Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tja, maar dat wisten we toch al?
Moderator: moderatorteam
- Wimbo
- Actief
- Mijn ras(sen): We zijn op zoek naar een Podenco Canario
- Aantal honden: 0
Tja, maar dat wisten we toch al?
Bron: Radar.
Jonge honden worden vanuit het Oostblok naar Nederland gebracht en verkocht als gezonde, Nederlandse puppy's. Het gaat per jaar om minstens 100.000 honden die via het illegale circuit op de markt komen. De jonge hondjes gaan voor gemiddeld 200 euro per stuk van de hand.
Grenscontroles nodig
Volgens Ineke van Herwijnen, directeur van de Hondenbescherming, concentreert de handel zich in Noord-Brabant en de Limburgse grensgebieden. Sinds het wegvallen van de grenscontroles is er volgens haar geen zicht meer op de import. De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming zegt niet de mankracht te hebben om de grens constant te bewaken.
Vooral dat laatste: neen, en al helemaal niet voor honden natuurlijk, als ze mensen al niet kunnen (mogen) controleren op illegaal de grens passeren... Met dus alle ellende vandien.
Dank u Brussel! (buigt diep...)
Jonge honden worden vanuit het Oostblok naar Nederland gebracht en verkocht als gezonde, Nederlandse puppy's. Het gaat per jaar om minstens 100.000 honden die via het illegale circuit op de markt komen. De jonge hondjes gaan voor gemiddeld 200 euro per stuk van de hand.
Grenscontroles nodig
Volgens Ineke van Herwijnen, directeur van de Hondenbescherming, concentreert de handel zich in Noord-Brabant en de Limburgse grensgebieden. Sinds het wegvallen van de grenscontroles is er volgens haar geen zicht meer op de import. De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming zegt niet de mankracht te hebben om de grens constant te bewaken.
Vooral dat laatste: neen, en al helemaal niet voor honden natuurlijk, als ze mensen al niet kunnen (mogen) controleren op illegaal de grens passeren... Met dus alle ellende vandien.
No woef like a good woef...
- Zoie
- Zeer actief
Re: Tja, maar dat wisten we toch al?
allereerst de vraag : zijn honden uit het 'oostblok ' ( oostblok ? welk blok ? ) per definitie ongezond ? Nog niet zo lang geleden roemeense hondjes uit duitsland opgehaald , keurig geeent en met papieren , en ik heb andere verhalen gehoord . Namelijk dat deze honden ondanks hun papieren het risico lopen in beslag te worden genomen , en men ze pas weer mag meenemen nadat de opvang - en onderzoekskosten zijn betaald .Wimbo schreef:Bron: Radar.
Grenscontroles nodig
Neemt niet weg dat ik graag geloof dat er een levendige handel is in onverantwoord gefokte honden .
Ik vraag me af of er niet zoiets mogelijk is als een keurmerk voor verantwoord gefokte honden . Het zal wat kosten , maar dan kan iig geen consument zich nog verschuilen achter onwetendheid .
Controle op illegale praktijken blijft dan gewoon de verantwoordelijkheid van de overheid .
Laatst gewijzigd door Zoie op 01 jul 2014 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.

- Zoie
- Zeer actief
die kwaliteit is wel te krijgen . Even uit het hoofd , ik word wel gecorrigeerd ( Thom ? ) als het niet klopt : 125 euro voor leuke , geeente en ik geloof zelfs gechipt , roemeens hondje . Op de herplaatsingsmarkt zijn ze nog goedkoper te verkrijgen .Tara schreef:En gezond verstand gebruiken blijft de verantwoordelijkheid van de consument.Zoie schreef: Controle op illegale praktijken blijft dan gewoon de verantwoordelijkheid van de overheid .
Niet gisteren een hond willen, en accepteren dat kwaliteit niet voor een dubbeltje te krijgen is zouden daarbij al aardig kunnen helpen.
Je kunt ook heel veel geld betalen voor een slecht gefokt hondje .
Verder vind ik je opmerking over de verantwoorde consument een dooddoener . De plofkip is nog lang niet verdwenen , maar een keurmerk is wel een onderdeel van het offensief tegen erg dieronvriendelijk ondernemen .

