Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe omgaan met angst bij passeren honden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

&nicole
Zeer actief

Hoe omgaan met angst bij passeren honden?

Ongelezen bericht door &nicole »

Ik loop al een tijdje tegen een probleempje aan en ik weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan.
Khyra is altijd al een onzeker hondje geweest. Contact maken met andere honden is Heel Spannend, en al helemaal als ze losloopt en bij honden die groter zijn dan Khyra zelf. Dit is ontstaan nadat ze een aantal keer omver is gelopen door lomp spelende honden. Nu hoeft ze van mij absoluut geen contact te maken met andere honden, als ze dat niet fijn vindt, maar ze blijft tegenwoordig al op 100 meter afstand staan als ze een hond aan ziet komen. Ze raakt dan ook helemaal gespannen en ik kan op zo'n moment niet zo veel contact met haar krijgen.
Zoals daarnet bij de plas, we lopen een rondje om de plas heen en Khyra spot een hond; een Amerikaans cockertje. Een in mijn ogen ontspannen, gezellig ogend hondje. Ook niet zo groot dus ik voorzag niet zo'n probleem en ik maakte de keuze om gewoon door te lopen. Khyra echter (en dit is het moment dat ik niet zo goed weet hoe te reageren) rende een eind terug, en ging onwijs gespannen achter een bosje staan wachten. Ik legde uit wat er aan de hand was aan mevrouw van cockertje en we hebben samen gewacht tot Khyra de moed vond om een kijkje te komen nemen. Ze heeft toen voorzichtig aan cockertje gesnuffeld en we zijn doorgelopen. Aan de andere kant van de plas passeerden we elkaar weer en toen was het niet zo'n probleem, werd er zelfs eventjes ingegaan op een spelverzoek van cockertje.

Ik weet niet zo goed of ik Khyra moet steunen; als in aanlijnen of misschien naast me laten zitten en samen wachten tot hond voorbij is? (of bevestig ik de angst dan en maak ik het alleen maar erger?) Is het beter om er geen aandacht aan te schenken en gewoon door te lopen? Het lastige vind ik dat er op zo'n moment geen contact te maken is met haar, ze zit echt in haar eigen wereldje.
Wat ik nu vaak doe is proberen haar vóór dat ze in de stress schiet aan te lijnen, de aandacht bij mij proberen te houden, belonen wanneer ze rustig voorbij andere hond loopt en daarna weer loslaten.

Het is overigens echt het contact maken en het passeren. Wanneer we een eindje met een andere hond oplopen is er niets aan de hand en wordt hond in kwestie gewoon genegeerd.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hiermee om zouden gaan en zou het fijn vinden als jullie jullie expertise met mij willen delen :)
Dinos

Re: Hoe omgaan met angst bij passeren honden?

Ongelezen bericht door Dinos »

Wat je de laatste keer met cocker hebt gedaan is wel goed, alleen weet je niet of andere loslopende honden het zelfde gedrag vertonen en dus risico loopt op opnieuw super enthousiasteling tegen te komen met voor jouw hondje negatieve ervaring.
Het nonchalant beschermen van je hondje door te blokken en te laten zien dat jij er bent, maar dat er ook niets engs is aan kennismaken moet je een stapje verder brengen.
Dinos

Inge O schreef:ik zou haar zeker niet laten vluchten, ook niet een klein eindje, dat versterkt het angstgevoel alleen maar.

ik los dit soort dingen op door de hond bij me te roepen, aan te lijnen en daarna niet af te leiden - laat hem het passeren van de zogezegd enge hond gewoon bewust meemaken, met jouw steun dan - eventueel met een makkelijk oefeningetje tussendoor zoals een 'zit' wat hij als extra steun kan ervaren : jij zégt hem iets te doen dus hij hoeft even niks voor zichzelf te bedenken :cheer: .

als een hond in zo'n situatie wel zelf (oog)contact met me zoekt beloon ik duidelijk (verbaal) maar ik laat hem dat op zijn eigen tempo doen. is hij nog te gespannen dan zal dat nog niet lukken maar dat geeft ook niks, er komt een moment waarop het van hem uit wél lukt en daar kan je op verder bouwen, de hond heeft dan én in jou én in de situatie voldoende vertrouwen.
Wat is er mis mee het hondje zoals t.s schreef zelf te laten komen en ontdekken? Is naar mijn mening de beste manier, behalve dat je v.t.v niet weet hoe andere hond is en dus risico loopt op negatieve ervaring.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Inderdaad nooit laten vluchten. Een hondje dat vlucht bevestigd de eigen angsten. Tijdens het wegrennen wordt angst alleen maar groter. Ik lijn mijn hondje altijd aan bij passeren van honden en ik loop gewoon door. Ze vertrouwd mij en als ik zeg, ga maar eens kijken dan mag ze snuffelen. Vanmiddag een vervelend Frans bulletje ontmoet. Alleen was dat hondje niet zo aardig maar Bas vond het niet zo erg en liep gewoon door. Dus ik denk dat ze tegenwoordig veel steun aan ons heeft. In het begin kon ze wel eens ergens bang voor zijn op straat. Nu alleen nog voor stilstaande auto's met iemand erin op afgelegen plekken. Dan lijn ik haar ook aan.
Afbeelding
Dinos

