Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toelichting nieuwe wet- en regelgeving

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Toelichting nieuwe wet- en regelgeving

Ongelezen bericht door under the red sky »

Wat betreft de bedrijfsmatigheid is het allemaal niet zo nieuw hoor: "De fokker in kwestie moet bewijzen, dan wel aannemelijk maken dat er geen sprake is van
bedrijfsmatig handelen. Voor zover het om honden en katten gaat, doet het er hierbij niet toe of er al
dan niet winst wordt gemaakt. Er vindt daarmee geen wijziging plaats ten opzichte van de reikwijdte
van het HKB 1999.
"
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Maar zou je dan liever een hard criterium hebben? Iedereen die 20 of meer pups per jaar fokt, beschouwen we als bedrijfsmatig. Ongeacht of je die pups voor de hoofdprijs verkoopt, of tegen kostprijs verkoopt, of voor niks weggeeft, of allemaal zelf houdt? Ik denk dat dan de pleuris ook uitbreekt. Ik kan me oprecht verbazen over alle drukte hierover. Het wordt nu per individuele situatie beoordeeld. Dat lijkt mij een stuk prettiger dan alles over 1 kam scheren.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Vind het ontzettend vage tekst.

En vraag me af of die verplichte studie nou zoveel meerwaarde heeft
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Er zijn wel lezingen geweest. Zijn mensen van hier daar naartoe geweest en dit eventueel verder kunnen toelichten?
Maeve
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

v. 't Brabantse Bont schreef:Er zijn wel lezingen geweest. Zijn mensen van hier daar naartoe geweest en dit eventueel verder kunnen toelichten?
Van wat ik heb begrepen was de info tijdens de lezing weer totaal anders dan de Raad vertelde :blauwoog: Het wordt er niet duidelijker van..
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik ben geweest en we hebben ook een samenvatting gemaakt die onder andere op twee Facebook pagina's gedeeld is. De voorlichting stuurt je eigenlijk toe naar de conclusie dat iedereen die ook maar meer dan 1x ooit een nestje fokt, al onder de definitie bedrijfsmatig van het besluit valt. Kunt vallen. Daarom is er nu een heuse run op opleidingen gaande. Ik ben met Tara eens dat de wetgeving èrg vaag is. In volgens mij de toelichting (ik ben het spoor even bijster hoor, nota hier, toelichting daar) staat een aantal voorwaarden die ertoe KUNNEN leiden dat bedrijfsmatigheid aanwezig wordt verondersteld.

Ik denk dat de meeste fokkers een opleiding en registratie, als dat nu wettelijk verplicht wordt, nog te doen vinden. Maar de 20 dagen stage die erbij hoort, dat is voor de meesten, inclusief mijzelf, echt wel een probleem.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cleva schreef:
MirandaH schreef:Maar de 20 dagen stage die erbij hoort, dat is voor de meesten, inclusief mijzelf, echt wel een probleem.
Moeten het aaneengesloten dagen zijn?

Ik vind het totale kul.

App: "Hey, zullen we zometeen ff stagelopen op het terrasje van het Wapen? Die lekkere ober is er weer."

"Ja, ik ben er zo. Ik ben nog even iemand aan het leren hoe erkende fokkers boodschappen doen op de markt. Tot zo."
Nou zeg , als je nu al geen 20 dagen vrij kunt maken ,hoe doe je dat dan als je een nest hebt .?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Waar moet je die stage lopen dan ? Bij een broodfokker in de buurt ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tara schreef:
bouvierpoedel schreef: Nou zeg , als je nu al geen 20 dagen vrij kunt maken ,hoe doe je dat dan als je een nest hebt .?
Ja, dat vraag ik me ook af. Dan heb ik een groot deel van mijn dagen namelijk al opgemaakt aan die stage.
Mensen moeten bepaalde keuzes maken tussen de dingen die ze willen doen en die ze moeten doen. Als er nog iets bij komt aan wat ik móet doen, dan gaat dat onherroepelijk ten koste van iets anders dat ik wíl doen. En heel gek misschien, maar ik zie de meerwaarde van stagelopen bij een broodfokker of een cattery niet zo eigenlijk. :roll:

Wat is dat voor een malle vraag eigenlijk, als je voor het een geen tijd kunt/wilt vrijmaken, dan lukt dat voor het ander ook niet?

