Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras meest geschikt?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Welk ras meest geschikt?

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat ligt er aan wat ze verder verwachten van een hond. Willen ze lange wandelingen maken? Willen ze (recreatief) sporten met de hond? Of alleen op zondagmiddag door het bos wandelen?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Jeetje wat lastig. Ik denk dat vrijwel elke hond aan wiens behoefte je voldoet (wat dat dan ook moge zijn) wel een gezinshond kan zijn.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nanna schreef:
Maeve schreef:Dat ligt er aan wat ze verder verwachten van een hond. Willen ze lange wandelingen maken? Willen ze (recreatief) sporten met de hond? Of alleen op zondagmiddag door het bos wandelen?
Dat staat onder het kopje aan de eisen van de hond gaat volledig tegemoetgekomen worden ;-) Het gaat er meer om welk ras jullie als meest geschikt zien voor bij een baby/jong gezin.
als mensen tegemoetkomen aan de eisen van de hond, weten wat ze in huis halen en daar ook mee om kunnen gaan denk ik dat 80-90% van de rassen wel geschikt zal zijn.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Maeve schreef:Dat ligt er aan wat ze verder verwachten van een hond. Willen ze lange wandelingen maken? Willen ze (recreatief) sporten met de hond? Of alleen op zondagmiddag door het bos wandelen?
Dat staat onder het kopje aan de eisen van de hond gaat volledig tegemoetgekomen worden ;-) Het gaat er meer om welk ras jullie als meest geschikt zien voor bij een baby/jong gezin.
Zeg dat dan :pffff: :mrgreen:
Ik zou er echt geen eenduidig antwoord op kunnen geven. Volgens mij bestaat de perfecte gezinshond niet. Net als dat het doorsnee gezin niet bestaat. De een vind een gezellige, makkelijke Golden perfect terwijl de ander misschien liever een actiever, pittiger ras heeft.

Voor zo'n boswandeling-op-zondag-gezin zou ik bijvoorbeeld denken aan een Beagle, Labrador/Golden, of gewoon een leuk swiffertje..
De meer sportievere types kunnen een Border Collie, Australian Shepherd, Flatcoat of Toller ook prima houden als gezinshond. En als men helemaal geen behoefte heeft aan sociale boswandelingen is een Terriër of molosser ook prima geschikt.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

tsja dat is wel moeilijk :oeps:

'Mén' geeft ook aan dat een dalmaat vaak niet bij jonge kinderen kan, vanwege hun onstuimigheid. Ik vind het hier meevallen hoor. Ok ze is een paar keer gestuiterd, maar dat had net zo goed met een ander ras kunnen gebeuren.
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Schotse collie is volgens mij prima geschikt bij een jong gezin.
Ik had zelf een kruising Schotse collie en dat ging werkelijk prima. Misschien ben ik bevooroordeeld, maar qua gemak was dat echt de meest fijne hond die ik ooit gehad heb. En vanwege die hond staat de collie nog steeds hoog op mijn lijstje van volgende hond.
Afbeelding
Groetjes Marja
renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef:
alm@ schreef:Jeetje wat lastig. Ik denk dat vrijwel elke hond aan wiens behoefte je voldoet (wat dat dan ook moge zijn) wel een gezinshond kan zijn.
Ja maar je hebt toch wel dat je het ene ras geschikter vind dan het andere? Ik zou zelf NOOIT een Azawakh bij jonge kinderen zetten, da ga nie goedkomen. Die zijn veel te veel gesteld op hun persoonlijke leefruimte en ook niet te beroerd om een hap uit te delen.
En Teckels hebben ook niet echt mijn voorkeur bij babietjes :tongue:
over de azawakh weet ik niks, maar als die mensen weten wat een teckel nodig heeft, weten hoe die in elkaar steekt en daar rekening mee houden, kan die best wel natuurlijk, dan hou je hem gewoon weg bij je babietje :U:

denk dat je vraagstelling wat te algemeen is eigenlijk.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Nanna schreef:
alm@ schreef:Jeetje wat lastig. Ik denk dat vrijwel elke hond aan wiens behoefte je voldoet (wat dat dan ook moge zijn) wel een gezinshond kan zijn.
Ja maar je hebt toch wel dat je het ene ras geschikter vind dan het andere? Ik zou zelf NOOIT een Azawakh bij jonge kinderen zetten, da ga nie goedkomen. Die zijn veel te veel gesteld op hun persoonlijke leefruimte en ook niet te beroerd om een hap uit te delen.
En Teckels hebben ook niet echt mijn voorkeur bij babietjes :tongue:
Als je een azawakh die persoonlijk leefruimte kan bieden moet dat toch geen punt zijn? Je schreef zelf dat bij elk ras aan de behoefte voldaan wordt. Rafje gaat trouwens uitstekend met babietjes maar dat is een uitzondering begrijp ik?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:tsja dat is wel moeilijk :oeps:

'Mén' geeft ook aan dat een dalmaat vaak niet bij jonge kinderen kan, vanwege hun onstuimigheid. Ik vind het hier meevallen hoor. Ok ze is een paar keer gestuiterd, maar dat had net zo goed met een ander ras kunnen gebeuren.
Ja maar Elmo krijgt bij jou dan ook ruim voldoende aandacht en beweging. Ik denk dat dat heel vaak het punt is. De hond is er "voor erbij" en moet vooral niet moeilijk doen. Als die dan te veel energie heeft wordt hij onstuimig. Datzelfde zie ik bij Tollers ook vaak. Niet alleen richting kinderen trouwens, maar gewoon in het dagelijks leven. Zoveel ongewenst gedrag komt voort uit een gebrek aan aandacht en beweging. Als men iets meer tijd in de hond steekt is er een heleboel gewoon mogelijk.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Je kunt wel kiezen voor een rashond maar als ik nu naar de rashondenpups in mijn lessen kijk op dit moment: de Korthaar Teckel is een heel zacht, lief en gezeglijk hondje die maar wat graag samen met de baas aan de slag gaat. De Labradoodle is heel zacht, maar toch heel gezeglijk, eerste hond voor deze mensen en niets dan lof. De Stabij is thuis erg stout maar op les loopt hij alles volgens het boekje te doen. De Cane Corsoteef is aanhankelijk en doet ook haar best. Ze lijkt net een blije Labrador. De Aus is denk ik de enige die het karakter heeft die de rasstandaard beschrijft, actieve hond die duidelijkheid nodig heeft.
Ik bedoel maar te zeggen dat er in een ras zoveel verschillen in karakter voorkomen, echte verschillen dat zo'n advies maar bar lastig te geven is.
Mijn zus heeft een jonge Boxer, teefje van 1 jaar, jonge kinderen, hond krijgt meer dan genoeg beweging, geweldige gezinshond. Deze specifieke hond zit helemaal op haar plek. Toch zou ik een Boxer niet aanraden, ik vind ze vaak lomp en druk.
Wat is wijsheid...
renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef:
renee-uk schreef: als die mensen weten wat een teckel nodig heeft, weten hoe die in elkaar steekt en daar rekening mee houden, kan die best wel natuurlijk, dan hou je hem gewoon weg bij je babietje :U:
Ik vind een hond die je 'weg moet houden' bij je baby per definitie al zwaar ongeschikt. Dat is wachten op fout lopen.
dan had je vraag misschien beter kunnen zijn of wij weten wat jij de meest geschikte gezinshond vindt?

je zegt zelf dat er aan de eisen voor de hond tegemoetgekomen wordt, dan is je hond bij babies weghouden als dat niet goed gaat er daar ook een van.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Maeve schreef:

