Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom doet mijn hond dit?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

diesel2010
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): West highland terrier
Aantal honden: 1

waarom doet mijn hond dit?

Ongelezen bericht door diesel2010 »

Sinds een hele lange tijd doet m'n hond grommen naar mijn man, alleen naar mijn man en altijd het ' s avonds. Bijvoorbeeld als diesel en dan gaat ie uit zich zelf de mand in, in z'n mand ligt en mijn man ligt op de bank en hij staat op om wat te drinken, van plaats zitten of hij loopt langs zijn mand im naar de wc te gaan gromt diesel en laat ie z'n tanden zien. Loop ik nu langs of als ik me beweeg gromt ie niet. Wat diesel ook aan zich heeft sinds mijn zwangerschap kan m'n man zijn riem niet af doen zonder dat ie eens niet gromt of dat ie z'n tanden laat zien, alles en iedereen kan wel zijn riem af doen behalve m'n man. De riem aan doen en met diesel wandelen kan wel zonder te grommen!

Wie o wie heeft hier een oplossing voor?

Groetjes
LiveLoveLaughEnjoy
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Re: waarom doet mijn hond dit?

Ongelezen bericht door luna2906 »

Is er iets gebeurd tussen man en Diesel? Misschien heeft het te maken met jouw zwangerschap, doordat Diesel die veranderingen merkt en je gaat verdedigen? In ieder geval vind ik het op basis van het geschreven stukje moeilijk te beoordelen.

Ik zou het als ik man was in ieder geval niet tolereren en zou dan ook corrigeren. Hebben jullie dat al geprobeerd? Hoe reageert Diesel daar dan op?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zie dat hij nog maar 4 jaar oud is, maar zou t kunnen dat hij misschien toch iets heeft met t zicht ( t is maar een idee hoor) of gehoor
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

luna2906 schreef:Is er iets gebeurd tussen man en Diesel? Misschien heeft het te maken met jouw zwangerschap, doordat Diesel die veranderingen merkt en je gaat verdedigen? In ieder geval vind ik het op basis van het geschreven stukje moeilijk te beoordelen.

Ik zou het als ik man was in ieder geval niet tolereren en zou dan ook corrigeren. Hebben jullie dat al geprobeerd? Hoe reageert Diesel daar dan op?
Ik zou het ook niet accepteren denk ik.
Maar de hond corrigeren terwijl hij in de mand ligt is weer net een stap te ver.
Dat zou ik nooit doen.

Is de mand verplaatsen, zodat hij minder in de loop ligt, een optie?
Een heel gekke vraag ...........
Hoe doet je man de riem af?
En hoe doe jij dat?
Laatst gewijzigd door ranetje op 01 jul 2014 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:Ik zie dat hij nog maar 4 jaar oud is, maar zou t kunnen dat hij misschien toch iets heeft met t zicht ( t is maar een idee hoor) of gehoor
Dan zou hij het toch niet alleen bij manlief doen maar ook bij haar?
dat hoeft natuurlijk niet als zij 1,65 is gemiddeld en man lief een stuk groter, andere houding, ( en t licht op een bepaalde manier wegneemt) je weet t soms niet
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Buigt je man zich over hem heen? dat is heel erg bedreigend, probeer het dan eens door je knieen te buigen en een lekker snoepje te geven.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

yodi schreef:Buigt je man zich over hem heen? dat is heel erg bedreigend, probeer het dan eens door je knieen te buigen en een lekker snoepje te geven.
Het is kennelijk al als hij zich gewoon beweegt.
Ik denk aan claimgedrag.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hoe reageert je man als hij zo gromt?
diesel2010
geregistreerd lid

Mijn man (andy) loopt altijd het 's avonds het laatste rondje met hem altijd al zo geweest nooit problemen mee gehad het is echt sinds mijn zwangerschap.

