Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden en hun woordenschat

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Honden en hun woordenschat

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik heb Lilo nooit heel erg hoog ingeschat qua intelligentie, misschien ook omdat Jack echt een slimme hond was en Lilo daar altijd een beetje achteraan liep. Maar het valt me nu op dat zoon en ik alsmaar meer 'op onze woorden moeten letten', zeg maar, omdat Lilo bij een groeiend aantal woorden de oren spitst en/of meteen naast het keukenkastje waar het vreten ligt, of bij de voordeur staat.

Ze reageerde voorheen natuurlijk heel vaak zoals Jack reageerde, dus ik kon probleemloos in mezelf mompelen dat ik even ging plassen. Jack bleef dan liggen en Lilo dus ook. Nu is 'plassen' een verboden woord geworden tenzij er gewandeld gaat worden met Lilo, want ze staat echt al kwispelend bij de voordeur voordat ik de wc heb bereikt.

Wanneer zoonlief de deur uit gaat moeten we nu het woordje 'mee' vermijden, vooral in combinatie met 'kindje'. :oeps: Pindapoes wil graag even gezellig meelopen met zoon naar de auto om iets te halen of even de vuilnisbak weg te brengen, maar als we dat tegen Pinda zeggen voelt Lilo zich direct aangesproken en mot ook mee.

'Buiten' is toch geen veelgebruikt woord, maar we zeggen het wel eens tegen ouwe Timberpoes die bij voorkeur aan de achterkant naar buiten wordt gedirigeerd. Timber staat dan nog te twijfelen of hij toch niet liever de voordeur uit wil, en Lilo staat al bij de achterdeur.

Ook de woorden 'hondjes', 'wandelen', 'puppy' en uiteraard 'koekies' en 'toetje' hebben direct effect, ook al komen ze voor in een heel ander gesprek in een hele andere context.

Ik vind het toch wel bijzonder, dat zelfs een niet heel slimme hond zoveel klanken kan herkennen als zijnde iets met een betekenis. En dan heb ik het dus niet over commando's, dat zijn dingen die je hebt getraind, dat vind ik iets heel anders.

Hebben jullie 'verboden woorden' voor jullie honden en/of pikken zij ook dingen op uit je conversatie?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
blondie
Zeer actief

Re: Honden en hun woordenschat

Ongelezen bericht door blondie »

Plassen idd als je zelf moet. Dat kent Jol. Die van mij konden dat niet echt dus nooit reactie. Nu staat de jongste ook al op als het woord plassen valt :hmmm:
Uitdoen van de laptop met geluid aan, betekende voor mijn honden dat we gingen lopen. Ik heb dus steevast geluid uitstaan. :tongue:
En meer woordjes waarvan ik nu besef dat ze begrepen worden. Ik vind het knap van de jongste.

Met name "kijk". Aanleren gaat prima, maar hoe vaak wij zelf niet ineens, Kijk eens, zeggen..en dan zie je een brave puppie omhoog kijken naar je :LOL:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Geen verboden woorden hier, maar ze kennen wel een aantal woorden. Geluiden ook.

Ik schiet in een enorme deuk dat Lilo bij de voordeur staat als jij gaat plassen :LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Haha Vooral Jop heeft dat erg. Er zijn hier veel woorden waarop Jop in actie komt. Plassen is wel de bekendste. Als we thuiskomen van een wandeling en ik zeg hehe eerst even plassen... staat hij alweer in de startblokken bij de deur :LOL:
Max had het vooral bij het woord poes en kat.. en alles wat daar op leek :lol1: Dan stoof hij naar de achterdeur.. waar? waar?
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Ik heb geen 'verboden woorden' maar mijn honden hebben geen woorden nodig. Op een bepaalde manier schuiven met je stoel, het draaien van een sigaret rond een bepaald tijdstip, het unieke dichtklappen van een boek - ik kan het allemaal niet reproduceren maar mijn honden weten exact welke handeling 'aktie' betekent en welke - exact dezelfde - handeling niet. :19:

