Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Max is populair bij de dames
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Asbakkie
- Aantal honden: 0
Max is populair bij de dames
Max is nu 4 maand oud.
Er is mij al 2 keer gevraagd of ik ter dekking beschikbaar wil stellen , omdat ze het zon mooie hond vinden.
Ik vind dat prima , maar ik vind hem nog veel te jong daarvoor.
Vanaf welke leeftijd kan ik hem het beste laten dekken?
Er is mij al 2 keer gevraagd of ik ter dekking beschikbaar wil stellen , omdat ze het zon mooie hond vinden.
Ik vind dat prima , maar ik vind hem nog veel te jong daarvoor.
Vanaf welke leeftijd kan ik hem het beste laten dekken?
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Max is populair bij de dames
Je hond is nog een pup, 4 maanden pas, en nog verre van uitgegroeid. Dus het is heel leuk dat mensen hem nu mooi vinden en vragen of hij hun teefje mag dekken, maar dat gaat natuurlijk eigenlijk nergens over. Waarom willen die mensen dat precies eigenlijk, en wat voor honden hebben ze zelf?
Een beetje verstandige reueneigenaar laat zijn hond pas dekken als deze lichamelijk en niet te vergeten ook geestelijk uitgegroeid is, dat is zeker niet eerder dan met een maand of 18 tot 24. Daarnaast is het handig dat je dan weet hoe de reu lichamelijk in elkaar zit, dus heup- en elleboogfoto's laten maken is dan wel iets wat ik zelf zou doen. Weet je wat voor mix je pup is? Dan zou je bij de rassen die in jouw hond zitten nog kunnen zoeken naar rasspecifieke gebreken en ziektes waar je eventueel op zou kunnen testen. Als dekreu-eigenaar ben je namelijk net zo verantwoordelijk voor wat er aan ellende bij de pups opduikt als de eigenaar van het teefje. Realiseer je dat goed!
Ik zou me zelf in ieder geval voordat je aan zo'n verzoek, als die over anderhalf jaar nog steeds komen, én ook werkelijk serieus gemeend zijn, heel goed afvragen waarom je je mixreutje zou willen gebruiken om nog meer vuilnisbakkies op de wereld te zetten.
Een beetje verstandige reueneigenaar laat zijn hond pas dekken als deze lichamelijk en niet te vergeten ook geestelijk uitgegroeid is, dat is zeker niet eerder dan met een maand of 18 tot 24. Daarnaast is het handig dat je dan weet hoe de reu lichamelijk in elkaar zit, dus heup- en elleboogfoto's laten maken is dan wel iets wat ik zelf zou doen. Weet je wat voor mix je pup is? Dan zou je bij de rassen die in jouw hond zitten nog kunnen zoeken naar rasspecifieke gebreken en ziektes waar je eventueel op zou kunnen testen. Als dekreu-eigenaar ben je namelijk net zo verantwoordelijk voor wat er aan ellende bij de pups opduikt als de eigenaar van het teefje. Realiseer je dat goed!
Ik zou me zelf in ieder geval voordat je aan zo'n verzoek, als die over anderhalf jaar nog steeds komen, én ook werkelijk serieus gemeend zijn, heel goed afvragen waarom je je mixreutje zou willen gebruiken om nog meer vuilnisbakkies op de wereld te zetten.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Mijn reu was 13 maanden.
Vroeg, maar goed, ik zal geen verstand hebben dan
(ondertussen speelt dezelfde hond wel topsport
)
Ik zou sowieso wel wachten totdat je heupen en ellebogen kunt testen, ook bij een kruising zou ik een medische keuring doen. Heupen/ellebogen op zijn minst, maar afhankelijk van welke rassen er in je kruising zitten, kun je nog wel een aantal zaken best testen (hart, knieën, ogen,...)
Ik zou van de teef ook enige medische keuring willen zien/weten.
Je kunt natuurlijk ook opteren om dat allemaal niet te doen en gewoon je reu zelf laten beslissen wanneer hij wilt.
Vroeg, maar goed, ik zal geen verstand hebben dan

Ik zou sowieso wel wachten totdat je heupen en ellebogen kunt testen, ook bij een kruising zou ik een medische keuring doen. Heupen/ellebogen op zijn minst, maar afhankelijk van welke rassen er in je kruising zitten, kun je nog wel een aantal zaken best testen (hart, knieën, ogen,...)
Ik zou van de teef ook enige medische keuring willen zien/weten.
Je kunt natuurlijk ook opteren om dat allemaal niet te doen en gewoon je reu zelf laten beslissen wanneer hij wilt.

