Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angsten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Angsten

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik heb wel eens eerder wat geschreven over Apple die soms op voor mij onverklaarbare redenen, raar gedrag vertoonde bij alleen zijn.
In eerste instantie dacht ik dat het gerelateerd was aan de kamer waarin ze eerst verbleef 's nachts en als wij niet thuis zijn.
Maar tegenwoordig loopt ze los door het grootste gedeelte van het huis als ze alleen is, en ook 's nachts, en het gedrag is nog steeds soms aanwezig.
Ben er dus achter dat het probleem ontstaat bij storm, onweer, wind en zelfs harde geluiden van bovenburen zijn al genoeg om haar helemaal in paniek te krijgen.
In het begin was het echt alleen bij onweer, maar nu is de wind dus al dusdanig eng voor haar dat ze panisch wordt.

Als ik thuis ben gaat ze hijgen, en plakt ze echt letterlijk aan je been, zit ze ook steeds op je voeten en volgt je overal op de voet.
Na verloop van tijd houdt het gedrag dan weer op en doet ze weer normaal.
Moment dat dit gebeurd als ik er niet ben, komt ze me extreem hijgend begroeten bij binnenkomst, en liggen er overal kwijl plekken.
Ze kalmeert dan meestal wel gauw als ik er weer ben overigens.

Nu is het natuurlijk alweer herfst, en zal het er niet beter op worden.
Hebben jullie misschien tips om hier mee om te gaan?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Angsten

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wat naar zeg. Tessa kan ook zo lang ergens in blijven hangen. Misschien zoals Heavy zegt iets als bach rescue proberen?
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Dat hebben we jaren met Cas gehad, niks heeft ooit echt geholpen.
Thundershirt een beetje.
Als de wind 's nachts verkeerd stond werd hij al helemaal gek van het geluid van rijdende treinen.
En we wonen een behoorlijk stuk van wat voor treinspoor danook af.
Ik zou het eens zoeken in het counter conditioning topic van Renee-UK
Had ik dat toen maar geweten.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Suske schreef: Ik zou het eens zoeken in het counter conditioning topic van Renee-UK
was mijn topic niet hoor, ik ben pas na 3/4 topic bekeerd, ben wel een fan sindsdien ;)

maar het is zeker te proberen met counter conditioning :ok:
>>hier<< is dat topic.
laat je niet van de wijs brengen door het veelvuldig gebruikte woord 'belonen' want dat is het zeker niet.
jammer genoeg is de titel nog steeds niet veranderd, het zet toch mensen op het verkeerde been :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Heavy schreef:
Suske schreef:Dat hebben we jaren met Cas gehad, niks heeft ooit echt geholpen.
Thundershirt een beetje.
Als de wind 's nachts verkeerd stond werd hij al helemaal gek van het geluid van rijdende treinen.
En we wonen een behoorlijk stuk van wat voor treinspoor danook af.
Ik zou het eens zoeken in het counter conditioning topic van Renee-UK
Had ik dat toen maar geweten.
Counter conditioning helpt bij Jip goed bij harde geluiden zoals een boor :ok: na de renovatie is hij trouwens stukken minder gaan reageren op harde geluiden.
Maar als je niet thuis bent kun je ook geen brokjes strooien :wink:
dat is zo, maar als je er intensief mee bezig bent geweest heb je wel al een hoop stress weggeconditioned
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

renee-uk schreef:
Suske schreef: Ik zou het eens zoeken in het counter conditioning topic van Renee-UK
was mijn topic niet hoor, ik ben pas na 3/4 topic bekeerd, ben wel een fan sindsdien ;)

