Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agility met chihuahua? Verschil breitensport?

Moderator: moderatorteam

Kita
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Lhasa Apso, boomer, chihuahua, "vullisbakkie"
Aantal honden: 2

Agility met chihuahua? Verschil breitensport?

Ongelezen bericht door Kita »

Wie doet er agility met zijn/haar chihuahua? :D

Cinna is nu nog te jong voor agility, maar zodra ze oud genoeg is (op onze hondenschool vanaf 1 jaar) wil ik met haar agility gaan doen.... lijkt me zo geweldig leuk voor haar, voor mij en voor nog meer "bonding"... :D

We hebben net de puppycursus afgerond en 27-9 gaan we beginnen met de basiscursus gehoorzaamheid... en daarna Gevorderden 1... zo blijven we bezig :D

Verder vroeg ik me af of iemand van hier misschien het verschil tussen agility en breitensport weet... op de site van onze hondenschool staat het allemaal uitgebreid omschreven, maar ik kan niet echt een verschil ontdekken... :tongue:
Sanner
Zeer actief

Re: Agility met chihuahua? Verschil breitensport?

Ongelezen bericht door Sanner »

Ik heb agility gedaan met Jamie. Ze was heel fanatiek en vond het super leuk. Maar nadat ik een ander kleintje van die hoge schutting af heb zien vallen, vind ik het een beetje eng. De hondenschool stopte er mee, toen zijn we ook niet verder gegaan ergens anders.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Met een Chi zou ik op zoek gaan naar een vereniging die bij de FHN is aangesloten, daar mogen ze lager springen dan bij cyno. Heb ze wel bij allebei de verenigingen op wedstrijden gezien overigens, en ook Cyno small redden ze vaak wel, maar ik vind het er altijd vrij sneu uitzien voor die ukkies, die moeten echt hoog springen in vergelijking met hun eigen maat. Als je geen wedstrijden wil gaan lopen is het natuurlijk al helemaal geen probleem, dan kan je zelf uitmaken hoe hoog je je chi laat springen.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Kita
Vaste gebruiker

Dank jullie :)

Ik was niet van plan om wedstrijden te gaan doen hoor, het is gewoon puur voor de lol… voor mij… voor Cinna… zodat we gewoon “iets anders” doen… :D
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Wat ik het fijne vind aan breitensport is het pittige stuk gehoorzaamheid wat erin zit. Bij behendigheid de veiligheid en de trchniek die erbij komt kijken.
Als je begint en later wilt switchen zou ik je aanraden eerst met behendigheid te starten en dan pas breitensport. De baan van breitensport is altijd en overal het zelfde waardoor het sturen en het netjes aanleren minder nadruk heeft
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Wij hebben een chi in onze groep. Loopt inmiddels ook wedstrijden. Soms trekt de chi even zijn eigen plan. Maar is leuk om te zien.

Breitensport is samen. Hond mag niet voor je uit lopen bij de hindernisbanen. De baan is recht. Heeft geen wip. Paaltje is daar meer de slalom baan, die je dus samen loopt. En je hebt dus een onderdeel gehoorzaamheid.
Behendigheid is een parcours in een veld. Hindernissen staan kriskras door elkaar. Wendingen. De baan is onvoorspelbaar. De hond hoeft niet naast je te werken.

Ben met Kay ooit bij Breitensport begonnen. Maar Kay vind het niet leuk om steeds te moeten inhouden. Nu hij ouder is lukt dat beter, maar behendigheid vind hij dus leuker. Gaat dan echt als een malloot
Afbeelding
Jennylogister
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Elo
Kruising Chihuahua Vlinderhondje
Duitse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jennylogister »

Ik doe aan agility met mijn kruising chihuahua vlinderhondje.. Hij heet Djingo en is erg klein voor zijn ras, doordat hij als puppy erg ziek is geweest. Het is dus zeker mogelijk om agility te doen met een chi.

Zie filmpjes:

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb agility gedaan en we doen nu met onze wetters breitensport.
Ik vind het véél leuker, en wel omdat je met breiten alles samen doet.
Bij agility zie je dat een hond helemaal in een adrenalineroes kan raken en daardoor minder bereikbaar wordt, vooral ook omdat die snelheid zo belangrijk is.
Met Breiten heb je dat niet, je doet het samen en je doet álles samen.