Qua gehoor zit het wel goed, zo heb je geen hond aan hem en luisteren doet ie ook super. Is puur het 's avonds en met de riem afdoen dan gromt ie en zover ik weet is er nooit iets geweest waardoor diesel bang of pijn heeft ervaren tijdens het afdoen van de riem.

Andy die doet altijd de riem af en zodra diesel gromt dan corrigeert andy gelijk door (als diesel nog de riem aanheeft) even aan de riem te trekken en zegt foei maar dan gromt ie erger, dan zegt andy niks doet hem de riem alsnog af en dan stuurt ie hem de mand in.

Maar zodra diesel de riem krijgt afgedaan van andy gaat ie wel in een verdedigende houding staan ( door de poten heen zakken, staart naar onder en de oren in de nek) zo heeft diesel ook al 5x gebeten.
LiveLoveLaughEnjoy
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Toch krijg ik het gevoel dat hij ergens bang voor is, misschien te strak aankijken.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

ranetje schreef: Ik zou het ook niet accepteren denk ik.
Maar de hond corrigeren terwijl hij in de mand ligt is weer net een stap te ver.
Dat zou ik nooit doen.

Is de mand verplaatsen, zodat hij minder in de loop ligt, een optie?
Een heel gekke vraag ...........
Hoe doet je man de riem af?
En hoe doe jij dat?
Nee absoluut. Ik zou zeker niet corrigeren in de mand. Dat moet een eigen veilige plek blijven.

diesel2010 schreef:
Andy die doet altijd de riem af en zodra diesel gromt dan corrigeert andy gelijk door (als diesel nog de riem aanheeft) even aan de riem te trekken en zegt foei maar dan gromt ie erger, dan zegt andy niks doet hem de riem alsnog af en dan stuurt ie hem de mand in
Toch zou ik ook die tweede keer corrigeren. Ik zou van de mand ook geen "strafhoek" maken. Dus ik zou hem niet bij ongewenst gedrag telkens naar de mand sturen. Ik weet niet of jullie dat doen hoor, maar voor het geval dat.

Het lijkt dan toch alsof er een keer iets gebeurd is wat Diesel met de avondronde, het afdoen van de riem en je man associeert. Maar zie er maar eens achter te komen wat dat "iets" dan is... Dat is een uitdaging
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

heeft je man zweet voeten?
Afbeelding
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

En wat doet Diesel als jouw man hem s'- middags uitlaat? Gromt hij dan ook bij het halsband omdoen?
En als jij s'-avonds gaat wandelen met hem wat doet hij dan?
diesel2010
geregistreerd lid

Heavy schreef:Heeft Diesel misschien oorpijn of doet je man de riem net iets ruwer om dan jij?

ten opzichte van andy ben ik ruwer andy is zachter in de omgang met diesel ik niet,

het oortje ziet er mooi roze uit geen klontjes bultjes kan ook niet zeggen dat ie daar pijn heeft
LiveLoveLaughEnjoy
diesel2010
geregistreerd lid

Annedee schreef:En wat doet Diesel als jouw man hem s'- middags uitlaat? Gromt hij dan ook bij het halsband omdoen?
En als jij s'-avonds gaat wandelen met hem wat doet hij dan?

iedereen kan hem de riem afdoen geen probleem en als andy nu 's morgens 's middags of in de avond met hem gaat is het iedere keer grommen naar andy toe
LiveLoveLaughEnjoy
diesel2010
geregistreerd lid

