Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Liever verwend dan verwaarloosd"

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Re: "Liever verwend dan verwaarloosd"

Ongelezen bericht door Drazic »

Hier ook veel inspraak.
Bigboy vind de auto niet leuk, maar als hij op de bijrijdersstoel mag zitten is het acceptabel, prima Bigboy op de bijrijdersstoel.
Bros is er heel er goed in om te manipuleren hij beslist wanneer het tijd is voor een koekje of eten.
Na het eten een koekje en als ik thuis kom. Prima jullie een koekje op dat tijdstip.

Op de bank moet ik op mijn rechterzij gaan liggen, dan pas wil Bigboy lekker in mijn knieholte liggen.
Bros vind dat ik het kussen plat moet leggen omdat hij op het kussen wil liggen (daarbij mag ik ook een klein stukje kussen).
Als Bruno komt mag hij aan alle kluiven en speelgoed komen van Bros maar niet aan zijn hertengewei.
Dat legt hij als ik zeg Bruno komt dadelijk op de bank en dan moet ik het in de kast leggen.

Bigboy is heel onderdanig dus als die iets doet wat ik eigenlijk niet prettig vind zeg ik er nooit iets van.
Bros die moet ik toch wel redelijk in strak houden want voordat je het weet bestiert hij het hele huishouden.
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Annedee »

Veel :mrgreen: , maar inderdaad wèl tot zekere hoogte, maar net als jij vind ik het wel ontzettend leuk dat gesjacher.
Eerst uitvinden wat meneer bedoeld en dan kijken of ik er aan toe kan geven, nou meestal vinden we wel een oplossing.
Zo krijgt Hajo zijn avondeten, brokken met vlees/Duck en daarbij altijd 2 mergpijpjes die ik 5 minuten onder het hete water moet zetten want dan krijgt hij de merg er makkelijker uit. Daarna krijgt hij 1 gedroogde kipfilet. Nu had ik een paar weken geleden toevallig 3 mergpijpjes in een bakje dus 1 had ik er achtergehouden als verrassing. Na het ritueel van zijn eten kreeg hij dus nog een extra mergje, maar ja nu gaat hij elke avond in de keuken zitten wachten waar nou die 3e blijft en dat moet dan vòòr de kipfilet gegeven worden want als ik die eerst geef, dan laat hij dat gewoon uit zijn bek vallen.
Zo heeft hij buiten ook weleens een bui dan wil hij gewoon gaan zitten kijken naar mensen of bootjes (wonen bij het water) en dan krijg ik hem echt niet mee hoor, gewoon op zijn dikke kont en lekker in de rondte kijken, nou ja dan doe ik toch gezellig mee....Of heerlijk een konijnenhol helemaal uit graven en daar alle tijd voor krijgen, zo zit ik soms wel eens 20 minuten op een boomstronk, nou ja hij heeft plezier en kost mij geen moeite, leuk toch al die 'eigen' dingetjes.
Laatst gewijzigd door Annedee op 26 nov 2014 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Er mag en kan veel maar , maar hond mag niet alles bepalen, en ja de ene hond zal meer proberen zijn grenzen te verleggen als de andere .
Het gevaar van te tolerant zijn ,en dus niet duidelijk is niet voor elke hond weggelegd.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Als ze het netjes vraagt mag er hier een heleboel. :lol1:
Juist leuk vind ik dat. Ik vraag ook wel eens wat van haar namelijk.

Eén van de leuke dingen vind ik dat ze haar kleine tupperware bakje komt brengen als ze vindt dat het tijd is voor haar groentemix. Of als ze met haar bakje naar de koelkast loopt en 'm daar neergooit. Dan wil ze liever wat vlees. Heeft ze zelf zo bedacht en het werkt! :idea:

Laatst maakte ik een snuffel doos voor haar met wcrolletjes en brokjes er in verstopt en zo. Die mag ze dan met grof geweld openmaken. Deze keer keek ze me aan, met een diepe zucht. "doe het lekker zelf!" :piew: En dan moet ik lachen en maak ik 'm voor haar open en is ze helemaal blij.

