Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jonge katten en nieuwe hond introductie *update*

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Jonge katten en nieuwe hond introductie *update*

Ongelezen bericht door klaproos »

Situatieschets:
Twee katten/kittens van 6 maanden zijn geen honden gewend.
Hond, spaniël herplaatser, van 2,5 jaar (23 kg) is geen katten gewend.
Hond is zeer sociaal, ook naar pups en kleine hondjes, en is een bench gewend. Ik neem aan dat dit van pas kan komen tijdens de introductie.

Mijn idee zou zijn om de hond aangelijnd binnen te laten en eventueel in de bench te zetten zodat de katten op hun gemak kunnen kijken en onderzoeken zonder dat ze hoeven te vluchten. Want dat zou alleen het jachtinstinct van de hond triggeren vrees ik.

Wat zijn jullie ervaringen met dergelijke situaties? Of is dit onbegonnen werk? Iemand tips?
Laatst gewijzigd door klaproos op 21 dec 2014 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
klaproos
Zeer actief

Re: Jonge katten en nieuwe hond introductie

Oeps, excuus, misschien was ik niet helemaal duidelijk. De katten wonen er al en de hond komt erbij.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou er alvast rekening mee houden dat het wellicht niet gaat lukken. Dus dat je de mogelijkheid moet creëren dat ze gescheiden van elkaar kunnen leven.

Mijn katten zijn bijvoorbeeld zo bang (waren al 10 toen de hond er bij kwam) dat ze toch steeds op de vlucht gaan op de hond zodra ze haar zien. Dus de katten leven boven, de hond beneden. En als we met de hond weg zijn om te wandelen kunnen de katten in onze afgezette achtertuin rondspelen. Ze komen ook meteen naar beneden zodra de hond naar buiten is.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik denk dat de meeste honden wel probleemloos met katten kunnen. Katten zijn grotere probleembeesten. Die vinden het al moeilijk als er een baby op komst is. De hond in een bench zetten is niet helemaal eerlijk naar de hond toe. Gewoon gelijk de kop in drukken als de hond zich aan de katten opdringt, en óók andersom. Een hond hoeft net zo min dingen van katten te pikken die hij niet leuk vindt als katten dat van de hond moeten doen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:Hangt helemaal van de honden en van de katten af. Ik weet in ieder geval wel dat ik het met mijn honden nooit zou proberen.
Misschien dat een héél jong kitten nog wel makkelijk geaccepteerd wordt, maar katten van zes maanden? Nou...
Ik had ooit nog wel de hoop dat de honden dat zouden kunnen, maar ik zag Tara ooit eens met De Blik naar een stel kittens kijken die op een boerderij een kip aan het opvreten waren en daarna wist ik eigenlijk wel genoeg... :ugh:
Ligt er meer aan of ze bang zijn/weg willen rennen. Toon was 7 weken en zich van geen gevaar bewust, Ollie 12 weken en middenin een angstfase.
Daar duurt het nu dus veel langer mee om ze aan elkaar te wennen.

Ik bouw het rustig aan op. Voordeel is dat bij jou de katten zich al thuis voelen.
Heb mijn kittens vastgehouden. Als de honden rustig zijn mogen ze dichterbij komen, zo niet dan terug op hun plaats.
Nu kan ik met Ollie rondlopen zonder dat er op gereageerd wordt en hij kijkt regelmatig vanaf de drempel de kamer in. Hij gaat bij Niko achter het hekje kijken/snuffelen en is niet meer bang van honden.
Zodra we weer allemaal beneden wonen denk ik dat ze al snel bij elkaar kunnen.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Tara schreef:Hangt helemaal van de honden en van de katten af.
Precies. Wij hebben een deel woonkamer waar de honden niet bij mogen maar verder doen we niet aan introducties of scheiden en dat is ons tot nog toe prima bevallen. De honden snuffelen eens aan de nieuwe kat en dat was dat.
mariekebrand
Actief
Mijn ras(sen): kruising stafford
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mariekebrand »