Marco88 schreef:heeft je man zweet voeten?
ja dat heeft ie hahah
LiveLoveLaughEnjoy
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Het zou me noet verbazen als er ooit iets is geweest waardoor je hond is begonnen met grommen, maar maar dat die reden er nu niet meer is. Als de correctie destijds verkeerd getimed geweest is (wat niet bepaald ondenkbaar is, ik denk dat 90% van de correcties verkeerd getimed is) heeft je hond de pijn misschien niet gekoppelt aan het grommen maar aan het afdoen van de riem.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hilde schreef:Het zou me noet verbazen als er ooit iets is geweest waardoor je hond is begonnen met grommen, maar maar dat die reden er nu niet meer is. Als de correctie destijds verkeerd getimed geweest is (wat niet bepaald ondenkbaar is, ik denk dat 90% van de correcties verkeerd getimed is) heeft je hond de pijn misschien niet gekoppelt aan het grommen maar aan het afdoen van de riem.
Zoiets denk ik ook. En aan je man: die vertrouwt hij niet meer helemaal, want die geeft onverwachtse correcties die hij niet begrijpt.
Ik zou zelf niet meer corrigeren voor het grommen, maar de situatie een tijdje vermijden (dus iemand anders de riem af laten doen) en je man even alleen leuke dingen met je hond laten doen, zoals eten geven, spelen (zonder lichamelijk contact), eenvoudige commando's oefenen waarmee hij een lekker voertje kan verdienen, ect. Misschien voelt hij zich over een tijdje dan weer meer op z'n gemak bij je man.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

diesel2010 schreef:Mijn man (andy) loopt altijd het 's avonds het laatste rondje met hem altijd al zo geweest nooit problemen mee gehad het is echt sinds mijn zwangerschap.

Qua gehoor zit het wel goed, zo heb je geen hond aan hem en luisteren doet ie ook super. Is puur het 's avonds en met de riem afdoen dan gromt ie en zover ik weet is er nooit iets geweest waardoor diesel bang of pijn heeft ervaren tijdens het afdoen van de riem.

Andy die doet altijd de riem af en zodra diesel gromt dan corrigeert andy gelijk door (als diesel nog de riem aanheeft) even aan de riem te trekken en zegt foei maar dan gromt ie erger, dan zegt andy niks doet hem de riem alsnog af en dan stuurt ie hem de mand in.

Maar zodra diesel de riem krijgt afgedaan van andy gaat ie wel in een verdedigende houding staan ( door de poten heen zakken, staart naar onder en de oren in de nek) zo heeft diesel ook al 5x gebeten.
Alsof hij weer een correctie verwacht en niet weet waarom hij die krijgt?

Laat Andy die riem eens een tijdje gewoon helemaal niet afdoen?
Als hij met Diesel thuis komt krijgt hij een koekje van hem en dan mag hij met riem om doorlopen naar jou en jij doet de riem af.
Ben benieuwd of hij dan ook gromt en blijft grommen.
Als hij dan niet gromt, even een tijdje op deze manier doen.
Wel moet Diesel iedere keer bij binnenkomen van Andy iets lekkers krijgen.

Mogelijk wordt de verkeerde associatie dan gewist en kan het straks gewoon weer wel.
(Ik denk dat Hilde in de goeie richtig denkt :ok: )

Wat voor riem/halsband heb je?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
diesel2010
geregistreerd lid

ranetje schreef:
diesel2010 schreef:Mijn man (andy) loopt altijd het 's avonds het laatste rondje met hem altijd al zo geweest nooit problemen mee gehad het is echt sinds mijn zwangerschap.

Alsof hij weer een correctie verwacht en niet weet waarom hij die krijgt?

Laat Andy die riem eens een tijdje gewoon helemaal niet afdoen?
Als hij met Diesel thuis komt krijgt hij een koekje van hem en dan mag hij met riem om doorlopen naar jou en jij doet de riem af.
Ben benieuwd of hij dan ook gromt en blijft grommen.
Als hij dan niet gromt, even een tijdje op deze manier doen.
Wel moet Diesel iedere keer bij binnenkomen van Andy iets lekkers krijgen.

Mogelijk wordt de verkeerde associatie dan gewist en kan het straks gewoon weer wel.
(Ik denk dat Hilde in de goeie richtig denkt :ok: )

Wat voor riem/halsband heb je?

Diesel heeft een tuigje, we gaan dat eens proberen misschien helpt het!
LiveLoveLaughEnjoy
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Heeft je man Diesel een keer onterecht in zijn nekvel gepakt? Of een tik tegen zijn kop gegeven? Want je zegt dat Diesel in de verdedigende houding gaat staan met zijn oren plat, staart laag en door de poten gezakt. Dat is pure angst. Je hond is dus bang voor je man.