Bij de LOI stage bij jezelf als hobby fokker???
Stage
Een stage maakt deel uit van de cursus. Je doet gedurende minimaal zeven weken praktijkervaring op. Eén week bij een dierenarts en zes weken bij een erkend dierenasiel of dierenpension. Heb je bij de start van je studie een baan bij een handelaar, hobbyfokker, dierenwinkel of dierenasiel, dan kun je de zes weken stage op je werkplek doorlopen.
http://www.loi.nl/cursussen/dierenzorg/ ... /index.htm
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:
bouvierpoedel schreef: Nou zeg , als je nu al geen 20 dagen vrij kunt maken ,hoe doe je dat dan als je een nest hebt .?
Ja, dat vraag ik me ook af. Dan heb ik een groot deel van mijn dagen namelijk al opgemaakt aan die stage.
Mensen moeten bepaalde keuzes maken tussen de dingen die ze willen doen en die ze moeten doen. Als er nog iets bij komt aan wat ik móet doen, dan gaat dat onherroepelijk ten koste van iets anders dat ik wíl doen. En heel gek misschien, maar ik zie de meerwaarde van stagelopen bij een broodfokker of een cattery niet zo eigenlijk. :roll:

Wat is dat voor een malle vraag eigenlijk, als je voor het een geen tijd kunt/wilt vrijmaken, dan lukt dat voor het ander ook niet?
Ga even van het HKB uit en daar moet je stage lopen bij een DA , fokker ,asiel of pension. Niet zo moeilijk en tegen je principes in toch.?
En je kunt ook tijd maken om op vacantie te gaan en in een sport/hobbyclub te zitten of weet ik dan al niet . 20 dagen moet lukken . Een nest met puppen plan je ook dus 20 stage dagen kun je ook plannen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik vind het geen probleem om stage te lopen bij een ervaren fokker. Maar ik heb na 13 fokken meer ervaring met de geboorte dan de gemiddelde DA. De enige keizersnede die ik bij een DA bij heb moeten wonen liep uit op een slachting, moeder overleefde het net aan en de 8 pups waren dood. Het was een van de eerste nestjes, ik wist toen nog niet hoe een keizersnede in zijn werk hoorde te gaan. Later heb ik wel begrepen dat deze DA zoveel fouten heeft gemaakt dat het een wonder is dat de moeder het overleefd heeft.

En ik heb er absoluut geen behoefte aan om te moeten leren hoe ik de nagels van een konijn moet knippen of een parkietje in te moeten laten slapen. En ik zie ook de meerwaarde er niet van in om kattenbakken te soppen. Ik heb jaren als vrijwilliger in een asiel gewerkt, prima, maar het heeft niets te maken met een goede fokker worden.

En ik ga al jaren niet meer op vakantie. Een weekje rond oud en nieuw, en dat is voornamelijk voor de honden. Ik heb de keus gemaakt voor mijn honden. Ik kan niet zomaar regelen dat ik 5 honden even ergens voor 7 weken onder moet brengen.

Een opleiding toegespitst op het fokken van honden vind ik prima. Een soort KK1 en 2 (zonder die onzin van de statuten van het KR), aangevuld met een stukje praktijk en verdieping van de medische kennis.

Maar hoe moet het dan met mensen die moeite hebben met leren? Mogen die dan dus nooit een nestje fokken? Ik ken mensen die een feilloos gevoel hebben voor honden, heel veel praktijkkennis en kennis van hun lijnen en de erfelijkheid daarvan. Die mensen fokken soms al 30 jaar of meer. Maar die mensen krijgen niet de standaardmaten van de verplichte kennels in hun hoofd, of de latijnse namen van alle miniscule botjes in de voet van de hond.

Als ik het goed begrijp zijn er ook een aantal instanties bezig met het ontwikkelen van een aangepaste opleiding, dus ik wacht het nog maar even af. Ik hoef niet te voldoen aan het katten- en hondenbesluit, die wet is vervangen door een andere.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb begrepen dat je als hondenfokker niet alleen een op honden gerichte stage moet doorlopen, maar ook een op katten gericht. Waar dat op slaat begrijp ik absoluut niet.

Met alle recente ontwikkelingen in honden(fokkers)land ben ik bijna met de dag blijer dat ik besloten heb te stoppen met fokken. Het wordt er niet leuker op allemaal en de eisen die ze stellen in combinatie met alle verantwoordelijkheden die je als fokker ook wettelijk gezien hebt zal er denk ik voor zorgen dat er een hoop serieuze en goede fokkers het bijltje erbij neer gaan gooien.
Koren op de molen voor de rest, en met name de broodfok vrees ik.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Als deze dingen inderdaad doorgaan, zal ik ook geen nestje fokken in de toekomst met Dieke.
Een nestje als bijdrage voor het ras, was eventueel de bedoeling.
Maar met een kleine erbij werd het al moeilijker en helemaal als ik ook nog eens stage zou moeten lopen.
Je kan niet zomaar even zoveel tijd vrij krijgen van je werk ook..
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Nanna schreef:Het rooit toch helemaal nergens meer op.
Ik zou heerlijk stamboomloos gaan fokken :ok: Wel alle benodigde testen er op loslaten, dus kruisingen in de markt zetten die verantwoord gefokt zijn en niet voor de zomaar.
Lijkt me meteen veel leuker ook :ok:
Ja, precies.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou heerlijk stamboomloos gaan fokken :ok: Wel alle benodigde testen er op loslaten, dus kruisingen in de markt zetten die verantwoord gefokt zijn en niet voor de zomaar.
Regels gelden ook voor niet stamboom fokkers :) al menen veel KNPV fokkers nog van niet.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
crutz schreef:
Regels gelden ook voor niet stamboom fokkers :) al menen veel KNPV fokkers nog van niet.
Ja, controleer het maar ;-)

