Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

schapendoes kleuren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

hanke
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 2
Contacteer:

schapendoes kleuren

Ongelezen bericht door hanke »

Hallo ,

ik heb geprobeerd iets te vinden op dit forum over kleurvererving bij de schapendoes maar niets kunnen vinden. Mocht dit onderwerp toch al aan de orde zijn geweest dan hoor ik het wel :wink:

Maar ik heb een vraag :
Er is mij een nest bekend van een fokker in Frankrijk uit de combinatie : moeder grijs/zwart en vader bruin/wit.
Het nest bestaat uit 6 zwarte pups met witte bef/poten en 1 zwart/wit bonte.
Die zwart/wit bonte die kan ik begrijpen maar die zwarte pups ?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat mogelijk is.
Ik heb altijd begrepen dat je om zwarte pups te krijgen , tenminste 1 ouder ook daadwerkelijk zwart ( met evt. witte bef/poten) moet zijn.
Ik zal proberen om de foto's van de ouders en nest hier te plaatsen.

groetjes uit Frankrijk,
hanke
geregistreerd lid
Contacteer:

Re: schapendoes kleuren

Heavy schreef:Even een vraag : is in Frankrijk DNA ook verplicht?
jij snapt 'm :E:

Nee genetische identiteit bepaling is hier niet verplicht.
hanke
geregistreerd lid
Contacteer:

Ik zou hier de url van het fotoalbum op facebook van het nest kunnen zetten maar daar staat de naam in van de fokker en ik weet niet of het gepast is om dat hier openbaar te maken.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Helemaal niets mis mee hoor.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Wat bedoel je met de kleur grijs/zwart? Bedoel je daarmee een zgn. "blauwkous", of een hond die zwart geboren is maar grijs geworden is?

Want volgens mij is een blauwkous genetisch zwart met witte aftekeningen die naar grijs verkleuren. En het bonte patroon vererft los van de kleur.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
hanke
geregistreerd lid
Contacteer:

Dartel schreef:Wat bedoel je met de kleur grijs/zwart? Bedoel je daarmee een zgn. "blauwkous", of een hond die zwart geboren is maar grijs geworden is?

Want volgens mij is een blauwkous genetisch zwart met witte aftekeningen die naar grijs verkleuren. En het bonte patroon vererft los van de kleur.

De moeder is in ieder geval niet zwart geboren dus het zal wel een "blauwkous" heten :-)

zal ik de url dan maar plaatsen ?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Er vanuit gaande dat dat "blauwkous" gewoon blauw is, dat is genetisch zwart met een verdunningsfactor (dilute). Die verdunningsfactor is recessief dus als de reu die niet draagt, zijn alle nakomelingen Dd op de D locus en dus zwart. Als dat zo is (ik word niet goed van al die verschillende termen in rassen) kan dat dus prima :wink:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Doe maar foto's, kunnen we eens kijken ;)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee, blauwkous is een roan volgens mij.
Ik heb die namen geweten maar ik heb het niet meer in mijn hoofd.

Maar in elk geval zal de blauwzwarte ofwel dilute hebben ofwel een roan zijn.
Als ie dilute is en de bruine niet zijn de pups niet dilute en dus zwart.
Als ie roan is en de pups niet heeft theoretisch de helft van de pups geen roan en kan het dus ook.

Nouja, kortom: het kan gewoon.

edit: doe die url maar dan kan ik het zien en uitleggen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Hanke, ik zou heel graag de namen van de ouders weten. Bij onze doezen worden heel vaak kleuren genoemd die niet de werkelijke kleuren zijn, door terug te kijken in de voorouders kunnen we meer te weten komen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Hanke, ik zou heel graag de namen van de ouders weten. Bij onze doezen worden heel vaak kleuren genoemd die niet de werkelijke kleuren zijn, door terug te kijken in de voorouders kunnen we meer te weten komen.
:lief: :lief:

Jij haalt ooit die nagel aan mijn doodskist eruit hiermee ;)

Afbeelding

hanke
geregistreerd lid
Contacteer:

hanke
geregistreerd lid
Contacteer:

kitty schreef:Hanke, ik zou heel graag de namen van de ouders weten. Bij onze doezen worden heel vaak kleuren genoemd die niet de werkelijke kleuren zijn, door terug te kijken in de voorouders kunnen we meer te weten komen.
De namen van de ouders staan in de eerste link naar het fotoalbum.

