Ezio kent de "terug naar plaats" oefening heel goed. De plaats is voor hem zijn riem. Naast de standaard oefening kan ik ook zijn riem in het wilde weg ergens neer gooien en hem vervolgens naar zijn (riem) "plaats" sturen Hij kent ook "zoek plaats" als b.v. de riem in het hoge gras terecht komt of zelfs in de bosjes. Hij zal altijd proberen op de riem te gaan liggen of er zo dicht mogelijk tegenaan. Op school werd deze oefening altijd binnen een vak (4 pylonen) gedaan maar Ezio heeft daar totaal geen benul van. Een "vak" zegt hem niks.
Wat ik me nu afvraag is wat hij van deze oefening moet begrijpen. Is het niet gewoon een "ga maar" met vervolgens dirigeren op afstand ("stop" (blijven staan) en "liggen") ???
Ik heb het dus eens uitgeprobeerd op een parkeerplaats (vakken zat, haha) om te zien wat hij zou doen als ik iets totaal nieuws deed. Dus de terug naar plaats oefening gedaan, hem aan het eind laten blijven zitten en met zijn riem weggelopen. Toen hem weer voor geroepen etc. Toen hij weer naast zat heb ik dezelfde arm beweging gemaakt als "plaats" en of "ga maar" en heb ik op de zelfde toon als "plaats" of "ga maar" nu "vak" gezegd.
Enfin hij ging als vanuit reflex vooruit en op het moment dat hij bijna dit

Als dit de oefening is waarom moet je hem dan doen onder het commando van "vak" ?
Ik snap wel dat hij in dat vak terecht moet komen maar hij zal toch nooit het begrip "vak" aanleren. Ik vraag me af of een hond een vak zou herkennen louter en alleen omdat daar 4 pylonen staan of er wat linten/planken op de grond ligt.
Dus waarom niet gewoon "vooruit" en op afstand dirigeren ?
kan iemand mij zeggen wat ik mis in deze ?