- Zoie
- Zeer actief
mwah , ik zou me niet vergissen in de transporten voor de handel , hoewel zeker niet alleen puppytransporten . Er is ook broodtransport van volwassen honden , helaas .Tara schreef:Je mag het een dooddoener vinden hoor, maar zo lang er mensen zijn die ineens besluiten dat ze een pupje (eender welk ras) willen hebben en dan het liefst vandaag nog, en die niet de hoofdprijs willen betalen, zie ik die puppyhandel net als broodfok niet verdwijnen.
Ik heb het niet over gewoon leuke, gezellige, gezonde niet-rashonden, dat zijn immers niet die grootschalige puppytransporten. Die puppytransporten gaan om goedkope rashond lookalikes, een beetje A-merken made in Oostblok.
Zolang daar vraag naar is gaat dat door, en die verantwoordelijkheid leg ik toch echt bij de consument, niet bij de overheid.
Ik leg de verantwoordelijkheid voor de controle op illegale praktijken bij de overheid . Uit het oostblok ( waarom dit woord eigenlijk ? ) of niet . Domweg omdat dat een overheidstaak bij uitstek is .
Verder beweer ik dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn . Zelfs zogenaamde lookalike-fila brasileiro 's kan je uit het asiel halen ( Abra heeft geen papieren , maar ze is echt wel een FB . ) Toegegeven , als je er vandaag een wilt hebben , lukt het niet . Maar voor dat vandaag hebben , ben ik toch al niet .
Verder zeg ik dat een keurmerk een onderdeel kan zijn van een offensief tegen bijzonder dieronvriendelijk ondernemen . Natuurlijk is de individuele consument uiteindelijk verantwoordelijk voor wat hij doet , maar hem confronteren en tegelijktertijd een alternatief aanbieden , kan echt wel helpen . Of denk je van niet ?

- Wimbo
- Actief
Als er vraag is, is er aanbod.
Ik denk idd dat de mensen al snel geneigd zijn, zo min mogelijk geld neer te leggen (in deze dure tijden) voor een hond. Kijk, geld maakt mij niet uit. Als ik het niet kan betalen koop ik het niet. Als ik het geld er wél voor heb, wel. Maar er zullen altijd mensen zijn die zeggen, dan koop ik wel een goedkopere. Jammer genoeg geldt dit niet alleen voor honden. Kijk ook eens naar illegale kleding, parfum, elektronica, enzovoorts.
Dus deze handel beëindigen? Mwah.... denk het niet. Kijk maar naar illegaal vuurwerk: men vindt altijd een weg. Controleurs inzetten dan? Tja, zoals het artikel al zegt: geen geld voor. En dan houdt (alles) op.
Ik denk idd dat de mensen al snel geneigd zijn, zo min mogelijk geld neer te leggen (in deze dure tijden) voor een hond. Kijk, geld maakt mij niet uit. Als ik het niet kan betalen koop ik het niet. Als ik het geld er wél voor heb, wel. Maar er zullen altijd mensen zijn die zeggen, dan koop ik wel een goedkopere. Jammer genoeg geldt dit niet alleen voor honden. Kijk ook eens naar illegale kleding, parfum, elektronica, enzovoorts.
Dus deze handel beëindigen? Mwah.... denk het niet. Kijk maar naar illegaal vuurwerk: men vindt altijd een weg. Controleurs inzetten dan? Tja, zoals het artikel al zegt: geen geld voor. En dan houdt (alles) op.
- Zoie
- Zeer actief
je moet de vraag en het aanbod manipuleren , reguleren , controleren , whatever. De econonomie is zelfs in het allerkapitalistische land in zekere zin gereguleerd . En op de man af gevraagd , wil bijna niemand onnodig dierenleed .Wimbo schreef:Als er vraag is, is er aanbod. .
de vraag is wat mij betreft in dit verband : hoe kunnen we er zorg voor dragen dat dieren verantwoord gefokt en gehouden worden . En niet : u vraagt , wij draaien , en zo is het nu eenmaal . Dat is mij net even te cynisch .