Schuiven met stoelen doen we de hele tijd, je gaat wel eens verzitten namelijk of opstaan om een kopje thee te zetten. Maar als je op een bepaalde manier schuift dan 'klinkt' dat blijkbaar anders. En op die manier schuif je alleen maar als je 'iets gaat doen waarbij hondengezelschap gepast zoniet welkom is' :D. Hetzelfde met die boeken. Die open en sluit ik de hele dag - om een woord op te zoeken, of iets over de tuin of de boter in mijn appeltaart - maar blijkbaar heb ik meerdere manieren om een boek dicht te doen. En die éne, daar veren mijn honden - onafhankelijk van elkaar - direct van uit hun mand. Die éne betekent namelijk dat er weer aandacht is voor de hond.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ja mooi is dat!
Figo is wel erg slim, wij stonden zo op vakantie steeds voor de vraag..wat doen we nou in piepsnaam.?
We gingen op pad naar een voor ons onbekend einddoel. En elke keer begon Figo vlakbij einddoel te piepen. Terwijl wij niet wisten eaar we eigenlijk heen gingen. We hebben gelet op of wij nou iets zeiden, of deden. Blijkbaar wel. Maar tot nog toe ons een raadsel.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik zou 'plassen' bijna willen gaan introduceren, gewoon al voor mijn eigen lol :engel:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ga je mee, plassen, bos, bal, bepaalde handelingen, bailey, poekie, boom, stok, schaapje. Kan allemaal niet meer
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
dayake
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Labrador, Chihuahua

Ongelezen bericht door dayake »

Heel herkenbaar :mrgreen: Daya heeft dat nog niet, maar de Chihuahua van mijn moeder heeft dat ook heel erg. Woorden zoals ''koekje, poesje, plasje doen, plassen, naar buiten, eten'' zijn daar verboden anders word ze helemaal gek. Ze eet vers vlees, en zelfs ''vlees'' kan je niet zeggen zonder dat ze door het dolle gaat. Ook het woord ''douchen'', dan wil ze zich het liefst verstoppen :lekkerpuh:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

"visite" en "wie is dat" moet ik niet noemen, dan blijft ze nog een uur onrustig omdat ze dus visite verwacht... :D
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Vrienden van mij hebben teckels die hier regelmatig logeren . Ze hebben het nu , als ze het over mij hebben over 'diegene wiens naam niet genoemd mag worden 'want als ze mijn naam noemen hebben ze 3 gekke enthousiaste teckels die denken dat ze naar mij gaan . :D
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Hier ook bepaalde handelingen waar gelijk op gereageerd wordt en een aantal woorden.
Maar het verboden woord hier in huis is toch wel: Honger.
Als je dat zegt vliegt Enzi je in je nek, begint te springen, stuiteren en zingen want hij heeft ook écht héél erge honger :jank: :Q:
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Jup hier ook een paar verboden woorden of zinnen. Wij kunnen dus ook niet "Raus" zeggen zonder dat meneer opspringt en naar ons toekomt omdat wij uitgaan, het is bij hem nu ook zo ver dat ik zelfs niet kan zeggen "Shall we go you-know-what?" wat code is voor gaan wandelen met Loki, dan weet hij dat ook. Op Teamspeak moet ik ook niet "I'll be back in a little bit" zeggen omdat Loki dan ook direct bij mij staat.

De woorden koekjes en lekkers moeten ook spaarzaam gebruikt worden, en verder moet er meteen in actie gekomen worden als ik aan de telefoon Duits of Engels praat (als ik moet bellen voor mijn werk in Nederlands dan blijft hij doodnormaal liggen) of als mijn vriend aan de telefoon is. Meestal gebeurd er dan iets en moet hij er perse bij zijn..
Afbeelding
Afbeelding
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Hier een verboden woord omdat hij er niet leuk op reageert, godverrrr of voluit GVD.
Als iemand dat zegt ook al is diegene niet boos maar verteld een verhaal, dan gaat Bink meteen smakkend en plat op zijn buik naar degene die het zegt.. Terwijl wij verder zelf nooit vloeken, maar dat is al sinds wij hem hebben dus wij denken dat zijn vorige baasje(s) behoorlijk vloekte als hij/zij boos was. Echt super zielig, iedereen vraagt ook wat er met hem aan de hand is en degene die het meteen doorhebben vragen dan of hij christelijk is, misschien is hij dat ook wel haha :engel:

Verder nog meer woorden waar hij sterk op reageert maar dan in positieve vorm gelukkig o.a. SRV, muisjes, opletten, boeven, wie is dat.
Laatst gewijzigd door Bink2009 op 05 nov 2014 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Grappig om te lezen!