Bij ons was het andersom hond van toen 3 hadden we al toen we een zwerfkatje van 4/5 maanden vonden, wij hebben toen ook de hond aangelijnd in de kamer gehad en de eerste week de kat appart op een kamertje gezet en steeds even een kwartiertje de kamer in en dan opbouwen, maar dat is voor jouw katten een beetje lullig omdat die er eerder zijn :tongue:
bij ons was het op die manier na een klein weekje alsof de kat er al jaren was en waren ze steeds bij elkaar :I: alleen als de kat als een dwaas de kamer doorrende wou de hond er wel heel graag achteraan maar daar moet je gewoon gelijk bovenop zitten, succes :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn buren hebben net een kitten gevonden. Katje had geen enkele angst voor honden en is daar gewoon binnen gelopen. Honden blaffen, een zelfs gillen van stress. Katje slaapt op en bij de honden. Bas moet geen katten in de tuin maar dit katje kan ze gewoon hebben. Kan binnen lopen en zelfs samen in de tuin gaat prima. Bas kwispelt naar dit katje. Als het katje bij de achterdeur zit en achter glas gaat ze grommen. Dan open ik de deur en dan zit ze poeslief met dat katje op het terras.

Elke hond is anders daarin en elke kat ook. Kan gaan van prooigedrag tot spelen tot negeren.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:Mijn buren hebben net een kitten gevonden. Katje had geen enkele angst voor honden en is daar gewoon binnen gelopen. Honden blaffen, een zelfs gillen van stress. Katje slaapt op en bij de honden. Bas moet geen katten in de tuin maar dit katje kan ze gewoon hebben. Kan binnen lopen en zelfs samen in de tuin gaat prima. Bas kwispelt naar dit katje. Als het katje bij de achterdeur zit en achter glas gaat ze grommen. Dan open ik de deur en dan zit ze poeslief met dat katje op het terras.

Elke hond is anders daarin en elke kat ook. Kan gaan van prooigedrag tot spelen tot negeren.
Haha zo was Toontje ook ja. Maar ja, boerderijkat puur sang, een onverstoorbare doerak en met 6 weken was mama al weer de hort op.
Was wel oorzichtig; Charlie blijft toch een vreemde katten vreter en had nog nooit zo'n klein frummeltje gezien. Maar het was al snel goed.

Afbeelding

Dit zie ik met Ollie niet gebeuren, maar die is weer veel zachtaardiger en enorm sociaal met andere katten. :mrgreen: Al zo groot en nog steeds heeft hij drie katers die over hem moederen.
klaproos
Zeer actief

Ach, wat een heerlijke foto. :I:

Bedankt voor jullie reacties.

Gisteren eens een dagje uitgeprobeerd met de hond van mijn ouders (zusje van de herplaatser, ook geen katten gewend maar ik vertrouwde haar voldoende om ze eens kennis te laten maken).

Hond (aangelijnd) was erg nieuwsgierig natuurlijk maar wilde ze absoluut geen kwaad doen.
Katten vonden het niets, waren ogenschijnlijk niet doodsbang maar bleven wel op de kast/onder de bank zitten grommen en blazen.

Hond wilde spelen en gooide de kont in de lucht met wat uitnodigend gebrom (het is een enorme prater), maar daar moesten ze al helemaal niets van weten (een haal richting je neus kun je krijgen!). Ik had niet anders verwacht hoor, maar het lijkt mij dat dit na een paar weken/maanden wel een beetje zou moeten wennen?
Ik weet niet hoe volhoudend katten hierin kunnen zijn want dit zijn mijn eerste katten. :F:
En is het dan wijsheid om de katten een aparte ruimte te bieden waar ze rustig kunnen slapen, of loop ik dan juist het risico dat ze daar gaan wonen en er niet meer weg willen? :engel:

Op een gegeven moment stonden ze oog in oog met hooguit 15 centimeter ertussen, hond was erg beleefd, wendde haar kop af en gebruikte kalmerende signalen die de katten volgens mij niet helemaal begrepen. :Q: Zodra de kat echter begint te rennen wil ze er achteraan (wat ik direct heb afgebroken).

