Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
liggen bij ontmoeten andere honden
Moderator: moderatorteam
- NoaPup
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Leonberger
- Aantal honden: 1
liggen bij ontmoeten andere honden
Ik heb dit stukje tekst ook al eens in een ander topic neem gezet maar nu open ik dan toch een eigen topic, in de hoop tips te krijgen hoe ik dit gedrag moet "lezen" en ombuigen:
Mijn Leonberger "pup" is 10 maanden en gaat eigenlijk altijd liggen wanneer er een andere hond aankomt.
Maan ik haar tot meelopen springt ze op om naar de andere hond toe te gaan (pfff, 40 kilo hond in één keer...).
Laat ik haar liggen en wachten tot de andere hond er aan komt zijn er 2 scenario's; rustig blijven liggen, snuffelen en dan rustig opstaan en meelopen (met kleine hondjes), of ze wacht tot de andere hond dichterbij komt en springt dan ineens op (weer die 40 kilo in één keer in de lijn...).Meeslepen met dit gewicht is geen doen. Ze heeft een tuigje om met zo'n lus waaraan ik haar weer op haar pootjes kan zetten als ze ligt, maar ze gaat meteen weer liggen, echt zinloos.
Op andere honden afgaan doet Noa alleen omdat ze wil kennismaken en spelen, zit absoluut geen kwaad in.
Afleiden op het moment dat er een andere hond aankomt lúkt gewoon niet, ze laat zich écht niet afleiden. Niet met worst, kaas, speeltje.
Eigenlijk het enige wat ik kan doen om niet mijn arm uit de kom te laten trekken is omdraaien alleen kan dit niet altijd, dan kom ik niet zo ver.
En al draai ik mij om, Noa blijft naar de hond kijken, ze loopt bijna achterste voren en heeft al regelmatig haar kop gestoten tegen een boom of lantaarnpaal, tja, die zie je dan níet aankomen...
Op de cursus doet ze het trouwens uitstekend, loopt los met me mee langs andere honden alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Ook afgelopen weekend op de jonge honden dag gedraagt ze zich echt voorbeeldig, loopt heerlijk tussen alle honden door.
Verder is ze met wandelen super gehoorzaam, ik vraag tussendoor regelmatig even haar aandacht wat ze dan prima geeft.
Trekt niet aan de lijn. Loslopen gaat goed, komt wanneer ik haar roep (meestal beloon ik haar dan met even samen spelen) behalve dan wanneer er een andere hond aankomt, dan móet er gespeeld worden.
Oké, en met water in de buurt, zwemmen is ook erg lekker...
Ik laat haar dus eigenlijk alleen los als ik weet dat ik geen andere honden tegen kom (of tijdig aan zie komen) en niet langs water hoef wanneer ik niet wil dat ze gaat zwemmen.
Vanavond, met wandelen in het donker, ging ze zelfs liggen toen er een hardloper haar tegemoet kwam. Liggen, kop plat op de grond, krul in haar staart. Op het moment dat de hardloper echt naast ons was sprong ze op en wilde meelopen. Waarom zal ze dit nu doen? Het gedrag naar honden toe begrijp ik nog wel, maar hardlopers?
Nu ik dit zo typ lijkt het alsof ik met een vreselijk onopgevoede hond loopt maar dat is ze zeker niet!
We volgen ook nog steeds wekelijks cursus, blijven we ook gewoon lekker doen, we vinden het leuk.
Komend weekend start vervolg cursus 2 en dan wil ik dit ook zeker aankaarten.
Maar voor die tijd;
Heeft iemand tips? Wie kan mij alvast een beetje op weg helpen om dit probleem niet steeds groter te laten worden?
Of wordt het misschien vanzelf minder als Noa ouder wordt en minder wil spelen (zal nog wel even duren dan ben ik bang...).
Mijn Leonberger "pup" is 10 maanden en gaat eigenlijk altijd liggen wanneer er een andere hond aankomt.
Maan ik haar tot meelopen springt ze op om naar de andere hond toe te gaan (pfff, 40 kilo hond in één keer...).
Laat ik haar liggen en wachten tot de andere hond er aan komt zijn er 2 scenario's; rustig blijven liggen, snuffelen en dan rustig opstaan en meelopen (met kleine hondjes), of ze wacht tot de andere hond dichterbij komt en springt dan ineens op (weer die 40 kilo in één keer in de lijn...).Meeslepen met dit gewicht is geen doen. Ze heeft een tuigje om met zo'n lus waaraan ik haar weer op haar pootjes kan zetten als ze ligt, maar ze gaat meteen weer liggen, echt zinloos.
Op andere honden afgaan doet Noa alleen omdat ze wil kennismaken en spelen, zit absoluut geen kwaad in.
Afleiden op het moment dat er een andere hond aankomt lúkt gewoon niet, ze laat zich écht niet afleiden. Niet met worst, kaas, speeltje.
Eigenlijk het enige wat ik kan doen om niet mijn arm uit de kom te laten trekken is omdraaien alleen kan dit niet altijd, dan kom ik niet zo ver.
En al draai ik mij om, Noa blijft naar de hond kijken, ze loopt bijna achterste voren en heeft al regelmatig haar kop gestoten tegen een boom of lantaarnpaal, tja, die zie je dan níet aankomen...
Op de cursus doet ze het trouwens uitstekend, loopt los met me mee langs andere honden alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Ook afgelopen weekend op de jonge honden dag gedraagt ze zich echt voorbeeldig, loopt heerlijk tussen alle honden door.
Verder is ze met wandelen super gehoorzaam, ik vraag tussendoor regelmatig even haar aandacht wat ze dan prima geeft.
Trekt niet aan de lijn. Loslopen gaat goed, komt wanneer ik haar roep (meestal beloon ik haar dan met even samen spelen) behalve dan wanneer er een andere hond aankomt, dan móet er gespeeld worden.
Oké, en met water in de buurt, zwemmen is ook erg lekker...
Ik laat haar dus eigenlijk alleen los als ik weet dat ik geen andere honden tegen kom (of tijdig aan zie komen) en niet langs water hoef wanneer ik niet wil dat ze gaat zwemmen.
Vanavond, met wandelen in het donker, ging ze zelfs liggen toen er een hardloper haar tegemoet kwam. Liggen, kop plat op de grond, krul in haar staart. Op het moment dat de hardloper echt naast ons was sprong ze op en wilde meelopen. Waarom zal ze dit nu doen? Het gedrag naar honden toe begrijp ik nog wel, maar hardlopers?
