Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Timo pakt de dummy niet in het midden, tips?

Moderator: moderatorteam

Liselore
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 6

Timo pakt de dummy niet in het midden, tips?

Ongelezen bericht door Liselore »

Ik ben nu een tijd met Timo (RR) zelf bezig met wat basis-jachtdingetjes. Gewoon voor de leuk, we beleven er samen een hoop lol aan en stiekem hebben we allebei best al wat geleerd. Ik blijf alleen tegen 1 ding aanlopen: Timo pakt de dummy niet in het midden, maar altijd aan een uiteinde (bij voorkeur zelfs als een sigaar). De grootste uitdaging in de training is tot nu toe geweest om hem überhaupt de dummy terug te laten brengen, dus ik was destijds al helemaal blij dat hij dat deed, en ik heb verder niet al te veel aandacht besteed aan hoe hij de dummy vast pakte. . .

Ik heb al zwaardere dummies aangeschaft, maar hij pakt hem óf aan het uiteinde, óf helemaal niet (en dat wil ik natuurlijk voorkomen, want dat heeft al moeite genoeg gekost). Om de dummy met 'geweld' in het midden van zijn bek te frutten zie ik ook niet zo zitten, hij moet het wel leuk blijven vinden. Driedelig dummies heb ik ook al geprobeerd, zelfde verhaal.

Wie heeft een goede tip?
Liselore
Zeer actief

Re: Timo pakt de dummy niet in het midden, tips?

Oh, nog vergeten: als ik Timo een dummy vanaf mijn hand aanbiedt (dus met mijn handen om de uiteinden van de dummy), dan pakt hij hem wel goed. Als hij moet apporteren dan pakt hij de dummy niet in het midden.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

ik heb er zo een en die moeten ze wel in het midden vastpakken...
http://www.hondenwebshop.nl/product/details/2611

verder zou ik me er niet zo druk om maken! als ie maar lol heeft in het apporteren, dat lijk me veel belangrijker!
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Liselore
Zeer actief

Aan die dummy had ik ook al zitten denken inderdaad, misschien toch maar eentje aanschaffen.

Ik maar er verder ook geen drama van hoor, maar met steeds hele kleine stapjes komen we toch steeds iets verder, echt heel leuk om te zien. Eerst geleerd om de dummy op te pakken, toen om terug te brengen, toen om de dummy niet twee meter voor me neer te smijten, nu zijn we bezig met netjes gaan zitten en op commando lossen, en het mooiste zou zijn als hij dan de dummy ook niet in de lengte vasthoudt, haha!

Het is geen noodzaak, en de lol is absoluut belangrijker!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het in het midden vastpakken kan je vaak stimuleren door eerst met een blok te werken.
Dat leren ze vaak gemakkelijker in het midden op te pakken.
En als ze daar eenmaal aan gewend zijn doen ze dat daarna met een dummy doorgaans ook.
Verder kan je door wat extra geur in het midden van een dummy misschien ook stimuleren?

Ita heeft indertijd op een training ook geapporteerd met een met hooi gevulde sok waar aan beide uiteinden wat kippengaas omheen zat.
Doet absoluut geen pijn als je het er goed omheen maakt (let er op dat er geen uiteinden van het gaas omhoog steken), maar het is minder lekker vastpakken dan in het midden.

Echt een probleem er van maken zou ik niet doen trouwens :wink:
Liselore schreef:Oh, nog vergeten: als ik Timo een dummy vanaf mijn hand aanbiedt (dus met mijn handen om de uiteinden van de dummy), dan pakt hij hem wel goed. Als hij moet apporteren dan pakt hij de dummy niet in het midden.
Op dat moment heeft hij ook geen andere keuze :wink:
Kijk eens wat hij doet als je de dummy met één hand aanbiedt?
Een dan steeds lager aanbieden met één hand tot de dummy op de grond ligt (eerst nog met je hand er bij).
Of leg de dummy op je voeten, zo dat het oppakken precies tussen je twee (beetje) uit elkaar staande voeten het gemakkelijkste gaat.

