Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Toen Mika bij ons kwam woog ze 12 kilo, inmiddels weegt ze 17 kilo
5 kilo op zo'n klein hondje klinkt wel erg veel maar zo achterlijk dik vind ik Mika niet. Ik vraag me af wat een mooi gewicht voor haar is, ik denk dat ze ook wel wat spiermassa erbij heeft gekregen want ze heeft enorm gespierde dijen. Even twee foto's ter illustratie, ze is nat dus kon ik het goed laten zien:
(Gol doet een photo-bomb )
Op zich vind ik haar vanaf de zijkant er goed uit zien maar vanaf de bovenkant vind ik haar wel recht, dat mag iets invallen. Hoe vertaal ik dat in kilo's? die eraf moeten, iemand een idee?
Een poosje op half rantsoen, tot je haar mooi(er) vindt. Daarna kleine beetjes erbij tot ze in evenwicht blijft. 't Is een castraat he, die hebben maar heel weinig nodig.
Rosita Compagner schreef:Een poosje op half rantsoen, tot je haar mooi(er) vindt. Daarna kleine beetjes erbij tot ze in evenwicht blijft. 't Is een castraat he, die hebben maar heel weinig nodig.
Ze is een castraat ja, en ze krijgt naar mijn idee al zo weinig (200 gram kvv). Maar ja, blijkbaar komt ze er toch van aan. Zou ik 100 gram vlees door yoghurt kunnen vervangen? Groenten eet ze niet en ze heeft altijd honger..
sjaak-k schreef:Vond je haar te dik voor of nadat je haar gewogen had? Ik vind het wel meevallen eigenlijk.
Nadat ik haar gewogen had, 5 kilo erop klinkt zoveel. Maar als ik naar haar kijk vind ik haar ook niet heel erg dik. Het was net een whippet toen ze bij ons kwam, nu is ze wel wat voller.
Zijn van die geperste buffelhuid kluiven verstandig om te geven? Worden ze daar dik van?
Ik zit even te bedenken wat ik Mika kan geven waar ze niet dik van word maar toch haar vreetbehoefte wat kan stillen, anders raust ze de prullenbak leeg
Mika heeft geen brede ribben. dus vind ik het zelf niet nodig om dan een erg ingevallen flanken partij te zien. ze heeft een mooie buiklijn. (onder de buik). dus prima.
ik snap sowieso het erg overdreven kijken naar lichaamsgewicht niet zo. stamt erg af van dierenartsen die veel honden zien die echt te dik zijn, en nu alle baasjes maar vertellen dat te schraal beter zou zijn. zelf kijken naar je hond. er zit veel gewicht tussen te mager en te dik.
(als ik onze luca 1 eendennek geef (ons kleinste hondje)n dan zie je meteen dat ze dikker is. rent ze de volgende dag achter de bal aan, heeft ze weer een mooi lijntje. terwijl buster 3 eendennekken kan eten, en je ziet nog niks aan zijn gewicht/buik. dus dat luca af en toe eens een dagje wat zwaarder is, vind ik niet erg. omdat ik weet dat dat er ook zo weer af is. ik kan haar natuurlijk ook een kippennekje geven. maar goed, af en toe een wat meer verwendag vind ik niet erg. als er daarna maar weer een balansdagje tegenover staat )
Emma schreef:ik vind haar helemaal niet te dik. helemaal niet.
Mika heeft geen brede ribben. dus vind ik het zelf niet nodig om dan een erg ingevallen flanken partij te zien. ze heeft een mooie buiklijn. (onder de buik). dus prima.
ik snap sowieso het erg overdreven kijken naar lichaamsgewicht niet zo. stamt erg af van dierenartsen die veel honden zien die echt te dik zijn, en nu alle baasjes maar vertellen dat te schraal beter zou zijn. zelf kijken naar je hond. er zit veel gewicht tussen te mager en te dik.
(als ik onze luca 1 eendennek geef (ons kleinste hondje)n dan zie je meteen dat ze dikker is. rent ze de volgende dag achter de bal aan, heeft ze weer een mooi lijntje. terwijl buster 3 eendennekken kan eten, en je ziet nog niks aan zijn gewicht/buik. dus dat luca af en toe eens een dagje wat zwaarder is, vind ik niet erg. omdat ik weet dat dat er ook zo weer af is. ik kan haar natuurlijk ook een kippennekje geven. maar goed, af en toe een wat meer verwendag vind ik niet erg. als er daarna maar weer een balansdagje tegenover staat )
Misschien verkijk ik me wel op die 5 kilo extra hoor, ik vond het zo veel klinken. Van 12 kilo naar 17 kilo is een vermeerdering van 40% ofzo. Ik heb de honden het liefst zo schraal mogelijk, ze worden alweer 8 volgende maand en Mika is nogal van het achterlijk hard rennen, ik wil graag dat ze dat zo lang mogelijk kan blijven doen zonder last te krijgen van haar gewrichten. Gol heeft al artrose, schraal staan is dan gewoon beter.
