Ze reageerde voorheen natuurlijk heel vaak zoals Jack reageerde, dus ik kon probleemloos in mezelf mompelen dat ik even ging plassen. Jack bleef dan liggen en Lilo dus ook. Nu is 'plassen' een verboden woord geworden tenzij er gewandeld gaat worden met Lilo, want ze staat echt al kwispelend bij de voordeur voordat ik de wc heb bereikt.
Wanneer zoonlief de deur uit gaat moeten we nu het woordje 'mee' vermijden, vooral in combinatie met 'kindje'.
'Buiten' is toch geen veelgebruikt woord, maar we zeggen het wel eens tegen ouwe Timberpoes die bij voorkeur aan de achterkant naar buiten wordt gedirigeerd. Timber staat dan nog te twijfelen of hij toch niet liever de voordeur uit wil, en Lilo staat al bij de achterdeur.
Ook de woorden 'hondjes', 'wandelen', 'puppy' en uiteraard 'koekies' en 'toetje' hebben direct effect, ook al komen ze voor in een heel ander gesprek in een hele andere context.
Ik vind het toch wel bijzonder, dat zelfs een niet heel slimme hond zoveel klanken kan herkennen als zijnde iets met een betekenis. En dan heb ik het dus niet over commando's, dat zijn dingen die je hebt getraind, dat vind ik iets heel anders.
Hebben jullie 'verboden woorden' voor jullie honden en/of pikken zij ook dingen op uit je conversatie?