Ik denk zelf niet dat het mogelijk is dat wanneer geen van beide ouders zwart zijn er zwarte pups geboren worden.
Ook al zijn er verder in de stamboom zwarte voorouders.
Zwart is namelijk geen recessieve kleur maar dominant. Voorzover ik heb begrepen moet je egaal zwart 'zien' om egaal zwart te kunnen vererven.

De combinatie is na dit nest nog 2 keer herhaald en daar zijn pups uit gekomen met kleuren die wel te verklaren zijn. En daar zat niet een zwarte bij :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

hanke schreef:
De namen van de ouders staan in de eerste link naar het fotoalbum.

Ik denk zelf niet dat het mogelijk is dat wanneer geen van beide ouders zwart zijn er zwarte pups geboren worden.
Ook al zijn er verder in de stamboom zwarte voorouders.
Zwart is namelijk geen recessieve kleur maar dominant. Voorzover ik heb begrepen moet je egaal zwart 'zien' om egaal zwart te kunnen vererven.

De combinatie is na dit nest nog 2 keer herhaald en daar zijn pups uit gekomen met kleuren die wel te verklaren zijn. En daar zat niet een zwarte bij :wink:
Oh, je bedoelt eenkleurig zwart, het patroon dus, niet de kleur.
Dan moet je dat zeggen ;)

Zwart is de basiskleur en deze hond (de blauwkous, idd een zwartbonte roan) is gewoon zwart. Als kleur.
Maar ze is niet eenkleurig en dan gaat het over het patroon, niet over de kleur.
Uit bont x bont kan nooit eenkleurig komen.
Ik weet niet waar dit nest gefokt is maar de ouders kloppen niet. Daar geef ik 200% garantie op. Gewoon omdat bont x bont geen eenkleurig kan geven, dat is genetisch niet mogelijk.

Ze fokt ook pyrs, zie ik. Dan zal een van die pyrs wel de vader zijn, die zijn wel zwart en eenkleurig ;)

Afbeelding

hanke
geregistreerd lid
Contacteer:

ok , dat is precies wat ik dacht. Ik weet van de schapendoes kleuren/patronen ( !) wel een heleboel maar ik ben geen expert en ik durfde het daarom niet met 100% zekerheid te zeggen , vandaar mijn vraag op dit forum.
Er worden al gauw beweringen gedaan door mensen die het eigenlijk helemaal niet begrijpen :wink:
Ik heb de desbetreffende fokker gezegd dat ik het vreemd vind dat er zulke pups uit die combinatie zijn gekomen. Ze heeft het me uitgelegd op facebook………daaruit blijkt al dat ze er niets van snapt. Ik heb maar geantwoord dat het een moeilijke materie is, genetica :wink:

Ik denk dat ik ga uitzoeken of dat nest is ingeschreven in het stamboek . Zoja , dan vind ik dat de franse raad van beheer nader onderzoek moet doen. Hier mag niet verder mee gefokt worden.

dank voor je antwoord Marjoleine
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

hanke schreef:ok , dat is precies wat ik dacht. Ik weet van de schapendoes kleuren/patronen ( !) wel een heleboel maar ik ben geen expert en ik durfde het daarom niet met 100% zekerheid te zeggen , vandaar mijn vraag op dit forum.
Er worden al gauw beweringen gedaan door mensen die het eigenlijk helemaal niet begrijpen :wink:
Ik heb de desbetreffende fokker gezegd dat ik het vreemd vind dat er zulke pups uit die combinatie zijn gekomen. Ze heeft het me uitgelegd op facebook………daaruit blijkt al dat ze er niets van snapt. Ik heb maar geantwoord dat het een moeilijke materie is, genetica :wink:

Ik denk dat ik ga uitzoeken of dat nest is ingeschreven in het stamboek . Zoja , dan vind ik dat de franse raad van beheer nader onderzoek moet doen. Hier mag niet verder mee gefokt worden.

dank voor je antwoord Marjoleine
Graag gedaan.

