Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup 10wk kan 's nachts plas ophouden... toch eruit?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Huu6
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Labrador/Stabyhoun
Aantal honden: 1

Pup 10wk kan 's nachts plas ophouden... toch eruit?

Ongelezen bericht door Huu6 »

Hallo, we hebben sinds 2 weken een prachtige reu pup Huub, kruising labrador/ friese stabij.
Ritueel eerste 10 dagen: we gaan rond 23:00 naar bed, en Huub gaat in de bench. Wekker op 2:00 en 5:00 om plasje te laten doen en om 7:00 staan wij en hij op. Dit gaat prima, al zou het afbouwen naar 1x per nacht eruit fijn zijn. Dit hebben we zelf al wat gestart, door (in plaats van om 2:00 en 5:00) om 3:00 eruit te gaan en opstaan om 7:00. Gaat ook al aardig goed (beetje gepiep rond 2:30, maar niet zo erg).

Gisteren, bij onze 2e les van de puppycursus had een andere pup eigenaar de vraag 'moeten we er 's nachts nog wel uit als onze pup de plas op kan houden?'
De cursusleider zei dat na een week of 2 (dus als de pup een week of 10/11 oud is) je het 's nachts eruit gaan kan gaan afbouwen en een week later zou de pup zelfs de nacht door moeten kunnen slapen! Als hij piept of zelfs een uur jankt was het advies dit te negeren.
Afijn, dit hebben we vannacht geprobeerd: 24:00 lagen we op bed, en rond 3:30 begon hij te janken (en niet zachtjes!). Op advies van puppyschool genegeerd tot 4:30, waarna we het niet langer leuk vonden en met hem eruit zijn gegaan. Het was droog in de bench dus plas ophouden gaat wel prima, maar hij was de hele ochtend sikkeneurig, waarschijnlijk door een combinatie van slaapgebrek en verwarring...

We beginnen nu te twijfelen of het (toch wel vrij harde) advies van de puppyschool om dit piepen volkomen te negeren ('doe maar oordoppen in') op te volgen. Omdat de puppyschool verder bekend staat als zachte school (slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen) vragen wij ons af of in dit geval de ogenschijnlijk zielige manier wel de beste is.
Wat adviseren jullie; nog weer 1x per nacht eruit, of moet Huub gewoon even een paar vervelende nachten hebben voor zijn eigen bestwil?
HUUB *15-05-2014
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Pup 10wk kan 's nachts plas ophouden... toch eruit?

Ongelezen bericht door Paisley »

Stopt de pup met piepen als je hem uitlaat en terugzet? Dan is het wat mij betreft duidelijk - hij moest plassen en natuurlijk mag hij dat dan. Als hij doorgaat met piepen na het uitlaten, zou ik het negeren. Dan piept hij om aandacht.
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Tara schreef:Puppies zijn er niet zo op ingericht om makkelijk een hele nacht alleen en zindelijk door te brengen.
Dat er nog altijd mensen zijn die zeggen dat je 's nachts piepende pupjes moet negeren is meer dan verbijsterend wat mij betreft.
Ze worden er A: niet makkelijker zindelijk van, B: het kost je je nachtrust, C: je buren gaan je niet leuker vinden en D: het alleen blijven wordt er voor een pup ook niet leuker op.
Dus als de pup 's nachts kikt, dan ga je er gewoon eventjes naartoe, laat even de mogelijkheid om te plassen, en stopt hem daarna gewoon weer in alle rust met een aai en een koekje in de bench.
Niet teveel drukte om maken, maar je mag best even geruststellen dat je er bent en dat je er voor je pupje bent.
Dat is niet verpesten, dat is vertrouwen geven.
Dit dus :ok:

Een pup is geen eenheidsworst: met zoveel weken kan dat en dat niet.......
Hij geeft een signaal af, waar je al allang blij mee mag zijn. Als hij z'n waffeltje stil houd en je s'morgens een vieze slaapplek aan treft, zou je minder blij moeten wezen.
Wekkers zetten is niet nodig als je hem wel kunt horen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