Ja maar Elmo krijgt bij jou dan ook ruim voldoende aandacht en beweging. Ik denk dat dat heel vaak het punt is. De hond is er "voor erbij" en moet vooral niet moeilijk doen. Als die dan te veel energie heeft wordt hij onstuimig. Datzelfde zie ik bij Tollers ook vaak. Niet alleen richting kinderen trouwens, maar gewoon in het dagelijks leven. Zoveel ongewenst gedrag komt voort uit een gebrek aan aandacht en beweging. Als men iets meer tijd in de hond steekt is er een heleboel gewoon mogelijk.
maar dat is toch tegemoetkomen aan de eisen van de hond?
je kunt er niet vanuit gaan dat iedere hond alleen maar een ras is en geen individu.
Afbeelding

Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Dan zijn veel rassen geschikt. De vraag is alleen of er met een baby nog genoeg tijd is om aan die wensen tegemoet te komen. De intentie is er meestal wel maar de praktijk leert dat dat nog wel eens tegenvalt. Ik zou dus de echte werkers achterwege laten en een hond in huis halen die wel kan werken/sporten e.d. maar ook genoegen neemt met een jaar lang wandelingen naast de kinderwagen.

Lompigheid zou bij mij niet uitmaken, dat zal er na een jaar of 2-3 wel aardig uit zijn en van een botsinkje uit lompigheid krijgt een kind niet veel, daar leren ze van uit te kijken :tongue:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
Maeve schreef:

je kunt er niet vanuit gaan dat iedere hond alleen maar een ras is en geen individu.
Is het ook, maar in de praktijk zie je het toch vaak andersom. Moet de hond tegemoet komen aan de eisen van de baas.
En uiteraard heb je altijd te maken met een individu, maar voor de oriëntatie op een ras moet men het toch doen met het algemene beeld van dat ras. Het lijkt me niet eerlijk om voor een Border Collie te gaan en dan hopen op een rustige individu die zich schikt in drie blokjes om per dag. Je zou die individu zomaar kunnen treffen, maar je mag er niet vanuit gaan vind ik.
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Denk niet dat je dat aan een ras kunt koppelen. Een staffordachtige zou erg lomp kunnen zijn, tsja Xavi is dat bij kinderen dus niet.

Vriendinnen van mij hebben 9 honden en een kindje rondlopen. 9 verschillende rassen van heel erg groot naar heel klein. Gaat uitstekend. Tis ook maar net hoe je er zelf mee omgaat, denk ik.
Afbeelding
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Nanna schreef:
*Esther schreef:Je kunt wel kiezen voor een rashond maar als ik nu naar de rashondenpups in mij lessen kijk op dit moment:
Ja, maar dan kijk je naar individuen en dan gaat het moeilijk worden want er zullen gerust Goldens zijn die absoluut niet bij baby's te vertrouwen zijn.
Ik bedoel het meer heel algemeen.
Staat er misschien niet heel handig maar ik bedoel juist te zeggen dat je dus zo algemeen juist niets kunt zeggen omdat er zoveel verschillende karakters onder de rasnaam verscholen liggen.
Nog zo'n voorbeeld: mijn Spinone liet zich in het veld beter terugfluiten dan mijn Corgi.
Dat verwacht je toch ook niet. Dus zoek een ras waar je zin in hebt, zoek een goede fokker, en zoek een pup uit waar je wat voor voelt en ga aan de slag!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ga iets heel ergs zeggen maar ik vind de timing om een hond te nemen bagger. Ik vind het zielig voor de hond tenzij ze menen wat ze zeggen maar dat meent zelden iemand als ze aan een hond beginnen. Is het hun eerste hond?

Ik vind het veel verstandiger om een hond te nemen NADAT je kinderen neemt. Hond groeit op met kinderen en dat is vele malen beter. Hond wordt genomen in een leven waarin weinig tijd is. Dus als ze dan de keuze maken om de hond te nemen is er tijd want dat wegen ze dan af. Een hond van 2-3 jaar met een zwangere bazin die daarin moeder is delft in alles het onderspit. Hij moet leren bij de baby te leven terwijl hij opgegroeid is zonder kinderen. Hij moet zijn tijd gaan inboeten want er bestaan geen moeders die geen echt hondenmens zijn maar toch blijven zorgen dat hun honden niks te kort komen. Volkomen logisch in mijn ogen.

