Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopende honden en postbezorgen:

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

margriet2
Vaste gebruiker

Loslopende honden en postbezorgen:

Ongelezen bericht door margriet2 »

In de Sandd bode staat de volgende vraag:
Waar je als bezorgen tegenaan loopt zijn loslopende honden, zeker in buitengebieden waar het hek openstaat. Bij blaffende honden achter een hek of achter een raam heb je geen last, maar soms loopt de bewoner naar buiten en schiet de hond ook naar buiten om die steeds weer terugkomende indringer in "hun" territorium (zo'n hond begrijp niet dat de postbode iets nuttigs doet voor het baasje) eens te grazen nemen. Heeft Sandd een hondenbeleid en mag zo'n poststuk retour worden gestuurd? Bram
Schrijven Sandd:
Dit zijn altijd vervelende meldingen, vooral omdat het gaat om de veiligheid van bezorgers. We spreken binnen Sandd niet over een hondenbeleid. Uiteraard is het wel zo dat we het problemen graag opgelost zien, dit voor de veiligheid van de bezorger en omdat we willen voorkomen dat post retour wordt gestuurd. Op het moment dat je last hebt van een bepaalde situatie, kun je zelf afspraken maken met de bewoner. Vaak hebben mensen er begrip voor. Ze kunnen de hond aan de lijn doen of de brievenbus net buiten het hek plaatsen waar de hond niet kan komen. Ook kun je vragen of je eens kennis mag maken met de hond. Als de hond op een vriendelijke manier ontmoet, waar het baasje bij is, dan zul je zien dat de hond de volgende keer vriendelijker reageerd. Wanneer je er niet uitkomt met de bewoner, kun je advies vragen aan je Coördinator Bezorging.
Klopt het dat de hond je eenmaal ontmoet hebt te samen met je baasje dat het dan beter gaat? Bij PostNL is het zo wanneer een hond agressief is je daar geen post meer hoeft te bezorgen. Zo werd ik bijna gebeten door een hond. En het baasje zei ook dat ik moest oppassen voor die hond omdat ik anders een beet zou krijgen. Dan lijkt me een kennismaking weinig zinvol?
S@ndr@
Zeer actief

Re: Loslopende honden en postbezorgen:

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

hmm, mijn broer heeft een tijdje pakketjes bezorgt die had voor t gemak hondenkoekjes in de auto, en heeft er heel wat vrienden mee gemaakt zodat de bezorg ronde wat soepeler ging, niet alle honden trappen erin, maar veel toch wel :wink:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Mensen kunnen van mij het dak op als ze zo'n beest in de tuin hebben. Gewoon een bus buiten het hek en anders bekijken ze het maar
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

margriet2 schreef: Klopt het dat de hond je eenmaal ontmoet hebt te samen met je baasje dat het dan beter gaat? Bij PostNL is het zo wanneer een hond agressief is je daar geen post meer hoeft te bezorgen. Zo werd ik bijna gebeten door een hond. En het baasje zei ook dat ik moest oppassen voor die hond omdat ik anders een beet zou krijgen. Dan lijkt me een kennismaking weinig zinvol?

:wink: Lijkt me meer voor postbodes die bang zijn terwijl de hond niets doet.
Dan kan ik me voorstellen dat een ontmoeting de spanning er af haalt. Hier weten de vaste bezorgers dat Niko sowieso niets doet en ook niet bij ze kan. Dat werkt toch fijner.
Bij een hond die waakt of bijt niet. Dan halen ze de boel maar lekker zelf op als ze de hond niet binnen willen houden.
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Je kan ook niet verwachten dat elke postbode tijd en zin heeft om met elke hond kennis te maken of hondenkoekjes mee te nemen.. als ze het niet vertrouwen moeten die mensen hun post maar zelf ophalen
Overigens zie je wel dat veel mensen er zelf over nadenken en een brievenbus buiten het hek zetten
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Als iemand weigert om de postbode (die gewoon zijn werk doet en jouw rotzooi komt bezorgen) te beschermen tegen zijn hond zou ik snel klaar mee zijn.
Dan kom je je post maar ophalen ergens.
Postbode hoort totaal NIET bezig te zijn of hij nu met die honden op kan schieten of niet. Dat is zijn taak niet. Dat hoort een eigenaar te doen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