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Hmm. Ik vind dat ook wel een beetje makkelijk.Tara schreef:Ik heb het niet over gewoon leuke, gezellige, gezonde niet-rashonden, dat zijn immers niet die grootschalige puppytransporten. Die puppytransporten gaan om goedkope rashond lookalikes, een beetje A-merken made in Oostblok.
Zolang daar vraag naar is gaat dat door, en die verantwoordelijkheid leg ik toch echt bij de consument, niet bij de overheid.
Die honden hebben er niks aan dat wij iemand hebben gevonden waar we met de vinger naar kunnen wijzen.
Ik ben het wel met je eens dat je iets van mensen mag verwachten, maar als er 10 onderbroeken voor een tientje worden aangeboden maakt het de meeste mensen nu eenmaal niks uit welke kleuter ze in elkaar genaaid heeft. Dat is nu eenmaal zo.
Als je dat wilt keren zal dat via de overheid moeten. Je moet je dan overigens ook weer afvragen wat er met die mensen in dat verre land gebeurt als je ze op die manier het brood uit de mond stoot, maar dat terzijde en niet zozeer ter zake doende in dit geval.
Ik wil maar zeggen: Als je verwacht dat mensen uit vrije wil niet meer gaan shoppen bij de hondengroothandel maar bij een (komtie: goede

En die kunnen zo'n vraag ook niet aan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Jaap* schreef:Hmm. Ik vind dat ook wel een beetje makkelijk.Tara schreef:Ik heb het niet over gewoon leuke, gezellige, gezonde niet-rashonden, dat zijn immers niet die grootschalige puppytransporten. Die puppytransporten gaan om goedkope rashond lookalikes, een beetje A-merken made in Oostblok.
Die honden hebben er niks aan dat wij iemand hebben gevonden waar we met de vinger naar kunnen wijzen.
Ik ben het wel met je eens dat je iets van mensen mag verwachten, maar als er 10 onderbroeken voor een tientje worden aangeboden maakt het de meeste mensen nu eenmaal niks uit welke kleuter ze in elkaar genaaid heeft. Dat is nu eenmaal zo.
Als je dat wilt keren zal dat via de overheid moeten. Je moet je dan overigens ook weer afvragen wat er met die mensen in dat verre land gebeurt als je ze op die manier het brood uit de mond stoot, maar dat terzijde en niet zozeer ter zake doende in dit geval.
Ik wil maar zeggen: Als je verwacht dat mensen uit vrije wil niet meer gaan shoppen bij de hondengroothandel maar bij een (komtie: goede) fokker, kan je lang wachten denk ik.
En die kunnen zo'n vraag ook niet aan.