Bij ons is 'wandelen' het verboden woord, behalve als we ook daadwerkelijk gaan. We hebben het woord een hele tijd veranderd in 'W-en', maar ook dat snappen ze nu. Hetzelfde geldt voor 'mee, koekje, vleesjes, eten, Opi, Omi, wie komt daar aan?' En zo zijn er nog veel meer :wink:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

Plassen = Goof en Ties vliegen naar de achterdeur. Als ik niet kom en dus naar de wc ga staan ze me even later met z'n tweetjes verontwaardigd aan te kijken.
Borstelen = Goof wordt helemaal blij want borstelen betekent dat Goof op tafel mag, dat hij vertroeteld wordt en dat hij snoepjes krijgt. Ties is gewoon blij omdat Goof blij is.
Lekkers = Goof en Ties vliegen naar hun kast want yeahh vreten/snoep!!
Henny = Goof loopt naar de achterdeur om mijn vader (die heet dus Henny en is Goof z'n beste vriend) te zoeken.
Vriendin Anouk = Goof loopt en Ties vliegt naar de achterdeur om mijn zusje (die heet dus Anouk) op te wachten. Want als Anouk komt gaat ze op de grond zitten om door de hondjes begroet te worden. En dat is leuk van dan kun je op Anouk springen
Max = Goof draait z'n koppie zeer geinteresseerd want Max is de hond van m'n schoonouders en daar is het ook leuk
Puppy = Ties komt blij op je af gehobbeld voor een knuffel en kusjes sessie.

Zo zijn er vast nog wel wat meer woordjes, maar deze komen zo snel opgeplopt
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Wat leuk om te lezen :) Oll kent heeeeel veel woorden maar ik ben zo blij dat ik ze niet hoef te vermijden :)

Kijk als ik zeg "geef jij die hond ff eten" dan reageert ie wel maar "wat eten we vanavond?" heeft andere context en daar reageert ie niet op. "ga je méé??" is specifiek bedoeld voor Oll maar "ga je mee" tegen vriendlief klinkt anders en dan blijft ie nog wel eens gewoon liggen :P Wat ik wel heel bizar vind is hoe goed dat we op elkaar ingespeeld zijn.. Als ik in de keuken sta en hij drentelt om me heen klik ik even met m'n tong en kijk ik naar de deuropening, of ik mompel "ff opzij" ofzo.. En dan gaat ie. Z'n zus was in huis, en die doet dat dus niet hahahaha :P Nooit bewust aangeleerd maar wel onwijs grappig om even bewust te worden van hoe dat ie op me reageert :)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Haha, grappige verhalen allemaal! :lol1:

Hier ook met 'mee, wandelen, buiten, bal, flesje, eten' en de namen van al haar speeltjes, maar ook met namen van mensen en honden die Mila erg leuk vindt - die gaat ze dan zoeken bij de voordeur en bij het raam en dan blijft ze rondstuiteren omdat ze haar vriend/vriendin elk moment verwacht.
En ook bepaalde acties zorgen ervoor dat Mila direct in de startblokken komt, zoals mijn laptop dichtklappen of mijn wandelschoenen aantrekken.

Het werkt ook andersom. Als ik wegga en zeg: 'Ik ga even boodschappen doen', weet Mila dat ze thuis moet blijven. Ik zeg dus altijd als ik zonder haar wegga, dat ik boodschappen ga doen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Plassen, plasje, geplast (elke vorm van 'plas'), spring, bos, mee, wandelen, koekje, eten, Tommie, oma (ja ik ben zó iemand), kijken...Nog wel meer geloof ik, maar het is lastig een gesprek te voeren met m'n hond als ze overal op reageert :pffff:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom kent alleen 'eten' haha, zou trouwens ook beetje irritant vinden als ze om allerlei woorden ineens op gaat springen.

edit - ze kent wel meer woorden maar daar reageert ze niet op in een normaal gesprek ofzo
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Heel veel. Met dank aan Csiva want die kent te veel woorden.
Spelen, bal, eten, wandelen, mee, buiten, riem, deur, plassen, schoenen enz enz.

