Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoe een hond bereiken
Moderator: moderatorteam
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
hoe een hond bereiken
hoe kan je een hond bereiken die in paniek weg loopt?
ik liep afgelopen week in een losloopgebied in leidschendam met 4 tollers, 2 kleine kruisingen en 2 teckels. het is een gebied naast een spoorlijn waar een sloot tussen zit. ze kunnen niet het spoor op. aan de andere kant loopt een voetpad en fietspad. waar ik liep lopen eigenlijk alleen maar hondenmensen.
ik liep terug naar de auto en 1 van de tollers loopt voor me. ineens hoor ik een gekrijs en hoor mijn hond blaffen. ik loop er heen en met mij lopen de andere honden, die achter mij liepen, mee. ik zie een vrouw staan met nordic walking stokken die staat echt hystrisch te gillen en met haar stokken te zwaaien. hierop gingen de andere honden ook reageren, dus blaffen. de 2 teckels en de 2 jongste tollers deinsden achteruit want die werden bang van die vrouw.
ik vroeg aan haar of ze op wilde houden met dat gegil maar ze ging door. uiteindelijk hield ze op met gillen en riep dat ik die k*thonden bij me moest houden. ik vertelde haar dat door haar gedrag juist de honden gingen blaffen en weg liepen voor haar.
uiteindelijk liep ze luid scheldend door. ik kijk om mij heen, fluit mijn honden die weg waren en ze kwamen op 1 toller na. die zie ik dus in blinde paniek bij mij vandaan rennen.
gelukkig heb ik haar na een half uurtje gevonden, helemaal in de stress, schuimbekkend en zeer grote angst ogen. toen ik haar in mijn armen had kalmeerde ze gelukkig weer.
maar nu mijn vraag waar ik zelf werkelijk geen antwoord op weet. hoe kan ik haar, als zij in blinde paniek cq angst is bereiken zodat ze niet weg rent en ik haar kwijt ben? normaal roep ik haar en komt ze gelijk want komen is brokje of een knuffel.
ellen
ik liep afgelopen week in een losloopgebied in leidschendam met 4 tollers, 2 kleine kruisingen en 2 teckels. het is een gebied naast een spoorlijn waar een sloot tussen zit. ze kunnen niet het spoor op. aan de andere kant loopt een voetpad en fietspad. waar ik liep lopen eigenlijk alleen maar hondenmensen.
ik liep terug naar de auto en 1 van de tollers loopt voor me. ineens hoor ik een gekrijs en hoor mijn hond blaffen. ik loop er heen en met mij lopen de andere honden, die achter mij liepen, mee. ik zie een vrouw staan met nordic walking stokken die staat echt hystrisch te gillen en met haar stokken te zwaaien. hierop gingen de andere honden ook reageren, dus blaffen. de 2 teckels en de 2 jongste tollers deinsden achteruit want die werden bang van die vrouw.
ik vroeg aan haar of ze op wilde houden met dat gegil maar ze ging door. uiteindelijk hield ze op met gillen en riep dat ik die k*thonden bij me moest houden. ik vertelde haar dat door haar gedrag juist de honden gingen blaffen en weg liepen voor haar.
uiteindelijk liep ze luid scheldend door. ik kijk om mij heen, fluit mijn honden die weg waren en ze kwamen op 1 toller na. die zie ik dus in blinde paniek bij mij vandaan rennen.
gelukkig heb ik haar na een half uurtje gevonden, helemaal in de stress, schuimbekkend en zeer grote angst ogen. toen ik haar in mijn armen had kalmeerde ze gelukkig weer.
maar nu mijn vraag waar ik zelf werkelijk geen antwoord op weet. hoe kan ik haar, als zij in blinde paniek cq angst is bereiken zodat ze niet weg rent en ik haar kwijt ben? normaal roep ik haar en komt ze gelijk want komen is brokje of een knuffel.
ellen
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: hoe een hond bereiken
Misschien net op het moment dat ze weg schiet tot de orde roepen met een brul. Wat ik in elk geval weet is dat een hond die eenmaal rent zichzelf bevestigd en dus tijdens het rennen steeds angstiger wordt. Moeilijk hoor. Bas doet dit zelden of nooit maar het kan wel gebeuren bij haar.
Laatst rende ze weg toen een dolle stier ons aanviel. God dank zat ze aan de lijn.
Laatst rende ze weg toen een dolle stier ons aanviel. God dank zat ze aan de lijn.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Tessa is er alleen uit te krijgen door iets tegen haar aan te gooien. Toevallig achter gekomen toen ze aan de flex zat en die uit handen schoot toen ze wegrende.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Beau is niet uit zijn paniek te halen. Het enige waarvoor hij 'm compleet stresst is vuurwerk en als we buiten lopen als er net flink geknalt wordt kan ik het vergeten. Zelfs met iets heeeeeel lekkers is hij er niet uit te halen. Hij wil alleen maar weg en zo snel mogelijk naar huis. En vorig jaar is dus gebleken dat hij zich zo vier uur schuil houdt in zijn angst, ook al sta je vlak bij hem te roepen.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Eerlijk gezegd zou ik een hond helemaal niet los willen laten lopen als hij makkelijk in paniek raakt.