Nu ik dit zo typ lijkt het alsof ik met een vreselijk onopgevoede hond loopt maar dat is ze zeker niet!
We volgen ook nog steeds wekelijks cursus, blijven we ook gewoon lekker doen, we vinden het leuk.
Komend weekend start vervolg cursus 2 en dan wil ik dit ook zeker aankaarten.
Maar voor die tijd;
Heeft iemand tips? Wie kan mij alvast een beetje op weg helpen om dit probleem niet steeds groter te laten worden?
Of wordt het misschien vanzelf minder als Noa ouder wordt en minder wil spelen (zal nog wel even duren dan ben ik bang...).
-
Dinos
Re: liggen bij ontmoeten andere honden
Als je de cursus in praktijk brengt?
En nee geen onopgevoede hond maar een super enthousiaste puber die zich zelf nog niet echt een houding kan geven.
Doe maar gek en ren met haar door het bos langs honden of je uit een inrichting komt.
Het zien van een hond of rennend mens zal haar trickeren voor spel.
Als jij de leukste bent of lekkerste (frikandel) zou ze haar aandacht bij jou moeten houden ,maar misschien moet je blijven oefenen op plekken waar ze niet de afleiding heeft.
Wat zegt je cursusleider hier over?
En nee geen onopgevoede hond maar een super enthousiaste puber die zich zelf nog niet echt een houding kan geven.
Doe maar gek en ren met haar door het bos langs honden of je uit een inrichting komt.
Het zien van een hond of rennend mens zal haar trickeren voor spel.
Als jij de leukste bent of lekkerste (frikandel) zou ze haar aandacht bij jou moeten houden ,maar misschien moet je blijven oefenen op plekken waar ze niet de afleiding heeft.
Wat zegt je cursusleider hier over?
- Zoie
- Zeer actief
Ik zou het probleem in stukjes knippen, en elk probleem afzonderlijk onder de loep nemen om te kijken wat er precies fout gaat ( of goed. ) .NoaPup schreef:Maan ik haar tot meelopen springt ze op om naar de andere hond toe te gaan (pfff, 40 kilo hond in één keer...)..
Dus b.v. hier: leer haar opstaan op commando ( waarna een beloning volgt. )Zorg bij een beloning dat de aandacht echt bij jou is. Maak oogcontact, prijs verbaal enz.
Gaat dit gecontroleerd onder alle pmstandigheden, leer haar dan volgen ( en plak beide oefeningen aan elkaar.)
Beter is nog de aandacht vragen voor ze gaat zitten.
enz.
Aan de lijn zou ik overigens consequent ontmoetingen uit de weg gaan.

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Kan het zijn dat jij ook een wat afwachtende houding aanneemt? Bijvoorbeeld bij de hardloper in het donker? Zij ziet hem en gaat liggen en jij gaat erin mee om af te wachten of ze blijft liggen of dat ze op gaat springen?
Ik merk nu het wat sneller donker is dat de jonge hond hier ook veel opmerkzamer is en geneigd is om te blijven staan om zich ervan te vergewissen wat er aan komt lopen of rennen. Als ik blijf staan en op hem ga letten in de zin van, afwachten wat zijn reactie is, dan ben ik ten alle tijden te laat als hij iets doet wat ik juist niet wil.
En begrijp me niet verkeerd, soms moet je vind ik wel eens afwachten om te zien hoe ze reageren. Maar als je eenmaal weet dat ze bepaald gedrag vertonen die jij niet gewenst vind, dan toch proberen het voor te zijn, dus iets alerter zijn en zelf tijdelijk ogen voor en achter hebben en voor het interessant wordt haar aandacht te pakken zodat jij net iets interessanter bent.
Het is vaak dat je net te laat bent met reageren als de hond iets eerder opgemerkt heeft dan jij. En dan is het vaak achteraf de koe in de kont kijken omdat ze vervallen in het gedrag waar ze heel moeilijk uit te halen zijn.
Ben je al met iets anders bezig en ziet de hond dan de passant, dan is het meestal iets makkelijker om toch de aandacht weer op jou gevestigd te krijgen in die situaties is mijn ervaring.
Ik merk nu het wat sneller donker is dat de jonge hond hier ook veel opmerkzamer is en geneigd is om te blijven staan om zich ervan te vergewissen wat er aan komt lopen of rennen. Als ik blijf staan en op hem ga letten in de zin van, afwachten wat zijn reactie is, dan ben ik ten alle tijden te laat als hij iets doet wat ik juist niet wil.
En begrijp me niet verkeerd, soms moet je vind ik wel eens afwachten om te zien hoe ze reageren. Maar als je eenmaal weet dat ze bepaald gedrag vertonen die jij niet gewenst vind, dan toch proberen het voor te zijn, dus iets alerter zijn en zelf tijdelijk ogen voor en achter hebben en voor het interessant wordt haar aandacht te pakken zodat jij net iets interessanter bent.
Het is vaak dat je net te laat bent met reageren als de hond iets eerder opgemerkt heeft dan jij. En dan is het vaak achteraf de koe in de kont kijken omdat ze vervallen in het gedrag waar ze heel moeilijk uit te halen zijn.
Ben je al met iets anders bezig en ziet de hond dan de passant, dan is het meestal iets makkelijker om toch de aandacht weer op jou gevestigd te krijgen in die situaties is mijn ervaring.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het is doodnormaal gedrag bij honden om zo andere honden te ontmoeten. Alleen wij vinden dat lastig. Los zal ze hetzelfde gedrag vertonen dus ze is gewoon zichzelf. En tja, dat is lastig. Maar jezelf zijn afleren en ontmoetingen zo doen als je baasje wil en dus niet als jezelf is nog 10 keer lastiger.
- Quasar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Geef je dan ook toe dat ze de honden laat begroeten? Dan geef je haar "beloning"
Mijn regel is: aan de lijn niet begroeten Punt! IK maak uit wat hij doet en niet de andere die aankomt lopen, zo van; van mij mag het wel hoor! Van mij niet het is nu dan 40 kilo maar als de hond volgroeid is..?? JIJ bent de baas!
Bij mij ging hij ook liggen, ik wilde dat niet ook niet naar andere honden. Trainen Trainen en trainen.. Nu kunnen wij met een lange lijn doorlopen(ik gebruik flex dat vind ik fijn met doorwandelen als hij ff wilt piesen
) ook al lopen ze te keffen en te grommen. Als hij los is wil ik ook niet dat hij bij vaste honden gaat snuffelen en dat weet hij en kan zonder opkijken langslopen.