Al met al vond ik het bovenverwachting goed gaan.
Nu is dit natuurlijk niet exact dezelfde hond als de herplaatser, maar qua karakter lijken ze zoveel op elkaar dat ik niet verwacht dat de omgang met katten erg zal verschillen.
klaproos
Zeer actief

Ja, dat klopt. Bedankt voor je advies. :ok:
dagmar88
Zeer actief

Inge O schreef:begrijp ik het goed dat de hond voor jou ook nieuw is, dat jullie elkaar nog niet kennen? ik dat geval zou ik zeker niet beginnen met streng zijn en verbieden en er continu 'bovenop zitten' want als je nog geen relatie hebt is er voor hem ook weinig om zich van jou iets aan te trekken en dat komt jullie omgang met elkaar niet ten goede. ik zou de hond dus wel in de bench doen en zou ze om die reden zeker niet de hele tijd bij elkaar laten maar gewone in korte stukjes opbouwen totdat het voor beide partijen steeds normaler wordt.
Dapper schreef: En is het dan wijsheid om de katten een aparte ruimte te bieden waar ze rustig kunnen slapen, of loop ik dan juist het risico dat ze daar gaan wonen en er niet meer weg willen? :engel:
:ok: Zo zou ik het doen ja. En de katten komen wel weer nadat hun verbolgenheid geweken is :engel:
iones
Zeer actief

Het kan wel goed een half jaar tot een jaar duren voordat de dieren aan elkaar gewend zijn. Dus hou er rekening mee dat je een lange adem nodig hebt.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door heimwee »

Heel veel plekken de hoogte in maken.
Ik had al twee katten toen Kalev bij ons kwam. Ben vond het al snel allemaal leuk en aardig, Rufus zit nu nog steeds graag boven op de boekenkast, op de krabpaal, op de koelkast, op tafel. Niet uit angst perse, maar vandaar af kan hij mooi toekijken hoe en wat dat witte monster allemaal uit vreet.

Ben heeft alles ook allemaal prima gecorrigeerd in het begin, Kalev heeft een aantal fikse tikken op zijn neus gehad. Nu vertrouwt Ben het dus allemaal wel en wil wel met Kalev spelen. Het enige wat ik nu nog doe is Kalev aansporen tot rustig spelen.. In zijn enthousiasme wil hij nog wel eens een beetje te lomp worden, Ben weet dat hij geen kwaad in de zin heeft en doet dus niets meer, maar ja een ongelukje zit in een klein hoekje.

Wij hebben trouwens met baby hekjes nu wel een ruimte gemaakt waar de poezen kunnen zijn zonder dat Kalev er perse ook heen kan. Poezen kunnen mooi over het hekje naar de gang en de slaapkamer, Kalev niet. 's nachts slapen de poezen ook apart van Kalev, voor mijn eigen rust.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik had ook al katten toen Mila erbij kwam, maar dat was een pup van 7,5 weken (en kleiner dan mijn grote kater), dus dat ging meteen goed. Dat vonden ze duidelijk geen enkele bedreiging.
Met de opvanghondjes is het altijd even afwachten hoe dat gaat: soms is het vanaf seconde één goed, soms moet ik er in het begin erg bovenop zitten. Ik zorg dus ook voor veel hoge plekjes.
Nu scheelt het dat mijn katten ondertussen zo aan honden zijn gewend, dat ze nooit heel erg onder de indruk zijn en ze gaan zeker ook niet wegrennen. Vooral dat laatste scheelt veel, want dat triggert toch veel honden.
Opvangers die in mijn ogen iets te geïnteresseerd zijn in de katten, laat ik in het begin nooit zonder toezicht bij de katten. Ze gaan dan in de bench, ook als ik alleen maar even ga douchen. Pas als ze de katten niet meer zo interessant vinden (en bij de echte najagers oefen ik in het begin in huis aan de lijn) en rustig op de katten reageren, mogen ze een keer voorzichtig snuffelen. Dat kwartje valt hier eigenlijk altijd heel snel.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

De katten hier hebben dmv een traphekje een hondvrije ruimte waar ze rustig kunnen eten.
In zo'n beetje elke ruimte kunnen ze de hoogte in.
Het wennen aan katten van mijn destijds 6 jarige Bish* was een fluitje van een cent. Hij was hier toen alleen in de weekenden en in 3 weekenden wist hij dat katten opjagen ongewenst gedrag was. Hij heeft overigens nooit in een bench gezeten.

Mijn "pup" van 8 maanden vindt de katten nog steeds (te) interessant en moet daarom in de bench als ik hem niet in de gaten kan houden. Het gaat wel steeds beter en hij is goed terug te roepen maar hem 100% vertrouwen met de katten? Nee, nog niet.
klaproos
Zeer actief

Hartelijk bedankt allemaal.

Zou een pup mogelijk gemakkelijker zijn om aan te wennen voor de katten?