En idd, ook bij Csiva werkt het ook andersom. Even thuisblijven betekend dat ze in haar bench vliegt om een koekje in ontvangst te nemen en te slapen ;)
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Oma is bij ons het verboden woord. Want dan denken ze dat oma komt. En dat denken ze niet even maar een paar uur.. waarbij ze al piepend door het huis lopen, uit de ramen gaan kijken en bij elk geluidje heel hard gaan blaffen :help:

Oma is dus strikt verboden. Verder kennen ze wel meer woorden maar daar reageren ze gelukkig niet zo heftig op :mrgreen:
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

In een gewoon gesprek gaat t allemaal wel ok.
Maar zinnen als : Wil je... Dan gaan de koppies omhoog.
Als een van ons in de keuken staat en we zeggen 'kaas' dan staan ze in een miliseconde naast je.
Het is heel context gebonden. Maar als ik tijdens de wandeling 'bal' zou zeggen staan ze ook te stuiteren.
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik zou er gek van worden als ik op mijn woorden zou moeten letten. Als ze reageren op mijn; "ik ga plassen" dan blijven ze opvliegen, want ik blijf pissen :hmmm:
Dat wordt hier dus ook niet gedaan.
Hondjes reageren alleen op dingen die we tegen ze zeggen, als in;
Willen jullie eten?
Gaan we plassen?
Aapie?
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Als mijn man zegt: gaan we straks nog weg, dan staat Nikkie al bij de deur.
Dus mijn man mag dat niet meer zeggen van me.

Als ik s'avonds zeg dat ik naar bed ga, staat Nikkie op om in haar bench te gaan liggen in mijn slaapkamer.

En inderdaad als ik mijn iPad weg leg op de tijd dat we met de honden weg gaan staat Nikkie ook al klaar.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Kaas, spekje, eten, Chippie (kat van de buren), auto, eitje, uit, kom dan, ga je mee, je bestek op je bord leggen na het eten, naar bed (meneer gaat dan met 1 poot en kop op het bed), zwemmen, strand, eendjes, rattenkindjes..
Veel waar hij duidelijk de betekenis van weet :lol1:
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Wat dacht je van verboden ringtones? Ik had de gewoonte te bellen vanuit de metro dat ik bijna opgepikt kon worden. Bijhet geluid van de bij mij horende ringtone, ontplofte de boel: Joepie! Het vrouwtje komt eraan!
Om de rust terug te laten keren, werd mij een andere ringtone toebedeeld. Maar dat hadden ze na een paar keer ookal door. :)
Ze zijn echt wel slim hoor
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

JBK schreef:Ik zou er gek van worden als ik op mijn woorden zou moeten letten. Als ze reageren op mijn; "ik ga plassen" dan blijven ze opvliegen, want ik blijf pissen :hmmm:
Dat wordt hier dus ook niet gedaan.
Hondjes reageren alleen op dingen die we tegen ze zeggen, als in;
Willen jullie eten?
Gaan we plassen?
Aapie?

:tongue: Ik ook, maar dan ga ik dus gewoon "naar de wc". Zo veel nut heeft het niet dat de ander weet wat je daar moet doen.
Plassen is geen handig woord. Komt vaak genoeg voor dat ze denkt "oh ja!" en de sluizen al open gaan voor we buiten zijn.
Bal en zoek ook niet. Dat zijn de toverwoorden voor druk mogen doen.
Het is dus het ronde ding, of de b-a-l. :mrgreen: Het b-woord heeft ze ook al door.
Verder is het wel grappig en handig. Ze heeft een hele grote woordenschat, maar af en toe verbazen we ons toch nog over wat ze allemaal oppikt.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wij praten noodgedwongen ook vaak alsof we aan een spellingswedstrijd meedoen :roll:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

gonnie schreef:Als mijn man zegt: gaan we straks nog weg, dan staat Nikkie al bij de deur.
Juist. Gaan we....; Moeten we....; Zullen we..... Maar ook veel losse woorden en, vooral, het specifieke knisperen van de plastic zakken waar de kaasboer de kaas in doet, als je de kaas uit de koelkast haalt (daar komt hij speciaal voor uit z'n luie stoel), en het neerzetten van een léég koffiekopje (koffie op). Als er nog een beetje koffie in zit klinkt het anders en vertrekt hij geen spier :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”