Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dekreu vraagjes

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Dekreu vraagjes

Ongelezen bericht door Linsey »

Voor de mensen met dekreuen. Als er maar 1 pup geboren word, word er dan iets speciaal geregeld? En geen pups (niet dragend of er gebeurd iets), geld terug? Dekgeld is helft van pupprijs.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Re: Dekreu vraagjes

Ongelezen bericht door Leonie. »

Bij de Markiesjesvereniging gaat het zo dat je je dekgeld terug krijgt als de dekking dus niet gelukt is (leeggebleven of anders).
Mariken
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond,
Jack hussell

Ongelezen bericht door Mariken »

Voor Wizo (saarloos wolfhond) kreeg ik 10% van de pupprijs per levende geboren pup. Bij geen pups dus ook geen dekgeld
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Ligt eraan wat er van tevoren is afgesproken, hieronder veel voorkomend bij labrador, maar kan dus anders zijn

Sommigen vragen 'springgeld' 150 euro plus een bedrag per pup, word vooral in duitsland gedaan

Geen pups een herdekking.
Bij 3 á 4 pups herdekking voor de helft van het geld.
Geld terug ken ik niet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

jome schreef: Bij 3 á 4 pups herdekking voor de helft van het geld.
Huh? Waarom?
Een nest is een nest. Of dat er nou eentje is of tien, maar zeker als het er drie of vier zijn.

Geld terug als de teef voor de tweede maal leeg blijft of als de fokker besluit liever naar een ander te gaan (bij de wetters).
We gaan daar op zich vrij soepel mee om, vooral omdat de wetter in dit opzicht een moeilijk ras is om te fokken.

Verder is het bij ons gebruikelijk dat de reu wordt gecheckt als hij twee teven leeg laat. Als hij steriel geworden blijkt te zijn betekent dat geld terug voor de twee lege teven. Dat doen we zo ook bij de stabijs.

Herhalingsnesten doen we alleen bij hoge uitzondering bij d Friezen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Het is de gewoonte om 100 euro te vragen voor de dekking en dan 50 euro per pup, maar niet meer dan 300 euro in algemeen, althans paar jaar geleden en vooral in Nederland. In Frankrijk enz vaste prijs en nog vrij duur ook (soms prijs van 2 pups). Veel mensen vragen ook verschillend dekgeld naargelang van welk land de aanvrager is. Ik wil zelf liever gewoon een vast bedrag, maar wat dan als er maar 1 pup is, wat helemaal niet ongebruikelijk is in het ras.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik ben er niet zo mee bezig. Liever wat inspraak in de puppen zelf dan een som geld.
Herdekking bij 1 pup zou prima kunnen en mogen, beetje afhankelijk van de toon waarop de teef eigenaar zijn liedje zou zingen :wink:
jome
Zeer actief

Marjoleine schreef:
jome schreef: Bij 3 á 4 pups herdekking voor de helft van het geld.
Huh? Waarom?
Een nest is een nest. Of dat er nou eentje is of tien, maar zeker als het er drie of vier zijn.
Tsja.. geen idee waarom.
Zijn fokkers die het niet doen, maar velen wel
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Leeg is geld terug. 3 pups helft terug.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Dat snap ik dus niet, een nest is een nest, en als de teef kleine nesten geeft, is dat toch niet het probleem van de duidelijk vruchtbare reu? Moet je dan ook meer dekgeld betalen als het nest groter is dan 8 pups?
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Dat snap ik dus niet, een nest is een nest, en als de teef kleine nesten geeft, is dat toch niet het probleem van de duidelijk vruchtbare reu? Moet je dan ook meer dekgeld betalen als het nest groter is dan 8 pups?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Leeg is herdekking, klein nest kan toch net zo makkelijk aan de teef liggen (vorig jaar nog met de terriers zelfde reu op 2 teven, 1x 6 pups 1x 1 pup)

Pas Duitsers met een teef die leeg gebleven was en erg verbaasd waren dat ze een herdekking kregen, bij hun niet gebruikelijk.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

fes/lou schreef:Dat snap ik dus niet, een nest is een nest, en als de teef kleine nesten geeft, is dat toch niet het probleem van de duidelijk vruchtbare reu? Moet je dan ook meer dekgeld betalen als het nest groter is dan 8 pups?
Nou, dit dus.