Voor mij nooit meer agility, ook niet (zeker niet!) om te beginnen.
Goeie instructeurs zijn wel belangrijk trouwens.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Marjoleine schreef: Bij agility zie je dat een hond helemaal in een adrenalineroes kan raken en daardoor minder bereikbaar wordt, vooral ook omdat die snelheid zo belangrijk is.
Dat is toch echt niet de bedoeling. Juist constant contact is heel belangrijk en hoe verder je komt hoe belangrijker dat wordt. Sommige honden kunnen zichzelf wel eens verliezen, maar het is niet dat bij behendigheid je dat dan maar moet laten gaan om de snelheid. Een snel rondje heeft namelijk met meer te maken dan alleen de snelheid van de hond en daarom is dat contact onontbeerlijk.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Soms is dat contact houden best lastig :Q:
Kita
Vaste gebruiker

Inmiddels een tijdje verder en het is nog niet zeker of we verder gaan of niet… :)
Tijdens de lessen van de basiscursus deed Cinna het echt zo enorm goed, maar tijdens de eindtest leek het wel of het onze eerste les was… ik was toch wat nerveus en ik denk dat Cinna mijn spanning oppikte… Om behendigheid/breitensport te mogen gaan doen, MOETEN we de Gevorderden 1 doen en daarvoor slagen… ik weet niet of dat gaat lukken, gezien mijn eigen stress/zenuwen bij een examen… dus we denken er nog over na… eind januari gaat Gevorderden 1 weer van start, dus we hebben nog even :D
We gaan trouwens wel breitensport doen, als we doorgaan… klinkt misschien dom, maar bij de breitensport worden er binnen enkele hindernissen opgebouwd als het te koud/nat is om buiten te trainen… en Cinna en ik zijn beiden koukleumen… :P

Hey Marleen, jij ook hier? Leuk! :D (ik ben Banjer van Bokt :D )
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Machie schreef:Soms is dat contact houden best lastig :Q:
Uh... Ja haha
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Marjoleine schreef:Ik heb agility gedaan en we doen nu met onze wetters breitensport.
Ik vind het véél leuker, en wel omdat je met breiten alles samen doet.
Bij agility zie je dat een hond helemaal in een adrenalineroes kan raken en daardoor minder bereikbaar wordt, vooral ook omdat die snelheid zo belangrijk is.
Met Breiten heb je dat niet, je doet het samen en je doet álles samen.

Voor mij nooit meer agility, ook niet (zeker niet!) om te beginnen.
Goeie instructeurs zijn wel belangrijk trouwens.
Gehehe met Kay alles samen doen was voor hem wel een zeer grote frustratie, aangezien ik niet zo snel als het racemonster kan. Ongecontroleerd gaat het in beide gevallen, ondanks een zeer grote mate van gehoorzaamheid: hij is gewoon erg enthousiast over alles :D
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de beschrijving van agility van Marjoleine niet echt herkenbaar vindt voor de sport.
Als je de trainingen goed opbouwt, niet te snel gaat en werkt aan de controle van je hond op afstand, dan is er niet of zelden sprake van de door haar genoemde adrenalineroes waardoor de hond minder bereikbaar wordt.
Juist door goed op afstand te leren werken leert je hond op al jouw signalen te anticiperen.
Ik heb er nooit last van gehad met Tapas in ieder geval, en geloof ook niet dat dit met Mojo gaat gebeuren.
Dat de sport staat of valt met de juiste trainer en voor jouw hond best geschikte trainingsmethode, daar ben ik het dan wel weer helemaal mee eens. :wink:

Kita, wat jammer dat je zenuwen je zoveel parten spelen, dat je hond daardoor beïnvloed wordt. Je zou kunnen overwegen iets van Bach rescue of valeriaan te slikken voordat je een examen moet doen, misschien helpt dat net met de scherpe randjes van je zenuwen halen, zodat je hond er geen of veel minder last van heeft en jouw spanning overneemt.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