S@ndr@ schreef:hmm, mijn broer heeft een tijdje pakketjes bezorgt die had voor t gemak hondenkoekjes in de auto, en heeft er heel wat vrienden mee gemaakt zodat de bezorg ronde wat soepeler ging, niet alle honden trappen erin, maar veel toch wel :wink:
Daar ben ik dus kwaad over geworden op de postbezorgster toen ik dat zag gebeuren. En hier ook niet nodig. Brievenbus buiten het hek, maar dan deden ze achter het hek niet zo lelijk zei ze. Nu stroomdraad zodat de honden niet meer zo kort op het hek kunnen komen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Als eigenaar zorgen dat de postbode zonder problemen kan bezorgen is mijn mening. Hier bleek de post uit de handen gebeten te worden, er waren (nog) geen klachten, maar voor de zekerheid heb ik nu buiten een brievenbus opgehangen. Iets fijner voor de bezorgers :engel:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

natuurlijk is dit uitsluitend een verantwoordelijkheid van de eigenaar, hoewel ik het op zich niet verkeerd zou vinden als er binnen het bedrijf aandacht zou worden besteed aan omgang met honden, want je hebt er altijd hufters bij.
Hier in frankrijk mogen bezorgdiensten niet eens op jouw terrein komen en meestal blijven de bezorgers gewoon in de auto zitten tot je naar buiten komt. Overigens woon ik zover van de weg dat mijn brievenbus honderden meters verderop staat :mrgreen:
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Bij de een mag de postbode koekjes voeren. Bij de ander weer niet. Bij weer anderen eten de honden alleen maar kaas of frikadellen. Dan moeten ze weer met de honden kennis maken en bij de ander mag dat weer niet. Bij de een mogen ze het poortje openen wat van geen kant werkt. Bij weer een ander moeten ze buiten de poort blijven. Bij weer een ander wordt hij uitgescholden omdat hij voor 11 uur in de ochtend aanbelt. Door weer anderen wordt hij uitgekafferd omdat ze de hele dag op hem hebben zitten te wachten. Enz.

Aan mijn hoela, ik zou zeggen: ik ben postbode en geen hondenpsycholoog en ik heb ook geen zin om met al dat soort volk, dat alles beter denkt te weten in discussie te gaan. Als er geen brievenbus buiten de poort aanwezig is, gaat alle post retour, zo simpel is dat. Ik spreek je er zelfs niet eens op aan. Bovendien, ik heb er totaal geen behoefte aan om je te leren kennen om het een en ander te bespreken. Ik ben tenslotte geen entertainer. Ik wil mijn route afmaken zodat ik naar vrouw en kinderen kan gaan zoals ook andere werkenden dat doen.

Zelf koop ik veel op internet. De postbode weet, dat indien ik niet thuis ben wat sporadisch voorkomt, waar hij het pakketje kan neerleggen. Daar ligt dan altijd vijf euro voor een kop koffie onderweg. Daar kweek je veel goodwill mee.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vind het niet meer dan normaal om via een bordje o.i.d. te laten weten hoe bezoekers of bezorgers met je in contact kunnen komen als er honden los op het erf lopen. Of ze nou bijten of niet.
Niet iedereen is een hondenmens.

Post NL zegt ook het volgende overigens:

De wet schrijft voor dat u een brievenbus zo dicht mogelijk aan de openbare weg plaatst, meestal is dit bij de erfafscheiding.
U mag een brievenbus in de voordeur of aan de gevel van uw woning hebben wanneer de loopafstand tussen brievenbus en de openbare weg minder dan 10 meter is. Wanneer de loopafstand tussen uw woning en de openbare weg meer dan 10 meter is, dan vragen wij u een buitenbus te plaatsen aan de openbare weg. In dit geval geldt de 10 meter loopafstand dus niet meer.

Wij hanteren deze regels om te zorgen dat de postbezorger uw post zo snel mogelijk, met zo weinig mogelijk obstakels, kan bezorgen.

In de praktijk betekent dit denk ik al snel dat een erf met loslopende hond sowieso, blijkbaar wettelijk, een brievenbus aan de weg moet hebben.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wolfsblut schreef: Zelf koop ik veel op internet. De postbode weet, dat indien ik niet thuis ben wat sporadisch voorkomt, waar hij het pakketje kan neerleggen. Daar ligt dan altijd vijf euro voor een kop koffie onderweg. Daar kweek je veel goodwill mee.

:wink: In kleinere plaatsen is dat gewoon anders. Zij kennen mij, roepen vrolijk naar de hond dat ze z'n eten komen bezorgen en als ik er niet ben geweest komen ze na hun dienst nog even kijken of ik er ben.
Dan is er niet meer nodig dan een belletje "dagmar is thuis hoor" en dan weet de ander met alleen m'n voornaam waar hij heen moet.
Daar tegenover staat dat ik veel thuis ben en alles van de werkende buren aanneem; scheelt hen dubbel rijden.
Maar nieuwe bezorgers schrikken best even; mijn honden mogen aanslaan op de bel en maken dan ook goed kabaal :lol1:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ow en voor pakketjes en aangetekende post hangt er een sticker met telefoonnummer op de brievenbus, dus ook buiten het hek.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

