Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Markeren tegen andere reu

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Frolic

Markeren tegen andere reu

Ongelezen bericht door Frolic »

Vanochtend liep ik voor een snelle plastronde met beide honden buiten. Vriend niet gecastreerd, Toby wel gecastreerd. Toby staat boven in de rangorde.
Hij markeert veel buiten en graaft daarna nog een hele klont aarde en zand weg met zijn achterpoten.
Vriend markeert helemaal niet. Gaat nog gewoon door zijn achterpoten en doet één grote plas.

Vanochtend ging Vriend zitten plassen, Toby loopt er zo naar toe, gaat er naast staan en tilt zijn poot op tegen Vriend.
Ik was net op tijd met hem terugtrekken en heb hem duidelijk gemaakt dat ik dat toch echt niet hebben wil.

Maar waarom zou hij dat nou doen? Puur om zijn dominantie te bevestigen? Of kan er ook een andere reden zijn?

Ik heb dit echt nog nooit eerder meegemaakt. Hetgeen niet wil zeggen dat het wel of niet normaal is natuurlijk, maar mijn viel er nogal van open eerlijk gezegd.
lets have fun

Re: Markeren tegen andere reu

Ongelezen bericht door lets have fun »

Rufus doet het bij Floor. Hij wil over haar plas heen markeren maar heeft niet het geduld te wachten tot ze klaar is. Dus pist over haar heen. Of piste, moet ik zeggen want tegenwoordig staat hij er ongeduldig naast te trappelen tot ze klaar is en markeert er dan over heen.
Soms pist hij ook wel over haar kop als ze ergens staat te snuffelen. Rufus komt erbij staan, snuffeld ook even, tild vervolgens zijn poot op en raakt Floor die nog niet klaar is met snuffelen.
Floor haar kop of rug worden dus regelmatig met een washandje met shampoo afgenomen, hahaha.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn mannen hebben daar ook een handje van :mann:
Ik hou de ander altijd ff korter als de een plast ;)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Met de combinatie van plassen door Vriend op dat moment zou ik denken dat Toby eigenlijk gewoon over de plas van Vriend heen wilde plassen.

Moet zeggen dat ik vroeger met mijn teckels wel eens een Flatcoated reu tegen kwam die echt nadrukkelijk op/over een van mijn teckels, ook reuen, wilde plassen (en dat ook deed want de baas keek daar niet naar).
Voor mijn gevoel was dat een uiterste vertoon van minachting voor mijn teckel.
Maar of dat klopt? :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door semmyboy »

Rangorde... Dominantie :oohja: :scratch:

Die theorie is achterhaald ( http://www.hondenwijzer.com/dominantie" onclick="window.open(this.href);return false; )
Is het niet gewoon sukkelig gedrag? :roll:
Sommige honden plassen over elkaars plasje ter bevestiging van vriendschap, of dat ze het plasje "gelezen" hebben.
Markeren of plasjes ruiken is een onderdeel van communicatie onder honden.
Sommige noemen het wel is de krant lezen onder de honden.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

semmyboy schreef:Rangorde... Dominantie :oohja: :scratch:

Die theorie is achterhaald ( http://www.hondenwijzer.com/dominantie" onclick="window.open(this.href);return false; )
De theorie zoals die werd gebruikt/uitgelegd is achterhaald.
Rangorde gedrag en dominant gedrag onder bepaalde omstandigheden bestaat heus wel.

Voor wat betreft je link .............
HTTP Error 404.0 - Not Found

The resource you are looking for has been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.
Sommige honden plassen over elkaars plasje ter bevestiging van vriendschap, of dat ze het plasje "gelezen" hebben.
Kan idd ook sukkelig gedrag zijn of ongeduldig gedrag :ok:
Wat je verder voor mogelijkheden oppert is zeker ook het geval :ok:

Over een hond heen plassen zonder dat het "slachtoffer" ook maar heeft bedacht ergens te plassen lijkt me wat anders.
Of niet?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

de krant lezen is ruiken aan ander honds plasjes.
ingezonden stukken schrijven is wanneer ze over dat plasje heenplassen en hun eigen inbreng doen gelden ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frolic

Ik had er eigenlijk helemaal niet aan gedacht dat hij over Vriend zijn plas heen wilde plassen, simpelweg omdat hij dat nog nooit gedaan heeft. Hij heeft wel flink de neiging om Vriend te pas en te onpas terecht te wijzen en in dat kader zag ik dit gedrag eigenlijk.

Nou ja, dan ga ik er maar vanuit dat het idd is dat hij daar overheen wilde plassen.
Stom dat ik dat zelf niet bedacht heb.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

't Is niet alleen reuengedrag, hoor. Ook teven doen dat. Mijn Bonnie snuffelt aan sommige plasjes van andere honden langdurig om daarna gezellig (mét opgeheven achterpoot :tongue: ) er over heen te plassen.
En mijn Kyra doet het altijd over het plasje van dochter Lyndie heen.
Ik interpreteer het als 'als je maar niet vergeet wie de baas is'. :mrgreen:
Afbeelding
Frolic

semmyboy schreef:Rangorde... Dominantie :oohja: :scratch:

Dat het sukkelig is geloof ik ergens niet.
En voor de rest, ik heb Toby nog niet zo lang. Hij moest erg aan Vriend wennen, het zijn echt twee tegenovergestelde karakters. Ik ben dus gewoon ook heel benieuwd naar 'hoe ze er samen voorstaan'. Toby lijkt het ene moment echt helemaal niet happy met Vriend, het andere moment slapen ze naast elkaar.
Ze hoeven geen dikke maatjes te worden, maar er moet toch wel ergens een balans komen. Het moet voor beide honden wél leuk zijn/ blijven/ worden.
Vriend blijft toenadering zoeken, brengt speeltjes naar Toby en Toby kan daar nog niks mee.

En juist omdat Toby normaal helemaal niet over Vriend zijn plasjes plast, kwam dat nu niet in mij op en vroeg ik me af wat er achter zou kunnen zitten.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn teven doen het ook, die plassen ook over elkaars plasje heen ook met een poot omhoog en daardoor pissen ze ook weleens op elkaars kop.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Mijn etters pissen soms ook over elkaar heen. Laat zulke leuke gele strepen achter bij Jigzy :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”