Andersom ben ik ook heel blij met haar want ze doet wat ik van haar vraag als dat nodig is. En dat weet ze ook. :I:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik kan me er helemaal in vinden. Ik ben eigenlijk een verschrikkelijk luie baas omdat ik totaal geen zin heb om constant als een soortement sergeant-majoor bevelen te lopen blaffen. Veuls te vermoeiend.
Daarnaast moet ik eigenlijk vreselijk lachen om kleine rebelse zaken. Vooral bij het sporten. Was ik aan het flyballen met Kyra en liep ze drie keer keurig over de horden heen en ving enthousiast te bal uit de ballenwerper, de vierde keer ging ze lopen klieren: liep ze om elke andere horde heen, in plaats van er over heen. En als ze de bal niet direct in haar bek kreeg geworpen, bleef ze staan wachten tot iemand die bal opraapte en in haar bek mikte.
Lyndie die bij behendigheid niet óver de toestellen heen ging maar er onder door ging. Of langs heen. Of met d'r eigenwijze kont er voor ging zitten. En na een kwartier resoluut het veld afbanjerde om vervolgens in de kantine naast de bar te gaan liggen pruilen.

Ik lag daarom in een deuk. Een garnaal heeft ook een hoofd. :mrgreen:
Zolang ze de drie gouden regels niet overtreden, gaan ze hun goddelijke gang maar. En die drie regels zijn:
1 Men sloopt elkaar niet
2 Men sloopt geen andere honden
3 Men sloopt mijn huis niet
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Kruimel53 schreef:Ja, er zijn grenzen natuurlijk en hoewel ik honden aardig hoogacht qua intelligentie (ok, sommige dan toch, Kátur is dan weer niet het scherpste potlood in het doosje) zie ik daar ook duidelijk grenzen aan qua het beoordelen van situaties. Dat kan ik beter en dat doe ik dan ook. Ik snap meer van verkeer dan mijn honden en dus hebben ze zich dienaangaande maar bij mijn oordeel neer te leggen. Zij snappen meer van neuzen, en daarin erken ik graag hun superioriteit.

Nou ja, bij verkeer is het natuurlijk anders. Ze mogen absoluut niet oversteken voor ik zeg dat het mag. Maar dat komt ook omdat ze altijd los lopen, dus dan móeten ze onder appèl staan.
Maar voor de rest vind ik het wel best.
Afbeelding
Dinos

Cleva schreef:
Dinos schreef:Er mag en kan veel maar , maar hond mag niet alles bepalen, en ja de ene hond zal meer proberen zijn grenzen te verleggen als de andere .
Ik geloof niet dat we het er over hebben dat een hond "alles" bepaalt. Het gaat er om dat de baas niet alles bepaalt.
Het gevaar van te tolerant zijn ,en dus niet duidelijk is niet voor elke hond weggelegd.
Bij welke honden kan dat niet dan? Wat gebeurt er dan?
Het gaat niet om welke honden, maar wat voor karakter er in zit, het is net als met kinderen de één zal meer vrijheid aankunnen en bewust zijn als de ander.
Als ik Dinos bij vreemde zou laten en die laten hem lekker doen wat hij wilt ga je geen lekkere rustige lobbes krijgen, en zullen ze blij zijn als ik hem ophaal.
Bij Phoenix exact het zelfde , bij Luna zal dit geen probleem zijn die trekt zich terug en zonderd zich af, al zou die het er het moeilijkst mee hebben en het niet begrijpen.
Er zijn honden die niets anders willen als vaste structuur en consequente leiding.
De (slimme opmerking) van kruimel "dan nemen ze de macht over" ja kruimel dat gebeurt. Je moet maar eens kijken hoeveel mensen niets over hun hond te zeggen hebben ,en amper zelf op de bank kunnen zitten.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik luister naar de honden. Ik heb voor ze gekozen en ik wil ze het leven zo leuk mogelijk maken. En wie ben ik dan om te bepalen dat we vandaag persé rechtsom door het bos moeten? Als Saar haar zinnen heeft gezet om linksom te gaan over de velden, dan doe ik dat.

Nu met Miep alleen dwingen we haar af en toe een beetje, door de auto te pakken. Dan heeft ze zich maar te schikken. Maar dan gaan we wel naar een plekje waarvan we zeker weten dat ze het achteraf toch wel heel leuk vind.