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 05 aug 2014 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Liselore
Zeer actief

Ranetje, super, dank je voor je reactie!

Dat met dat gaas kan ik inderdaad wel eens proberen. Ik heb de laatste tijd al zo veel dummies gekocht, dit lijkt me een mooie (goedkope) tussenoplossing. Mocht blijken dat hij dan weer niet meer wil apporteren, dan kan ik altijd nog voor het apporteerblok gaan (hij heeft er nu zo'n lol in, dat wil ik koste wat kost behouden). En als het niet lukt, dan niet, maar tot nu toe is gebleken dat het kwartje super snel valt als ik maar heel duidelijk ben in wat ik wil. Ik ga ook het met 1 hand aanbieden proberen, kijken of ik zo duidelijk kan maken wat ik bedoel.

Ik heb ook dummies met een konijnenvelletje in het midden, maar die pakt hij ook op de zijkant. Ik kan wel eens proberen of wat extra geurstof stimuleert, maar daar steek ik in zijn geval mijn hand niet voor in het vuur.

Maar goed, al met al heb ik dus inmiddels wel een best leuk apporterende RR, vorige week zelfs water-apportjes gedaan (er in en er over), hij is inmiddels zo gebrand op het binnen brengen van de dummy dat hij als fervent water-hater toch maar mooi er door ging! Wat was ik trots!!
ranetje
Zeer actief

Wat fijn dat hij er zo veel plezier in heeft dat hij er "zelfs" voor gaat zwemmen :ok: :D

Dat betekent in ieder geval dat je er in bent geslaagd om het voor hem fijn/boeiend werk te maken.
Goed van jou dus :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Liselore
Zeer actief

Dank je! Ook wel de aard van de hond hoor. Onze andere RR, Mika, die haalt twee dummies op om mij een plezier te doen, maar die heeft er echt geen lol in. Is ook prima, dan zoeken we iets anders leuks om te doen.

De truc om ze aan het 'terug brengen' te krijgen was trouwens heel simpel: al mijn honden naar buiten, grote pot met beloningen op tafel, en degene die het weggegooide terug bracht, die kreeg wat lekkers (moet je wel je roedel goed kennen, voor het knokken wordt)! Toen viel bij Timo het kwartje (iets terug brengen zit geloof ik niet standaard in het genenpakket van de RR :hmmm: ). De lol in het apporteren volgde al snel, en nu gaat het heel leuk. Hij leert zo snel, ongelofelijk!
ranetje
Zeer actief

Liselore schreef:Dank je! Ook wel de aard van de hond hoor. Onze andere RR, Mika, die haalt twee dummies op om mij een plezier te doen, maar die heeft er echt geen lol in. Is ook prima, dan zoeken we iets anders leuks om te doen.

De truc om ze aan het 'terug brengen' te krijgen was trouwens heel simpel: al mijn honden naar buiten, grote pot met beloningen op tafel, en degene die het weggegooide terug bracht, die kreeg wat lekkers (moet je wel je roedel goed kennen, voor het knokken wordt)! Toen viel bij Timo het kwartje (iets terug brengen zit geloof ik niet standaard in het genenpakket van de RR :hmmm: ). De lol in het apporteren volgde al snel, en nu gaat het heel leuk. Hij leert zo snel, ongelofelijk!
:lol1: :lol1:
Die ken ik.
Zoiets heb ik met Ita gedaan toen ze puppy was.
Bij haar was het ook zeer effectief :D
Ik zag haar het verband leggen :idea: tussen een speeltje/balletje ....... het naar mij toe komen met zoiets in de bek ........... en dan in mijn hand leggen in ruil voor een lekker stukje worst.
En die worst stond klaar in een doosje, op het tafeltje naast me, als ik in de tuin zat.
Afbeelding
Liselore
Zeer actief

Grappig he, je ziet het lampje gewoon aan gaan :idea:
ranetje
Zeer actief

Liselore schreef:Grappig he, je ziet het lampje gewoon aan gaan :idea:
Ja was erg leuk om te zien :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”