Misschien verkijk ik me wel op die 5 kilo extra hoor, ik vond het zo veel klinken. Van 12 kilo naar 17 kilo is een vermeerdering van 40% ofzo. Ik heb de honden het liefst zo schraal mogelijk, ze worden alweer 8 volgende maand en Mika is nogal van het achterlijk hard rennen, ik wil graag dat ze dat zo lang mogelijk kan blijven doen zonder last te krijgen van haar gewrichten. Gol heeft al artrose, schraal staan is dan gewoon beter.
ik hoor wel af en toe dat mensen sperziebonen geven, als maagvulling. heb ik op dit forum ook af en toe voorbij zien komen. geen idee verder hoe dat zal zijn, maar misschien weten andere mensen hier wat over te vertellen?
ik heb alleen Buster in zijn jonge jaren juist aardappels (tip van dierenarts) gegeven om juist wat dikker te worden.
ik hoor wel af en toe dat mensen sperziebonen geven, als maagvulling. heb ik op dit forum ook af en toe voorbij zien komen. geen idee verder hoe dat zal zijn, maar misschien weten andere mensen hier wat over te vertellen?
ik heb alleen Buster in zijn jonge jaren juist aardappels (tip van dierenarts) gegeven om juist wat dikker te worden.
Ja Gol geef ik dat ook wel eens, alleen Mika vindt dat groenten voor konijnen of voor Gollum zijn
Ik zal eens kijken of ze yoghurt lust.
Ze ziet er echt niet te dik uit. Ik zou haar, volledig gevoelsmatig, op 16 kilo proberen te krijgen. Ik denk dat het meeste wat ze aangekomen spiermassa is en spieren wegen zwaarder dan vet dus die kilo's zijn wel verklaard. Maar ik snap wel wat je bedoelt met dat buiklijntje vandaar dat ik een kilo minder zou proberen. Maar zou er ook geen halszaak van maken.
Kijk anders eens in dat topic van Laeken, over hondje laten afvallen. Daar staan ook best wat tips ( ik typ nu via iPad, en daar ben ik niet zo handig mee qua kopieëren ).
JBK schreef:Ze ziet er echt niet te dik uit. Ik zou haar, volledig gevoelsmatig, op 16 kilo proberen te krijgen. Ik denk dat het meeste wat ze aangekomen spiermassa is en spieren wegen zwaarder dan vet dus die kilo's zijn wel verklaard. Maar ik snap wel wat je bedoelt met dat buiklijntje vandaar dat ik een kilo minder zou proberen. Maar zou er ook geen halszaak van maken.
Mika is blij met jullie, ze begon al ongerust te kijken
Bizar zeg, dat spieren dan zoveel kunnen wegen.
Dee schreef:Kijk anders eens in dat topic van Laeken, over hondje laten afvallen. Daar staan ook best wat tips ( ik typ nu via iPad, en daar ben ik niet zo handig mee qua kopieëren ).
Ik vind haar ook niet dik. Ze is veel aangekomen, maar ook stukken gespierder geworden. Het heeft dan geen zin om je aan het oude gewicht vast te houden.
sjaak-k schreef:Vond je haar te dik voor of nadat je haar gewogen had? Ik vind het wel meevallen eigenlijk.
Nadat ik haar gewogen had, 5 kilo erop klinkt zoveel. Maar als ik naar haar kijk vind ik haar ook niet heel erg dik. Het was net een whippet toen ze bij ons kwam, nu is ze wel wat voller.
Ik vroeg het omdat ik het vermoeden had dat het je pas opviel nadat je wist wat ze woog Dat klopt dus. Als je haar echt dik vond zou je dat daarvoor ook wel gevonden hebben. Spieren wegen trouwens meer dan vet, als je haar laat afvallen moet je wel zorgen dat ze geen spierweefsel gaat verbranden, want dan is het effect averechts.
Ik vroeg het omdat ik het vermoeden had dat het je pas opviel nadat je wist wat ze woog Dat klopt dus. Als je haar echt dik vond zou je dat daarvoor ook wel gevonden hebben. Spieren wegen trouwens meer dan vet, als je haar laat afvallen moet je wel zorgen dat ze geen spierweefsel gaat verbranden, want dan is het effect averechts.
Ik wist dat spieren meer dan vet wegen maar ik had niet verwacht dat het zoveel kan schelen. Ik vond Mika ook niet echt graatmager toen ze bij ons kwam en ze had al flink gespierde dijen maar nu zijn het helemaal kanonnen. Ze was wel wat bottig vond ik maar die botten voel ik nog steeds (borstbeen) dus ik denk dat het bij haar lichaam hoort.
Nah ja, goed dat ik een foto heb geplaatst dan en dat zoveel mensen haar dus niet dik vinden.