Ze heeft zo momenten dat ze echt ontzettend vervelend is, dat is ze bijna 5 dagen per week
1) Ze mag niet tussen de tafel en de bank komen, want als ze groter word zie ik al dat de tafel omver gegooid word. Komt ze namelijk wel tussen de tafel en bank, gaat ze op d'r rug liggen, trappen tegen de tafel, gek doen, tegen de bank krabbelen enz. Wil ze tussen de tafel en bank komen, zeg ik kort 'nee' met een handgebaar dat ze terug moet. Gaat ze weg, beloon ik haar met 'goedzo'. Dat doet ze vaak wel, maar soms loopt ze gewoon door en als ik haar dan zachtjes terug duw en zeg daarbij 'nee' kan ik een hap in me hand verwachten.
2) Ze is vervelend tegen mijn vriend, terwijl hij helemaal niets doet. Ze bijt hem, ze springt tegen hem op en bijt daarbij. De gaten die hij in zijn kleding heeft is ontelbaar geworden. Als hij op de bank tv zit te kijken, bijt ze hem in zijn tenen. Als we haar samen uitlaten, en hij staat gewoon in de lift een brief te lezen, springt vanuit het niets ineens tegen hem op. Dit doet ze bij mij overigens niet.
3) Tegen keukenkastjes opspringen, dingen van de tafel pikken, kleding pikken, in de bank bijten, in de muur (!!) bijten, tafelhoekjes bijten, ondeugend gedrag
Verder, is ze heel anders als ik alleen met haar ben. Dan is ze rustig, haalt ze geen kattenkwaad uit. Ook als ik alleen met haar op visite ben, of alleen met haar naar het bos ga of haar alleen uitlaat. Poeslief
Ze slaapt gemiddeld nu om de 2 uur, soms is ze iets langer wakker. We wandelen elke dag in het bos hierachter, waar veel honden zijn. Ze is sociaal, ook geen enkel probleem. Ik train commando's met haar, doe spelletjes, puzzels, speurwerk binnen en buiten, aan aandacht niets tekort. Ik twijfelde eerst of ze niet teveel energie had waardoor ze zo vervelend was, dus heb ik haar niet in de bench gedaan na die 2 uur. Gevolg, dat ze 5 uur lang aan 1 stuk heeft gespeeld en gedaan, slapen ho maar. Toen dacht ik dat ze overprikkeld zou kunnen zijn, dus heb ik haar na een uurtje in de bench gedaan, gevolg dat ze toen een uur naar de muur heeft zitten staren in de bench, slapen ho maar.
We zijn nu een beetje ten einde raad. We hebben al van alles geprobeerd, stem correcties, negeren, time out geven in de gang, dat haalt allemaal niets uit. Ik heb vaker honden gehad en daarbij had ik altijd regels. Zoals wij als eerste eten, als eerste de deur uit, als eerste weer naar binnen, lig je in de weg moet je gewoon aan de kant gaan. Die regels hanteer ik bij Daya ook.
Welke correctie ook, ze heeft er maling aan. Ik heb haar nee geleerd, ze is hier vanaf 7,5 week en ben daar gelijk mee begonnen, dus ook dat is het niet. Ze is ook ontzettend slim, ze leert nieuwe commando's in 10 minuten dus dat ze nee niet zou kunnen lijkt me onwaarschijnlijk.
Wat nu?