Ik denk dat er ook geen antwoordt is op je vraag - in paniek is rationeel nadenken onmogelijk, ook voor een hond.
Ik denk dat er ook geen antwoordt is op je vraag - in paniek is rationeel nadenken onmogelijk, ook voor een hond.

- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Zoals ik het lees in jouw stuk: een hond loopt voor je uit die bij de hysterische mevrouw belandt en jij had geen zicht op die hond?
Als dat zo was, lijkt me dat niet handig. Ik zou wel altijd zicht willen hebben op de honden.
Ik bedoel dit absoluut niet als kritiek, maar zeg het juist omdat een hond uit paniek halen helemaal niet makkelijk is. Je zou hem dan te pakken moeten krijgen en hem tot rust manen.
Wat veel beter helpt is om het paniekmoment te zien aankomen en voordat de hond in volle paniekmodus schiet al te reageren.
Misschien was de hond die in paniek schoot niet de hond die voorop liep (dat kan ik niet halen uit jouw stukje), maar je had pas na de drukte van het voorval door dat de hond weg was. Dan kan je dus niet op tijd reageren.
Als ik de begin post verkeerd heb opgevat, laat maar weten.
Als dat zo was, lijkt me dat niet handig. Ik zou wel altijd zicht willen hebben op de honden.
Ik bedoel dit absoluut niet als kritiek, maar zeg het juist omdat een hond uit paniek halen helemaal niet makkelijk is. Je zou hem dan te pakken moeten krijgen en hem tot rust manen.
Wat veel beter helpt is om het paniekmoment te zien aankomen en voordat de hond in volle paniekmodus schiet al te reageren.
Misschien was de hond die in paniek schoot niet de hond die voorop liep (dat kan ik niet halen uit jouw stukje), maar je had pas na de drukte van het voorval door dat de hond weg was. Dan kan je dus niet op tijd reageren.
Als ik de begin post verkeerd heb opgevat, laat maar weten.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
mijn honden raken niet makkelijk in paniek, maar ik zou ook in paniek raken als er een persoon ineens staat te gillen te zwaaien met stokken.
met een brul was ze ook niet te bereiken en om iets te gooien was ze te ver achter me.
zij was niet degene die voorop liep. dat was mijn oude teef en die in paniek wegrende is een jonge teef van 1,5 jaar.
het is moeilijk ik weet het, maar misschien dat iemand een tip had.
ellen
met een brul was ze ook niet te bereiken en om iets te gooien was ze te ver achter me.
zij was niet degene die voorop liep. dat was mijn oude teef en die in paniek wegrende is een jonge teef van 1,5 jaar.
ellen
-
laeken
- Zeer actief
ellen en de birmanen schreef:mijn honden raken niet makkelijk in paniek, maar ik zou ook in paniek raken als er een persoon ineens staat te gillen te zwaaien met stokken.
ellen
Ah, dan denk ik dat de jongste teef vooral zo schrok door het gedrag van haar grote voorbeeld. Dus volgens mij hoef je je dan niet veel zorgen te maken over of dit gedrag in haar zit en of je er wat mee moet. Ze zag denk ik de oudste teef vluchten en omdat die haar waarschijnlijk ranghogere is zal zij dat gedrag vooral kopiëren denk ik. Dus misschien daarom ook dat ze er na een tijdje vanzelf uit kwam omdat ook de oudste teef weer ontspande?
Dat zag ik ook aan Bas met de stier. Wij schrokken dus Bas schrok nog erger. Ze stoof werkelijk weg en gilde daarbij. Daarna heb ik haar los gelaten en los langs de stier laten lopen. Dat vond ze heel eng maar ze ging wel want het andere baasje stond al voorbij de stier en ik stond nog achter de stier. Dus hij riep en ik zei, ga maar, is niks. En ze deed het.
Ze liep aarzelend richting de stier die inmiddels in de bosjes aan de andere kant van het pad stond. Vlak bij nam ze een sprint met de staart tussen de benen zo naar de andere baas. Ik moest er daarna langs en ben ook maar met de staart tussen de benen heel stil langs die stier gelopen in de hoop dat hij niet weer wild werd en kopstoten ging uitdelen
-
Sterre
Jeetje Laeken wat een eng verhaal. Wat goed dat je zo rustig bleef. Ik had Bas denk ik opgetild en had er niet meer langs gedurfd. Maar je moest wel denk ik.laeken schreef:ellen en de birmanen schreef:mijn honden raken niet makkelijk in paniek, maar ik zou ook in paniek raken als er een persoon ineens staat te gillen te zwaaien met stokken.
ellen
Ah, dan denk ik dat de jongste teef vooral zo schrok door het gedrag van haar grote voorbeeld. Dus volgens mij hoef je je dan niet veel zorgen te maken over of dit gedrag in haar zit en of je er wat mee moet. Ze zag denk ik de oudste teef vluchten en omdat die haar waarschijnlijk ranghogere is zal zij dat gedrag vooral kopiëren denk ik. Dus misschien daarom ook dat ze er na een tijdje vanzelf uit kwam omdat ook de oudste teef weer ontspande?