Ik noem dat trouwens niet verwend. Ik noem dat rekening houdend met.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

aangezien riet een kruising is tussen een knuffelherder en een muilezel kom ik met enkel kadaverdiscipline niet zo heel ver :?
ik heb haar laten inzien dat sommige dingen gewoon moeten -omdat ik het zeg- en zij laat mij inzien dat sommige dingen echt niet hoeven, omdat zij het zegt.
en daar hebben we met zijn tweebeidjes een middenweg in gevonden, waar zowel riet als ik zeer tevreden mee zijn ;)
Laatst gewijzigd door renee-uk op 26 nov 2014 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bij mij is het zo erg dat Bas alles zelf mag weten. Nu is ze wel zo braaf en lief dat het weinig uitmaakt. Bas kan geen enkel commando maar luistert altijd. Ik vraag alles. Kom je? Wil je eten? Wil je op de bank? Vreemd genoeg werkt dat. Ze kent geen plaats, geen zit en geen lig. Toch is ze mijn best luisterende hond. Nooit wordt ze berispt en toch is ze super bescheiden. Ze mag naar buiten wanneer ze wil en als ik weg ga mag ze beslissen of ze mee wil of een snoepje. Ze mag slapen waar ze wil. Ze mag op schoot of naast ons. Ze mag ook bij bezoek op schoot en als ze een snoepje wil dan rent ze naar de keuken, maakt raar geluid en vaak krijgt ze er dan een. Elke avond vraag ik, wil je nog een plas doen? Of hoef je niet?

Best bizar maar het werkt echt heel erg goed. Ze is zo braaf als wat en doet alles wat ik vraag. Zonder ooit boos, streng of een correctie. Die heeft ze nog nooit gehad. Zelfs als ik haar kam en ze wil niet meer stop ik. En dan kammen we later weer verder. Ondanks deze omgang geen enkel probleemgedrag. Mooi toch?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik denk trouwens dat de meeste honden helemaal geen leider nodig hebben maar een eerlijke goede baas. Met Cleo deed ik eigenlijk ook zoals met Bas.
Afbeelding
Dinos

laeken schreef:Bij mij is het zo erg dat Bas alles zelf mag weten. Nu is ze wel zo braaf en lief dat het weinig uitmaakt. Bas kan geen enkel commando maar luistert altijd. Ik vraag alles. Kom je? Wil je eten? Wil je op de bank? Vreemd genoeg werkt dat. Ze kent geen plaats, geen zit en geen lig. Toch is ze mijn best luisterende hond. Nooit wordt ze berispt en toch is ze super bescheiden. Ze mag naar buiten wanneer ze wil en als ik weg ga mag ze beslissen of ze mee wil of een snoepje. Ze mag slapen waar ze wil. Ze mag op schoot of naast ons. Ze mag ook bij bezoek op schoot en als ze een snoepje wil dan rent ze naar de keuken, maakt raar geluid en vaak krijgt ze er dan een. Elke avond vraag ik, wil je nog een plas doen? Of hoef je niet?

Best bizar maar het werkt echt heel erg goed. Ze is zo braaf als wat en doet alles wat ik vraag. Zonder ooit boos, streng of een correctie. Die heeft ze nog nooit gehad. Zelfs als ik haar kam en ze wil niet meer stop ik. En dan kammen we later weer verder. Ondanks deze omgang geen enkel probleemgedrag. Mooi toch?
Heerlijk dat het zo kan, bij Dinos gaat dit ook alleen probeert hij op zijn tijd stapje verder te doen, en moet hij herinnert worden aan regels.
laeken
Zeer actief

Tara schreef:Volgens mij gaat het er toch vooral om dat je duidelijk maakt dat er heel veel mag, maar dat er maar één iemand is die de eindbeslissingen neemt. Het lijkt me stug dat je hond dan over je heen gaat lopen hoor.