Je man is niet gemeen tegen de hond? Plaagt hem nooit? Pakt hem niet te hardhandig op?

Ik denk nl dat er een reden is dat Diesel zo angstig is dat hij denkt zichzelf te moeten verdedigen. Als hij gromt zoekt hij ook je man niet op maar andersom toch? Ik zou me toch afvragen wat er in de dagelijkse omgang niet lekker gaat waardoor die hond angst voor een roedelgenoot heeft. Weinig honden die dat hebben en met claimen en dominant gedrag heeft het denk ik weinig te maken gezien de totaal defensieve houding die je beschrijft.

Mijn hondje was gister buiten en er kwamen 2 hondjes aan. 1 van de buren en een bezoekhondje van de buren. Bezoekhondje was lief, buurhondje deed dominant. Bas wilde weglopen maar toen knauwde buurhondje in haar rug. Mijn hondje voelde zich oneerlijk behandeld en werd angstig. Dan doet ze precies wat jij beschrijft. Staartje laag, oortjes in de nek en door de pootjes zakken. En grommen. Ze liet de hondjes zo wetend dat ze niet bazig is, maar wel van plan zich te verdedigen bij de volgende oneerlijke benadering. Ik heb mijn hondje toen snel naar binnen gelaten en het buurhondje weg gestuurd.
Afbeelding
diesel2010
geregistreerd lid

laeken schreef:Heeft je man Diesel een keer onterecht in zijn nekvel gepakt? Of een tik tegen zijn kop gegeven? Want je zegt dat Diesel in de verdedigende houding gaat staan met zijn oren plat, staart laag en door de poten gezakt. Dat is pure angst. Je hond is dus bang voor je man.

Je man is niet gemeen tegen de hond? Plaagt hem nooit? Pakt hem niet te hardhandig op?

Ik denk nl dat er een reden is dat Diesel zo angstig is dat hij denkt zichzelf te moeten verdedigen. Als hij gromt zoekt hij ook je man niet op maar andersom toch? Ik zou me toch afvragen wat er in de dagelijkse omgang niet lekker gaat waardoor die hond angst voor een roedelgenoot heeft. Weinig honden die dat hebben en met claimen en dominant gedrag heeft het denk ik weinig te maken gezien de totaal defensieve houding die je beschrijft.

Mijn hondje was gister buiten en er kwamen 2 hondjes aan. 1 van de buren en een bezoekhondje van de buren. Bezoekhondje was lief, buurhondje deed dominant. Bas wilde weglopen maar toen knauwde buurhondje in haar rug. Mijn hondje voelde zich oneerlijk behandeld en werd angstig. Dan doet ze precies wat jij beschrijft. Staartje laag, oortjes in de nek en door de pootjes zakken. En grommen. Ze liet de hondjes zo wetend dat ze niet bazig is, maar wel van plan zich te verdedigen bij de volgende oneerlijke benadering. Ik heb mijn hondje toen snel naar binnen gelaten en het buurhondje weg gestuurd.

Nou zoals ik al eerder heb verteld ben ik ruwer in de omgang met diesel dan andy dat is, andy heeft diesel nooit bij het nekvel gepakt ( ik trouwens ook niet) als we hem op een ' harde' manier willen straffen leggen we hem op z'n rug totdat ie weer kalm en bij zinnen is.
LiveLoveLaughEnjoy
Hilde
Zeer actief