Klinkt allemaal erg hard maar ik heb zoveel jonge gezinnen op hun bek zien gaan met honden dat ik het gewoon af ga raden tegenwoordig. Tenzij pa of ma bewezen en een echt hondenmens is. Dat is andere koek. Dan leef je OOK voor je hond. Anders leef je straks alleen voor je baby. Let op mijn woorden...

Onze hond is afgemaakt omdat hij mij aanviel als baby. Hond was er al, kon mij niet accepteren. Daarna hond genomen toen ik en mijn zusje naar school gingen. Super hond. Groeide op met ons en ma had tijd als wij op school waren.

Mochten ze pertinent NU een hond moeten en het moet ook nog een ras zijn dan zou ik een shitzu nemen. Geen behoefte aan veel wandelen meer dan normaal, lief normaal gesproken, gezellig, niet link voor kinderen. Meestal erg leuk met bezoek. Gewoon een lekker ding voor erbij. Een reu. Om de kans op sjaggie gedoe nog kleiner te maken. Een veeleisende hond gaat weg met wat pech en een grote of stoere hond gaat de baby omgooien, in de weg lopen, eisen stellen en zo de jonge moeder gek maken totdat ze hem niet meer om zich heen kan hebben.

Erg zwart wit maar aangezien ik zoveel honden heb zien gaan na de baby hoeft het van mij zo niet. En jongens, ik weet dat er tig uitzonderingen zijn. Maar begin liever en in mijn optiek niet aan je EERSTE hond vlak voor je je stort in de wereld die ouder heet. Hond is dan teveel. Ik heb zoveel jonge ouders om me heen, die kunnen niet eens 1 zin afmaken met de kinderen erbij laat staan er een drukke Duitse herder of labrador bij hebben die ook alle kanten op gaat. :Q: :F: :U:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Aan de eisen die het ras stelt gaat volledig tegemoetgekomen worden

Je zegt het zelf al, volgens mij is ieder ras dan geschikt :ok:
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief

Nou dan is het haast wonderbaarlijk dat het hier zo goed gaat Laeken :schrik:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Elmo/maureen schreef:Nou dan is het haast wonderbaarlijk dat het hier zo goed gaat Laeken :schrik:
Ik wist dat je niks kan zeggen zonder dat mensen gaan roepen dat het bij hen wel goed gaat. Hoeveel keer moet je in je betoog zetten dat er zat uitzonderingen zijn om dit soort dingen te voorkomen? Hoe vaak moet ik dan blijven herhalen dat als je een hondenmens bent dit niet op zal gaan. Jij hebt blijkbaar veel voor je hond over en blijft er wat mee doen ondanks dat je moeder bent. Maar vindt jij nu echt zelf dat de GEMIDDELDE moeder die het leuk lijkt om een hond te nemen dat voor de bevalling moet doen? Of zeg jij, prima idee om een hond te hebben van 1 jaar tijdens willekeurig wiens zwangerschap en dan een hond van 2 uit moeten laten met een baby van 1 maand in de winter? Ik val je echt niet aan. Als je het goed doet doe je het gaat. Het gaat om me om gemiddeld. Om de honden die daardoor overal gedumpt worden. Kindje gekregen, hond valt wat tegen, dag hond. Heel MP staat er vol mee. Nogmaals, niemand moet zich aangevallen voelen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Heavy schreef:Ik heb een baby gehad terwijl ik een spanieltje had
Bij ons is het spanieltje naar de DA gegaan nadat hij dagen lang onder de wieg zat te grommen en niet meer in 1 kamer kon met mij als baby. :ugh: :schrik: Nu was dat al een bange rode cocker met gekke trekjes. Maar dit hadden mijn ouders niet verwacht. Hij beet wel eens iemand en ook op straat en bij bezoek was hij bang en onbetrouwbaar. Dus hij was onplaatsbaar. Toen hij ook duidelijk liet zien erg stressig te worden van alleen mijn geluidjes al is hij afgemaakt. Echt erg maar dan ben je dus met 1 ding bezig en dat is je kindje. Hond konden ze er op die manier niet meer bij hebben. Hondje is dus vervangen door baby. De hond daarna was een droomhond.