Ik denk dat de gemiddelde slimme hond eigenlijk al genoeg heeft aan het feit dat ze volledig afhankelijk van ons zijn. Stiekem bepalen wij sowieso alles. Zonder ons geen voer, geen wandelingen, geen aai, geen snoepje en geen aandacht. Dus Bas stelt zich uit wederdienst en vooral eigenbelang heel erg dienstbaar, gezellig en aangepast op. Daar heeft ze het meest aan en over wie de baas is is hier sowieso geen vraag. Zelf kan ze immers niks en haar volledige afhankelijkheid maakt haar al ondergeschikt. :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hier mag ook best veel, maar er zijn grenzen. Zoals dat Mojo Nozem met rust laat als zij dat wenst. En dat hij niet steeds in Tapas hangt als zij haar balletje opgehaald heeft tijdens de wandeling. Maar er zijn hier in huis geen verboden zones bijvoorbeeld.
Voor Tapas liggen de grenzen buitenshuis wel wat duidelijker vast dan voor Mojo. Mojo is een hond die tot nu toe nergens problemen mee maakt, die niet territoriaal of waaks is aangelegd. Tapas is dat wel en als ik die eindeloos haar gang laat gaan komt het niet goed.
Nozem mag ook weer best veel, die heeft haar sporen ruimschoots verdiend en geniet van haar pensioen, met de bijbehorende privileges zoals niet op eerste verzoek direct alles doen, maar alleen als het haar uitkomt. :wink:
Zelf ben ik ook niet het type dat een bepaalde activiteit of sport met de hond zou blijven doen als de hond daar geen plezier (meer) in heeft. Een basis gehoorzaamheid vind ik wel belangrijk, maar daarna is het de hond die bepaalt waar zijn of haar voorkeur ligt en ik pas me daaraan aan. Zo vindt Tapas tot nu toe agility geweldig. Mojo geniet overduidelijk van het "werken" bij de schapen en Nozem vindt het gewoon heerlijk om niks te doen behalve wandelen of wat steppen samen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Trouwens Cleva, wat geweldig om het filmpje van jou en Eva tijdens de agilitywedstrijd bij Speed nog eens terug te zien.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Zolang ze luistert als het écht moet - en dat heeft ze aan m'n stem snel genoeg door - vind ik het best. En zolang ze mij niet in de weg loopt met bepaald gedrag, is er ook niks aan het handje. Ze mag bijvoorbeeld niet hard/lomp op de bank springen als ik de laptop, eten of drinken vast heb. Weet ze. Dus dan gaat ze úiterst voorzichtig, bijna poot-voor-poot erop.
Ik ben de laatste die beweert een slaafse hond te hebben, maar heb het bij Izzy zeer zelden tot niet nodig om hard op te treden. Zolang alles vreedzaam gaat, ga ik haar karaktertje niet indammen. Beetje eigenwijsheid mag ik wel :ok:
laeken
Zeer actief

Tara schreef:
laeken schreef:Ik denk trouwens dat de meeste honden helemaal geen leider nodig hebben maar een eerlijke goede baas. Met Cleo deed ik eigenlijk ook zoals met Bas.
Leiderschap is dan ook gebaseerd op vertrouwen, en niet op onderwerping.
Dat neemt niet weg dat er ook wel eens conflicten kunnen zijn, dat is ook helemaal niet raar of verkeerd, als maar gewoon duidelijk is dat de baas de eindverantwoordelijke is. :wink:
Tuurlijk. De ene hond is ook de andere niet. Mijn kruising bouvier moest je geen vinger geven. Later ging het makkelijker maar de eerste jaren waren heel zwaar. Alles was een test en die hond was retedominant. Ook tegen mijn omgeving en in het begin bv ook heel erg tegen Martijn. Die hond eiste eten op van mensen met grommen en blote tanden, blokkeerde mensen op straat en beet mensen in hun been die niet voor haar aan de kant gingen. Kort en snel. Hap! Ik kon ook niet te lang op de grond liggen. Dan raakte ze in de war. Dan ging ze soms dominant tegen mij doen. Later was dat beter tussen ons maar altijd zo gebleven bij nieuwe mensen. Alles moest getest.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Cleva schreef:
Dinos schreef:Er mag en kan veel maar , maar hond mag niet alles bepalen, en ja de ene hond zal meer proberen zijn grenzen te verleggen als de andere .
Ik geloof niet dat we het er over hebben dat een hond "alles" bepaalt. Het gaat er om dat de baas niet alles bepaalt.
Bij welke honden kan dat niet dan? Wat gebeurt er dan?
Ik spreek dan even voor mezelf maar hier mag Gollum meer zelf bepalen dan Mika. Mika maakt er een potje van wanneer ze zelf mag bepalen, ze raakt overprikkelt en word wat hysterisch. Mika heeft echt een leider nodig, of het nou Gollum is of ik. Niet dat Gol nou zo'n leider is maar Mika doet haar graag na, en ze doet graag wat ik zeg. Dan is ze rustiger.
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Veel, als het kan en geen gevaar of irritatie oplevert vind ik het al snel prima. Eigen inbreng en slimmigheden hoe onhandig soms ook vinden we leuk :)
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
laeken
Zeer actief

