Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe dom zijn honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

hoe dom zijn honden

Ongelezen bericht door Zoie »

als je zegt dat een hond ( of ander dier ) heel intelligent gedrag kan vertonen , stuit je vaak op scepsis . Als je zegt dat ze heel dom kunnen zijn, gelooft iedereen dat zondermeer en is een nadere uitleg overbodig . Toch vraag ik me serieus wel eens af : hoe kunnen ze nu zo dom zijn ?

Neem sien b.v. ze is toch echt wel redelijk pienter . Maar ze begrijpt maar niet , dat als zij de bal kwijt maakt , ik hem ook niet meer heb , en dat het dus zinloos is om steeds bij mij de bal te komen vragen . Ik vind dit zo dom , dat ik er graag een uitleg voor zou willen hebben :mrgreen:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: hoe dom zijn honden

Ongelezen bericht door Gollum »

Ze hebben geen theory of mind.
Zoie
Zeer actief

Gollum schreef:Ze hebben geen theory of mind.
hoezo zou je die hiervoor nodig moeten hebben dan ?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat gedrag heb ik nooit gezien bij mijn honden. Als de bal kwijt was bleven ze juist zoeken en kwamen ze dus niet meer :oohja: Ook de JR van Martijn zal zijn eigen bal of stok zoeken tot hij een ons weegt en nooit komen vragen of hij hem heeft. Eva en Dapper idem en Wuilus ook idem. Stok kwijt was zoeken. Ongeacht of ik riep. Dan moest ik wel erg doorzetten wilde ik de hond nog bij me krijgen. De taak was immers, zoek je bal. En die zat muurvast in die koppen. :LOL:

Bas is heel slim. Daar twijfel ik niet aan. Die is sociaal gezien zo handig dat het bijna eng is. Ze kent overigens geen commando's. Dat wil of kan ze niet. Ze gedraagt zich ondanks dat wel voorbeeldig om maar goed in de smaak te vallen. Nooit toont ze ongepast gedrag. Zelfs als hier een hond komt die ze niet moet weet ze dat ze die toch moet accepteren om niet berispt te worden en dan legt ze zich er direct bij neer en gaat liggen. Ok dan. :F:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

sam is ervan overtuigd dat ALLES dat kwijt is bij het baasje is. en dat heeft een heel logische reden omdat het baasje het echt supergrappig vindt om speeltjes te verstoppen en sam op te jagen het te zoeken. sam vindt dat ook leuk en zo heeft meneer weer wat mentale bezigheid :-)

in jouw verhaal zal het hetzelfde zijn. altijd komen balletjes uit jouw zak dus dan regel je dat nu ook maar, zoiets :-)
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Met het leeggooien van pannen boven de (hangende) gft bak stonden er iedere avond twee koppies het eten te volgen tot op de grond. Nooit kwam daar iets onderuit gevallen maar ze bleven het doen. :piew: Je zou toch zeggen dat ze op een gegeven moment wel door zouden hebben dat daar echt niets te halen viel.
Gollum
Zeer actief

Zoie schreef:
hoezo zou je die hiervoor nodig moeten hebben dan ?
Om te kunnen bedenken dat als de baas maar 1 bal bij zich heeft en die bal is kwijtgeraakt er dus geen bal meer uit de zak van de baas komt.
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Drazic »

Safari schreef:Met het leeggooien van pannen boven de (hangende) gft bak stonden er iedere avond twee koppies het eten te volgen tot op de grond. Nooit kwam daar iets onderuit gevallen maar ze bleven het doen. :piew: Je zou toch zeggen dat ze op een gegeven moment wel door zouden hebben dat daar echt niets te halen viel.
Dat doen ze hier ook. :goeie:
Gisteren zat ik aan de salontafel te eten en ik wilde er blokjes augurk bij doen, pak de pot en een lepel en schep er blokjes uit gooi het in mijn bord.
Allebei de honden doken meteen onder de salontafel om het gevallen goed op te vreten. :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: de teleurstelling was bij beide even groot.
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Tara schreef:Dat is niet dom, dat is een basaal vertrouwen dat jij wel een nieuwe bal uit je zak tovert.
Mijn hond is er na 12,5 jaar ook nog niet van overtuigd dat er geen balletjes in jaszakken groeien. :mrgreen:
Loki gelooft dat ballen in bomen groeien en wilt dus elke boom bekijken of daar toevallig niet een bal in groeit.. En dit alleen maar omdat mensen paar keer een bal weglegte in de boom. :Q:

Hij kan heel slim uit de hoek komen maar af en toe dan is het echt een dom hondje.. als wij hem zeggen een speeltje te zoeken en dan draait hij rondjes en kijkt niet ineens (of zoeken eigenlijk), ik moest meestal dan instructies geven van "achter je" of "kijk eens links van je" en dan komt het eureka moment bij hem. :oohja:
Afbeelding
Afbeelding
Laboriginals
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Daar is volgens mij het laatste woord nog niet over gezegd. Er zijn aanwijzingen dat honden wél een bepaald inlevingsvermogen hebben:
http://www.scientias.nl/hond-kan-zich-m ... reld/80379

Hanneke
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Vera denkt niet dat ik kwijtgeraakte ballen uit mijn zak kan toveren, die blijft ook gewoon zoeken en zoeken en zoeken.

Wat ze wel denkt, is dat ik ballen die bijvoorbeeld in een put in de stoeprand gerold zijn (ja, dat heeft ze weleens gepresteerd, liet ze die bal net even los om de droge bek wat 'nat te smakken' naast zo'n put :roll: ), er weer uit kan toveren voor d'r. Dan loopt ze heen en weer tussen de put en mij, ondertussen me zachtjes aantikkend met haar bek. Als ze kon zou ze wijzen "joehoeeee baas, fix dat even :lees:". Dat is wel vertederend, maar die teleurgestelde kop als ik haar dan streng moet dwingen mee te lopen is zo sneu :jank:

Saar denkt dan weer helemaal niet dat ik alles op kan lossen. Die werkt zich in de nesten en ipv dat ze dan naar mij toe komt, werkt ze zich door de stress steeds meer in de penarie. Als ze bijvoorbeeld per ongeluk achter een hekje gelopen is, en de weg terug niet meer weet. Gaat ze achter dat hek piepend rondjes lopen, en ho maar dat ze zich de juiste kant op laat lokken. Dat is wel erg dom :tongue:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar had het geheugen van een olifant, maar was verder een werkpaardje. Die deed ook nooit 'domme' dingen. Miep doet wel heel regelmatig domme dingen, maar puur uit sluwheid. Het is zo'n "dom" blondje dat door haar mooie oogjes altijd en overal haar zin krijgt.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Je doet een deur open en de hond gaat dan alsnog aan de verkeerde kant kijken hoe de deur open gaat. En niet eenmalig, nee meerdere keren :LOL: Of dat er iets in de weg ligt, in plaats te bedenken er om heen te lopen, braaf blijven staan en beetje dom uit ogen kijken dat het niet lukt.
Gelukkig is Noah niet zo, maar ik ken een aantal labradors en cocker spanielen die zo zijn :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ach sinds ik Luna, bruine lab, in mijn roedels heb vind ik geen enkele hond meer dom.
Bij het ophalen en thuis brengen moeten we met de lift, hoe vaak zij al niet tegen de liftdeur aan is gelopen. Bijna wekelijks loopt ze wel een keer tegen de deur aan die nog aan het opengaan is.
Zij is ook degene die tegen bomen aanloopt omdat ze de andere kant op kijkt. Lantaarnpalen, daar knalt ze ook vaker tegen aan. En het is niet omdat haar zicht slecht is, nee het is gewoon niet opletten.
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Haha Morris is dus niet de enige! De keren dat hij met zijn blije bek bij me staat te wachten tot ik de bal gooi die hij zelf net is kwijtgeraakt zijn niet te tellen.
Vind Tara haar uitleg wel een mooie. Beter dan dat hij te dom is :mrgreen:

Het klopt ook wel dat ik vaak een andere bal tevoorschijn tover als we er een kwijt zijn. Dus eigenlijk is het wel slim.

Alleen als ik een bal in het water gooi die lek is en zinkt (en hij ziet dit gebeuren) dan blijft hij wel zoeken en rondjes zwemmen. Dan moet ik hem echt terugroepen. Maar als hij met de bal loopt, hem onderweg ergens neerlegt en vervolgens kwijt is dan komt hij naar mij toe. Dan zal ik de bal wel hebben...

Met mijn slechte gooikunsten en zijn slechte zoekkunsten raken we nog wel eens wat kwijt :mrgreen:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Zonder de reacties gelezen te hebben, die ik wel ga lezen.