Wat je zegt ben je zelfffff 

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Toch is het in beginsel geen verkeerd idee denk ik als het fokken van een nestje, ook voor kruisingen en lookalikes, aan bepaalde (wettelijke) regels gebonden zou zijn. Die regels zouden dan natuurlijk gericht moeten zijn op gezondheid en niet op uiterlijk. Gevolg is wel dat ook kruisingen en lookalikes duurder worden en dat broodfok misschien wel juist populairder zou worden. In de praktijk is het immers niet niet of nauwelijks te verplichten of te controleren of een nestje volgens bepaalde regels is gefokt. En als de prijs van kruisingen om hoog gaat, gaan mensen die gelijk een hond willen en er niet te veel voor neer willen tellen wel op zoek naar een goedkoper alternatief.
Je ziet tegenwoordig bij broodfok niet meer de uitgemergelde, weggesloten moeder van nest nummer zoveel in een vieze schuur. Het lijkt steeds vaker heel wat en ik kan me voorstellen dat daardoor mensen toch voor een broodfokpup vallen. Ze hebben dan bijvoorbeeld wel geleerd om te letten op moeder, of ze wel zoogt, omgeving en ogenschijnlijke gezondheid van de pups. Maar stop tussen een nest pups één of twee lijkende pups uit het Oostblok, die vervolgens gewoon meedraaien, en het valt de helft van de toch een beetje oplettende kopers niet op.
Je ziet tegenwoordig bij broodfok niet meer de uitgemergelde, weggesloten moeder van nest nummer zoveel in een vieze schuur. Het lijkt steeds vaker heel wat en ik kan me voorstellen dat daardoor mensen toch voor een broodfokpup vallen. Ze hebben dan bijvoorbeeld wel geleerd om te letten op moeder, of ze wel zoogt, omgeving en ogenschijnlijke gezondheid van de pups. Maar stop tussen een nest pups één of twee lijkende pups uit het Oostblok, die vervolgens gewoon meedraaien, en het valt de helft van de toch een beetje oplettende kopers niet op.
- Wimbo
- Actief
U vraagt, wij leveren, heeft niets met cynisme te maken. Het is gewoon (?) de dagelijkse praktijk.
Vroeger nooit naar de Vogeltjesmarkt geweest met al die leuke hondje, poesjes, hamsters....? Net zoiets, want die beesten waren vaak op sterven na dood.

Vroeger nooit naar de Vogeltjesmarkt geweest met al die leuke hondje, poesjes, hamsters....? Net zoiets, want die beesten waren vaak op sterven na dood.
- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
komt toevallig net voorbij op facebook:Tara schreef:En wat zou de overheid dan nog meer moeten doen dan voorlichten en proberen illegale transporten te onderscheppen?
Er zijn nou eenmaal bepaalde wetten in Nederland en in Europa, en die maken dat onze overheid ook maar tot een bepaalde hoogte kan ingrijpen. Het is makkelijk te roepen dat de overheid het maar moet doen, maar wát moet de overheid dan doen? Wat kán de overheid doen? Ik zeg helemaal nergens dat het geen zaak is waar de overheid zich mee zou moeten bemoeien, maar het zijn nog steeds wel de consumenten die de handel in stand houden.
Er gaan nu weer proefballonnetjes op om rabiës buiten de deur te houden door te verplichten dat alle importhonden eerst rabiës geënt moeten zijn. Geen fijne ontwikkeling, omdat daarmee de import en export van verantwoord gefokte honden daarmee een stuk gecompliceerder gaat worden, en omdat het een doekje voor het bloeden is.
De echte misstanden worden daar namelijk nog steeds niet mee aangepakt.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... ttens.html