Succes!!
Mijn regel is: aan de lijn niet begroeten Punt! IK maak uit wat hij doet en niet de andere die aankomt lopen, zo van; van mij mag het wel hoor! Van mij niet het is nu dan 40 kilo maar als de hond volgroeid is..?? JIJ bent de baas!
Bij mij ging hij ook liggen, ik wilde dat niet ook niet naar andere honden. Trainen Trainen en trainen.. Nu kunnen wij met een lange lijn doorlopen(ik gebruik flex dat vind ik fijn met doorwandelen als hij ff wilt piesen
Succes!!
- NoaPup
- Vaste gebruiker
Dinos;
cursusleidseter zegt precies hetzelfde wat jij zegt
. Wees leuker en lekkerder dan de omgeving.
Maar het is zo verschrikkelijk moeilijk om de aandacht van Noa te krijgen wanneer ze een andere hond ziet. Ik haal alles uit de kast maar meestal tevergeefs.
Worst is niet lekker genoeg en een spelletje niet leuk genoeg. sommige passanten moeten mij afentoe echt voor gek verklaren
, ik sta mij soms zo enorm uit te sloven, en Noa? kijkt vrolijk verder naar die andere hond
.
Zoie;
in stukjes knippen, dat is zeker het proberen waard! Eén ding tegelijk.
Maar ook hier weer het aandachtsprobleem.
Blondie;
Hier heb je een punt, hier zou je zomaar helemaal gelijk in kunnen hebben. Gaan we aan werken!
Laeken;
Maar ik zie het zo weinig honden doen? 9 van de 10 honden lopen probleemloos langs, kijken een beetje maar lopen gewoon door.
Heeft dit met leeftijd te maken?
Wordt dit gedrag van Noa vanzelf minder als ze ouder wordt?
cursusleidseter zegt precies hetzelfde wat jij zegt
Maar het is zo verschrikkelijk moeilijk om de aandacht van Noa te krijgen wanneer ze een andere hond ziet. Ik haal alles uit de kast maar meestal tevergeefs.
Worst is niet lekker genoeg en een spelletje niet leuk genoeg. sommige passanten moeten mij afentoe echt voor gek verklaren
Zoie;
in stukjes knippen, dat is zeker het proberen waard! Eén ding tegelijk.
Maar ook hier weer het aandachtsprobleem.
Blondie;
Hier heb je een punt, hier zou je zomaar helemaal gelijk in kunnen hebben. Gaan we aan werken!
Laeken;
Maar ik zie het zo weinig honden doen? 9 van de 10 honden lopen probleemloos langs, kijken een beetje maar lopen gewoon door.
Heeft dit met leeftijd te maken?
Wordt dit gedrag van Noa vanzelf minder als ze ouder wordt?
- NoaPup
- Vaste gebruiker
Quasar;
Tja, meestal maken ze dus kennis... Niet meer doen dus?
Noa is een super sociale hond, die het eigenlijk met iedereen goed kan vinden, reu, teef, groot, klein. Ik gun haar ook zo het hondencontact. Dat is toch ook belangrijk?
Misschien is het handig om een soort van "speelafspraakjes" voor haar te maken? zodat ze toch contacten heeft?
Even een korte samenvatting van alle tips;
Aandacht, aandacht en nog eens aandacht wanneer we een andere hond tegenkomen.
Liefst zoveel mogelijk hondencontact vermijden (bij lopen aan de lijn).
Geen contact laten maken als ze aan de lijn loopt.
Ik denk dat een voerdummie niet handig is, ze krijgt vers. En voor brokken en beloningssnoepjes doet ze niets.
Alleen kleine stukjes worst en kaas willen nog wel eens lekker zijn, maar ook dat werkt maar even. Ze is niet zo op eten.
Aanstaande zaterdag, voor of na de cursus, gaan de cursusleidster, Noa en ik nog even met z'n drieën aan de slag.
Ook heb ik mij opgegeven voor de sociale wandelingen, wandelingen onder begeleiding van de leidster, max 5 honden, en dan letten op hondentaal met uitleg. Uiteraard met de nodige tips en tricks!
Tja, meestal maken ze dus kennis... Niet meer doen dus?
Noa is een super sociale hond, die het eigenlijk met iedereen goed kan vinden, reu, teef, groot, klein. Ik gun haar ook zo het hondencontact. Dat is toch ook belangrijk?
Misschien is het handig om een soort van "speelafspraakjes" voor haar te maken? zodat ze toch contacten heeft?
Even een korte samenvatting van alle tips;
Aandacht, aandacht en nog eens aandacht wanneer we een andere hond tegenkomen.
Liefst zoveel mogelijk hondencontact vermijden (bij lopen aan de lijn).
Geen contact laten maken als ze aan de lijn loopt.
Ik denk dat een voerdummie niet handig is, ze krijgt vers. En voor brokken en beloningssnoepjes doet ze niets.
Alleen kleine stukjes worst en kaas willen nog wel eens lekker zijn, maar ook dat werkt maar even. Ze is niet zo op eten.
Aanstaande zaterdag, voor of na de cursus, gaan de cursusleidster, Noa en ik nog even met z'n drieën aan de slag.
Ook heb ik mij opgegeven voor de sociale wandelingen, wandelingen onder begeleiding van de leidster, max 5 honden, en dan letten op hondentaal met uitleg. Uiteraard met de nodige tips en tricks!
- Zoie
- Zeer actief
je moet een commando geven en desnoods afdwingen. Geen vrijblijvend 'wat vind je leuker'- spelletje spelen. - maar dat afdwingen komt pas allerlaatst, als je je hond eerst heel goed positief getraind hebt.NoaPup schreef: Afleiden op het moment dat er een andere hond aankomt lúkt gewoon niet, ze laat zich écht niet afleiden. Niet met worst, kaas, speeltje.(...)
dus kan ze het. Nu nog overal en altijd.Op de cursus doet ze het trouwens uitstekend, loopt los met me mee langs andere honden alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Hoe doe je dat, aandacht vragen? Ik zou een commando geven en dus eerst dat commando ( positief, met belonen ) aanleren.Verder is ze met wandelen super gehoorzaam, ik vraag tussendoor regelmatig even haar aandacht wat ze dan prima geeft..