Springgeld en dan een bedrag per pup snap ik wel trouwens, maar daar willen ze hier vaak niet aan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Leeg is hier herdekking of dekgeld terug, keuze aan de teefeigenaar.
Bij geboorte van 1 of 2 pups krijgen ze een deel van het dekgeld terug, maar is ook erg ongebruikelijk.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Bij ons ras hanteren ze meestal de regel: 2 of meer pups op leeftijd van 2 weken = nest, dus dekgeld. 1 of geen pup = gratis nieuwe dekking. Vind niemand een probleem tot nu toe.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Irisz schreef:Leeg is hier herdekking of dekgeld terug, keuze aan de teefeigenaar.
Bij geboorte van 1 of 2 pups krijgen ze een deel van het dekgeld terug, maar is ook erg ongebruikelijk.
bij jullie is het meer zo van minder dan 10 is een herdekking :P
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Bij de weimaraner ben je zeker 3 pups kwijt aan kosten. Dus als er maar 3 geboren worden, wil ik best wat geld teruggeven. Niet alles, want ik ben wel een dekking kwijt. En een reu mag maar 4x (in nl)
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Kells schreef:Jeetje, moet het allemaal zo zakelijk? :80:
ja hé... Het kan mij echt niet zo boeien.
Met een gratis dek ook echt geen problemen, als het contact met teef eigenaar gewoon netjes is en ik de pups kan volgen.

En nee, ze hoeven niet te komen shoppen bij mij voor dekkingen daardoor, zijn pups tot nu toe zitten er bij van erg serieuze kalibers waarbij het al met minstens 2 op latere leeftijd is fout gegaan tov mensen, dus veel dekken zal het niet meer zijn, want ik trek mij dat te veel aan, ook al zijn het 'mijn' pups niet :ugh:
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Bij de schapendoes is het per pup 10% van de pupprijs. Dus bij een groot nest is het dekgeld hoger dan bij een nest van 1 pup. Het wordt meestal ook pas betaald als de pups naar de nieuwe eigenaar gaan, dan wordt het gelijk afgedragen van de opbrengst. Bij een lege teef hoeft er dan ook geen dekgeld betaald te worden.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

sbientje schreef:
Irisz schreef:Leeg is hier herdekking of dekgeld terug, keuze aan de teefeigenaar.
bij jullie is het meer zo van minder dan 10 is een herdekking :P
Haha nou dat nou ook weer niet, maar het gebeurt zelden dat er 1 of 2 pups maar worden geboren.
Xavi heeft een nest gehad van 6 pups, maar die werden na de dekking op 'dag 70' geboren. Oftewel, veel te vroeg gedekt.
Dus daarbij wel het duidelijk waarom het nest kleiner was. Minder dan 6 zie je echt maar af en toe.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
jome
Zeer actief

fes/lou schreef:Dat snap ik dus niet, een nest is een nest, en als de teef kleine nesten geeft, is dat toch niet het probleem van de duidelijk vruchtbare reu? Moet je dan ook meer dekgeld betalen als het nest groter is dan 8 pups?
Hoeft ook niet aan de teef te liggen, als deze eerder een nest van 8 heeft gehad, en dan een nest van 2, zegt dat dus niks.
Vind ik het van de reu eigenaar heel coulant om een herdekking voor minder geld te geven.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik ken alleen de afspraak; eerste keuze of de prijs van een pup maar er zijn kennelijk nog veel meer mogelijkheden. Nou ja, daar ben ik ook nooit zo mee bezig geweest.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kells schreef:Jeetje, moet het allemaal zo zakelijk? :80: Bijna een jaar geleden mijn eerste nest gefokt. De voorwaarde die ik stelde was dat de reu getest was op HD, RCD4 en het ECVO oogonderzoek. Dat is allemaal gedaan en over dekgeld werd niet eens gesproken. Reu eigenaren waren daar erg nuchter in. Laten we eerst maar eens zien wat er komt. Het werd geen meganest, maar het dekgeld was iets waar we wel snel over uit waren. Reu eigenaar uit de kosten en ik ook.
Niets mis met een bepaalde mate van zakelijkheid , zorgd ook dat alles duidelijk is.
In jouw geval had je ook voor verrassingen kunnen komen te staan als de dekreu eigenaar er iets anders van had gemaakt dan wat jij in je kop had.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

