half uur rennen zal er voor mij denk ik niet in zitten.

Wat ik wel eens doe inderdaad is in het bos een stukje met hem rennen. Vindt hij leuker. Maar daarnaast zou ik graag vanuit huis een stukje hardlopen, ik ga namelijk niet elke dag naar het bos en vaak heb ik 's avonds wel zin om even te rennen. In het park is het te druk met fietsers enzo, dus buiten het speelveld om hou ik hem meestal aan de lijn. Maar wel een goed idee om vaker met hem in het bos te rennen, ga ik zeker doen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Is het met een dergelijke chronische blessure niet veel beter om een andere sport dan hardlopen te kiezen? Zoals steppen of fietsen?
Ik heb bij hardlopen op harde ondergrond ook heel snel last van mijn scheenbenen, vooral als ik net wat harder loop dan goed voor me is. Zelf ben ik daarom ook gestopt met hardlopen, ik had na iedere hardloopsessie gewoon last (en had hele goede dempende schoenen aan die ik heb laten aanmeten, dus dat kan het ook niet zijn geweest). Dat was het me niet waard, dus heb ik een andere sportieve hobby gezocht, en dat is voor mij steppen (met de hond) of stepperbiken (alleen). Daarmee bouw je ook conditie en uithoudingsvermogen op, verbrand je aardig wat calorieën en kom je wat strakker in je vel te zitten.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Zou het helpen als hij een extra uitdaging kreeg, in de vorm van een dummy die hij moet meedragen bijvoorbeeld? Er zijn honden die daar ook niets om geven natuurlijk, maar hier voelen ze zich beide zeer belangrijk als ze een dummy krijgen, het motiveert ze :ok:
Leonie.
Zeer actief

LongFields schreef:Is het met een dergelijke chronische blessure niet veel beter om een andere sport dan hardlopen te kiezen? Zoals steppen of fietsen?
Ik heb bij hardlopen op harde ondergrond ook heel snel last van mijn scheenbenen, vooral als ik net wat harder loop dan goed voor me is. Zelf ben ik daarom ook gestopt met hardlopen, ik had na iedere hardloopsessie gewoon last (en had hele goede dempende schoenen aan die ik heb laten aanmeten, dus dat kan het ook niet zijn geweest). Dat was het me niet waard, dus heb ik een andere sportieve hobby gezocht, en dat is voor mij steppen (met de hond) of stepperbiken (alleen). Daarmee bouw je ook conditie en uithoudingsvermogen op, verbrand je aardig wat calorieën en kom je wat strakker in je vel te zitten.
Ik wil niet fanatiek gaan hardlopen hoor, alleen mijn spieren wat sterker maken. Ik merk dat dat langzaam nu gebeurt bij het lopen. Vind het voor in het dagelijks leven ook handig als ik een stukje kan rennen. Steppen zou in mijn geval erg slecht zijn (fietsen wel goed, maar dit doe ik al veel), zwemmen zou bijvoorbeeld beter zijn, maar daar heb ik niet genoeg motivatie voor ;) Ik heb hele goede schoenen, zooltjes en sportcompressiekousen, dus ik doe het voorzichtig aan. Ik geef ook turntraining (mijn andere sportieve hobby), dus daar kan ik ook nog het een en ander doen.
Maeve schreef:Zou het helpen als hij een extra uitdaging kreeg, in de vorm van een dummy die hij moet meedragen bijvoorbeeld? Er zijn honden die daar ook niets om geven natuurlijk, maar hier voelen ze zich beide zeer belangrijk als ze een dummy krijgen, het motiveert ze :ok:
Lou loopt best graag met een bal in zijn bek, dus dat is geen slecht idee!
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

En als je het in het bos doet, dat hij los kan lopen? Jip vindt aan de lijn ook niet zo leuk omdat ze graag een stukje achter mij loopt en het tempo voor haar ook net niet lekker is. Maar los vindt ze echt geweldig :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Leonie.
Zeer actief

Ja, dat was hierboven al gesuggereerd :)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Oh ja, lekker wakker :-P

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”