Bas heeft ook niet zoveel op met hele kleine kinderen. Eva en Cleo ook niet zo. Dapper was wel echt een leuke gezinshond. Wuilus was twijfelgeval. Denk dat zij ook een gezinshond had kunnen zijn kwa betrouwbaarheid. Eva zou ik te explosief hebben gevonden hoewel ze "eigen' prima vond. Als kind eigen kon worden en kalm met haar zou doen zou hij veilig zijn. :F: Cleo was sjaggerijnig en liet haar tanden wel eens zien naar kinderen. Ze beet niet maar werd na een tijdje wel echt ongelukkig van een klein kind in huis. Dan kroop ze weg onder het bureau en begon ze daar te grommen als er handjes op haar af kwamen. Ze wist dat ze niks mocht doen en deed dus niks.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Maeve schreef:
renee-uk schreef:
Maeve schreef:

Is het ook, maar in de praktijk zie je het toch vaak andersom. Moet de hond tegemoet komen aan de eisen van de baas.
En uiteraard heb je altijd te maken met een individu, maar voor de oriëntatie op een ras moet men het toch doen met het algemene beeld van dat ras. Het lijkt me niet eerlijk om voor een Border Collie te gaan en dan hopen op een rustige individu die zich schikt in drie blokjes om per dag. Je zou die individu zomaar kunnen treffen, maar je mag er niet vanuit gaan vind ik.
ben het met je eens, maar dat is de vraag toch niet?
daarin wordt gesteld dat aan de eisen van de hond tegemoetgekomen wordt.
Afbeelding

Elmo/maureen
Zeer actief

laeken schreef:
Elmo/maureen schreef:Nou dan is het haast wonderbaarlijk dat het hier zo goed gaat Laeken :schrik:
Ik wist dat je niks kan zeggen zonder dat mensen gaan roepen dat het bij hen wel goed gaat. Hoeveel keer moet je in je betoog zetten dat er zat uitzonderingen zijn om dit soort dingen te voorkomen? Hoe vaak moet ik dan blijven herhalen dat als je een hondenmens bent dit niet op zal gaan. Jij hebt blijkbaar veel voor je hond over en blijft er wat mee doen ondanks dat je moeder bent. Maar vindt jij nu echt zelf dat de GEMIDDELDE moeder die het leuk lijkt om een hond te nemen dat voor de bevalling moet doen? Of zeg jij, prima idee om een hond te hebben van 1 jaar tijdens willekeurig wiens zwangerschap en dan een hond van 2 uit moeten laten met een baby van 1 maand in de winter? Ik val je echt niet aan. Als je het goed doet doe je het gaat. Het gaat om me om gemiddeld. Om de honden die daardoor overal gedumpt worden. Kindje gekregen, hond valt wat tegen, dag hond. Heel MP staat er vol mee. Nogmaals, niemand moet zich aangevallen voelen.
:mrgreen: Ja ok op die manier snap ik het :ok:

Maar daar op terugkomend, hoe weet je dat je een echt hondenmens bent?

Enne in de winter lopen met baby en hond heeft wel wat hoor, het vergt alleen wat voorbereiding ( :mrgreen: )
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef: ben het met je eens, maar dat is de vraag toch niet?
Je hebt gelijk, ik dwaalde af :mrgreen:
laeken
Zeer actief