Weet dat in Limburg een bepaalde site waar veel van die nesten op staan inmiddels geregeld gecontroleerd wordt
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Link werkt niet (meer)? :denken:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Het gaat echt nergens over, stage te moten lopen met katten als je honden wil fokken en deze opleiding zou willen doen om maar niet het risico te lopen dat je er failliet aan gaat met een beetje pech. Het vervelende toeval wil dat ik zwaar allergisch ben voor katten. Wat dan, jezelf volgooien met medicijnen en het beste er maar van hopen? Dit in combinatie met de exportregel waardoor ik fijne buitenlandse pupkopers geen pup kan geven onder de 4 maanden maakt het voor mij wel duidelijk: einde verhaal.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Veel meer 'sectoren' vallen hier onder, zoals kattenfokkers en vogelhouders, iedereen loopt al de deur plaat bij de overheid met vragen dus laten we dat maar eens afwachten, in feite is de wet niet inhoudelijk veranderd.

Alleen geldt deze wet nu zeker ook voor niet-rashondenfokkers.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Aangezien de link het niet meer doet. Hoe zit het nu met de opleiding ? Is dat nou gewoon HKB of mag je ook een andere opleiding hebben ?
Op de site van de de RVO las ik dit: Wilt u weten of de opleiding of cursus die u heeft gevolgd recht geeft op het bewijs van vakbekwaamheid? De onderwijsinstelling zelf kan u hierover informeren.
Dus als mijn vage KC cursus beweert dat het rechtsgeldig is, is het goed ? Het zou toch veel logischer zijn als er gewoon een lijst was van opleidingen en cursussen die ook recht geven op de vakbekwaamheid ?
Is AKK of KK1 en 2 bv ook al voldoende ? Weet iemand dat ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jome
Zeer actief

De KK1 en 2 zijn niet voldoende, vertelden ze op een lezing, moet een erkende opleiding zijn
Ze schijnen ook vanaf dit jaar al te gaan controleren of mensen in het bezit zijn van een UBN nummer
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jome schreef:De KK1 en 2 zijn niet voldoende, vertelden ze op een lezing, moet een erkende opleiding zijn
Ze schijnen ook vanaf dit jaar al te gaan controleren of mensen in het bezit zijn van een UBN nummer
Jammer. Wel vreemd dat er niet gewoon ergens staat wat dan precies erkende opleidingen zijn.
Ik heb al gehoord van iemand die wel braaf een UBN heeft gevraagd (gewone fokker met 7 honden) die al 2 keer een locatiecontrole heeft gekregen. Zit je ook op te wachten...
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jome
Zeer actief

Locatiecontrole van de raad van beheer? Die zijn er voor dat nummer gedoe al veel actiever mee.
Het is idd jammer dat ze niet duidelijk neer zetten welke opleiding dan wel zou mogen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jome schreef:Locatiecontrole van de raad van beheer? Die zijn er voor dat nummer gedoe al veel actiever mee.
Het is idd jammer dat ze niet duidelijk neer zetten welke opleiding dan wel zou mogen.
Nee vanuit VWA of iets van overheid uit iig. De RvB heeft er verder toch eigenlijk niets mee van doen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jome
Zeer actief

Nee, volgens mij niet.
Maar ook onder fokkers nogal wat onduidelijkheid, die denken dat controle van de raad hetzelfde is als van de overheid.

Weet je wat die controle van de overheid inhoud?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jome schreef:Nee, volgens mij niet.
Maar ook onder fokkers nogal wat onduidelijkheid, die denken dat controle van de raad hetzelfde is als van de overheid.

Weet je wat die controle van de overheid inhoud?
Nee, ik zal het eens navragen. Ik was zo verbaast dat ik er verder niet naar gevraagd heb.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door miekemuis »

ik ben benieuwd maar wat ik zo hoor is dat veel mensen wachten met aan melden en denken we zien het wel
een dag niet geteckeld is een dag niet geleefd Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
jome schreef:Locatiecontrole van de raad van beheer? Die zijn er voor dat nummer gedoe al veel actiever mee.
Nee vanuit VWA of iets van overheid uit iig. De RvB heeft er verder toch eigenlijk niets mee van doen ?
Hier ook al (voor aanvraag UBN maar net na ingang wet dieren) controle gehad van de dierenpolitie en LID, ze contreien de afmetingen vd kennels, of de honden in goede conditie zijn, erg algemeen vond ik. Controle vd RvB is uitgebreider v
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nou mijn zin om te fokken vergaat heel snel zo. Als je alles braaf volgens de regeltjes wil doen zit je dus opgescheept met controles, verplichte cursussen die nergens over gaan, stages en een heleboel bijkomende regeltjes. Leuk :ugh:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”