Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelfbeheersing

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Zelfbeheersing

Ongelezen bericht door Leonie. »

Als Lou in het park is en aangehaald wordt door een bekende is hij echt uitzinnig van vreugde. Hij blaft, wil in gezichten likken, weet van gekkigheid niet hoe hij normaal op zijn poten moet blijven staan. Als we bezoek krijgen doe hij dit in veel mindere mate; ik heb hem wel kunnen leren om dan naar zijn plaats te gaan en pas later een knuffel te komen halen.

Ik zou heel graag met hem willen trainen op wat beheerster gedrag (als dit het goede woord is), maar ik weet niet zo goed hoe. Het is alleen in deze situaties dat hij zo doet. Hij gaat compleet uit zijn dak als hij iemand herkent op straat, of in het park. Vooral het schelle geblaf is dan vervelend. Heeft iemand tips?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Zelfbeheersing

Ongelezen bericht door ranetje »

Leonie. schreef:Als Lou in het park is en aangehaald wordt door een bekende is hij echt uitzinnig van vreugde. Hij blaft, wil in gezichten likken, weet van gekkigheid niet hoe hij normaal op zijn poten moet blijven staan. Als we bezoek krijgen doe hij dit in veel mindere mate; ik heb hem wel kunnen leren om dan naar zijn plaats te gaan en pas later een knuffel te komen halen.

Ik zou heel graag met hem willen trainen op wat beheerster gedrag (als dit het goede woord is), maar ik weet niet zo goed hoe. Het is alleen in deze situaties dat hij zo doet. Hij gaat compleet uit zijn dak als hij iemand herkent op straat, of in het park. Vooral het schelle geblaf is dan vervelend. Heeft iemand tips?
Als hij een "beloning" (= aaien) krijgt voor het drukke gedrag is er geen reden om het niet te doen :wink:
In ieder geval zou ik zelf erg mijn best doen om er voor te zorgen dat er niet geaaid wordt zolang hij zich zo gedraagt.

Je zou af kunnen spreken met die bekenden dat hij alleen geaaid wordt als hij zich rustig gedraagt en dat iedereen direct stopt als hij druk wordt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Leonie.
Zeer actief

Ja heb je gelijk in. Het is inderdaad ook erg lastig in het park. Hij kent de helft van de mensen daar en ze bedoelen het allemaal zo goed.
Maar misschien moet ik gewoon een tijdje heel streng zijn hiermee.
Bedankt voor het mij dit laten realiseren ;)
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Heerlijk zo' enthousiasteling,
Maar loop gewoon eens in park zonder los te laten en hou hem netjes naast je.
Probeer daarna even praatje te maken gedraagt hij zich niet laten zitten of doorlopen.
Leonie.
Zeer actief

Ja dat lukt denk ik wel. Als die persoon hem geen aandacht geeft. Hij gaat pas uit zijn dak op het moment dat mensen tegen hem beginnen te praten (kraaien) 'heeee Loutje!! Malle Loutje!!' Of met hem beginnen te stoeien ofzo. En als hij iemand ziet die hij kent wil hij eropaf. Maar ik ga inderdaad ook oefenen met rustig bij mensen stilzitten of langslopen.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Leonie. schreef:Ja dat lukt denk ik wel. Als die persoon hem geen aandacht geeft. Hij gaat pas uit zijn dak op het moment dat mensen tegen hem beginnen te praten (kraaien) 'heeee Loutje!! Malle Loutje!!' Of met hem beginnen te stoeien ofzo. En als hij iemand ziet die hij kent wil hij eropaf. Maar ik ga inderdaad ook oefenen met rustig bij mensen stilzitten of langslopen.
Ja bij zulke mensen wordt het wel lastig :ugh: mensen die Dinos kennen en willen stoeien met hem oké maar niet mauwen als spel steeds ruwer wordt, ik ben dit gewend en breek spel af of zorg dat ik boven hem blijf staan.
Met mensen die dus super enthousiast naar je hond doen, kunnen eigenlijk niet verwachten dat jouw hond stoïcijns blijft,immers zij dagen hem uit tot spel en lol trappen.
Leonie.
Zeer actief

Tja zij vinden het te gek natuurlijk dat zo'n hondje dolenthousiast op ze af komt, snap ik best ;)
Leonie.
Zeer actief

Ik vind het wel vervelend (vooral de schelle blaf, waar diezelfde mensen dan toch wel van schrikken en anders wel de mensen die er omheen staan). En ik wil zorgen dat het niet erger wordt. Hij doet het ook wel eens als er te leuk bezoek komt bijvoorbeeld. En hij kent inmiddels zoveel mensen in het park dat we aan de gang blijven ;)

Inmiddels heb ik een paar mensen gevraagd of zij Lou kunnen negeren zodra hij begint te blaffen of te wild wordt. En het begint gelijk al te werken!
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Leonie. schreef:Ik vind het wel vervelend (vooral de schelle blaf, waar diezelfde mensen dan toch wel van schrikken en anders wel de mensen die er omheen staan). En ik wil zorgen dat het niet erger wordt. Hij doet het ook wel eens als er te leuk bezoek komt bijvoorbeeld. En hij kent inmiddels zoveel mensen in het park dat we aan de gang blijven ;)

Inmiddels heb ik een paar mensen gevraagd of zij Lou kunnen negeren zodra hij begint te blaffen of te wild wordt. En het begint gelijk al te werken!
Goedzo! Mooi dat je zo snel al wat resultaat ziet :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”