De regel hier is als ze zich melden ff snel er uit voor plasje. Anders slapen we door. Vanaf dag 1 (7 weken) al. Niet laten gillen/piepen maar ook geen wekker
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Tara schreef:
Paisley schreef:Stopt de pup met piepen als je hem uitlaat en terugzet? Dan is het wat mij betreft duidelijk - hij moest plassen en natuurlijk mag hij dat dan. Als hij doorgaat met piepen na het uitlaten, zou ik het negeren. Dan piept hij om aandacht.
Ook dat negeer ik niet. Een pup denkt helemaal niet zo.
Als een pup namelijk blijft piepen, dan voelt hij zich duidelijk niet okee. En door het te negeren gaat hij zich ook niet ineens okee voelen.
Wij proppen daarom altijd een van de volwassen honden bij de pup in de bench, de pups zien hoe ontspannen de andere hond is, leren bliksemsnel dat er bij slapietijd niet meer geklierd wordt, en omdat ze zich veilig en ontspannen voelen slapen ze makkelijk de nacht door.
En wijzelf trouwens ook. :slaap2:
Als ik een volwassen hond in de puppy tijd had gedaan, had ik het ook zo gedaan. Maar als ik wil slapen en de pup niet, dan piept hij maar even. Ik ga niet hele nachten opblijven om mijn pup bezig te houden.
Het was overigens geen issue bij mij hoor. Mijn hondje piepte soms een paar minuutjes, kwam er achter dat het de zaak niet veranderde, en ging weer slapen.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

crutz schreef:De regel hier is als ze zich melden ff snel er uit voor plasje. Anders slapen we door. Vanaf dag 1 (7 weken) al. Niet laten gillen/piepen maar ook geen wekker

Zo doen we dat hier ook
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik ga helemaal met Tara mee :ok:

Ik vind het echt dom advies, een pup heeft voor dat hij/zij 15 weken is nog niet de volle controle over de blaas, dat ze niet meer in huis plassen betekend dan nog niet dat ze echt zindelijk zijn!

Ik slaap de eerste weken altijd beneden bij mijn puppen, als ze piepen dan gaan we even naar buiten, behoefte gedaan, goedzo...snoepje en weer slapen. Een pup piept niet om je te pesten, die piept omdat er wat is.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik had mijn pup naast mijn bed in een bench.
bij 'ik moet plassen' piepjes gingen we naar buiten, bij 'ik wil aandacht' piepjes deed ik even mijn hand in de bench.
ging prima!

ik vind het advies om de pup maar te laten jammeren compleet belachelijk en volkomen onnodig ook :S:
je pupje maakt zich alleen maar druk en leert er niks van, behalve dan dat ie niet op zijn mensen kan vertrouwen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

renee-uk schreef:ik had mijn pup naast mijn bed in een bench.
bij 'ik moet plassen' piepjes gingen we naar buiten, bij 'ik wil aandacht' piepjes deed ik even mijn hand in de bench.
ging prima!

.
Zo doe ik het ook.

Hoe makkelijker je er zelf mee omgaat hoe relaxter het gaat. Ik ben in ieder geval niet van plan om een halve nacht naar een gillende pup te luisteren als je hem ook even kunt laten plassen of geruststellen en binnen een paar minuten weer verder slaapt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als een pup zijn plas op kan houden is er geen reden om er uit te gaan volgens mij.
Ik heb er pups tussen gehad die vanaf dag 1 naast mijn bed gewoon doorsliepen tot de volgende morgen.
Wel vroeg er uit, maar tijdens de nacht kwam er geen kik.
Ook prima toch?

Andere pups doen er lang(er) over.
Je kunt er geen leeftijd aan hangen wanneer het niet meer hoeft.

Piepen = hand er bij.
Blijft het piepen dan moet er een plas, dus dan ga je er uit, laten plassen en weer in de bench en rust. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

renee-uk schreef:ik had mijn pup naast mijn bed in een bench.
ging prima!

ik vind het advies om de pup maar te laten jammeren compleet belachelijk en volkomen onnodig ook :S:
je pupje maakt zich alleen maar druk en leert er niks van, behalve dan dat ie niet op zijn mensen kan vertrouwen.

Hier net zo, maar dan sliepen wij bij de pup ipv de pup boven.
Taran kon al redelijk snel in de kennel met Mika.
De kennel gebruiken we nu niet meer en we gaan nu proberen de pup in de bench te doen en Taran gewoon los.
Samen los durf ik pas als ik zeker weet dat Taran en de pup samen kunnen.
Laten piepen vind ik ook not done bij een pupje.
Huu6
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Labrador/Stabyhoun

Ongelezen bericht door Huu6 »

Bedankt mensen, hier hebben we wel wat aan!