Hoe beloon je? Probeer het eens zo: beloning in je hand, onder je kin, zodat je hond echt naar je kijkt. Geef en prijs. Verdeel de beloning vervolgens, als het commando gekend is, in drie of vier stukjes, geef steeds een stukje, en wacht met het volgende stukje geven. Geef het grootste en/ of lekkerste stuk het laatst. Prijs en praat positief de hele tijd: 'dat doe je zo verschrikkelijk goed
Ga vervolgens met een deel van de beloning lopen, zodat je hond je volgt, en zorg dat ze gefixeerd op jou en dat lekkers blijft. Nu heb je al bijna de volgoefening eraan vast gekoppeld.
Loop alle kanten op. Houdt de aandacht steeds langer vast.
dus - niet 'even ' aandacht vragen. Wees pas tevreden met totale fixatie op jou ( bij wijze van spreken
Pas als je het gevoel hebt dat dit helemaal lukt, ga je in het echt met andere honden oefenen.
Zorg dan uiteindelijk wel dat aan het eind van de oefening soms ook de beloning ' ontmoeten ' en eventueel 'spelen ' volgt. Alleen niet aan de lijn. Aan de lijn = alle honden negeren.
Zo ongeveer doen we het met Abra. Aandacht, hier komen, volgen, en pas dan ontmoeten - of niet. Misschien heb je er wat aan (er zijn natuurlijk ook heel veel andere manieren van trainen. )
Wel heel goed trouwens dat je het als probleem ziet

- Zoie
- Zeer actief
probeer eens: gerookte kip, gedroogde long, of gebakken lever. En maak het lekker met je stem.NoaPup schreef:Alleen kleine stukjes worst en kaas willen nog wel eens lekker zijn, maar ook dat werkt maar even. Ze is niet zo op eten.!
Onze honden eten ook vers, maar voor dit lekkers gaan ze echt hun best wel doen.

- NoaPup
- Vaste gebruiker
Aandacht vragen doe ik door "kijk eens", iets lekkers idd op ooghoogte zodat ze mij aankijkt.
Daarna geven.
Net terug van een wandeling en echt heel intensief geoefend. Ik had worst mee en een speeltje.
Aandacht voor mij was echt heel goed, zo goed dat ik steeds bijna over haar struikelde, liep goed naast, wanneer ik haar riep stond ze bij me met aandacht.
Andere honden gingen nu ook best goed. Ik heb tijdig ingegrepen door haar aandacht te vragen met lekkers of speeltje. Natuurlijk nog niet perfect maar ik was erg tevreden.
Meerdere hondeneigenaren even afgewimpeld met de mededeling, "geen contact, training"', en met een ruime boog eromheen.
Dit alles maar even goed volhouden, dan komt het vast goed! We gaan er ervoor!
Vanmiddag staat er nog een wandeling in het bos gepland. Ik kies een pad waar ze los kan maar waar ik tijdig andere honden aan zie komen zodat ik haar aan kan lijnen. Ik weet gewoon dat als ze een andere hond ziet dat ze wil spelen en dan niet bij me komt.
Hoe doen jullie dat dan met eigen hond aan de lijn en er komt een loslopende hond aan om kennis te maken?
Dan kán ik niet voorkomen dat ze contact maken.
Ik zal mij ook beter inlezen in het gebruik van de voerdummy. Ik dacht te begrijpen dat haar dagelijkse portie eten erin gaat en dat als beloning uit de dummy te geven. Even in grote lijnen.
Daarna geven.
Net terug van een wandeling en echt heel intensief geoefend. Ik had worst mee en een speeltje.
Aandacht voor mij was echt heel goed, zo goed dat ik steeds bijna over haar struikelde, liep goed naast, wanneer ik haar riep stond ze bij me met aandacht.
Andere honden gingen nu ook best goed. Ik heb tijdig ingegrepen door haar aandacht te vragen met lekkers of speeltje. Natuurlijk nog niet perfect maar ik was erg tevreden.
Meerdere hondeneigenaren even afgewimpeld met de mededeling, "geen contact, training"', en met een ruime boog eromheen.
Vanmiddag staat er nog een wandeling in het bos gepland. Ik kies een pad waar ze los kan maar waar ik tijdig andere honden aan zie komen zodat ik haar aan kan lijnen. Ik weet gewoon dat als ze een andere hond ziet dat ze wil spelen en dan niet bij me komt.
Hoe doen jullie dat dan met eigen hond aan de lijn en er komt een loslopende hond aan om kennis te maken?
Ik zal mij ook beter inlezen in het gebruik van de voerdummy. Ik dacht te begrijpen dat haar dagelijkse portie eten erin gaat en dat als beloning uit de dummy te geven. Even in grote lijnen.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik positioneer mezelf tussen mijn eigen hond en de naderende hond en ga flink rechtop staan. Dan roep ik iets van stop of terug en wuif weg met mijn hand. De meeste honden snappen dat wel en anders even doorzetten of de andere baas vragen de hond terug te roepen.NoaPup schreef: Hoe doen jullie dat dan met eigen hond aan de lijn en er komt een loslopende hond aan om kennis te maken?
- Zoie
- Zeer actief
Ik zou deze situatie niet creëren. Zeker niet in het stadium van training waarin je je nu bevindt. Doe dat pas als het echt nodig is, en je echt controle hebt over je eigen hond.NoaPup schreef: Vanmiddag staat er nog een wandeling in het bos gepland. Ik kies een pad waar ze los kan maar waar ik tijdig andere honden aan zie komen zodat ik haar aan kan lijnen. Ik weet gewoon dat als ze een andere hond ziet dat ze wil spelen en dan niet bij me komt.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat kloptNoaPup schreef:Aandacht vragen doe ik door "kijk eens", iets lekkers idd op ooghoogte zodat ze mij aankijkt.
Daarna geven.
Jaap* die het gebruikm van de voerdummy uitgebreid heeft beschreven KLIK voert ook vers
-
Pauline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Dat is normaal beleefdheidsgedrag, ze maakt zich netjes laag voor de ander. Mijn herderreu van 8 jaar gaat liggen als hij denkt "oh, daar komt een leuk hondje aan! Dat wordt gezellig!" Of ook wel loslopend in het bos, als de andere hond op hem een dominante indruk maakt en hij wil aangeven dat hij geen ruzie wil.NoaPup schreef:Mijn Leonberger "pup" is 10 maanden en gaat eigenlijk altijd liggen wanneer er een andere hond aankomt.