>>hier<< is dat topic.
laat je niet van de wijs brengen door het veelvuldig gebruikte woord 'belonen' want dat is het zeker niet.
jammer genoeg is de titel nog steeds niet veranderd, het zet toch mensen op het verkeerde been :(
Weet ik maar dat was het eerste dat in me op kwam.
En kon het zo snel niet vinden en jij wel :wink:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ga haar angsten aan wandelen met storm ,harde muziek ,met vuurwerk naar buiten etc
Laat zien dat het niet eng is en beloon haar bij rustig gedrag.
Ook een super stabiele hond kan invloed hebben, zo ééntje van maak je niet druk er is niets.
Ze moeten er soms echt doorheen, en in hun gedrag meegaan van wat zielig en kom maar popje nog een stapje werkt vaak averechts.
Stap er zelf vrolijk en zonder gedachten in en je hondje zal met geregeld oefenen steeds zekerder worden.
B.v geluid van onweer is makkelijk te downloaden , al loop je als een gek door het huis met deksels op elkaar. Confronteren en niet aan hond overlaten want die gaat alleen steeds verder in zijn angst.
Maar dit is natuurlijk mijn mening en ervaring, en er zullen best meer manieren zijn.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:

>>hier<< is dat topic.
Lijkt me zeker een idee.
En mogelijk kan je met bach bloesem iets bereiken?
Er zijn druppels die je in het drinkwater kunt doen zodat ze ook wat kan binnen krijgen als je niet thuis bent (dacht ik).

Apple is aan het "stapelen" lijkt het.
Het wordt steeds meer waar ze angstig voor is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

We hebben natuurlijk best veel storm gehad dit jaar, ze legt de link met storm=eng.
Wat hierboven staat zou ik ook doen, misschien inderdaad wandelen met haar en ook zeker die conditionering training.
Perry en Noah

Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik moest ook meteen aan het counter conditioning topic denken. Hier heeft het heel goed geholpen! Denk dat ik straks wel weer even opnieuw moet beginnen als het meer gaat stormen + vuurwerk weer gaat beginnen, maar heb er alle vertrouwen in dat het dan snel weer beter gaat.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

ranetje schreef:Apple is aan het "stapelen" lijkt het.
Ja, dat is mijn idee ook :(

Ik heb een variatie ontdekt op counter conditioning. Overigens door Skadi.
Er was weer eens onweer, en Cayuga was weer eens over de zeik. ECHT over de zeik. Dus ik er maar lekkers in drukken. Hielp niet. Hijghijgstressstress....ik was kletsnat van het hondenkwijl en tamelijk radeloos. En toen keek ik naar Skadi, die al een tijdje intens de situatie aan het bestuderen was.

Ze sprong van de bank, met haar 'ik moet je iets laten zien' gezicht.
Toe maar, laat maar zien, zei ik, en liep achter haar aan.
En toen ging ze staan stuiteren voor de kast met pensstaafjes :tongue:
Nou ja, dat kunnen we óók wel proberen, dacht ik. Maar ik had weinig hoop, zelfs het allerlekkerste (kattensnoepjes) werkte niet. En wat denk je? Het was het magische geneesmiddel! Een pensstaafje, en die hond maakt het geen moer meer uit of het onweert :mrgreen: :cheer:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief

Heavy schreef:Wat bedoelen jullie precies met dat stapelen?
Ik ga zo even pensstaafjes halen :wink:
Die kan je best lang bewaren toch?
Het is misschien wel handig om iets héél speciaals te bewaren voor dat soort momenten.

Worst en kaas is hier al normaal geworden :oeps:
Stapelen is het uitbreiden van gedrag dat eerst tot één ding beperkt was.
Alles wat er op lijkt gaat steeds meer ook dat gedrag geven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Brindlecardi
Zeer actief

Bedankt allemaal voor de reacties! :ok: :ok:

Ik ga het topic over counter conditioning eens doorlezen. Zijn er tips met betrekking tot die techniek voor deze specifieke situatie?

Stomme is trouwens dat ze buiten helemaal niet zo moeilijk doet over wind/storm/onweer. Loopt dan gewoon zonder angst of problemen buiten. Vuurwerk valt ook nog wel redelijk mee hoe haar reactie dan is.
Het is dus eigenlijk echt binnen een probleem.