Dat zag ik ook aan Bas met de stier. Wij schrokken dus Bas schrok nog erger. Ze stoof werkelijk weg en gilde daarbij. Daarna heb ik haar los gelaten en los langs de stier laten lopen. Dat vond ze heel eng maar ze ging wel want het andere baasje stond al voorbij de stier en ik stond nog achter de stier. Dus hij riep en ik zei, ga maar, is niks. En ze deed het.![]()
![]()
![]()
![]()
Ze liep aarzelend richting de stier die inmiddels in de bosjes aan de andere kant van het pad stond. Vlak bij nam ze een sprint met de staart tussen de benen zo naar de andere baas. Ik moest er daarna langs en ben ook maar met de staart tussen de benen heel stil langs die stier gelopen in de hoop dat hij niet weer wild werd en kopstoten ging uitdelen![]()
-
laeken
- Zeer actief
Ik moest wel ja. Want andere baasje stond al voorbij de stier en door de bosjes was geen optie aangezien dat dichte struiken met moerasbodem was vol rozen en stekels. Ik moest er dus achterlangs. Beetje griezelig wel maar die stier keek al niet meer op of om dus het kon.
Ik heb Bas bewust niet opgetild. Dan ben ik echt bang dat ze daarna helemaal para is voor die koeien. Bas is al erg op haar hoede voor wilde dieren. In het bos hier barst het van de zwijnen en herten. Ook mensen op paarden. Dat vind Bas allemaal helemaal niks. Als wij een zwijn zien rennen dan rent Bas liefst weg. Ze ruikt ze ook overal. Laatst stond ze stil, staart tussen de benen en staren naar de varens. Ineens begonnen de struiken te bewegen en rende er een kolos van een zwijn uit. Bas is dan de hele wandeling op haar hoede en loopt in het bos meestal met de staart laag om die reden.
Dus ik probeer haar dan te leren dat ze zichzelf mag en kan vertrouwen en dat ze niet bang hoeft te zijn. Immers, zolang ze bij ons blijft zal het wel goed komen.
En ja, die stier was erg naar. Ik denk ook dat ik het even ga melden aan die Stichting. Wij deden echt niks. Hij kwam uit de struiken lopen en begon te brullen en te schrapen en nam het andere baasje op de kop. Hupla, weg jij! Die rende weg en ik bleef natuurlijk staan want ik liep er niet meer langs.
Ik heb Bas bewust niet opgetild. Dan ben ik echt bang dat ze daarna helemaal para is voor die koeien. Bas is al erg op haar hoede voor wilde dieren. In het bos hier barst het van de zwijnen en herten. Ook mensen op paarden. Dat vind Bas allemaal helemaal niks. Als wij een zwijn zien rennen dan rent Bas liefst weg. Ze ruikt ze ook overal. Laatst stond ze stil, staart tussen de benen en staren naar de varens. Ineens begonnen de struiken te bewegen en rende er een kolos van een zwijn uit. Bas is dan de hele wandeling op haar hoede en loopt in het bos meestal met de staart laag om die reden.
Dus ik probeer haar dan te leren dat ze zichzelf mag en kan vertrouwen en dat ze niet bang hoeft te zijn. Immers, zolang ze bij ons blijft zal het wel goed komen.
En ja, die stier was erg naar. Ik denk ook dat ik het even ga melden aan die Stichting. Wij deden echt niks. Hij kwam uit de struiken lopen en begon te brullen en te schrapen en nam het andere baasje op de kop. Hupla, weg jij! Die rende weg en ik bleef natuurlijk staan want ik liep er niet meer langs.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Omdat het nog een jonge teef is, zou ik haar voorlopig wat dichter bij me houden.ellen en de birmanen schreef:mijn honden raken niet makkelijk in paniek, maar ik zou ook in paniek raken als er een persoon ineens staat te gillen te zwaaien met stokken.
ellen
De anderen hebben al voldoende vertrouwen opgebouwd om bij jou te komen als er vreemde zaken/enge aan de orde zijn.
Je teefje van 1,5 jaar oud heeft dat nog niet voldoende, of is door haar leeftijd misschien toch wat sneller in paniek.
Als ze dichter bij je is heb je denk ik meer kans dat je contact kunt krijgen en haar aan kunt lijnen?
En even extra opletten op tekenen van angst/onzekerheid zodat je haar kunt leren dat ze in die situatie bij jou beschrming kan vinden?
Zomaar een gedachte
Een hond die echt in paniek is luistert zelden naar de baas.
Die kan hij dan doorgaans niet meer horen.
Een knoertharde brul lijkt me bij een hond die in paniek raakt ook niet echt handig