Sent from my iPhone using Tapatalk
HUUB *15-05-2014
Afbeelding
Sidhe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): chihuahua, berner sennen

Ongelezen bericht door Sidhe »

Ik heb de bench naast mijn bed, bij elke piep pak ik haar op en zet haar buiten. Ze plast en/of poept en ik neem haar weer mee naar boven. De eerste nachten (ruim 9 weken oud) ben ik er bijna elk uur uitgekunnen, ondertussen slaapt ze meestal door tussen 21 uur (gaat ze zelf al slapen, puppybedtijd hahaha) en half 8; sommige nachten piept ze me rond half 5 wakker en dan moet ze ook echt.
Ik reageer dus altijd.

Maar goed, ik ben ook geen voorstander van baby's laten huilen omdat ze 'moeten leren alleen te zijn' (waarom moet dat dan?) en voor mij is een pup een baby. De enige mogelijke manier van communiceren is piepen, janken, blaffen,.. dus daar reageer ik ook op.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik had de bench naast mn bed in t begin en wekker gezet zo om de vier uur. Even plassen. Ik half uit bed hangend om mijn hand in de bench te kunnen steken ter geruststelling
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier gaan ze ook naast bed. Piepen is even gerust stellen. Blijven piepen betekend toch meestal dat ze iets moeten. Dan even vlug naar buiten en weer terug en slapen.
De ene pup kan het makkelijker langer ophouden dan de ander. Komt toch meestal gewoon allemaal goed.

Heb bij mijn eerste hond ook de domme fout gemaakt om haar beneden te houden en piepen negeren. We moesten hard zijn. Geen internet toen nog, dus zo gedaan.
Intussen ouder en wijzer geworden gelukkig en gaan pups lekker mee nast bed. En ze worden echt gewoon zelfstandig.
Zelfs hier ook de kennel in op den duur en dat gaat gewoon prima.
sky2014
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador

Ongelezen bericht door sky2014 »

Ons moppie gaat om 23:00 slapen en wordt rond 06:00 uitgelaten door baasje, en dat gaat prima!

Ik heb hem alleen nacht 1 en 2 één keer 's nachts buiten gelaten omdat hij blafte en piepte, en nacht 3 heb ik hem lekker om 23:00 in de bench gelegd en ben erbij gebleven tot hij sliep en hij sliep door tot 05:00. Nacht 4 en 5 was hij inderdaad ook om 05:30 wakker, naar buiten en toen even terug de bench in tot 07:00. En vanmorgen werd ik om 07:15 gewekt omdat hij blafte. Meteen opgestaan en eruit om te plassen en poepen...

Het gaat echt hartstikke goed!
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Advies? Andere hondenschool zoeken. Als ze al dit soort advies geven bij zulke simpele zaken dan heb ik er geen vertrouwen meer in :ugh:
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Wij hebben nooit de wekker gezet, hij maakte wel geluid, dan lieten we hem plassen en weer verder slapen
als hij niet piept hoef je hem er toch ook niet uit te doen?
Ik vond het juist fijn dat hij het aangaf dat hij naar de wc moest
Lieten hem zeker niet eerst een uur lawaai maken, daar heeft toch niemand wat aan?

Het piepen van ik moet plassen is totaal anders dan ik wil aandacht,
in het begin ging hij eerst een paar minuutjes piepen als we hem in de bench deden, dat stopte ook al snel

Met 11 weken kon hij de hele nacht zn plas al ophouden dan ging ik echt niet de wekker zetten hoor
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Gewoon je gevoel volgen, wat goed zit. Beestje is nog maar 10 weken! Nog zó ontzettend jong.
Piepje, plasje en weer verder slapen.
En echt, het komt vanzelf goed als ze ouder en zelfstandiger worden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik doe nooit zo moeilijk over dat zindelijk worden. Dat komt wel. Bij de ene op 16 weken, bij de andere veel later.
Als je een pup hebt moet je kunnen dweilen. Ik maak me daar niet zo druk om.
Dus als ie roept laat je hem plassen, en als ie niet roept dweil je. Klaar.
Ik zou dan wel de voorkeur geven aan een puppyren, dan hebben ze meer ruimte en kunnen ze toch niks slopen.
Maar goed, dat is zoals ik het doe.