Ohoh, misschien is dat het wel. Op de rug leggen snappen honden niet. Het enige wat ze daaruit oppikken is dat hun baas heel raar bezig is en het vertrouwen wordt daardoor aangetast. Als ik jullie was zou ik daar heel snel mee ophouden, bij een angstige hond al helemaal :( Elke keer dat je je hond op zijn rug legt beschadig je het vertrouwen tussen jullie. En misschien is je hond daarom nu bang geworden van Andy.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Helemaal met Hilde eens. Op de rug leggen is aanvallen van je hond. Heeft een andere hond je hondje wel eens op zijn rug gelegd? En heeft je hondje wel eens een andere hond op de rug gelegd? Niet denk ik toch? Ik heb heel wat honden gehad, ook een keer een roedel van 3 honden en nooit heeft een van mijn honden een andere hond op de rug gelegd. Wel ging er wel eens een hond op zijn rug liggen, maar dat is de taal van de hond. Op de rug leggen staat totaal niet gelijk aan op de rug gaan liggen. Ik zou hier direct mee stoppen want op de rug leggen is eigenlijk gewoon je hondje tegen de grond pinnen. Dat doen agressieve honden als ze vechten. Die signalen wil je niet aan je hondje meegeven als je het mij vraagt.

Ik denk dat je hondje voor het op de rug leggen kalmerende signalen afgeeft die jullie negeren. Hij zal zijn oren plat doen, staart laag en door de poten zakken. Als je dan doorgaat heeft je hondje het recht zich te verdedigen. Als je hondje die houding aanneemt laat hij nl duidelijk zien dat hij jullie al lang en breed respecteert als baasjes en als de baas. Dan mag je nooit doorgaan met je hondje klein maken.

Dus op de rug dwingen met fysieke kracht is wat mij betreft de mogelijke oorzaak van dit gedrag.
Afbeelding
diesel2010
geregistreerd lid

laeken schreef:Helemaal met Hilde eens. Op de rug leggen is aanvallen van je hond. Heeft een andere hond je hondje wel eens op zijn rug gelegd? En heeft je hondje wel eens een andere hond op de rug gelegd? Niet denk ik toch? Ik heb heel wat honden gehad, ook een keer een roedel van 3 honden en nooit heeft een van mijn honden een andere hond op de rug gelegd. Wel ging er wel eens een hond op zijn rug liggen, maar dat is de taal van de hond. Op de rug leggen staat totaal niet gelijk aan op de rug gaan liggen. Ik zou hier direct mee stoppen want op de rug leggen is eigenlijk gewoon je hondje tegen de grond pinnen. Dat doen agressieve honden als ze vechten. Die signalen wil je niet aan je hondje meegeven als je het mij vraagt.

Ik denk dat je hondje voor het op de rug leggen kalmerende signalen afgeeft die jullie negeren. Hij zal zijn oren plat doen, staart laag en door de poten zakken. Als je dan doorgaat heeft je hondje het recht zich te verdedigen. Als je hondje die houding aanneemt laat hij nl duidelijk zien dat hij jullie al lang en breed respecteert als baasjes en als de baas. Dan mag je nooit doorgaan met je hondje klein maken.

Dus op de rug dwingen met fysieke kracht is wat mij betreft de mogelijke oorzaak van dit gedrag.
dat hebben we uit dat boek van cesar millan :80: nu weet ik het helemaal niet meer
LiveLoveLaughEnjoy
laeken
Zeer actief

diesel2010 schreef: dat hebben we uit dat boek van cesar millan :80: nu weet ik het helemaal niet meer
Snap ik. CM doet hele goede dingen en honden die hun baas bijten en extreem agressief zijn kan je best een keer tegen de grond drukken om te "winnen".
Dan leert je hond dat jij fysiek sterker bent en heb je stap 1 in de conflicten gezet. De hond is in elk geval niet de baas over zijn baasje.

Maar straffen als hij iets verkeerd doet doe je heel anders. De hond laat zien dat hij het begrijpt door de oren laag en de staart laag te doen. Dat is ruim voldoende. Nog beter leer je je hondje het woordje nee en dan zeg jij nee, dan stopt je hondje en dan hoef je helemaal niet meer te wachten op onderdanige signalen en dan hoef je al helemaal niet meer te straffen. Ik persoonlijk straf mijn hondje dus nooit. Het zwaarste strafje dat ze krijgt is een streng NEE! en dan neemt ze altijd een onderdanige houding aan.