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ik ben het helemaal met LongFields eens. En haar laatste stukje is iets dat je ook even goed in je moet opnemen want het is inderdaad zo dat mensen maar al te vaak roepen dat ze jouw reu graag willen voor een dekking, maar het laten afweten als het zo ver is.
Wij hadden een Golden Retriever reu die er leuk uitzag en kregen ook de vraag of we hem wilden laten dekken. Toen we aangaven dat hij gezond was (laten onderzoeken) en we ook wilden dat het teefje minimaal op hd en oogafwijkingen werd onderzocht bleef het daarna heel stil. Dekking is nooit gekomen.
Wij hadden een Golden Retriever reu die er leuk uitzag en kregen ook de vraag of we hem wilden laten dekken. Toen we aangaven dat hij gezond was (laten onderzoeken) en we ook wilden dat het teefje minimaal op hd en oogafwijkingen werd onderzocht bleef het daarna heel stil. Dekking is nooit gekomen.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik VIND het niet verstandig, dat is wat anders dan wat jij nu schrijft. Verstandig zijn is wat anders dan verstand hebben hè Maart?maart schreef:Mijn reu was 13 maanden.
Vroeg, maar goed, ik zal geen verstand hebben dan(ondertussen speelt dezelfde hond wel topsport
)

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
LongFields schreef:Ik VIND het niet verstandig, dat is wat anders dan wat jij nu schrijft. Verstandig zijn is wat anders dan verstand hebben hè Maart?maart schreef:Mijn reu was 13 maanden.
Vroeg, maar goed, ik zal geen verstand hebben dan(ondertussen speelt dezelfde hond wel topsport
)
haha, ik begrijp je wel hoor. Ik zou zelf ook geen vreemde reu van 13 maanden gebruiken overigens, dit was bij eigen teef dus (en teef was 3 jaar, dus indien die dekking niet gelukt zou zijn, kon ik volgende loopsheid nog eens proberen dan. nog een loopsheid wachten wou ik niet doen omdat als het dan niet gelukt zou zijn, ik 4 jaar te oud zou vinden voor een eerste nest).
Het is niet ideaal, het kwam alleen even zo uit.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Asbakkie
Max is een kruising Border terrier x ruwharige teckel.
Ik vroeg ook vanaf wanneer het qua hond het beste is om te doen , ik heb nooit gezegd dat ik het nu al zou doen( Je laat je zoon van 12 toch ook niet gelijk op zijn vriendin kruipen ?).
Hij zou dan in beide gevallen een ruwharige teckel dekken.
Ik heb hier geen ervaring mee, daarom vroeg ik om de geschikte leeftijd.
Ik vroeg ook vanaf wanneer het qua hond het beste is om te doen , ik heb nooit gezegd dat ik het nu al zou doen( Je laat je zoon van 12 toch ook niet gelijk op zijn vriendin kruipen ?).
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik denk dat de vraag niet moet zijn wanneer, maar waarom.
Daarnaast als je het al van plan bent, zorg dan op zn minst voor de nodige gezondheidstests (heupen, ellebogen röntgenen)
Daarnaast als je het al van plan bent, zorg dan op zn minst voor de nodige gezondheidstests (heupen, ellebogen röntgenen)
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Daarbij komt nog dat jou hond heel erg van uiterlijk zal veranderen naarmate hij volwassen wordt. Hoe ze eruit zien als pup zegt bij een kruising niets over het uiteindelijke uiterlijk.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat ben ik met je eens, ik wist toen ik mijn reactie tikte niet om welke kruising het ging, vandaar dat ik de voor mijn gevoel bij grotere rassen standaardonderzoeken naar heup- en elleboogdysplasie noemde. En refereerde aan eventueel andere relevante onderzoeken.Tara schreef:Knietjes bekijken op patella lijkt mij zinvoller eigenlijk, een kleine kruising zie ik niet zo snel HD of ED ontwikkelen namelijk.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
er was toch bij een van die tv rechters een teckel met hd?
of vergis ik me nou zo geweldig?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- kipo
- Zeer actief
Waarom zou je niet een nest vubara's op de wereld mogen helpen? Een rashond is ook geen heilig goed en binnen de rashondenfokkerij is er genoeg te bekritiseren. Bovendien, er worden nu eenmaal niet voldoende pups 'goed' gefokt om aan de vraag te voldoen, was dat wel zo, dan bestond de broodfok niet. De meeste mensen willen gewoon een leuk hondje, stamboom interesseert ze vaak niet, dus waarom niet een leuk kruising-hondje van mensen die eens een nestje voor de leuk willen. Als die mensen bereid zijn om eerst kritisch naar de gezondheid te kijken, zie ik geen bezwaar.
-
- Zeer actief
kipo schreef:Waarom zou je niet een nest vubara's op de wereld mogen helpen? Een rashond is ook geen heilig goed en binnen de rashondenfokkerij is er genoeg te bekritiseren. Bovendien, er worden nu eenmaal niet voldoende pups 'goed' gefokt om aan de vraag te voldoen, was dat wel zo, dan bestond de broodfok niet. De meeste mensen willen gewoon een leuk hondje, stamboom interesseert ze vaak niet, dus waarom niet een leuk kruising-hondje van mensen die eens een nestje voor de leuk willen. Als die mensen bereid zijn om eerst kritisch naar de gezondheid te kijken, zie ik geen bezwaar.

-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): jack russell
- Aantal honden: 5
Zal het niet voor de 12 maand doen!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zou je zoon toestemming vragen dan denk je?jarnob schreef:Max is een kruising Border terrier x ruwharige teckel.