Voor je beeld: ik heb daar dus wel verstand van ;)
En mocht de Franse kennelclub niet snappen waarom dit niet zou kunnen, dan zijn er her en der wel wat publicaties te vinden die het onderbouwen.
Maar tussen jou en mij: ik ken de schapendoes niet heel goed, maar volgens mij hoef je geen kenner te zijn om in die tweede serie te zien dat dat geen zuivere pups zijn.

Maar misschien hebben/vragen ze helemaal geen confirmation? Of hebben ze wat aangehouden?

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Er is nu een nieuw nest van "dezelfde" ouders en die zijn wel allemaal bont. Op haar facebookpagina zie je ook andere foto's van de pups van vorig jaar denk ik.
Dit zijn de laatste: https://www.facebook.com/valerie.narcy/ ... 777&type=3
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, die kloppen gewoon.
Die teef is een blauwkous, een zwartbonte roan dus, de reu is een bruinbonte schimmel voor zover ik kon zien.
En de pups zijn bont en zwart en bruin. Klopt als een bus dus.
Zou niemand zich afvragen waarom dat eerste nest helemaal zwart was, op die ene na? Ik gok dat die wel van de goeie pa was want Pyrs dragen geen bont dacht ik.

Afbeelding

hanke
geregistreerd lid
Contacteer:

Marjoleine schreef: Zou niemand zich afvragen waarom dat eerste nest helemaal zwart was, op die ene na? Ik gok dat die wel van de goeie pa was want Pyrs dragen geen bont dacht ik.
Raar hè , dat ze daar mee is weggekomen !
Ik denk dat de teef inderdaad is gedekt door die bruin/bonte reu en dat er in dezelfde loopsheid een ongelukje is gebeurd met een zwarte Pyr.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

hanke schreef:
Marjoleine schreef: Zou niemand zich afvragen waarom dat eerste nest helemaal zwart was, op die ene na? Ik gok dat die wel van de goeie pa was want Pyrs dragen geen bont dacht ik.
Raar hè , dat ze daar mee is weggekomen !
Ik denk dat de teef inderdaad is gedekt door die bruin/bonte reu en dat er in dezelfde loopsheid een ongelukje is gebeurd met een zwarte Pyr.
Of een blonde hoor, kan ook.
Die is recessief geel maar hij is genetisch zwart, dus daar valt dan eenkleurig zwart uit.

Die chipper of wat ze bij jullie hebben zal het wel niet weten.

Afbeelding

hanke
geregistreerd lid
Contacteer:

Marjoleine schreef:
hanke schreef:
Marjoleine schreef: Of een blonde hoor, kan ook.
Die is recessief geel maar hij is genetisch zwart, dus daar valt dan eenkleurig zwart uit.

Die chipper of wat ze bij jullie hebben zal het wel niet weten.
Nou wordt het ingewikkeld voor mij :denken: , maar wel interessant. Ik zou dat wel eens helemaal willen snappen.
Zijn niet alle honden genetisch zwart ? of geldt dat voor schapendoezen ? Of heb ik het helemaal mis ?

Chippen gebeurt in Fr. bij de dierenarts en die let daar niet op. Ook honden zonder stamboom moeten worden gechipped.
De SCC ( franse raad van beheer) kan steekproeven doen en bij fokkers langskomen voor contrôle maar ik heb nog nooit gehoord dat een fokker dat is 'overkomen'.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

hanke schreef:Nou wordt het ingewikkeld voor mij :denken: , maar wel interessant. Ik zou dat wel eens helemaal willen snappen.
Zijn niet alle honden genetisch zwart ? of geldt dat voor schapendoezen ? Of heb ik het helemaal mis ?
Honden kunnen als basis zwart zijn of bruin. Dat is de basiskleur en die herken je aan de neuskleur. Die pyrs zijn allebei zwart, ook die blonde dus.