jome schreef:
Hoeft ook niet aan de teef te liggen, als deze eerder een nest van 8 heeft gehad, en dan een nest van 2, zegt dat dus niks.
Vind ik het van de reu eigenaar heel coulant om een herdekking voor minder geld te geven.
Ja en? Die reu spuit miljoenen zaadjes, en als daar maar 3 eitjes rijp voor zijn is dat zijn probleem omdat?
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Bij ons ras zijn daar (voor zover ik weet) geen afspraken over. Elke dekreuhouder bepaalt het zelf. Ik heb twee dekreuen en pas 2 keer meegemaakt dat er maar 2 pups geboren werden in nesten waar Lux de vader van was. De andere keren waren het grote nesten, van zelfs 9 of 10 pups. Ik realiseer me dus goed dat het niet aan Lux hoeft te liggen dat er een klein nestje geboren wordt. Maar tóch vind ik het (voor mijn eigen gevoel) netjes om de betreffende fokker een gratis dekking aan te bieden bij minder dan 3 pups. Dekgeld is bij ons ras in de meeste gevallen (ik ken zelfs maar weinig andere voorbeelden) pupprijs of eerste nestkeus. Ik heb beide fokkers die maar 2 pups hadden dus een gratis nieuwe dekking aangeboden, gewoon omdat IK dat coulant vind en niet omdat ik vind dat het moet of omdat ik vind dat iedereen dat zou moeten doen. Bij leeg blijven (wat ik nog niet meegemaakt heb) zou ik hetzelfde aanbieden (nieuwe dekking) of het geld teruggeven. Ik ga daar écht niet moeilijk over doen en een discussie starten over wie van de twee schuld is. Doet er niet toe. Ik wil op een normale en prettige manier met de fokkers omgaan die mijn reuen gebruiken en bij deze regeling voel ik me goed. Mijn reuen en ik worden er niet slechter van als ze een keertje dekken zonder dat ik daar centen voor krijg.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Vooral die laatste regel ;) dat is het toch ook gewoon
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

maart schreef:
Kells schreef:Jeetje, moet het allemaal zo zakelijk? :80:
ja hé... Het kan mij echt niet zo boeien.
Met een gratis dek ook echt geen problemen, als het contact met teef eigenaar gewoon netjes is en ik de pups kan volgen.

En nee, ze hoeven niet te komen shoppen bij mij voor dekkingen daardoor, zijn pups tot nu toe zitten er bij van erg serieuze kalibers waarbij het al met minstens 2 op latere leeftijd is fout gegaan tov mensen, dus veel dekken zal het niet meer zijn, want ik trek mij dat te veel aan, ook al zijn het 'mijn' pups niet :ugh:
Klopt je kan je heel erg vergissen in mensen, één pup van negen van Dinos had patella en moest geopereerd worden, patella test is niet verplicht maar gelijk laten onderzoeken bij Dinos, gelukkig geen probleem.
Fokster wou er niets van weten en zei dat pupkoper geen bewijs had,en daarmee was de kous voor haar af.
Ik heb voorgesteld om 10% (er waren 10 pups één dood geboren ) van opbrengst nest bij te dragen aan operatie.
Dit was absoluut geen optie voor fokster (die echt ruim in de slappe was zit)
Ik heb mijn 10% van dekgeld overgemaakt + wat extra's ,en heb nog steeds contact met pupkoper .
Het contact met fokster heb ik verbroken, en heb mij zwaar vergist in haar wat eerst zo goed voelde was een grote luchtballon. :ugh:
shinobi
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT

Ongelezen bericht door shinobi »

Netjes van je Dinos :ok:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:bij hovawarten is het vaak 10% van het aantal puppen nog in leven met 8 weken, dat vind in ik een redelijke formule.
dus 10 puppen nog in leven, krijgt de reu eigenaar een euro? :P
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
sbientje schreef:
Inge O schreef:bij hovawarten is het vaak 10% van het aantal puppen nog in leven met 8 weken, dat vind in ik een redelijke formule.
dus 10 puppen nog in leven, krijgt de reu eigenaar een euro? :P
:lol1: :engel:
ga maar een lolly kopen hahaha.. voor de moeite :P
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”