Vind het altijd een triest gezicht als mensen dat "niet begrijpen" en hun hond weer overeind gaan hijsen, je ziet dan ook hoe opgelaten de hond zich daarbij voelt.
Wat is precies "het moment" dat de andere hond eraan komt? Die zul je meestal al van een afstand zien aankomen. Dan zal er een paar seconden tijd, en/of een paar meter afstand, zitten tussen het moment dat jullie de hond zien, en het moment dat Noa denkt "Okee! We gaan naar elkaar toe! Ik ben klaar voor DE ONTMOETING!" En dan gaat ze liggen.Afleiden op het moment dat er een andere hond aankomt lúkt gewoon niet, ze laat zich écht niet afleiden. Niet met worst, kaas, speeltje.
De kunst is dat je dat moment voor bent en op tijd een stukje uitwijkt of omloopt, zodat voor Noa duidelijk is "er loopt daar wel een hond, maar er komt geen ontmoeting." Mocht je net te laat zijn en ze ligt toch al: om je hond heen stappen en haar vanaf de andere zijde meeloodsen, werkt meestal beter dan zonder meer meetrekken of ophijsen.
haha, klinkt bekend. Kijken vind ik nog niet zo'n ramp zolang er maar niet gesleurd wordt.En al draai ik mij om, Noa blijft naar de hond kijken, ze loopt bijna achterste voren en heeft al regelmatig haar kop gestoten tegen een boom of lantaarnpaal, tja, die zie je dan níet aankomen...
Ja, maar ondergedompeld zijn in een groep is nou eenmaal wat anders dan in de verte een spannende tegenligger zien aankomen. Wel fijn dat dat in elk geval al goed gaat.Op de cursus doet ze het trouwens uitstekend, loopt los met me mee langs andere honden alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Wat mijn reu mag, qua kennismaken:
Hier in de wijk loopt alles aan de lijn. Hij heeft een paar vriendinnen waar hij gezellig mee mag snuffelen, mits hij er enigszins beheerst naar toe gaat, dus niet op meters afstand al gaan sleuren.
De honden waar hij echt niet mee kan: niet mee bemoeien, doorlopen (we houden ook enige afstand van elkaar)
Honden daar tussenin, of die ik niet ken: met een boog omheen, met rust laten, als hij nog even wil kijken en geur opsnuiven mag dat zolang de andere hond er niet verstoord van raakt.
Los in het bos: daar lopen de andere honden ook los en contacten verlopen probleemloos.
Mocht je gaan oefenen op het negeren van loslopende honden, ga dit dan niet zomaar middenin een losloopterrein doen met toevallig voorbijkomende honden die dan weg moeten gaan. Dat is niet zo beleefd tegenover de andere eigenaar die daar rustig wil wandelen. Spreek dan met iemand af dat je samen gaat oefenen (mensen van de cursus?)
Bovenstaande zal deels inmiddels achterhaald zijn, (maar wellicht heb je er toch nog iets aan?) gezien je latere post:
fijn zoNet terug van een wandeling en echt heel intensief geoefend. Ik had worst mee en een speeltje.
-
blondie
- Zeer actief
Ben ik wel met je eens, maar zoals je zegt kan het lastig zijn. Maar evenzo is het lastig als je een zelfverzekerde hond maar zijn gang zou laten gaan. Zo'n hond laat je toch ook niet op alles en iedereen afstappen? In beide gevallen wil je toch als baas aangeven wat jij als baas wenselijk vind? Zeker aan de lijn vaak, gewoon doorlopen en niet meegaan in wat de hond op dat moment wil. Zo denk ik er zelf over hoor.laeken schreef:Het is doodnormaal gedrag bij honden om zo andere honden te ontmoeten. Alleen wij vinden dat lastig. Los zal ze hetzelfde gedrag vertonen dus ze is gewoon zichzelf. En tja, dat is lastig. Maar jezelf zijn afleren en ontmoetingen zo doen als je baasje wil en dus niet als jezelf is nog 10 keer lastiger.
- ranetje
- Zeer actief
Daar ben ik het mee eensTara schreef:Nou nee hoor. Het kán onschuldig zijn, het kan evenzogoed ook minder onschuldig zijn, maar hoe dan ook wordt er gefixeerd op een manier die vrij veel honden niet tof vinden. Doordat de intentie niet altijd duidelijk is wil het nog wel eens spanning oproepen bij andere honden met alle risico's vandien.Pauline schreef: Dat is normaal beleefdheidsgedrag, ze maakt zich netjes laag voor de ander. Mijn herderreu van 8 jaar gaat liggen als hij denkt "oh, daar komt een leuk hondje aan! Dat wordt gezellig!" Of ook wel loslopend in het bos, als de andere hond op hem een dominante indruk maakt en hij wil aangeven dat hij geen ruzie wil.
Vind het altijd een triest gezicht als mensen dat "niet begrijpen" en hun hond weer overeind gaan hijsen, je ziet dan ook hoe opgelaten de hond zich daarbij voelt.
Wij kunnen hier niet zien hoe ze er bij ligt en wat ze precies doet.
Ik vind het afleiden en volgen een betere oplossing
- NoaPup
- Vaste gebruiker
De manier hoe Noa gaat liggen komt overeen met wat Pauline schrijft. Ze bedoelt het echt heel goed en wil alleen maar kennismaken en spelen. Vooral bij kleine hondjes houdt ze zich langer laag, bij grote honden springt ze eerder op.
Op zich vind ik het niet zo erg dat ze gaat liggen maar dat opspringen! Daarom wil ik haar dat op een vriendelijke manier afleren, niet door haar mee te sleuren. Valt ook niet mee zo'n grote zware hond die in de ankers gaat
.
Als ze los loopt, vandaag nog even in het bos, gaat ze ook liggen. Dat kan ik er moeilijk uit trainen lijkt mij.
Wanneer ik haar aan de riem heb en ik komt een andere hond tegen moet ik dus alles uit de kast halen om haar voorbij die hond te krijgen, terwijl als ze los loopt en mag kennismaken en misschien even spelen, loopt ze daarna vrij makkelijk met me mee. Alleen dat kennismaken is voor Noa echt een "must", anders krijg ik haar nauwelijks mee, uitzonderingen daar gelaten.
Vandaag met erg leuk doen en enthousiaste geluiden heb ik haar toch weg weten te houden van het water, ze stond al aan de rand
, een stap in de goede richting! En haar daarna verschrikkelijk beloont met lekkers en knuffels.