Weten de eigenaren van die ruwharige teckeldametjes dat jouw hondje een mixje is eigenlijk?
Zou misschien niet eens een gek idee zijn om t.z.t. jouw kruising te gebruiken als ze niet voor een stamboom gaan.
Laat hem maar eerst volwassen worden.

Oogcontroles lijken me wel verstandig (PRA o.a.)
-
- Zeer actief
Klopt, en ook kleine honden krijgen deze tests vaak gewoon bij goede fokkers.renee-uk schreef:er was toch bij een van die tv rechters een teckel met hd?
Ik zie dus geen reden om in ieder geval HD niet te controleren.
- blacky
- Zeer actief
Ik zie het nut er eigenlijk niet van. Van hd hebben kleine honden bijna geen last van pl wel.Apple schreef:Klopt, en ook kleine honden krijgen deze tests vaak gewoon bij goede fokkers.renee-uk schreef:er was toch bij een van die tv rechters een teckel met hd?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
blacky schreef:Ik zie het nut er eigenlijk niet van. Van hd hebben kleine honden bijna geen last van pl wel.Apple schreef:Klopt, en ook kleine honden krijgen deze tests vaak gewoon bij goede fokkers.renee-uk schreef:er was toch bij een van die tv rechters een teckel met hd?
Testen is toch een kleine moeite, dus waarom niet?
De corgi van m'n moeder is ook op heupen, ellebogen en rug geröntgend en knieën gecontroleerd. Heupen officieel bij RvB (en OFA omdat de fokker dat graag had omdat dat meer standaard is bij de corgi) en de rest bij ervaren DA die ook Werkhonden keurt.
Was ook de DA van de fokker, foto's zijn dan ook op verzoek en kosten ook doorgestuurd voor OFA.
- blacky
- Zeer actief
op de stamboom van Spikey staan ook hd uitslagen van zijn buitenlandse voorouders. Bij sommige hd c en d.
Geen van deze honden heeft last van zijn heupen of honden doorgegeven die niet kunnen lopen of er last van hebben.
Dat een fokker wil weten of de heupen goed zijn is wat anders dan dat en hond er ook last van kan krijgen.
Geen van deze honden heeft last van zijn heupen of honden doorgegeven die niet kunnen lopen of er last van hebben.
Dat een fokker wil weten of de heupen goed zijn is wat anders dan dat en hond er ook last van kan krijgen.
-
- Zeer actief
Het is onzin dat kleine honden nooit last hebben van HD, kortom, gewoon doen... Ik zie het punt niet zo.
- blacky
- Zeer actief
ik heb mijn post nog eens door gelezen maar dat zie ik nergens staan.Apple schreef:Het is onzin dat kleine honden nooit last hebben van HD, kortom, gewoon doen... Ik zie het punt niet zo.
nooit is altijd nog wat anders dan bijna geen.
Daarbij ken ik geen Nederlandse fokkers van kleine rashondjes die op hd selecteert.
Soms moet je niet Roomser willen zijn dan de paus.
-
- Zeer actief
Het heeft niks met roomser zijn dan de paus, ik reageer op jouw reden om het niet te doen, dat kleine honden er 'bijna' geen last van zouden hebben. Dat vind ik persoonlijk niet echt een goede reden om het dan allemaal maar niet te doen.blacky schreef:ik heb mijn post nog eens door gelezen maar dat zie ik nergens staan.Apple schreef:Het is onzin dat kleine honden nooit last hebben van HD, kortom, gewoon doen... Ik zie het punt niet zo.
nooit is altijd nog wat anders dan bijna geen.
Daarbij ken ik geen Nederlandse fokkers van kleine rashondjes die op hd selecteert.
Soms moet je niet Roomser willen zijn dan de paus.
En juist een ras waarbij de rug zo lang is, zou ik controleren, ook de heupen.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor Inge: Maar waarom?Inge O schreef:ik ga ook in de rij staan-Saskia- schreef:kipo schreef:Waarom zou je niet een nest vubara's op de wereld mogen helpen? Een rashond is ook geen heilig goed en binnen de rashondenfokkerij is er genoeg te bekritiseren. Bovendien, er worden nu eenmaal niet voldoende pups 'goed' gefokt om aan de vraag te voldoen, was dat wel zo, dan bestond de broodfok niet. De meeste mensen willen gewoon een leuk hondje, stamboom interesseert ze vaak niet, dus waarom niet een leuk kruising-hondje van mensen die eens een nestje voor de leuk willen. Als die mensen bereid zijn om eerst kritisch naar de gezondheid te kijken, zie ik geen bezwaar..
als het allemaal doordacht gebeurt (en dat houdt ook in dat de afstamming van de teckelhelft van je reutje gecheckt wordt op eventuele verwantschap met die teckeldames) zie ik zelfs voordelen om de teckelbouw wat positief te beïnvloeden. als ze bij de ruwhaarteckel (ooit) een inkruisingsprogramma zouden overwegen zou de borderterriër bij mij zelfs met stip op één staan.
Borders zijn heel mooi 'matig' in alles (hoekingen etc) maar je haalt mogelijk ook Spike's Disease het ras in. Voor zover ik weet kan daar niet op getest worden?

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**