Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Samenspannen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Samenspannen?

Ongelezen bericht door Shima »

We hebben 3 teven in huis, twee van 6 jaar en een pup van bijna 6 maanden. Gaat prima, nooit gevechten gehad.
Zanthe pakt soms het speeltje van Feylin, terwijl ze uit zichzelf eigenlijk nooit speelgoed pakt, houdt dit in haar bek of tussen haar poten en gromt als Feylin het terug wil pakken. Ik zie dat als Feylin laten weten wie er ranghoger is. Meer dan een grommetje is het nooit geweest en ik verwacht ook zeker niet dat het verder zal gaan dan dat.

Maar van de week zag ik iets gebeuren... moest er stiekem wel om lachen ook. Shima, de oudste en ranghoogste, ligt in de voorkamer terwijl ik tv kijk. Feylin, de pup, speelt met een bal en Kong (wil ze tegelijk in haar bek pakken) De bal rolt achter Shima, die laat een zachte grom horen en Feylin respecteert dat en stapt terug. Ze laat de bal voor wat het is en speelt verder met haar rode Kong. Die valt een halve meter vanaf Shima, maar Feylin heeft geen interesse meer, laat hem liggen en gaat zelf lekker naast mij liggen. Zanthe komt vanuit de achterkamer naar voren lopen en ik hoor Shima zachtjes grommen. Zanthe loopt nog verder en Shima springt met een luidere grom in de benen, grijpt de rode Kong, legt die bij Feylin neer en gaat zelf ergens anders weer liggen.

Het lijkt alsof zij Feylin naar de tweede positie wil trekken en Zanthe wil terugduwen naar de derde plek. Ben benieuwd wat jullie hiervan denken.
Dinos

Re: Samenspannen?

Ongelezen bericht door Dinos »

Dat is een moeilijke en leuk om die ontwikkeling te zien.
Ik zelf denk niet dat de 2e plaats bepaald wordt door ranghoogste, maar echt door de hond als individu zelf.Dus zal erg aan karakter pup liggen of hij plek 2 of misschien wel plek 1 ambieert.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat de ranghoogste zich niet bemoeit met de rangorde onder hem/haar.

Het zou kunnen zijn dat dit nog een soort beschermingsdrang tegenover een pup is.
Even afwachten hoe het over een klein halfjaar is als het "puppykrediet" op is geraakt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik was zelf ook altijd van mening dat honden dat zelf onderling regelen, maar was nu even aan het twijfelen. Zou inderdaad ook puppykrediet kunnen zijn.
Ben wel benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Machtig interessant om naar hun gedrag te kijken, vooral als ze het niet doorhebben.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk niet dat ze de bal terug gaf of met een doel aan een andere hond wilde geven. Ik denk zelfs dat honden niet eens zoiets kunnen willen of erop kunnen anticiperen. Dat is mijn mening dan. Ze zijn vooral met zichzelf bezig op hele basale hondse wijze.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

laeken schreef:Ik denk niet dat ze de bal terug gaf of met een doel aan een andere hond wilde geven. Ik denk zelfs dat honden niet eens zoiets kunnen willen of erop kunnen anticiperen. Dat is mijn mening dan. Ze zijn vooral met zichzelf bezig op hele basale hondse wijze.
Denk ik eigenlijk ook.
Misschien dat ze juist gezien het nieuwe roedellid, haar punt extra wil maken bij beiden.
En dat daarbij het bezit van dat speeltje haar feitelijk verder niet zo interesseerde.
Een beetje hetzelfde wat Osa vroeger deed bij toen nog piepjonge Ben.
Ze bonjourde hem altijd uit een mand, en niet omdat ze alleen maar daar lag, maar meer om haar punt te maken.
Dat deed ze overigens altijd heel kalm en beheerst, mooi om te zien.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”