LongFields schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik de beschrijving van agility van Marjoleine niet echt herkenbaar vindt voor de sport.
Als je de trainingen goed opbouwt, niet te snel gaat en werkt aan de controle van je hond op afstand, dan is er niet of zelden sprake van de door haar genoemde adrenalineroes waardoor de hond minder bereikbaar wordt.
Juist door goed op afstand te leren werken leert je hond op al jouw signalen te anticiperen.
Ik heb er nooit last van gehad met Tapas in ieder geval, en geloof ook niet dat dit met Mojo gaat gebeuren.
Dat de sport staat of valt met de juiste trainer en voor jouw hond best geschikte trainingsmethode, daar ben ik het dan wel weer helemaal mee eens. :wink:
:ok:
Eens. k vind agility een geweldige sport. En het gaat juist wel om samenwerken. Tenminste, mijn hond kan de nummertjes niet lezen :F:
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Kita schreef:Inmiddels een tijdje verder en het is nog niet zeker of we verder gaan of niet… :)
Om behendigheid/breitensport te mogen gaan doen, MOETEN we de Gevorderden 1 doen en daarvoor slagen… ik weet niet of dat gaat lukken, gezien mijn eigen stress/zenuwen bij een examen… dus we denken er nog over na… eind januari gaat Gevorderden 1 weer van start, dus we hebben nog even :D
Wat jammer dat jullie struikelen over het examen.. Ze beheerst alle onderdelen normaal gesproken wel goed?
Bij de KC waar ik train zou je dan gewoon door mogen, de instructeur weet toch dat je het wel kan. Als het puur je examen-stress is waardoor je het in een examen niet kan laten zien...
Als je die cursus nu overnieuw gaat doen zou ik zeker de instructeur vragen of ze je niet gewoon tijdens de lessen kunnen beoordelen in plaats van alles af te laten hangen van dat ene examen-moment..
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Kita
Vaste gebruiker

Ja, normaal gesproken doet Cinna alle oefeningen prima... af en toe niet gelijk, maar goed... daar is ze ook nog jong voor (bijna 8,5 maand nu)... :P

De volgende cursus is gevorderden 1 en daar beoordelen ze echt je examen... heb al gevraagd of ze dan niet, in mijn geval (faalangst) een uitzondering kunnen maken en ook de lessen meerekenen... maar dat doen ze niet... ze kunnen geen uitzonderingen maken. Vind het wel jammer, maar ik kan het wel begrijpen... als ik het wil, dan wil iedereen het...

Ik heb niet het idee dat Cinna de school heel erg mist... dus ik laat het maar zo... we oefenen samen lekker verder en als we tijdens de wandelingen een hindernisje (takjes, stronkjes, etc.) tegenkomen, dan spelen we daar wel mee... :)
Kita
Vaste gebruiker

Het is al een tijdje geleden dat ik hier postte, maar wil toch een update geven... :)

Komende donderdag gaan we beginnen met Gevorderden 1... en daarna gaan we toch behendigheid/breitensport doen. Mijn vader volgt met Ronja de behendigheidscursus nu en ik heb heel fijn met de eigenaar van de hondenschool gepraat en uitgelegd dat ik faalangst heb... en hij stelde me gerust dat er, als we zouden zakken door mijn faalangst/spanning, "wel wat te regelen valt"... :)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat fijn! Gaat helemaal goedkomen dus, leuk dat je nog steeds lekker bezig bent met je hondje. :ok:
Simone88
Actief
Mijn ras(sen): Wawa's en een waussie

Ongelezen bericht door Simone88 »

Jazeker maar die van mij zijn geen helden, wel vanalles kunnen leren en vooral zelf ook veel geleerd. Gelukkig kunnen we nu voor de lol lopen :)
Kita
Vaste gebruiker

Cinna en ik hebben afgelopen donderdag onze eerste les Gevorderden 1 gehad…
De aandachtsoefening waar we mee begonnen ging… ehm… minder goed zeg maar… ze had overal aandacht voor, behalve voor mij. Later moesten we de oefening ZIT doen en ze moest blijven zitten als er iemand om ons heen liep, iemand mij een hand gaf, iemand een snoepje voor haar neus hield (en daarna wel mocht geven), als ik weg liep om iemand heen, naar het midden van het veld, etc… en dat ging heel goed… zo goed zelfs dat Cinna en ik (en die man met z’n Duitse herder) als voorbeeld dienden hoe de oefening uitgevoerd moest worden :D

Daarna oefening VOET… Cinna kan al VOET, maar ze volgt het snoepje niet en ze volgt een andere route dan om me heen lopen, dus daar moeten we mee aan de gang… we hebben thuis uiteraard al een paar keer geoefend en het begint al goed te komen. Ook gebruiken we andere snoepjes, die meer stinken… tenminste… ik vind ze stinken en Cinna vindt ze schijnbaar lekker ruiken, want ze volgt die snoepjes wel vrij goed.

Donderdag hebben we weer les… we zullen nog veel meer gaan leren en veel huiswerk krijgen.. en 23 juli de eindtest. Als het zo goed blijft gaan, en mijn eigen faalangst gooit geen roet in het eten met de eindtest, dan zeg ik “Agility/Breitensport: here we come!!” :D
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”