crutz schreef:Ow en voor pakketjes en aangetekende post hangt er een sticker met telefoonnummer op de brievenbus, dus ook buiten het hek.
Daar zullen veel zwaar onderbetaalde postbezorgers echt geen behoefte aan hebben. Die zijn al blij dat ze hun prepaid van 5 euro voor noodgevallen kunnen bewaren. Tenzij ze een gratis mobieltje van hun baas krijgen voor situaties als deze.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Wolfsblut schreef:
crutz schreef:Ow en voor pakketjes en aangetekende post hangt er een sticker met telefoonnummer op de brievenbus, dus ook buiten het hek.
Daar zullen veel zwaar onderbetaalde postbezorgers echt geen behoefte aan hebben. Die zijn al blij dat ze hun prepaid van 5 euro voor noodgevallen kunnen bewaren. Tenzij ze een gratis mobieltje van hun baas krijgen voor situaties als deze.
Werkt anders prima.
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ha, ik gooi de Sandd-bode altijd gelijk weg. Had het niet eens gezien. :Q:

Ik heb ook een buitenwijk, veel erfhonden, maar gelukkig bijna allemaal brievenbussen aan de erfgrens.
De meeste honden kennen me ondertussen wel, maar de cattledog van de koeienboer durft best te bijten als de baas niet in de buurt is. Dus, als de baas erbij staat, krijgt hondlief een aai, en ohhh en ahhh ik over hoe prachtig ze is :I: en anders verzoek ik haar vriendelijk doch dringend op te fikkeren.
Ik verdom het een erf op te gaan waar een dreigende hond op loopt. Dan maar geen post. Jammer maar helaas.

Bij mij thuis, ook buiten en met een hond die bijt als hij de kans krijgt, hangt de brievenbus aan de buitenkant van het hek. Met een bordje die de bezorger informeert vooral het erf niet, Niet, NIET, te betreden, ook niet als er geen honden buiten lijken te zijn. Als ik een pakketje verwacht, zet ik een voerton van de paarden buiten het hek.
Toch heeft een Sandd-ikeagids-aflever-kerel het wel gepresteerd om zich te laten bijten, door ondanks bordjes en sloten, tóch de tuin in te komen. Ik was zoooo kwaad. En nog blij dat mijn mechel destijds niet buiten liep. Dan had hij wel wat meer dan een gat in zijn been gehad...

Ooit heeft een pakkettenman een pakket in mijn inloopstal gelegd :80:
Ik trof hem een week later, en vroeg hoe hij het in godsnaam in zijn hoofd had gehaald om bij mijn paarden in de wei te gaan.
:19: Hij had zelf ook paarden thuis. Dus hij zag geen probleem...
Nou zijn mijn paarden heel zachtaardig, maar dat doe je toch niet :U:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
3ileenn
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Friese Stabijna

Ongelezen bericht door 3ileenn »

Af en toe weigeren de postbodes hier om iets te bezorgen vanwege een blaffende hond. Hond in kwestie wordt altijd naar de woonkamer gestuurd zodat het pakketje aangenomen kan worden in de hal, waar de hond dus absoluut niet bij kan.
Postbode in kwestie is soms nogal laks en dumpt het pakketje voor de makkelijk wel eens bij de buren. Ja zeg. Zo werkt het niet. Baasje zorgt voor veiligheid. Een blaffende hond met een deur ertussen kan vrij weinig uithalen.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

crutz schreef:
Wolfsblut schreef:
Werkt anders prima.
Heel sporadisch wil ik het wel doen hoor, maar wat als er aan alle 110 deuren die dag een briefje met telefoonnummer hangt? Kun je toch niet aan beginnen? En dan is pakketbezorger nog iets anders, maar een postbezorger (wat de mensen bij Sandd zijn) moeten gewoon hun kaarten en enveloppen in een brievenbus kwijt kunnen.

Een paar collega's van mij komen in elk geval hun auto niet uit als er een hond losloopt. Kun je ze ook niet kwalijk nemen volgens mij :19:
Marion.

3ileenn schreef:Af en toe weigeren de postbodes hier om iets te bezorgen vanwege een blaffende hond. Hond in kwestie wordt altijd naar de woonkamer gestuurd zodat het pakketje aangenomen kan worden in de hal, waar de hond dus absoluut niet bij kan.
Postbode in kwestie is soms nogal laks en dumpt het pakketje voor de makkelijk wel eens bij de buren. Ja zeg. Zo werkt het niet. Baasje zorgt voor veiligheid. Een blaffende hond met een deur ertussen kan vrij weinig uithalen.
Maar dat weet die postbode toch niet? Dat de hond in de kamer blijft en dat er een deur dicht blijft? Want geloof me, 9 van de 10 keer mag Fikkie gezellig mee naar de deur lopen.