Dan is er het patroon, en dat kan eenkleurig zijn of bont. De Pyrs zijn eenkleurig.
De zwarte heeft als vachtkleur ook zwart, de blonde is blond, en dat verbergt de basiskleur (zwart of bruin). Snap je?

Ik geef er les in maar dat is wat ver voor jou denk ik ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Ze heeft heel veel foto's op haar facebook staan ( hele mooie trouwens) en ik zie ook heel veel honden ben even de tel kwijt.

Maar ik zie ook een paar zwart witte pyrenese herdershonden is dat wel een erkende kleur?
Ik weet niet wat voor zwart-wit je bedoelt?
Dit zegt de standaard:

KLEUR: Meer of minder donker fauve met of zonder menging van zwarte haren en soms wat wit aan borst en poten; donker of lichter grijs, met vaak wat wit aan hoofd, borst en ledematen; blauw met zwart gemengd (harlekijn of Leiblauw). Er komen ook gestroomde en zwarte vachten voor, of zwarte vachten met witte aftekeningen (beperkte aftekeningen). Zuivere vachtkleuren hebben de voorkeur.

Dat zal wel borstvlek en voeten zijn, meer niet. Niet bont in elk geval.

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Marjoleine schreef:
Heavy schreef:Ze heeft heel veel foto's op haar facebook staan ( hele mooie trouwens) en ik zie ook heel veel honden ben even de tel kwijt.

Maar ik zie ook een paar zwart witte pyrenese herdershonden is dat wel een erkende kleur?
Ik weet niet wat voor zwart-wit je bedoelt?
Dit zegt de standaard:

KLEUR: Meer of minder donker fauve met of zonder menging van zwarte haren en soms wat wit aan borst en poten; donker of lichter grijs, met vaak wat wit aan hoofd, borst en ledematen; blauw met zwart gemengd (harlekijn of Leiblauw). Er komen ook gestroomde en zwarte vachten voor, of zwarte vachten met witte aftekeningen (beperkte aftekeningen). Zuivere vachtkleuren hebben de voorkeur.

Dat zal wel borstvlek en voeten zijn, meer niet. Niet bont in elk geval.
Zijn die zwartwitjes dan geen pups van het vorige nest van de schapendoes, dus met waarschijnlijk een Pyreneer als vader?
hanke
geregistreerd lid
Contacteer:

dat zijn Tibetaanse terriërs
hanke
geregistreerd lid
Contacteer:

Marjoleine schreef: Honden kunnen als basis zwart zijn of bruin. Dat is de basiskleur en die herken je aan de neuskleur. Die pyrs zijn allebei zwart, ook die blonde dus.

Dan is er het patroon, en dat kan eenkleurig zijn of bont. De Pyrs zijn eenkleurig.
De zwarte heeft als vachtkleur ook zwart, de blonde is blond, en dat verbergt de basiskleur (zwart of bruin). Snap je?

Ik geef er les in maar dat is wat ver voor jou denk ik ;)
Nou misschien , als ik in nl ben , kan ik les komen nemen : hoe werkt dat? heb je een website ?

Maar mag ik nog een vraag stellen om te kijken of ik het begrijp :wink:

Een blonde Pyr zal met een hond die geen 'geel' laat zien en geen 'geel' draagt alleen zwarte pups krijgen ?
Krijgen twee blonde Pyrs alleen blonde pups ?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

hanke schreef:

dat zijn Tibetaanse terriërs
:LOL: :LOL: :LOL:

Het valt niet mee, al die haarballen :mrgreen:

Ik heb die foto's niet gezien ;)
Maar Pyrs hebben volgens mij hooguit een borstvlek.
Tibetanen zijn wel vaak bont, net als doezen.
Er zijn kennels waar de fokkers zelf de boeken opengooien :mann:

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

vast een tibetaan x schapedoes :F:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Dit is toch geen Tibetaanse terriër?

Afbeelding
Nou, het is geen Pyr ook volgens mij.

Afbeelding

Machie
Zeer actief

pyr x tibetaan denk ik ook ja :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”