Dat is prima, daarmee heb je je punt perfect gemaakt en dan hoef je je hondje nooit aan te pakken met je handen. Handen zijn leuk. Niet om mee tegen de grond gedrukt te worden. Baasjes zijn lief, ze doen je nooit wat en dan weet ik vrijwel zeker dat je hondje met dit gedrag stopt.

Wat je man nu het beste kan doen is het vertrouwen in hem weer opbouwen. Wat vindt je hondje leuk? Welke spelletjes op basis van commando's kent hij? Apporteren? Laat je man elke dag een kwartiertje met je hondje spelen VOORDAT hij gaat wandelen. Prijs het hondje. Wauw! Wat een knappe hond. Zorg wel dat er commando's bij het spel horen zoals los, kom of bv liggen.

Vervolgens leer je je hondje het woord nee aan. Leg koekjes op de grond en leer hem dat nee betekent dat hij het niet mag pakken. Daarna wil je hondje bv op de bank. Dan zeg jij nee. Zodra je hondje dat begrijpt leert hij het woordje nee aan. Zo kan je je hondje daarna opvoeden zonder hem op de rug te leggen.

Ik ben bang dat er een keer een situatie is geweest waarin je hondje bv baldadig was en niet aangelijnd wilde worden. Je man heeft hem gestraft door hem op zijn rug te leggen. Hondje zal al wel de staart laag gedaan hebben en de oren in de nek. Je man heeft doorgezet omdat dat nu eenmaal goed is volgens CM zijn boek. Daarna heeft je man geheel per ongelijk je hondje geleerd dat hij zijn grenzen zal over gaan. Hondje was al laag in houding en werd toch op de rug gelegd. Dat is eng. Dat is een breuk in vertrouwen. En je hondje kan hier niks aan doen en je man kan dit prima recht zetten door het hondje weer te leren dat hij leuk is door spel, je hondje op een andere manier nee aanleert en je hondje niet meer doorpakt als het hondje laat zien dat hij al onderdanig is. :E:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

O ja, even ter aanvulling. Cm doet best wel hele goede dingen. Besef alleen ook dat dit niet werkt gezien het gedrag van je hondje. Dus zorg ervoor dat je dat boek even laat varen want blijkbaar werkt het bij jullie hondje niet. Dat is iets wat ik echt op je hart wil drukken. Jullie hondje klinkt als een gevoelig diertje dat snel onder de indruk is. Zulke hondjes moet je domweg proberen nooit te straffen. Dan is het beter om je hondje op te bouwen met spel, snoepjes en rustige commando's als sturing. Een kalm nee zou echt ruim voldoende moeten zijn bij zo'n hondje. Wel pas als hij dat snapt en nooit denken dat hij nee wel snapt als hij het bij een koekje kan. Honden leer erg situatie gebonden. Mijn hondje is prima met paarden in een wei en koeien in een wei. Ze is prima met paarden die bij vrienden achter het huis staan maar ze is doods en doodsbang voor paarden met een mens erop in het bos. Dat terwijl ze los bij de ponies kan van vrienden, ook als er mensen op zitten. Hondjes leren dus heel snel iets aan wat precies in die situatie van toepassing is. Daarom ook dat jouw hondje precies op een bepaald tijdstip en in een bepaalde context zo op je man reageert terwijl je man misschien overdag zijn beste vriend is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Kijk maar wat je er mee doet maar probeer te beseffen dat het boek en de manier van CM blijkbaar niet helemaal goed werken bij jullie en jullie hondje. :ok:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