Dat Bach bloesem, is dan wel iets wat je dan eigenlijk als onderhoudsdosis moet gaan geven lijkt me eigenlijk?

Ik kan er trouwens ook geen pijl op trekken, want soms is het toch wel enigszins stormachtig, of veel lawaai, en dan is ze dus niet bang. En de andere keer gebeurd er nauwelijks iets en is ze panisch. :19:
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Maar is er niet eerst binnen wat gebeurd waar ze bang van is geworden?

Morris loopt buiten ook gewoon door bij storm en vuurwerk. Nergens last van. Bij iemand anders in huis is vuurwerk ook niet eng. En storm ook niet. Hij heeft het echt gekoppeld aan mijn huis. Is ook niet vreemd. Vorig jaar met de storm is mijn halve dak eraf gewaaid (alle pannen) en klapte er een schutting tegen het huis. Hij was alleen thuis en is compleet in paniek geraakt.
Dus voor hem is het echt gekoppeld aan het huis.
Zie het nu ook bij mijn ouders. Daar moet ik nog even de tijd nemen om flink met counter conditioning aan de slag te gaan. Mijn moeder is nogal slechthorend en heeft nu een heel alarmsysteem gekregen. Een van de onderdelen is een wekker die trilt. Dat ding ligt onder het matras en gaat af zodra de telefoon, bel, wekker of rookmelder gaat (samen met overal allemaal lichtflitsen) Morris is als de dood voor dat trilgeluid wat uit het plafond lijkt te komen. Kan me het goed voorstellen, ik vind het al een naar geluid. Maar bij mijn ouders in huis is hij nu ook bang voor telefoons die op trilstand staan. Hier thuis kijkt hij niet eens op.
Dus het koppelen aan een locatie vind ik niet zo gek.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Heavy schreef:Daar herken ik dat stapelen wel in ineens was gewoon alles eng in huis .Elk geluidje elke beweging .
Als ik nieste schrok hij zich wild :19:
Dat is ook wel logisch. Alle stresshormonen gieren door dat lijf, en voor ze kans hebben om te zakken, gebeurt er weer wat anders. Paniek!
En voor je het weet heb je een hond die continu op scherp staat en bang is :(

Maar stapelen is niet precies dat. Dat heeft te maken met de situatie, en breidt zich langzaam uit. Ja, ook door verhoogde stresshormonen, denk ik, maar net iets anders.
Stel, je hond is bang voor gladde vloeren. Kán. Een keertje naar vallen, en een gevoelig zieltje kan een angst ontwikkelen. Stapelen is als de hond denkt: een gladde vloer glimt. En vervolgens bang wordt voor álle glimmende oppervlakken. En daarna voor water waar de zon op schijnt (glimmend en rimpelend). En daarna voor glanzende gordijnen (rimpelend en licht glanzend). Savvie?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief

Apple schreef:Bedankt allemaal voor de reacties! :ok: :ok:

Ik ga het topic over counter conditioning eens doorlezen. Zijn er tips met betrekking tot die techniek voor deze specifieke situatie?

Stomme is trouwens dat ze buiten helemaal niet zo moeilijk doet over wind/storm/onweer. Loopt dan gewoon zonder angst of problemen buiten. Vuurwerk valt ook nog wel redelijk mee hoe haar reactie dan is.
Het is dus eigenlijk echt binnen een probleem.

Dat Bach bloesem, is dan wel iets wat je dan eigenlijk als onderhoudsdosis moet gaan geven lijkt me eigenlijk?

Ik kan er trouwens ook geen pijl op trekken, want soms is het toch wel enigszins stormachtig, of veel lawaai, en dan is ze dus niet bang. En de andere keer gebeurd er nauwelijks iets en is ze panisch. :19:
Is er een ventilatiegat/schoorsteen o.i.d. waar harde wind vanuit een bepaalde richting een loeiend geluid oplevert?
Misschien op een sterkte die ons niet opvalt, maar voor de hond goed te horen is.