Het wel nu zo dat wanneer ik zeg "goed zo", Noa mij al aankijkt met de vraag "worstje?". Ze legt dus het verband tussen "goed zo" en beloning. Ik geef haar nu niet meer iedere keer iets lekkers, alleen als het wel erg knap is wat ze doet.
We komen er wel!
Ze is natuurlijk ook verschrikkelijk puber, 10 maanden, net voor de eerste keer loops geweest.
Op zich vind ik het niet zo erg dat ze gaat liggen maar dat opspringen! Daarom wil ik haar dat op een vriendelijke manier afleren, niet door haar mee te sleuren. Valt ook niet mee zo'n grote zware hond die in de ankers gaat
Als ze los loopt, vandaag nog even in het bos, gaat ze ook liggen. Dat kan ik er moeilijk uit trainen lijkt mij.
Wanneer ik haar aan de riem heb en ik komt een andere hond tegen moet ik dus alles uit de kast halen om haar voorbij die hond te krijgen, terwijl als ze los loopt en mag kennismaken en misschien even spelen, loopt ze daarna vrij makkelijk met me mee. Alleen dat kennismaken is voor Noa echt een "must", anders krijg ik haar nauwelijks mee, uitzonderingen daar gelaten.
Vandaag met erg leuk doen en enthousiaste geluiden heb ik haar toch weg weten te houden van het water, ze stond al aan de rand
Het wel nu zo dat wanneer ik zeg "goed zo", Noa mij al aankijkt met de vraag "worstje?". Ze legt dus het verband tussen "goed zo" en beloning. Ik geef haar nu niet meer iedere keer iets lekkers, alleen als het wel erg knap is wat ze doet.
We komen er wel!
Ze is natuurlijk ook verschrikkelijk puber, 10 maanden, net voor de eerste keer loops geweest.
-
S@ndr@
- Zeer actief
mijn reu doet t altijd en als hij t niet doet dan is t bij een hond die hij op zou willen vreten
en anders is t voor hem heel gewoon gedrag in de begroeting, als hij dat doet maak ik me niet zoveel zorgen- dan vind hij de andere partij in ieder geval leuk
- ranetje
- Zeer actief
Dat zou voor mij een extra reden zijn om er op te gaan trainen dat kennismaken met andere honden niet hoeft.NoaPup schreef:De manier hoe Noa gaat liggen komt overeen met wat Pauline schrijft. Ze bedoelt het echt heel goed en wil alleen maar kennismaken en spelen. Vooral bij kleine hondjes houdt ze zich langer laag, bij grote honden springt ze eerder op.
Op zich vind ik het niet zo erg dat ze gaat liggen maar dat opspringen! Daarom wil ik haar dat op een vriendelijke manier afleren, niet door haar mee te sleuren. Valt ook niet mee zo'n grote zware hond die in de ankers gaat.
Vandaag met erg leuk doen en enthousiaste geluiden heb ik haar toch weg weten te houden van het water, ze stond al aan de rand, een stap in de goede richting! En haar daarna verschrikkelijk beloont met lekkers en knuffels.
We komen er wel!
Alleen misschien met vriendjes, maar niet met alle honden.
Er zitten ook honden bij waar kennismaken niet wordt gewaardeerd.
En dan kunnen de rapen gaar zijn.
Als ze los is en ze gaat liggen kan je niet zo heel veel doen, al kan je haar leren dat ze bij je komt voor iets lekkers i.p.v. te gaan liggen?
De kans bestaat dat als ze het aan de lijn niet meer doet, dat loslopend gaan liggen in ieder geval veel minder zal worden.
- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Riv heeft hetzelfde, alle honden zijn leuk! die moeten dan ook begroet worden en wel op de door jou beschreven wijze; eerst liggen en dan opspringend begroeten. ik heb het nooit goed gevonden en ben er altijd alert op geweest (vanaf 6 maanden dan, had ik eerder mee moeten beginnen...) om het te vermijden/om te draaien, maar toch blijven andere honden een grotere aantrekkingskracht houden dan ik kan zijn. ik ben nu met de 5e cursus op de club bezig (elk duurt 10 weken ofzo) en nu hebben we het een beetje onder controle. voordeel is dat ze de beste van de groep is sinds cursus 3 - we moeten wel om dat gedrag in toom te houden
en nog heeft ze heel soms dat ze m peert om met een andere hond te willen spelen.
sommige honden zijn mensen-honden, sommige zijn honden-honden. sommige honden luisteren perfect, andere nooit. en sommige baasjes zijn gewoon beter dan andere
al met al, als je maar blijft doorgaan en probeert de leukste te zijn, krijg je je resultaat. hij is pas 10 maanden, en Riv pas 21 maanden. elke stap is er 1. als je de adviezen hierboven volgt komen jullie er wel 
sommige honden zijn mensen-honden, sommige zijn honden-honden. sommige honden luisteren perfect, andere nooit. en sommige baasjes zijn gewoon beter dan andere
- Zoie
- Zeer actief
ik denk dat je in principe in staat moet zijn je hond bij je te roepen, te laten volgen, en langs die andere hond te leiden, zelfs als die hond toch belangstelling voor jouw hond heeft, wat lang niet altijd het geval is. Dat altijd maar moeten ontmoeten, lijkt me niet goed om aan toe te geven. Soms zijn ontmoetingen ongewenst, ook in het uitlaatbos zelfs al is je hond zogezegd super sociaal ( wat dat dan ook precies is. ).NoaPup schreef:
Je kunt je ook afvragen of je hond altijd bij iedere hond sociaal blijft. Misschien niet, en hoe meer controle je dan over haar gedrag hebt, hoe beter of het is.
Ik weet zonder het te zien ook niet precies wat je hond doet, maar abra ( net een jaar ) doet soms ook dingen die wij minder leuk vinden ( te druk stuiven, of sluipen ) wat we oplossen door haar bij ons te roepen, en te laten passeren, of zo dicht bij de andere hond te brengen, dat voornoemd gedrag zich niet voor kan doen.
Ik zou dit aankijken dus gebruiken en uitbreiden, zoals eerder omschreven, om de aandacht vast te houden, en er gewenst gedrag op te laten volgen. Plak er dus b.v. een volg oefening aan vast, dat kan met hetzelfde worstje ( en vergeet de kracht van je stem, je lichaamshouding en gelaatsuitdrukking daarbij niet. )Wanneer ik haar aan de riem heb en ik komt een andere hond tegen moet ik dus alles uit de kast halen om haar voorbij die hond te krijgen, terwijl als ze los loopt en mag kennismaken en misschien even spelen, loopt ze daarna vrij makkelijk met me mee. Alleen dat kennismaken is voor Noa echt een "must", anders krijg ik haar nauwelijks mee, uitzonderingen daar gelaten.