diesel2010 schreef:dat hebben we uit dat boek van cesar millan :80: nu weet ik het helemaal niet meer
Ja, dat snap ik, verwarrend hè? Er zitten hier op het forum ook nog wel een aantal aanhangers van Cesar Millan, maar ik kan me niet in hem vinden. Ik ben het ook niet direct met Laeken eens dat Cesar hele goede dingen doet. Waar hij voor mij een punt heeft is dat het erg belangrijk is om je hond veel te laten bewegen voordat je verwacht dat een probleem opgelost kan worden, heel veel problemen bij honden ontstaan uit te weinig fysieke of mentale uitdaging. Voor de rest ben ik niet van de fysieke correcties en ik vind het pijnlijk wat veel Cesar Millan fans hun hondje aan doen. Ik kan me wel goed voorstellen dat je zijn boek hebt gelezen en dat je dingen van hem opgepikt hebt: hij lijkt een man met ontzettend veel verstand van honden en hij lijkt precies te weten wat hij doet. Niet direct erg dus hoor, alleen is het misschien voor je hond leuker om Cesar (zoals Laeken al zegt) links te laten liggen. :ok:

Wat Ranetje zegt kun je proberen in met het afdoen van de riem. Je hondje is blijkbaar vooral vertrouwen kwijt in Andy en wat minder in jou. Ga vooral leuke dingen ondernemen met je hondje waarbij je hond niet veel fout kan doen. Misschien vind je dit leuk: http://www.hersenwerkvoorhonden.nl :) Ook op facebook is er een hersenwerkgroep waar je dingen kan vragen en andermans ideeën kan bekijken: https://www.facebook.com/groups/hersenwerk/?fref=nf. Hersenwerk is niet per se bevorderend voor de band tussen baas en hond (omdat het iets is wat je hond alleen doet en jij zet het alleen maar klaar), maar wel voor het zelfvertrouwen van je hond. Wat wel leuk is voor jullie band zijn spelletjes, samen wandelen, trainen, trucjes oefenen (kijk eens hier: https://www.facebook.com/groups/TrickDogNL/?fref=ts) en dat soort dingen. Onthou wel dat het allemaal op een leuke en vriendelijke manier moet gaan wil het bevorderend zijn voor jullie relatie: zowel baas als hond moet er plezier mee hebben! Verwacht niet te veel van je hondje. En laat Cesar Millan alsjeblieft varen: hoe overtuigend hij ook overkomt, hij is in mijn ogen écht niet leuk naar honden.

Als je nog meer vragen hebt kun je het natuurlijk altijd op het forum vragen! Misschien vind je dit topic ook leuk om te lezen: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... lit=+Trick. Succes met je hond! Hopelijk gaat het snel beter.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

En toch is er wel een tussenweg hoor Hilde (heeft voor de duidelijkheid even niks met dit topic te maken). Ik heb van hem toch wel degelijk opgepikt hoe belangrijk je eigen lichaamshouding, uitstraling (rust) en stem-intonatie is. En hoe goed dat werkt, merk ik duidelijk in de praktijk. Ik heb overigens ook niks met fysieke correcties en het gebruik van allerlei hulpmiddelen.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

alm@ schreef:En toch is er wel een tussenweg hoor Hilde (heeft voor de duidelijkheid even niks met dit topic te maken). Ik heb van hem toch wel degelijk opgepikt hoe belangrijk je eigen lichaamshouding, uitstraling (rust) en stem-intonatie is. En hoe goed dat werkt, merk ik duidelijk in de praktijk. Ik heb overigens ook niks met fysieke correcties en het gebruik van allerlei hulpmiddelen.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik geloof direct dat hij dat ook allemaal uitlegt en dat dat voor sommigen goed kan helpen. Voor mij is het tijden terug dat ik afleveringen van hem gezien heb want hoe meer ik me met honden bezig ging houden, hoe meer buikpijn ik kreeg als ik hem bezig zag. Alleen het grootste gedeelte Cesar is nog steeds 'tsst!', de schopjes, het op de rug leggen, lijncorrecties, dat soort dingen. Ik weet dat er ook filmpjes van uitzonderingen zijn maar het doet me ontzettend veel pijn als ik hem tegenover een doodsbange hond zie staan en hij alleen maar bezig is met die hond er mentaal nog verder onder te krijgen :(
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”