Ze zijn hier altijd nog zindelijk geworden en ook vlot, maar of dat door onze manier van ermee omgaan komt, geen idee.
's Nachts staan pups hier naast het bed (we hebben meer honden en al lang, dus al heel wat pups gehad) en ze hoeven zich niet druk te maken: ze zijn niet alleen.Het zijn baby's en ze staan daar dus niet in de eerste plaats voor het zindelijk worden maar voor het vertrouwen.
Als er wat is zijn wij er. Daar kunnen ze op vertrouwen. Alleen zijn ook: is dat eng, dan zijn wij er. Dát vind ik belangrijk. En als dat betekent dat ze af en toe op bed slapen is dat ook best.
Voorlopig slaapt er nu één volwassen hond boven en die wil niet eens op bed maar gewoon in haar mand. Dus bang zijn dat je zoiets levenslang moet volhouden hoeft niet ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Toen alle pups weg waren, heb ik Chuck mee naar boven genomen. Eerst een paar nachten in bed en alleen de eerste 2 nachten moest hij rond 4 uur even plassen. Daarna nooit meer.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik heb in mijn leven precies 1 pup opgevoed en hoewel Oll er zijn tijd voor heeft genomen en pas met een half jaar van het ene op het andere moment zindelijk was, heeft ie vanaf dag één 's nachts doorgeslapen. Dan liet mijn lief Ollie 's avonds laat nog even plassen en nam ik de ochtendplas voor mijn rekening. Gemiddeld was de laatste plas om een uur of 12 en de eerste om 6 uur geloof ik. Soms was het wat eerder, soms wat later, maar op geen enkel moment heb ik er aan gedacht om de wekker te gaan zetten eigenlijk :+ Bench stond in de slaapkamer, wakker werd ik toch wel bij een piepje :) Als ik het echt te vroeg vond ging ie na het plasje terug de bench in, en ik mijn bed weer in, en als t een redelijke tijd was mocht ie er lekker uit blijven.

Wat ik wil zeggen is dus, lekker doen wat jullie zélf prettig vinden. Ik vond het prettig om het van Oll af te laten hangen en dat ging echt allemaal meer dan prima, laten gillen is imo nooit de oplossing.
Cleva schreef: Maar wil je dat wel maximaal uitbouwen?
Ik vind het fijn als een hond achter de bank kakt als het allemaal te lang duurt. Ik ruim liever een drolletje op dan zwetend in een vergadering zitten omdat ik weet dat mijn hond thuis zit te schreeuwen.
Ik heb gladde vloeren, trouwens.
<<knipjes>>
Er is zoiets als te zindelijk en daar ben je niet blij mee.
God ja dat is ook zoiets. De bouvier van mijn schoonouders hield dus tot in den treure alles op.. Ging zelfs niet eens zitten miepen. Dus dacht men dat ze wel een dagje naar de Efteling konden en t arme dier bleef "lekker" thuis. Op dat moment vond ik dat overigens de normaalste zaak van de wereld, wist ik veel :ugh: Oll piest wel binnen als het echt echt echt moet, maar hij is er behoorlijk bezwaard van en voelt zich er duidelijk niet prettig van. En dat is sneu, begrijp dus wel wat je bedoelt idd :)
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Tara schreef:Puppies zijn er niet zo op ingericht om makkelijk een hele nacht alleen en zindelijk door te brengen.
Dat er nog altijd mensen zijn die zeggen dat je 's nachts piepende pupjes moet negeren is meer dan verbijsterend wat mij betreft.
Ze worden er A: niet makkelijker zindelijk van, B: het kost je je nachtrust, C: je buren gaan je niet leuker vinden en D: het alleen blijven wordt er voor een pup ook niet leuker op.
Dus als de pup 's nachts kikt, dan ga je er gewoon eventjes naartoe, laat even de mogelijkheid om te plassen, en stopt hem daarna gewoon weer in alle rust met een aai en een koekje in de bench.
Niet teveel drukte om maken, maar je mag best even geruststellen dat je er bent en dat je er voor je pupje bent.
Dat is niet verpesten, dat is vertrouwen geven.
Dit.
Als pupje piept voelt hij zich in ieder geval niet fijn, of hij nou moet plassen of om een andere reden onrust heeft.
Mogelijkheid geven om te plassen, even geruststellen en weer lekker slapen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”