En je "ja zeg, zo werkt dat niet", nou zo werkt dat dus wel. Wees blij dat de man zelfs nog de moeite neemt om hem bij de buren af te leveren. Dat jij als baasje zorgt voor de veiligheid wil niet zeggen dat alle baasjes dat doen. Verre van zelfs.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als je een agressieve hond hebt zorg je toch dat je post gewoon bezorgd kan worden? Zeker briefpost moet geen probleem zijn lijkt mij.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
margriet2
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door margriet2 »

Beleid bij PostNL is zo dat wanneer er een bijtende hond zit de post niet meer bezorgd hoeft te worden. In dit geval gaat het om een adres waarbij een pittbull naast de brievenbus werd neergezet aan een riem. De hond zat daar de gehele dag buiten ook al regende het. Omdat die geadresseerde mij ook nog eens bedreigd had ging ik zoeken op het internet. Daarbij zag ik dat hij die pitbull varkentjes liet bijten. Dus die hond kon er verder niets aan doen. De pakketbezorger pakte de hond gewoon op en plaatste hem ergens anders neer. Die was daar niet bang voor. De geadresseerde wilde graag dat ik de post onder de ruitenwisser ging bezorgen. Dat is niet de policy van PostNL om dat op die manier te bezorgen.

In het bovenstaande berichtje van Sandd staat dat een hond achter de deur niet gevaarlijk is. Echter ik heb wel meegemaakt dat een hond bij de brievenbus kan en dan hapt! Dus ik steek nooit mijn vingers door de brievenbus heen.

Ik had een Dazer bij me dat ultrasoon geluid maakt. Als ik dat gebruik kreeg ik last van mijn oren.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

jeetje margriet, echt bezopen dat je niet normaal je werk kunt doen! :ugh:
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Er heeft er maar één een probleem en dat is de geadresseerde.
Geen bus buiten dan pech ook geen post of pakket.
Er is trouwens een regel dat je verplicht ben een bus bij begin perceel te plaatsen, als de te lopen afstand een bepaald aantal meters is.
Mijn bus hangt aan de straatzijde en door het eerste hek is voordeur te bereiken.
Het tweede hek is altijd dicht.
Het hek waar je met auto door moet is voorzien van bordje al is dat niet nodig want ze zien hem vanzelf.
Onze bezorgman is super relaxt en loopt daar gewoon naar binnen en krijgt dikke knuffel van Dinos.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Gewoon een bus aan de weg als je een erfhond hebt rondlopen. Ik heb het ook weleens gehad, op een industrieterrein. Die bus stond ook zo dicht bij het hek dat ik meteen een gebitsinspectie kon uitvoeren bij de wakers. Nou ben ik niet zo snel bang, zeker niet als ze achter een hek zitten maar echt prettig vond ik het niet.

En er zijn genoeg mensen die bijv. hun hond in de gang hebben die dan ineens als een wilde aanslaat / de post uit je handen rukt als je niet oplet. Lekker hoor :ugh:
meetjewrc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am staff
Pitbull
Fila brasileiro
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door meetjewrc »

Hier de brievenbus aan de buitenkant hek.
honden kunnen er niet bij. De staffies verwelkomen ze vrolijk alleen als de fila op het terrein zit, niet.....Ze weten het ook.er hangen ook overal borden aan het hek.ook voor voorbij gangers die ons rotje er zo lief uit vinden zien.....postbode moet normaal zijn werk kunnen doen zonder vingers te missen.
Dinos

meetjewrc schreef:Hier de brievenbus aan de buitenkant hek.
honden kunnen er niet bij. De staffies verwelkomen ze vrolijk alleen als de fila op het terrein zit, niet.....Ze weten het ook.er hangen ook overal borden aan het hek.ook voor voorbij gangers die ons rotje er zo lief uit vinden zien.....postbode moet normaal zijn werk kunnen doen zonder vingers te missen.
Zomaar een vraag kunnen passanten je terrein opkomen met jou toestemming zonder dat je de honden weg moet houden?
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

Alles zit op slot. Als ze over het hekwerk zouden klimmen en de staffies zijn buiten worden ze kussend onthaalt hahaha echter als rotje de fila buiten zit op dat moment dan zal hij bijten. Hij duld geen vreemden om.zich heen of op zijn terrein. Daarom overduidelijke waakborden en alles afgesloten
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

Ik moet de fila opsluiten in de kennel of bench als er mensen komen. Hij haat vreemden.en zal de zelf denkende hond zijn wat de fila is.
Dinos

Ok duidelijk , een c.c is ook zelfdenkend maar als ik zeg goed is het ook goed en wil dat graag zo houden.
De hond hoeft niet voor mij te denken, maar denk dat het moeilijk is als de fila niet anders gewent is, en juist voor dit doel alleen bij jullie is.
Marion.

Wat het bizarre ook is..mensen zeggen vaak 'u hebt geluk, ben net thuis'

Hoezo, heb ik geluk? U wilt het pakketje toch graag hebben???
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”