Ik probeer maar wat te bedenken :wink: :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

nomo schreef:Ik moest ook meteen aan het counter conditioning topic denken. Hier heeft het heel goed geholpen! Denk dat ik straks wel weer even opnieuw moet beginnen als het meer gaat stormen + vuurwerk weer gaat beginnen, maar heb er alle vertrouwen in dat het dan snel weer beter gaat.
Hier wil Jol dan helemaal niets meer, niet naar buiten, niet vreten helemaal niets. Gisteren ook al niet. Met mij ging ze dan uiteindelijk wel mee, maar alleen om te plassen en toen stond ze al weer aan de overkant, klaar om naar huis te rennen.
Brindlecardi
Zeer actief

Gelukkig blijft ze dan niet extreem lang in die angst als het over is.
Het is wel zo dat ik vaak raampjes open heb ivm een open geiser.
Daarnaast hoor je ook wel als het heel hard waait, de wind langs de spijlen van de balkons suizen.

Wat dat betreft dus wel dingen waar je je van kan voorstellen dat het geluid maakt, maar punt is wel dat het eerst blijkbaar niet eng was, en nu steeds vaker. :denken: (ik denk dat stapelen wat jullie bedoelen?)

Ding is wel trouwens dat sinds ze dus 's nachts ook gewoon 'los' overal in huis slaapt, ze dus ook echt altijd onder ons bed slaapt.
Ze slaapt dus ook niet meer alleen. Zou dat misschien haar dan toch extra onzeker maken, en dan helemaal als ze alleen is?

@Nomo, ik denk wel dat je gelijk hebt dat ze het nu aan het huis koppelt, ergens anders doet ze er dus nooit zo moeilijk over, en buiten is ze al helemaal niet bang te noemen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Apple schreef:Gelukkig blijft ze dan niet extreem lang in die angst als het over is.
Het is wel zo dat ik vaak raampjes open heb ivm een open geiser.
Daarnaast hoor je ook wel als het heel hard waait, de wind langs de spijlen van de balkons suizen.

Wat dat betreft dus wel dingen waar je je van kan voorstellen dat het geluid maakt, maar punt is wel dat het eerst blijkbaar niet eng was, en nu steeds vaker. :denken: (ik denk dat stapelen wat jullie bedoelen?)

Ding is wel trouwens dat sinds ze dus 's nachts ook gewoon 'los' overal in huis slaapt, ze dus ook echt altijd onder ons bed slaapt.
Ze slaapt dus ook niet meer alleen. Zou dat misschien haar dan toch extra onzeker maken, en dan helemaal als ze alleen is?

@Nomo, ik denk wel dat je gelijk hebt dat ze het nu aan het huis koppelt, ergens anders doet ze er dus nooit zo moeilijk over, en buiten is ze al helemaal niet bang te noemen.
Wat ik van mijn vriend begreep is dat Jol extreem bang geworden is nadat ze een keer weggelopen is in angst tijdens een storm. Zij heeft toen de nacht rondgezworven.
Wat ik zelf zag gebeuren is dat zij door o.a. hem heel veel aandacht kreeg op het moment dat zij tekenen ging vertonen van angst. Jol ging vaak al trillen en beven bij naderend onweer bijvoorbeeld. Of bij een onverwachte knal buiten was ze van pad. Omdat ze dat zielig vonden kreeg ze aandacht, maar mocht ze ook haar heil elders zoeken als ze dat wilde. Of ze werd extra geknuffeld en er werd tegen haar gesproken "Ach, je vindt het allemaal zo eng he.. wat erg toch voor je, kom maar.. oh wil je niet, ga maar..".
Zelf ben ik haar deels wat gaan negeren, maar als ik zelf doorhad dat er wat ging gebeuren ben ik haar wat meer gaan afleiden voor de ergste spanning/angst door kon komen bij haar. Was een gevoel van mij om dat zo te doen. Naarmate de tijd vorderde kwam Jol meer en meer naar mij toe als ze het allemaal wat eng vond, dan ging ze bij me in de buurt liggen en liet ik af en toe mijn arm hangen waar ze dan haar neus tegenaan drukte. Gewoon rust.
Dat vond ik al een belangrijke stap, dat ze niet meer de neiging had om weg te gaan naar boven, of weg te gaan van ons maar dus blijkbaar meer vertrouwen kreeg dat als ze bij ons bleef dat het ok was.