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Ik ben toch benieuwd hoe ze dat laatste gaan controleren en wat die striktere eisen zijn die het doorgeven van erfelijke aandoeningen moeten voorkomen. Bij rashonden zal dit via de rasvereniging gecontroleerd worden en blijven neem ik aan, maar hoe gaan ze dat bij een oepsnestje doen?Dierenpaspoort
De regels voor het verspreiden van dierenpaspoorten worden strenger. In een dierenpaspoort zijn de kenmerken (inclusief een chipnummer) en de gegeven vaccinaties geregistreerd. Lege paspoorten mogen straks alleen nog maar aan dierenartsen worden verkocht. Nu kan iedereen nog een dierenpaspoort aanschaffen, waardoor er makkelijk met de gegevens in een paspoort kan worden gesjoemeld. Zo circuleren in andere lidstaten bijvoorbeeld ook lege Nederlandse dierenpaspoorten.
Welzijn op eerste plaats bij fokken van huisdieren
Voor fokkers van huisdieren gaan er vanaf 1 juli 2014 strengere regels gelden uit oogpunt van dierenwelzijn. Een hond mag bijvoorbeeld nog één keer per jaar een nest hebben en bij katten wordt dit beperkt tot maximaal twee keer per jaar. Ook worden er striktere eisen gesteld om het doorgeven van erfelijke aandoeningen te voorkomen
- Wimbo
- Actief
Quote: Ook worden er striktere eisen gesteld om het doorgeven van erfelijke aandoeningen te voorkomen.
Precies, dat dacht ik ook meteen. En hoe willen ze de - in al die jaren erin gefokte - afwijkingen te lijf gaan? Wat er in zit heb je er zomaar niet meer uit. Zou mooi zijn, met een schone lei beginnen. Alle erfelijkheid de wereld uit! If only....
Precies, dat dacht ik ook meteen. En hoe willen ze de - in al die jaren erin gefokte - afwijkingen te lijf gaan? Wat er in zit heb je er zomaar niet meer uit. Zou mooi zijn, met een schone lei beginnen. Alle erfelijkheid de wereld uit! If only....
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Waarschijnlijk om een gebied aan te duiden dat uit meer dan een land bestaat?Uit het oostblok ( waarom dit woord eigenlijk ? )
Oostblok is dacht ik nog wel een bekende term.
"Landen achter het ijzeren gordijn".
Daar komen veel transporten vandaan.
Ik zoek daar niet zo veel achter eigenlijk

- Zoie
- Zeer actief
hier lagen de puppies in de etalage toen ik jong was , en datzelfde zagen we een aantal jaren geleden rond de Vogeltjesmarkt .Wimbo schreef:U vraagt, wij leveren, heeft niets met cynisme te maken. Het is gewoon (?) de dagelijkse praktijk.![]()
Economie speelt absoluut een rol , de mensen zijn hartstikke tegen dierenleed , alleen sluiten ze hun ogen ervoor als het ze uitkomt .
Toch kunnen dit soort dingen wel veranderen onder druk van bijvoorbeeld de publieke opinie , door strengere wet - en regelgeving en bijbehorende handhaving . Het zal alleen een kwestie van lange adem zijn vrees ik .

- Zoie
- Zeer actief
dat is niet politiek correct , dat is gewoon correct . Als jij graag politiek incorrect wilt zijn , is dat jouw keuzeTara schreef:Ja, nee, ik had natuurlijk politiek correct "het voormálig Oostblok" moeten zeggen.ranetje schreef:Waarschijnlijk om een gebied aan te duiden dat uit meer dan een land bestaat?Uit het oostblok ( waarom dit woord eigenlijk ? )
Maar dat vond ik aangaande al die massale broodfokhondentransporten weer net even iets teveel eer.

- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
- Aantal honden: 2
Wat in de OP beschreven wordt zijn meer de puppies uit grote fokschuren die hier dan bij de 'fokkers' worden neergelegd. Vaak is niet meer te herleiden of de hond uberhaupt wel raszuiver is of een goede look a like kruising en vaak betreft het hondjes die vatbaar zijn voor allerlei ziekten omdat ze niet ingeënt worden (parvo e.d.)
De honden die Zoie bedoelt zijn straathonden die vroeg van straat worden gehaald en volledig ingeënt worden en in een (gast)gezin terecht komen waar ze gesocialiseerd worden. De honden waar jij op doelt zijn volgens mij allemaal leuke, sociale honden die de wereld vrij tegemoet treden (Freek/Codin in ieder geval en Ari ook wat ik zo lees en de verhalen van Bertje geven hetzelfde beeld). Maar de geschiedenis vandeze honden is wel degelijk anders dan degenen die de eerste weken hebben doorgebracht in een schuur vol met puppies en daarna getransporteerd worden. Maar het lijkt mij lastig om deze praktijken te stoppen. Goede voorlichting bij de consument is één ding en goede wetgeving én een adequate handhaving een tweede. Maar goed, lijkt mij een lastig probleem om op te lossen.
De honden die Zoie bedoelt zijn straathonden die vroeg van straat worden gehaald en volledig ingeënt worden en in een (gast)gezin terecht komen waar ze gesocialiseerd worden. De honden waar jij op doelt zijn volgens mij allemaal leuke, sociale honden die de wereld vrij tegemoet treden (Freek/Codin in ieder geval en Ari ook wat ik zo lees en de verhalen van Bertje geven hetzelfde beeld). Maar de geschiedenis vandeze honden is wel degelijk anders dan degenen die de eerste weken hebben doorgebracht in een schuur vol met puppies en daarna getransporteerd worden. Maar het lijkt mij lastig om deze praktijken te stoppen. Goede voorlichting bij de consument is één ding en goede wetgeving én een adequate handhaving een tweede. Maar goed, lijkt mij een lastig probleem om op te lossen.
- Zoie
- Zeer actief
ranetje schreef:Waarschijnlijk om een gebied aan te duiden dat uit meer dan een land bestaat?Uit het oostblok ( waarom dit woord eigenlijk ? )
als je zoveel jaren na het vallen van het ijzeren gordijn, nog steeds van Oostbloklanden spreekt , terwijl er genoeg alternatieve benamingen zijn , waaronder de beste , namelijk gewoon benoemen van de landen waarom het gaat , dan bedoel je daar iets mee .
Als je bedenkt hoeveel decennia deze landen hebben moeten lijden onder het juk van een communistische dictatuur , en met hoeveel moed b.v. het poolse volk zich hiervan bevrijd heeft , zou je zo'n term niet lichtzinnig mogen gebruiken .
Het viel mij vooral op dat deze term blijkbaar zonder problemen in serieus bedoelde journalistiek opduikt , zonder reserve ( radar ) .
Persoonlijk wantrouw ik dat soort berichtgeving , iig als betrouwbare bron van informatie .

- iones
- Zeer actief
Denk je dat Brussel dit interesseert? Echt niet. Brussel wilde stierengevechten toch verheffen als cultureel monument of zoiets? Brussel heeft helemaal NIKS met dierenwelzijn.Wimbo schreef: Dank u Brussel! (buigt diep...)
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Wimbo
- Actief
`iones schreef:Denk je dat Brussel dit interesseert? Echt niet. Brussel wilde stierengevechten toch verheffen als cultureel monument of zoiets? Brussel heeft helemaal NIKS met dierenwelzijn.Wimbo schreef: Dank u Brussel! (buigt diep...)
Was dan ook duidelijk cynisch bedoeld....

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Misschien hangt het af van de leeftijd van de persoon die dat woord gebruikt?Zoie schreef:ranetje schreef:Waarschijnlijk om een gebied aan te duiden dat uit meer dan een land bestaat?Uit het oostblok ( waarom dit woord eigenlijk ? )
als je zoveel jaren na het vallen van het ijzeren gordijn, nog steeds van Oostbloklanden spreekt , terwijl er genoeg alternatieve benamingen zijn , waaronder de beste , namelijk gewoon benoemen van de landen waarom het gaat , dan bedoel je daar iets mee .
Als je bedenkt hoeveel decennia deze landen hebben moeten lijden onder het juk van een communistische dictatuur , en met hoeveel moed b.v. het poolse volk zich hiervan bevrijd heeft , zou je zo'n term niet lichtzinnig mogen gebruiken .
Het viel mij vooral op dat deze term blijkbaar zonder problemen in serieus bedoelde journalistiek opduikt , zonder reserve ( radar ) .
Persoonlijk wantrouw ik dat soort berichtgeving , iig als betrouwbare bron van informatie .
Voor mij is het grootste deel van mijn leven nog steeds het oostblok het gebied achter het ijzeren gordijn.
Dat dat nu niet meer bestaat is iets dat ik af en toe nog even kan vergeten.

(ander voorbeeld) mijn opa was er van overtuigd dat hij nog steeds "van Drees" "trok, terwijl zijn pensioen de laatste jaren echt al gewoon AOW heette

Sorry Tara

Leeftijdsargument gaat voor jou niet op dacht ik