Vandaag met erg leuk doen en enthousiaste geluiden heb ik haar toch weg weten te houden van het water, ze stond al aan de rand, een stap in de goede richting! En haar daarna verschrikkelijk beloont met lekkers en knuffels.
Het wel nu zo dat wanneer ik zeg "goed zo", Noa mij al aankijkt met de vraag "worstje?". Ze legt dus het verband tussen "goed zo" en beloning. Ik geef haar nu niet meer iedere keer iets lekkers, alleen als het wel erg knap is wat ze doet
Zorg er wel voor dat je ' goed zo ' ( of wat het dan ook is wat je zegt ) zegt voor gedrag dat onder commando staat of komt te staan ( in de opbouwfase). 'Goed zo " zou ik niet als aandachtlokkertje gebruiken. Uit je beschrijving maak ik niet precies op wanneer je dat zegt.
Met interval beloning zou ik ook minstens wachten tot je hond echt betrouwbaar dat specifieke commando opvolgt, of liever nog reeks van commando's ( aandacht / hier komen, volgen.)
Als het zover is, kan je desgewenst langs elke hond en elk water lopen dat je tegen komt. Zelfs als je je koekjes vergeten bent.

-
S@ndr@
- Zeer actief
Nou negen van de tien zijn er echt niet van onder de indruk, en als t goed gaat,( en dat gaat t als hij gaat liggen,) dan is er gewoon geen probleem.Tara schreef:Maar wat vindt die andere partij daar dan vervolgens van?S@ndr@ schreef:mijn reu doet t altijd en als hij t niet doet dan is t bij een hond die hij op zou willen vretenen anders is t voor hem heel gewoon gedrag in de begroeting, als hij dat doet maak ik me niet zoveel zorgen- dan vind hij de andere partij in ieder geval leuk
Je kunt natuurlijk ook een probleem creëren, maar dat is zo onnodig.
Je gaat iets corrigeren wat eigenlijk geen probleem hoeft op te leveren tenzij t gaat om wat de mens aan de andere kant er er in zijn hoofd van maakt, en die kan dan vervolgens weer die invloed op zijn/haar hond afgeven.
Nu kent iedereen elkaar hier wel een beetje en ze weten ook wel dat t geen kwade hond is, dus die invloed is er ook niet aan de andere kant
- runninggirl
- Zeer actief
Eén van mijn uitlaathonden doet het ook wel eens. Als ik zie dat de andere baas / hond er relaxt onder blijven dan laat ik het gaan, want het is een jonge sociale hond van 7 maanden. De begroetingen gaan in dat geval ook altijd relaxed. Ze springt echter niet echt omhoog maar staat gewoon rustig op als de andere hond er bij is.
Als zoals S@ndr@ zegt de andere baas in de stress schiet dan ga ik er tussen staan, leid af met een koekje en lopen we verder zonder begroeting.
Als zoals S@ndr@ zegt de andere baas in de stress schiet dan ga ik er tussen staan, leid af met een koekje en lopen we verder zonder begroeting.
-
blondie
- Zeer actief
Ik kon er van in de stress schieten, zeker als het een formaat hond als die van Sandra betrofrunninggirl schreef:Eén van mijn uitlaathonden doet het ook wel eens. Als ik zie dat de andere baas / hond er relaxt onder blijven dan laat ik het gaan, want het is een jonge sociale hond van 7 maanden. De begroetingen gaan in dat geval ook altijd relaxed. Ze springt echter niet echt omhoog maar staat gewoon rustig op als de andere hond er bij is.
En dan kan het honds gedrag zijn. De reactie van mijn hond was dan ook honds, maar niet zo fijn. En dat lag aan mij en mijn hond, maar daarom voorkwam ik dit situaties liever altijd maar
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik loop altijd al op andere tijden omdat mensen mijn hond te groot vinden, - niet dat hij er iets aan kan doen natuurlijk, en ik kan er niets aan doen dat ik dan weer niet op dat soort ontmoetingen zit te wachten, dan maar niet, rust en vrede, op de vroege ochtend. ( en sneeuw is gewoon asociaal) maar die mag dan wel weer zonder problemen in de aanval van mensen
_ alleen vind ik dat dan weer niet goed.
maar als ik wat afspreek met mensen dan mag hij van mij rustig gaan leggen bij de ontmoeting, geen probleem
gaat altijd prima
maar als ik wat afspreek met mensen dan mag hij van mij rustig gaan leggen bij de ontmoeting, geen probleem
-
blondie
- Zeer actief
Het was van mij uit ook geen verwijt of aanval. In een ander topic jaren geleden had je dit ook al eens gezegd. En in dit soort gevallen vind ik het vaak, jij kent jouw hond en ik die van mij. Zou ik met een hond lopen die neutraal reageert op honden die op wat voor manier dan ook aankomen dan zou ik er niet warm of koud van worden. Destijds liep ik met een hond die geen gezeur aan zijn kop/lijf wildeS@ndr@ schreef:Ik loop altijd al op andere tijden omdat mensen mijn hond te groot vinden, - niet dat hij er iets aan kan doen natuurlijk, en ik kan er niets aan doen dat ik dan weer niet op dat soort ontmoetingen zit te wachten, dan maar niet, rust en vrede, op de vroege ochtend. ( en sneeuw is gewoon asociaal) maar die mag dan wel weer zonder problemen in de aanval van mensen_ alleen vind ik dat dan weer niet goed.
maar als ik wat afspreek met mensen dan mag hij van mij rustig gaan leggen bij de ontmoeting, geen probleemgaat altijd prima
Zou ik je nu met Aki tegenkomen en jij zegt dat hij ok is met puppies, dan zou ik het gewoon laten gaan. En Jol heeft ook geen problemen met dit soort gedrag dus dan is het al snel prima
- runninggirl
- Zeer actief
Inderdaad, als je gewoon even naar elkaar kijkt dan zie je snel genoeg wat de andere baas wel of niet wil. Helemaal geen probleem dan om zelf ook even aan te passen.blondie schreef:Ik kon er van in de stress schieten, zeker als het een formaat hond als die van Sandra betrofrunninggirl schreef:Eén van mijn uitlaathonden doet het ook wel eens. Als ik zie dat de andere baas / hond er relaxt onder blijven dan laat ik het gaan, want het is een jonge sociale hond van 7 maanden. De begroetingen gaan in dat geval ook altijd relaxed. Ze springt echter niet echt omhoog maar staat gewoon rustig op als de andere hond er bij is.