Laatst hier onverwachts ontzettend knalvuurwerk, Jac dacht dat ze naar boven was gevlucht toen ik hem vroeg waar Jol was. Ineens hoorde ze mij haar naam zeggen en kroop uit haar schulp naar mij toe. Toen heb ik haar wel verteld hoe knap ze was en hoe goed, en nam ze wat lekkers aan om zich aan mijn voeten neer te vlijden. Gespannen dat wel, maar in ieder geval was ze niet gevlucht.

Beetje lang verhaal, maar misschien heb je er wat aan.

Jol is overigens nog wel een hond die het fijn vind om af en toe onder het bed te kruipen.. of de trapkast in als het haar allemaal teveel wordt. Die mogelijkheid geef ik haar dan wel, de blik die ze me dan geeft zegt genoeg. Dus ik push het niet.
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Ik heb veel bereikt met mijn hond oa. met zylkène. Dus training/ therapie ondersteund met dat middel. Mijn hond ging ook "stapelen" en zij is een erg reactieve border collie, ik zat dus redelijk met mijn handen in het haar. Maar ik heb een echte gedragsomslag gezien bij haar. Zij is nog steeds wel bang maar blijft bereikbaar en vlucht derhalve niet meer. Ook herstelt zij sneller van haar angst. Ik heb dit middel 2 maanden gebruikt.
Groetjes van Bo en de honden.
Brindlecardi
Zeer actief

Heavy schreef:Ik kan me voorstellen dat als een hond bij je slaapt dat ze misschien banger wordt om alleen te blijven als ze er al aanleg voor heeft.
Maar aan de andere kant Jip slaapt wel alleen in zijn mand in de hal waar alle buiten geluiden goed te horen zijn en dan is er niks aan de hand :wink:
Nou de reden van het bij ons slapen was omdat ze dus steeds vaker 's nachts ook ging piepen in de kamer.
Over het algemeen ben ik dan wel van het negeren, alleen is Apple een hond die zoiets ontzettend lang vol kan houden, en haar kamer grenst aan de logeerkamer waar ook nog wel eens een gast slaapt, die je natuurlijk niet de hele nacht wakker kan laten liggen door het gepiep. Tel daarbij op een klein beetje medelijden :oeps:
Kortom, daarom zijn eigenlijk de deuren open gegaan, en is het inmiddels een gewoonte dat ze onder het best ligt bij ons.
Vandaar misschien de 'angst' dat ik het daarmee alleen nog maar erger heb gemaakt :denken:

Vandaag had ze het trouwens weer, na thuiskomst eind van de dag was ik zelf bezig aan de eettafel, en ja hoor weer geplakt aan m'n been, hijgen, onrustig en niet willen liggen.
Uiteindelijk heb ik haar even buiten gelaten, waar dus dat soort geluiden niet te horen zijn.
Daar ging ze eigenlijk gauw gewoon rustig liggen.
Toen ze weer rustig was naar binnen gehaald en een botje gegeven en de TV aangezet om wat geluid weg te nemen.
Dat werkt best wel aardig. Ze ging niet vol overtuiging knagen, maar waar ze eerst qua onrust op niveau 7 zat, zat ze daarna op niveau 2.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Als het vaak gebeurd, zou je ter ondersteuning een dap-verdamper in de ruimte kunnen hangen waar ze het meest is.
En dan aan de slag met trainen op geluiden.

Heb je haar wel eens gefilmd? Dat je kunt zien wanneer ze opeens reageert als ze alleen is?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”