renee-uk schreef:
Maeve schreef:
renee-uk schreef:
Maeve schreef: Ja maar Elmo krijgt bij jou dan ook ruim voldoende aandacht en beweging. Ik denk dat dat heel vaak het punt is. De hond is er "voor erbij" en moet vooral niet moeilijk doen. Als die dan te veel energie heeft wordt hij onstuimig. Datzelfde zie ik bij Tollers ook vaak. Niet alleen richting kinderen trouwens, maar gewoon in het dagelijks leven. Zoveel ongewenst gedrag komt voort uit een gebrek aan aandacht en beweging. Als men iets meer tijd in de hond steekt is er een heleboel gewoon mogelijk.
ben het met je eens, maar dat is de vraag toch niet?
Ik denk dat dat in veel gevallen niet realistisch is. Hoe gaat moeders wandelen met de baby in de winter? Stel dat vader werkt om even in een standaard ouderwets patroon te vallen. Hij gaat weg om 8 uur en komt thuis om 1800 uur. En dan? In het donker naar het strand? Die hond gaat nooit krijgen wat hij nodig heeft omdat dat niet kan. Kindje ziek, kindje kan nooit alleen thuis blijven de eerste wat? 8-10 jaar. Hoe ga je dagelijks een baby uren en uren meeslepen als vader werkt? Oppas voor de baby? Dat doet geen enkele moeder de eerste maanden als je borstvoeding geeft voor een hond. Hond gaat inboeten, altijd. Kan ook gewoon niet anders. Zou zot zijn als de baby na de hond kwam kwa prioriteit. Ik heb geen kinderen, nu onweert het. Ik heb zelfs vandaag geen zin om te gaan met Bas. Als ik nu een baby in huis had liggen was Bas op zeker niet elke dag uitgelaten deze week. Ik ga echt niet met een draagzak met een baby onder een regenjas door de polder kuieren. De baby wordt hartstikke ziek dan :oohja: :LOL:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

mijn dalmaat, die ik vanaf mijn elfde had, heb ik meegenomen toen ik het huis uitging en ze was er nog toen ik een kind kreeg.
ze hield helemaal niet van kinderen, maar het ging fantastisch met de baby en later de peuter.
en als het minder goed had gegaan had ik haar vast niet weggedaan, dan had ik er wel een mouw aan gepast maar dat was helemaal niet nodig.
vanaf het moment dat ik met mijn zoon uit het ziekenhuis kwam hoorde het kind erbij en dat is de rest van haar leven nooit veranderd.
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Elmo/maureen schreef:
laeken schreef:
:mrgreen: Ja ok op die manier snap ik het :ok:

Maar daar op terugkomend, hoe weet je dat je een echt hondenmens bent?

Enne in de winter lopen met baby en hond heeft wel wat hoor, het vergt alleen wat voorbereiding ( :mrgreen: )
Als je al een hond gehad hebt en weet wat dat betekent. Als je al eerder dag in dag uit met een hond op pad ging. Maand in maand uit, weer of geen weer. En als je dan denkt dat je dat met baby ook kan en doet, be my guest. :ok: Maar als je niet eens weet wat het is om een hond te hebben en niet weet hoe het is om een kind te hebben en dan gaat roepen, tuurlijk ga ik elke dag met baby en hond 2 uur struinen in de natuur dan maak je mij dat dus echt niet wijs. Dan hou je jezelf in 90% van de gevallen enorm voor de gek. Zelfs zonder kind en met tijd houden veel mensen zich al niet aan wat ze op voorhand voor hadden met de hond. Tuurlijk ga ik elke dag naar het bos. Volgens mij zegt bijna iedereen dat als ze een hond willen. En wie doen dat nu in de praktijk? :19: :engel:
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief

laeken schreef: Ik denk dat dat in veel gevallen niet realistisch is. Hoe gaat moeders wandelen met de baby in de winter? Stel dat vader werkt om even in een standaard ouderwets patroon te vallen. Hij gaat weg om 8 uur en komt thuis om 1800 uur. En dan? In het donker naar het strand? Die hond gaat nooit krijgen wat hij nodig heeft omdat dat niet kan. Kindje ziek, kindje kan nooit alleen thuis blijven de eerste wat? 8-10 jaar. Hoe ga je dagelijks een baby uren en uren meeslepen als vader werkt? Oppas voor de baby? Dat doet geen enkele moeder de eerste maanden als je borstvoeding geeft voor een hond. Hond gaat inboeten, altijd. Kan ook gewoon niet anders. Zou zot zijn als de baby na de hond kwam kwa prioriteit. Ik heb geen kinderen, nu onweert het. Ik heb zelfs vandaag geen zin om te gaan met Bas. Als ik nu een baby in huis had liggen was Bas op zeker niet elke dag uitgelaten deze week. Ik ga echt niet met een draagzak met een baby onder een regenjas door de polder kuieren. De baby wordt hartstikke ziek dan :oohja: :LOL:
Kinderwagen, buggy, lopend, draagzak. Elmo loopt alleen 4x zoveel de afstand dan dat wij afleggen ;)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