Als zoals S@ndr@ zegt de andere baas in de stress schiet dan ga ik er tussen staan, leid af met een koekje en lopen we verder zonder begroeting.en dat kwam puur omdat té vaak in dit soort situaties de honden op het laatste moment ineens omhoog schoten richting mijn hond die daar totaal niet van gediend was. Gewoon omdat hij het niet moest hebben, of omdat hij best een stram en pijnlijk lichaam had, dat laat ik in het midden. Ik liep er zelf in ieder geval met een boog omheen, én ik zei vaak dat ze de hond niet op mijn hond af moesten laten springen. En de keren dat ik dan hoorde dat de betreffende hond niets deed, of alleen maar wilde spelen zijn niet op 1 hand te tellen.
En dan kan het honds gedrag zijn. De reactie van mijn hond was dan ook honds, maar niet zo fijn. En dat lag aan mij en mijn hond, maar daarom voorkwam ik dit situaties liever altijd maar
Heb soms ook het omgekeerde, dat de baas juist wel wil kennismaken en hond mee sleurt die niet wil.
- NoaPup
- Vaste gebruiker
Interessant om alles te lezen, bedankt voor alle bijdrages!
Noa springt wel op maar maakt niet een meteen een sprong van 2 meter ver en een meter hoog, ze springt iets naar voren maar nooit tot bij de hond. Ze benaderd een andere hond na het opspringen rustig. Maar ik snap dat niet iedere hond hier van gediend is daarom wil ik haar toch echt proberen te trainen het niet te doen.
Vandaag een wandeling in het bos gemaakt met nog 5 honden en de cursusleidster.
Bij de eerste kennismaking (nieuwe groep) ging Noa niet liggen, waarschijnlijk omdat het op het cursusterrein was. Ook in het bos bij andere honden die we tegenkwamen is ze niet één keer gaan liggen.
Na de wandeling, waarbij ze heerlijk hebben gerend, gespeeld en gezwommen, kwamen we weer aangelijnd bij elkaar.
Tot mijn grote verbazing ging Noa nu wel liggen, notabene voor een hond waar ze al een uur mee gelopen had! Ik maak hier uit op dat het haar manier van uitdagen voor spel is want ze wilde nog wel even verder spelen!
De wandeling was verder heerlijk! Tijdens het spelen Noa regelmatig bij mij geroepen en ze luisterde perfect! Uitvoerig belonen en weer lekker spelen!
Ook kwam ze regelmatig uit haar zelf even bij me, waarop ook weer een beloning volgde.
Het is voor ons makkelijker in een groep te lopen dan alleen. Wanneer ze dan een vreemde, niet bij de groep horende hond tegen komt, kan ik haar heel makkelijk bij me roepen, veel makkelijker dan wanneer ik alleen loop.
Logisch, sluit ze zich gewoon weer aan bij haar "eigen" groep, en als we alleen zijn zijn moet ze weer alleen verder. Ik snap het wel.
Noa springt wel op maar maakt niet een meteen een sprong van 2 meter ver en een meter hoog, ze springt iets naar voren maar nooit tot bij de hond. Ze benaderd een andere hond na het opspringen rustig. Maar ik snap dat niet iedere hond hier van gediend is daarom wil ik haar toch echt proberen te trainen het niet te doen.
Vandaag een wandeling in het bos gemaakt met nog 5 honden en de cursusleidster.
Bij de eerste kennismaking (nieuwe groep) ging Noa niet liggen, waarschijnlijk omdat het op het cursusterrein was. Ook in het bos bij andere honden die we tegenkwamen is ze niet één keer gaan liggen.
Na de wandeling, waarbij ze heerlijk hebben gerend, gespeeld en gezwommen, kwamen we weer aangelijnd bij elkaar.
Tot mijn grote verbazing ging Noa nu wel liggen, notabene voor een hond waar ze al een uur mee gelopen had! Ik maak hier uit op dat het haar manier van uitdagen voor spel is want ze wilde nog wel even verder spelen!
De wandeling was verder heerlijk! Tijdens het spelen Noa regelmatig bij mij geroepen en ze luisterde perfect! Uitvoerig belonen en weer lekker spelen!
Ook kwam ze regelmatig uit haar zelf even bij me, waarop ook weer een beloning volgde.
Het is voor ons makkelijker in een groep te lopen dan alleen. Wanneer ze dan een vreemde, niet bij de groep horende hond tegen komt, kan ik haar heel makkelijk bij me roepen, veel makkelijker dan wanneer ik alleen loop.
Logisch, sluit ze zich gewoon weer aan bij haar "eigen" groep, en als we alleen zijn zijn moet ze weer alleen verder. Ik snap het wel.
- Zoie
- Zeer actief
Volgens mij geeft TS in de openingspost duidelijk aan er zelf tenminste fysiek een probleem mee te hebben: de nu al 40 kilo wegende 'puber ' trekt haar arm uit de kom.S@ndr@ schreef:[Je gaat iets corrigeren wat eigenlijk geen probleem hoeft op te leveren tenzij t gaat om wat de mens aan de andere kant er er in zijn hoofd van maakt, en die kan dan vervolgens weer die invloed op zijn/haar hond afgeven.:
Volgens mij bepleit tot nu toe niemand dit gedrag te corrigeren ! Het gaat erom het gedrag onder controle te krijgen, door trainen.
Dan kan T.S. later op grond van ervaring, kennis en weet ik het wat, altijd nog besluiten de hond in een bepaalde situatie haar natuurlijke gedrag te laten vertonen ( of niet, als daar reden voor is. )
Dat is toch wat we allemaal willen: controle, als we denken dat het nodig is. Dat geldt wat mij betreft net zo goed voor sociale als minder sociale honden, al is de noodzaak bij de laatste groep natuurlijk veel groter, denk ik.
Overigens geloof ik dat het zogenaamde " corrigeren " vaak juist precies het resultaat is van onvoldoende controle. Het gebeurt vaak levenslang zonder resultaat.
Laatst gewijzigd door Zoie op 08 nov 2014 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.