Als jij vind dat je hond dom is omdat ie jou aankijkt of jouw aandacht vraagt om dus die bal, mis je mijn inziens een mooi stukje samenwerking / vertrouwen. Je hond verwacht dat jij die bal weer tevoorschijn tovert. Jij bent dus de tovenaar. Dus doe je wat goed. Maak daar gebruik van en waardeer dat ..mijn oordeel
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik noem Pom altijd een dommerdje, maar ik kan eigenlijk weinig voorbeelden bedenken. Maupie sprong regelmatig in sloten en greppels waar ze met geen mogelijkheid meer uitkon. Vooruitdenken / lijfsbehoud was niet zo ontwikkeld, en dat heeft Pom ook wel een beetje. Lomp ook. Maar ik weet niet of dat echt onder dom valt..
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Inge O schreef:
Dee schreef: Als jij vind dat je hond dom is omdat ie jou aankijkt of jouw aandacht vraagt om dus die bal, mis je mijn inziens een mooi stukje samenwerking / vertrouwen. Je hond verwacht dat jij die bal weer tevoorschijn tovert. Jij bent dus de tovenaar. Dus doe je wat goed. Maak daar gebruik van en waardeer dat ..mijn oordeel
maar niemand zegt ook dat dit niet gewaardeerd wordt, het gaat hem in dit topic puur over hoe een hond denkt en of we dat dom vinden.
Ik zeg niet dat iemand dat zegt. Ik geef mijn reactie.
Figo is regelmatig zijn bal kwijt. Een 2 jaar geleden zou hij zelf de bank verschuiven als de bal daaronder was gerold. Ik heb een bank bestaande uit losse delen.
Dat doe hij nu gelukkig minder. In plaats daarvan roept ie me. Zo wou ik het ook.
Ik vind het gewoon wat makkelijk de hond dom te noemen. Moet die het dan zelf uitzoeken of word er ook geholpen met wat je wel wil zien. Is het dan dom van de hond of van de baas?

Dat is wat ik bedoelde.

Om ontopic te blijven, ik vind m'n honden niet dom. Zeker niet. Niet omdat het mijn honden zijn, ik vind honden gewoon ( enkele uitzonderingen daargelaten ) eerlijk reageren qua gedrag. En ik moet goed mijn best doen Figo een stapje voor te zijn hoor. Kan ook wat zeggen over mij natuurlijk, schup hem zelf maar in.
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:honden doen heel veel domme dingen en sommige zijn (volgens ons perspectief) zó dom dat ze niet lijken te rijmen met hoe slim ze soms ook kunnen zijn :U: ..
ja , als ik het me goed herinner ( ben zijn boek 'de waarheid over honden 'al 10 jaar kwijt of zo ) is het voor Budiansky een argument tegen hun intelligentie . Ik denk dat dat niet perse het geval hoeft te zijn, tenslotte kunnen wij behalve snugger ook ongelooflijk dom zijn op sommige gebieden .Maar het geeft toch te denken .
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef: een paar van die domme dingen : vast komen te zitten met een lang touw rond wat bomen: nog geen hond gezien die het geheim kon ontrafelen om weer los te komen (en dan niet een keer bij toeval maar gewoon structureel).

Zal ik Ds eens brengen? :F:
Ik kwam eens op het geniale idee haar buiten vast te binden (ze was een paar maanden oud, geen omheinde tuin, mooi weer... alle redenen om hond buiten te hebben).
Toen ik terug naar binnen ging, liep ze vrolijk met me mee naar binnen :mann: :mann: :mann: :mann:

jaar of 2 geleden bind ik ze vast bij de poort van de paarden. Eer ik aan de stallen was, liep ze terug vrolijk met me mee :oohja:
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:
Inge O schreef: een paar van die domme dingen : vast komen te zitten met een lang touw rond wat bomen: nog geen hond gezien die het geheim kon ontrafelen om weer los te komen (en dan niet een keer bij toeval maar gewoon structureel).

Ik kwam eens op het geniale idee haar buiten vast te binden (ze was een paar maanden oud, geen omheinde tuin, mooi weer... alle redenen om hond buiten te hebben).
Toen ik terug naar binnen ging, liep ze vrolijk met me mee naar binnen :mann: :mann: :mann: :mann:

jaar of 2 geleden bind ik ze vast bij de poort van de paarden. Eer ik aan de stallen was, liep ze terug vrolijk met me mee :oohja:
ja, door het touw door te bijten zeker? dat heb ik hier ook al gezien maar ik bedoelde als ze vast komen te zitten doordat ze rond bomen en zo heen zijn gelopen, dat ze dan niet zelf kunnen bedenken dat ze gewoon weer een aantal keer de andere kant op terug moeten om weer los te komen.
Gol kan dat tot op zekere hoogte maar dat heb ik wel enorm moeten trainen, al denk ik niet dat ze meer dan twee draaien ergens omheen kan ontrafelen maar voor de dagelijkse praktijk is dat voldoende :mrgreen:
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:

ja, door het touw door te bijten zeker? dat heb ik hier ook al gezien maar ik bedoelde als ze vast komen te zitten doordat ze rond bomen en zo heen zijn gelopen, dat ze dan niet zelf kunnen bedenken dat ze gewoon weer een aantal keer de andere kant op terug moeten om weer los te komen.
waarom zou ze extra meters lopen met riscico nog eens vast te lopen een boom verder, als ze het gewoon kan doorbijten :pffff:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Kaya denkt dan niet dat ik de bal heb, maar ze blijft wel zoeken tot op het gevaarlijke af.
Zo gooide ik vroeger wel tennisballen in het water, maar na een paar keer apporteren waren die vaak kapot en zonken ze en dan
bleef Kaya op het water en zoeken, zelfs helemaal onder het water duiken en blijven zoeken. Dan moest ik echt alles uit de
kast halen om haar op de kant te krijgen, want ze moest en zou die bal vinden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Caro. schreef:Kaya denkt dan niet dat ik de bal heb, maar ze blijft wel zoeken tot op het gevaarlijke af.
Zo gooide ik vroeger wel tennisballen in het water, maar na een paar keer apporteren waren die vaak kapot en zonken ze en dan
bleef Kaya op het water en zoeken, zelfs helemaal onder het water duiken en blijven zoeken. Dan moest ik echt alles uit de
kast halen om haar op de kant te krijgen, want ze moest en zou die bal vinden.
dat deed maupie ook ja, daar hoefde je ook echt geen steen voor in het water te gooien want ze zwom net zo lang door tot ze had wat je gegooid had.. al het andere was niet goed
maart
Zeer actief

Hier zijn ze overigens ook wel eens gewoon de bal kwijt zonder dat die kwijt is :mann:

Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ja wat is dom en wat is slim voor een hond?

Mijn hond geeft geen ruk om zijn eigen snacks of kluifjes en zit tijdens het eten bij vreemden (in ieder geval altijd anderen dan ik). Daar gaat hij op een afstandje zitten, kijkt de persoon in kwestie aan, niet naar het eten. Als de persoon terug kijkt gaat hij mooi zitten. D.w.z. met de voorpoten een smeekgebaar maken. Gaat dan weer zitten en blijft het oogcontact houden. Mensen moeten altijd lachen.
Als ik het zie moet hij uiteraard wegwezen maar iedere keer weer hè.

Of er iets spannends en meneer moet naar zijn plaats. Loopt met kop laag richting mat, kijkt halverwege om of ik nog steeds volhoud, gaat zitten, nog steeds kijkend, dan liggen. Dan zeg ik dat hij NU op zijn plaats moet, gaat op zijn rug liggen en steekt alle 4 de poten in de lucht en begint weer met het smeekgebaar. Ik heb daar altijd om moeten lachen en dus ook niet goed genoeg door gezet. Toen strenger geworden en sindsdien doet hij het bij MIJ niet meer maar wel bij mijn ouders en zusje die wel eens oppassen.
Hij heeft gewoon bedacht dat hij heel veel succes boekt met zijn nieuwe trucje :LOL:
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
Gollum schreef:
Gol kan dat tot op zekere hoogte maar dat heb ik wel enorm moeten trainen, al denk ik niet dat ze meer dan twee draaien ergens omheen kan ontrafelen maar voor de dagelijkse praktijk is dat voldoende :mrgreen:
trainen telt niet mee :neenee: .
Het is wel handig :pffff:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

maart schreef:Hier zijn ze overigens ook wel eens gewoon de bal kwijt zonder dat die kwijt is :mann:

Afbeelding
Je hebt de bal met opkomend water de zee in gezwiept en die Mechels zijn zo slim om te weten, dat het balletje naar de vloedlijn terug komt. :ok:
maart
Zeer actief

korthaar schreef:
Je hebt de bal met opkomend water de zee in gezwiept en die Mechels zijn zo slim om te weten, dat het balletje naar de vloedlijn terug komt. :ok:

de mechels kijken wel recht de zee in anders hoor :mrgreen:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

maart schreef:
korthaar schreef:

de mechels kijken wel recht de zee in anders hoor :mrgreen:
Vind het ook altijd leuk om zo bij de waterlijn bezig te zijn.
Probeer Luna, dan net even door de branding te krijgen, maar met wisselend succes:

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”