Ik kan mij voorstellen dat het qua grootte misschien minder bedreigend is, maar de gemiddelde pup is natuurlijk ook een onbehouwen hummeltje dat overal achteraan wilt en nergens kwaad in ziet. En stiekem heb ik zelf een lichte voorkeur voor herplaatsers.

Verder zijn de katten overigens totaal niet bang, eenkennig of agressief aangelegd. Ze springen bij iedereen op schoot, blijven ongestoord liggen zelfs als er direct naast ze gestofzuigd wordt en ze steken overal hun nieuwsgierige neus in. :lol1: Daarom lijkt het mij dat ze op den duur wel aan de aanwezigheid van een hond moeten kunnen wennen zonder de komende vijftien jaar op de kast te vertoeven.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Je katten zijn nog jong dus ze kunnen zeker nog wennen.

Twee van mijn katten komen van fokkers die honden hebben. Een van ze wil NIKS weten van honden, de andere was meteen gek van mijn Duitse herder, maar van mijn pup moet ze nu (na 6 maanden) nog steeds niks hebben want die heeft helaas de kans gehad haar een paar keer enorme schrik te geven.

Persoonlijk zou ik het weer makkelijker vinden met een herplaatser want ik heb mij er erg op verkeken hoe mijn pup op de katten reageerde (als ik niet zou ingrijpen: happen naar staarten, aanhoudend aan ze willen blijven snuffelen en dat dan 1000x per dag per kat, blaffen naar ze, najagen) maar de meeste mensen integreren prima een pup in een kattenhuishouden.
iones
Zeer actief

Een pup is meestal speelser dan een volwassen hond, zal sneller getriggerd zijn omdat hij wil spelen.
klaproos
Zeer actief

Re: Jonge katten en nieuwe hond introductie *Update*

We hebben het aangedurfd.
Hond en katten liepen dezelfde dag nog los door het huis. :I:

Ted, de hond, houdt van nature afstand doordat de katten blazen en brommen als hij binnen een straal van dertig centimeter komt.
In eerste instantie wilde hij achter de katten aan als ze wegliepen, maar ik kon hem rustig laten liggen en blijven, en heel gemakkelijk afleiden.
Beloningssnoepjes hebben wonderen verricht bij zowel katten als hond.

Ze liggen nu gezamenlijk (met mij erbij) op de bank. Onvoorstelbaar.
Ze zijn nog wel door elkaar gefascineerd, maar ik merk dat al heel gauw minder interessant (en eng) wordt. :E:

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
iones
Zeer actief

Re: Jonge katten en nieuwe hond introductie *update*

Wat leuk dat het zo goed is afgelopen!
DeDiana
Zeer actief

Super! :ok:
dagmar88
Zeer actief

:ok: Wat fijn. Maar dat zeg je gewoon zonder foto's?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lees het topic nu pas. Ik heb van de zomer (na het overlijden in maart van mijn laatste kat) een dove en bijna blinde bejaarde poes tussen mijn honden gezet.
Poes Mo kon naar verluidt niet met honden en mijn Bonnie is eigenlijk een kattenkiller en toch heb ik Mo gewoon in de huiskamer gezet en het ging vanaf het begin eigenlijk prima. Al zat ik wel vanaf het begin bovenop de honden.
Wat ik wel trouwens altijd doe is dat ik mijn katten 'claim' tegenover de honden. Ze weten dus donders goed dat de katten van mij zijn en dat ze niks hoeven te proberen wat me niet bevalt.
Afbeelding
klaproos
Zeer actief

Dit is hem dan. De clumbermeneer.
Afbeelding

Het eerste uur was het natuurlijk vooral spannend en enorm interessant.
Afbeelding

Maar het gaat helemaal goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog even kennisgemaakt met zijn zusje, Feya.
Afbeelding
iones
Zeer actief

WAt een prachthond zeg!
dagmar88
Zeer actief

:I: Dat blije hoofd. Hij doet het al echt goed he!
klaproos
Zeer actief

Dankjullie. Ja, het is echt een dropje! :I:
Voelde direct heel vertrouwd aan, hij lijkt namelijk ook qua karakter sprekend op zijn zusje.
Alsof hij er altijd geweest is. Ontzettend lief karakter. :love:
DeDiana
Zeer actief

Wat een leukerd!
Het ziet er heel ontspannen uit. :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”