laeken schreef: Ik denk dat dat in veel gevallen niet realistisch is. Hoe gaat moeders wandelen met de baby in de winter? Stel dat vader werkt om even in een standaard ouderwets patroon te vallen. Hij gaat weg om 8 uur en komt thuis om 1800 uur. En dan? In het donker naar het strand? Die hond gaat nooit krijgen wat hij nodig heeft omdat dat niet kan. Kindje ziek, kindje kan nooit alleen thuis blijven de eerste wat? 8-10 jaar. Hoe ga je dagelijks een baby uren en uren meeslepen als vader werkt? Oppas voor de baby? Dat doet geen enkele moeder de eerste maanden als je borstvoeding geeft voor een hond. Hond gaat inboeten, altijd. Kan ook gewoon niet anders. Zou zot zijn als de baby na de hond kwam kwa prioriteit. Ik heb geen kinderen, nu onweert het. Ik heb zelfs vandaag geen zin om te gaan met Bas. Als ik nu een baby in huis had liggen was Bas op zeker niet elke dag uitgelaten deze week. Ik ga echt niet met een draagzak met een baby onder een regenjas door de polder kuieren. De baby wordt hartstikke ziek dan :oohja: :LOL:
de vraag is sowieso niet realistisch ;)
maar mijn hond is niet tekort gekomen hoor toen ik een kind kreeg, ik had geen auto en liep met kinderwagen (waar ik een regendekje op kon doen) en hond behoorlijk wat kilometers per dag.
ze liep sowieso al nooit aan de riem want toen kon dat nog.
als ik een keer niet met wagen en al wegging nam ik haar 's avonds mee voor een lange wandeling.
en ja, soms kreeg ze die lange wandeling wel eens een dag niet, maar dat hebben al mijn honden wel eens gehad -ook zonder kind in huis- en ik denk toch echt dat ik die stuk voor stuk een fijn hondenleven heb kunnen geven ;)

oh en ik gaf ook nog borstvoeding, zie niet helemaal wat dat met de hond te maken heeft of waarom het anders zou zijn als je je kind de fles geeft?
Afbeelding

laeken
Zeer actief

renee-uk schreef: oh en ik gaf ook nog borstvoeding, zie niet helemaal wat dat met de hond te maken heeft of waarom het anders zou zijn als je je kind de fles geeft?
Ik heb morgen afgesproken met mensen om met een groepje lekker een middag te wandelen in een prachtig natuurgebied hier. We zijn echt niet met een uurtje thuis. Als ik een baby had die borstvoeding kreeg kon ik die niet zomaar een middag weg doen. Zeker niet in de eerste paar maanden. Ja, je kan kolven, de fles aanleren en doen. Maar meestal ben je blij als je wat slaap kan pakken als de baby slaapt merk ik in mijn omgeving. Ik snap gewoon niet helemaal hoe een kersverse moeder nog aan veel anders toe kan komen dan voeden, slapen, wassen, baby dragen en slapeloze nachten :engel: De ene baby is de andere niet maar met mijn eigen nichtje kan ik niet 3 uur de polder in in de regen. Die gaat huilen, wil eten en nog veel meer..... :LOL: :schrik:

Tuurlijk, waar een wil is is een weg. En alles kan. Eens. Maar de praktijk zal bij heel veel moeders en jonge gezinnen toch richting het kind gaan. Als dat niet zo was dan stonden er geen paar honderd honden per maand op MP ivm kinderen en tijdgebrek. :U:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”