Inge O schreef:
Dinos schreef:
Inge O schreef:ik zou haar zeker niet laten vluchten, ook niet een klein eindje, dat versterkt het angstgevoel alleen maar.

ik los dit soort dingen op door de hond bij me te roepen, aan te lijnen en daarna niet af te leiden - laat hem het passeren van de zogezegd enge hond gewoon bewust meemaken, met jouw steun dan - eventueel met een makkelijk oefeningetje tussendoor zoals een 'zit' wat hij als extra steun kan ervaren : jij zégt hem iets te doen dus hij hoeft even niks voor zichzelf te bedenken :cheer: .

als een hond in zo'n situatie wel zelf (oog)contact met me zoekt beloon ik duidelijk (verbaal) maar ik laat hem dat op zijn eigen tempo doen. is hij nog te gespannen dan zal dat nog niet lukken maar dat geeft ook niks, er komt een moment waarop het van hem uit wél lukt en daar kan je op verder bouwen, de hond heeft dan én in jou én in de situatie voldoende vertrouwen.
Wat is er mis mee het hondje zoals t.s schreef zelf te laten komen en ontdekken? Is naar mijn mening de beste manier, behalve dat je v.t.v niet weet hoe andere hond is en dus risico loopt op negatieve ervaring.
er is niks met het zelf laten komen en ontdekken maar wel met het laten wegvluchten. als de hond vanuit de aangelijnde situatie uit zichzelf contact zou zoeken zou dat prima zijn, ik heb ook nergens geschreven dat ik dat zou afraden.
Sorry dan begreep ik je verkeerd zoals t.s omschrijft dat ze hondje liet afwachten en zelf liet komen om te kijken zou mij ideaal lijken. Alleen ben je dan afhankelijk van wat er rond loopt.
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Dankjulliewel, helemaal duidelijk. :ok:
Ik denk dat aanlijnen bij Khyra inderdaad de beste manier is, gaan we gewoon door met oefenen en dan op Inge haar manier.
Het vluchten was ook zeker een fout van mij vanmiddag, had de situatie verkeerd ingeschat. Ik had haar moeten aanlijnen ;)
Dinos schreef: Sorry dan begreep ik je verkeerd zoals t.s omschrijft dat ze hondje liet afwachten en zelf liet komen om te kijken zou mij ideaal lijken. Alleen ben je dan afhankelijk van wat er rond loopt.
Alleen, als ik Khyra los laat lopen rent ze het liefst weg. De situatie van vanmiddag was dan "ideaal" geweest, als ze niet eerst weggevlucht was en ik haar dus aangelijnd had. Want het passeren op zich ging wel prima nadat Khyra zelf de situatie overzien had. Ik denk dat ik haar daar meer in moet gaan begeleiden zodat ze ziet dat er niets aan de hand is.
laeken schreef:Inderdaad nooit laten vluchten. Een hondje dat vlucht bevestigd de eigen angsten. Tijdens het wegrennen wordt angst alleen maar groter. Ik lijn mijn hondje altijd aan bij passeren van honden en ik loop gewoon door. Ze vertrouwd mij en als ik zeg, ga maar eens kijken dan mag ze snuffelen. Vanmiddag een vervelend Frans bulletje ontmoet. Alleen was dat hondje niet zo aardig maar Bas vond het niet zo erg en liep gewoon door. Dus ik denk dat ze tegenwoordig veel steun aan ons heeft. In het begin kon ze wel eens ergens bang voor zijn op straat. Nu alleen nog voor stilstaande auto's met iemand erin op afgelegen plekken. Dan lijn ik haar ook aan.
Was Bas ook zo angstig voor andere honden? Doe je nog iets van belonen nadat je doorgelopen bent en Bas zich goed gedragen heeft?
Dit lijkt mij helemaal de juiste aanpak voor Khyra, we gaan er aan werken. :ok:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Hoe vaak wandel je samen met Khyra en andere aangelijnde honden? Ik zou eerst op een rustige manier haar positieve ervaringen op laten doen. Met vreemde honden die op haar afdenderen weet je nooit of het wel goed gaat komen, zij dus ook niet :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nou, ze was en is niet echt bang maar als wij een hond passeren dan gaat bij bepaalde honden nog wel de staart tussen de benen. Dat was in het begin veel erger. Als ik haar niet aan zou lijnen in het begin dan zou ze best wel eens niet langs bepaalde honden gedurfd hebben. Ze is dus minder bang dan jouw hondje. Ik hou haar naast en loop zelf tussen haar en de andere hond. Ik zeg dan ook altijd, even aan de kant. Dan loopt ze wel mee maar als de andere hond wild doet of op haar af komt gaat de staart weer tussen de benen en zou ze weg kunnen rennen als ze los is. Tegenwoordig gaat het allemaal stukken beter maar dat komt ook deels omdat ik haar gewoon niet met drukke grote honden laat. Kleinere of kalme honden gaat prima. Na het passeren wil ze ook altijd even snel ruiken waar de andere hond gelopen heeft. Prima. En ik beloon niet met snoepjes maar zeg wel, goed gedaan en doe vrolijk.

Ze kan ook best prima met andere honden maar vreemde vooral grote honden moeten niet op haar af komen. Dan is ze echt wat onzeker en liefst verdween ze.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”