Ik vind Hein trouwens een erg brave terriër. Maar soms vergeet je ook dat je stiekem Dapper, daarna Cleo, daarna een tijd Wuilus en daarna nog even Eva hebt opgevoed en getraind. Ik denk dat Hein en in mijn geval Bas als eerste hond ook anders was gelopen. Ja, Hein is erg lief en luistert behoorlijk voor een jonge Jack Russel. Maargoed, na het rijtje honden dat er geweest is wil dat misschien ook wel. Ik merk dat ik zelf in elk geval extreem natuurlijk en vanzelfsprekend met Bas om kon gaan vanaf dag 1. Een hond is er al 25 jaar. Dus je weet inmiddels wel wat je wel en niet wil stimuleren en welke fouten tot welke shit kunnen komen.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

LongFields schreef:Zelf ben ik ook niet het type dat een bepaalde activiteit of sport met de hond zou blijven doen als de hond daar geen plezier (meer) in heeft. Een basis gehoorzaamheid vind ik wel belangrijk, maar daarna is het de hond die bepaalt waar zijn of haar voorkeur ligt en ik pas me daaraan aan.
Dat heb ik dus ook gedaan. Saar vond er echt geen donder aan, en daarmee zijn we dus na de basis gestopt. Miep vond de quality time samen met mij wel leuk, dus zijn we langer doorgegaan.
Maar goed. Ik ging geen agility of dogdance proberen. Miep had dat vast heel erg geweldig gevonden, maar ik niet. Ben ik het toch die beslist :mrgreen:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ja, hier mag ook erg veel.
Maar juist omdat er zoveel wederzijds vertrouwen is kan dat ook gewoon.
Op de momenten dat ik echt iets van ze wil doen ze dat dan ook met plezier.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Loki heeft erg veel inbreng maar soms is zijn timing niet echt al te best en dan moet hij toch eventjes wachten. Maar als hij liever een rondje wilt spelen op het veld ipv een grote ronde lopen dan is dat ook prima. Ik houd daar wel van een hondje met karakter en een beetje eigen willetje.

Maar Loki heeft ook door dat als wij hem laten doen wat hij wilt (tot op zekere hoogte!) dat wij ook van hem verwachten dat hij dan ook naar ons luistert, wat nu ook gebeurd. Hij wilt bijv heel graag dat ik bij hem in bed kom liggen met mijn werklaptop en wilt dat eigenlijk het liefst al vanaf 's ochtends vroeg, dat gaat helaas niet vanwege mijn telefoondienst dus nu wacht hij tot 2 uur (dan is die dienst voorbij) en komt hij bij mij zitten en piept om te laten weten dat het tijd is. Dan zit ik daarna met laptop in bed en hij rolt zich tussen mijn benen op. Hij tevreden en ik tevreden.
Afbeelding
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Heb wel wat kaders aan moeten geven, anders kon ik net zo goed een boekje in de auto gaan lezen i.p.v. meelopen met de wandeling.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

samantha! schreef:Ja, hier mag ook erg veel.
Maar juist omdat er zoveel wederzijds vertrouwen is kan dat ook gewoon.
Op de momenten dat ik echt iets van ze wil doen ze dat dan ook met plezier.
Dit zo'n beetje.

Daar waar mijn border collies zichzelf graag laten bevelen wat ze moeten doen simpelweg omdat ze dat prettig vinden is dat bij Nanuq anders. Dingen die hij niet wil doen doet hij meestal wel maar dan op zo'n manier dat iedereen mag weten dat hij er niet blij mee is :mrgreen: Hij is ook meer van het samenwerken, dingen samen ondernemen zonder daarbij te móeten luisteren naar commando's. Zolang ik hem af en toe z'n eigen ding laat doen kan ik erop vertrouwen dat hij ook doet wat ik wil :ok:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ze mogen ontzettend veel, als ze zeuren om snoep krijgen ze dat. En alsof ze het weten dat dat dus geen gewoonte moet worden, is het dat ook niet. Ondanks dat ik het altijd braaf pak als ze dat vragen.
En zo zijn er nog meer dingen. Met trainen is er best ruimte voor grapjes, tot ik zeg dat het afgelopen moet zijn.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Hier zijn ze een tikkeltje verwend. Maar ja, dat is mijn eigen schuld. Beide honden hebben dezelfde biologische klok als mij. Laat naar bed en laat uit bed.
Elke 2,5 uur melden ze zich om te gaan wandelen, waar dan direct gevolg aan wordt gegeven. Het Teckeltje probeert wel de dienst uit te maken hoe en waar we wandelen. Ga ik daar niet in mee dan zet ze zich schrap en wil niet meer lopen. Om de wandeling voor Lut niet te verzieken wordt ze dan ook regelmatig gedragen.
Als ze een haas ruikt dan begint ze te gillen en wringt zich los. Dan kan ze heel hard rennen. Ook daar heb ik beperkingen in moeten aanbrengen want ze komt niet meer terug als ik roep. Ze laat me gewoon zoeken. Ze komt dan wel op eigen gelegenheid terug. Niet via de geopende achterpoort die we altijd gebruiken. Nee, dat moet perse via de voordeur.
Veel los lopen is er niet bij want het achter fietsen aanjagen heb ik Lut nog niet afgeleerd gekregen. Fleurtje doet het inmiddels ook al. Helaas, dan maar aan de riem.

Even na 4 uur komen ze me zeggen dat ik moet gaan koken en 's-avonds rond 22.30 weten ze me ook te vertellen dat we snacks moeten gaan eten. Als ik de pc uit zet gaan ze kwispelend voor de trap staan, want dan gaan we slapen.
Overdag liggen ze veel op de bank naar buiten te kijken en blaffen even als er iemand met een hond langs komt. Moet er iemand hier zijn dan komen ze me blaffend halen. Vreemd volk in huis wordt gedoogd. Ze blijven zeer afstandelijk. Lut komt dan naast me zitten en kijkt mij aan en dan naar de bezoeker. Ze kijkt dan met een blik van, die zit op mijn bank: "geef me een seintje, dan zorg ik wel dat hij oprot."
Komen er bekenden dan zijn ze weer dol enthousiast.
Zijn vriendelijk tegen mensen en dieren. Mijn kippen die veel voor de tuindeuren staan zien ze de hele dag. Daar wordt niet op gereageerd. Mijn nog jonge haan kan nog niet kraaien. Hij oefent wel veel. Dat vinden ze dan wel weer vreemd want hij maakt hetzelfde geluid als een Franse Bulldog. Zo'n knorrend geluid komt er dan uit zijn keel. De kippen in de kamer vinden ze niet leuk, dan moet ik de honden even in de keuken zetten.

We hebben het fijn samen. Ik hoop alleen dat ik het najagen van fietsers onder controle krijg.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots mag veel en is ook verwend maar weet ook wat niet mag of wanneer iets niet mag. En ook precies wie die wanneer kan bespelen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Eigen dingen mag, Baco wordt 8 en we snappen elkaar, hoef er geen moeite meer voor te doen om hem verder op te voeden de basis is goed en hij voelt als een soort van zoon van 30 die niet op zichzelf wil gaan wonen en ook niet goed naar zijn moeder luistert, maar zo is hij altijd al geweest :mrgreen:
Madam doet ook haar ding, maar wordt wel bijgestuurd anders gaat ze over de rooie, nou ja merkwaardig stel is het, maar wel leuk dat dan weer wel :cheer:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

O, nouja, ze mogen zo ongeveer het meeste wel. Niet jatten of slopen en een beetje manieren en dan vind ik het al snel goed. Tot ik het niet goed vind en dat weten ze ook, dus daar is niks aan de hand.
Ze zijn verder enorm soepel, ze voegen zich met plezier en als ze soms eens dwars zijn hebben ze eigenlijk wel gelijk.
Ik word er dan niet boos om en zij daarom ook niet. We snappen elkaar hier wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”