Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Proeven lopen en wild apporteren

Moderator: moderatorteam

maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Met Dexter doen we nu zo'n 2 jaar jachttraining en hij doet het heel goed. Het enige probleem is dat hij geen wild wil apporteren. We hebben ook niet zo vaak wild beschikbaar, dus kunnen het ook niet goed oefenen. Hebben jullie tips waar ik wild kan krijgen om mee te oefenen? Het liefst in de omgeving van Groningen.

Hierdoor wordt het alleen wel heel moeilijk om KNJV-proeven te lopen. Toch zou het leuk zijn als we iets van proeven kunnen doen, zodat we iets hebben om naar toe te werken. Ik heb gekeken naar proeven zonder wild. Ik zag bijvoorbeeld dat we clubdiplomadagen bij de rasverenigingen van de retrievers kunnen lopen, dus dat is misschien een optie. Ook zag ik dat er bij de Orweja working testen dummies gebruikt worden. Ik kan alleen niet vinden wat deze precies inhouden en of je daar al diploma's voor zou moeten hebben. Weet iemand hier meer van?
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Re: Proeven lopen en wild apporteren

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Trainen ze bij jullie jachttraining niet met wild dan?
Ik train niet bij de knjv maar waar ik zit trainen we elke keer wel met wild.
Idd vriezer kopen en volgooien met wild
Afbeelding
maaiike17
Actief

Ik heb vriezerruimte genoeg, dus ik zal de poelier eens gaan vragen! :ok:

Wij trainen eigenlijk alleen met dummies en af en toe een keer wild. Dat vind ik ook wel jammer. We zijn wel begonnen met een training bij de KNJV, maar dit was een training voor het C-diploma en dat was voor Dexter echt veel te makkelijk. Ook daar gebruikte ze alleen dummies eigenlijk. We hopen in april bij een wat beter passende training terecht te kunnen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als wild een probleem zou blijven dat zijn de proeven bij de retrievers waar alleen met dummy's wordt gewerkt misschien nog wel een mogelijkheid?

En ja voor de rest, via de poeliers aan wild zien te komen (in de veren of in de vacht) en daarmee je vriezer vol gooien.
Dan kan je van tijd tot tijd en regelmatiger met wild oefenen.

Ik ben zelf voor vroege training met wild, al is het maar dat ze het geregeld vast kunnen/mogen houden zodat ze er aan kunnen wennen.
Liefst vanaf pup.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MBJ
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MBJ »

Voor Nederlandse workingtesten te mogen lopen, moet je een knjv of clubdiploma C minimaal hebben. Het is wel wat anders als knjv werk ;)

Wat doet hij met dummy's met veer of vacht ? Daar zou je anders mee kunnen beginnen.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Lunatic
Erelid
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Orweja workingtesten zijn leuk, ze zijn wel een stuk pittiger dan knjv!
Geen vaststaande proeven, je weet van te voren dus niet wat je gaat krijgen, ook is de afstand wat groter dan bij de knjv. Steadynes is het belangrijkste waar naar gekeken word, je mag niet aan je hond zitten, geen extra commando's geven, dus geen uh of nee als je hond wil inspringen, inspringen mag ook niet, je hond mag géén geluid maken, dat is allemaal een 0

Ik vind het vele malen leuker en uitdagender dan knjv proeven, je kan echt van alles tegen komen, van walk-up tot drijfjacht en alles er tussenin :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

MBJ schreef:Voor Nederlandse workingtesten te mogen lopen, moet je een knjv of clubdiploma C minimaal hebben. Het is wel wat anders als knjv werk ;)

Wat doet hij met dummy's met veer of vacht ? Daar zou je anders mee kunnen beginnen.

De workingtesten waar jij het over heb zijn ook van de knjv, daar moet je idd een diploma voor hebben, voor orweja workingtesten niet, daar begin je in de starters, dan novice en daarna open.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
MBJ
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MBJ »

Lunatic schreef:
MBJ schreef:Voor Nederlandse workingtesten te mogen lopen, moet je een knjv of clubdiploma C minimaal hebben. Het is wel wat anders als knjv werk ;)

De workingtesten waar jij het over heb zijn ook van de knjv, daar moet je idd een diploma voor hebben, voor orweja workingtesten niet, daar begin je in de starters, dan novice en daarna open.
Ohh idd verkeerd gelezen ;)

maaiike17
Actief

Dummy's met veren en vacht brengt hij gewoon netjes terug. Het is echt bij compleet wild dat hij het niet wil oppakken.

Die OWT's klinken wel erg leuk. Klinkt een beetje als de proevendag die we jaarlijks bij de hondenschool hebben waar we trainen. Steadyness is geen probleem. Alleen bij apport uit water wil hij soms een piepje geven tijdens het zwemmen, maar ik verwacht dat dat iedere keer minder zal worden.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik zou eerst eens met een clubdiplomadag van een retrieververeniging beginnen. Kan je eens proeven hoe het sfeertje is en hoe het allemaal werkt. Als je daar een B of C diploma haalt, mag je ook aan workingtesten meedoen van de retrieververenigingen. Allemaal wat relaxter dan knjv proeven. De orweja workingtesten vind ik zelf niet leuk, veel te streng en te star.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik weet neit waar je woont in Groningen, maar de fokker van Pom en wat van zijn kennisen jagen, wellicht kan hij je aan wild helpen? Ik wil weleens voor je vragen? Zie de fokker toevallig zondag dus dan kan ik weleens polsen voor je..
maaiike17
Actief

sbientje schreef:ik weet neit waar je woont in Groningen, maar de fokker van Pom en wat van zijn kennisen jagen, wellicht kan hij je aan wild helpen? Ik wil weleens voor je vragen? Zie de fokker toevallig zondag dus dan kan ik weleens polsen voor je..
Als je dat zou willen doen, zou dat heel fijn zijn! Ik woon in de stad, maar ik vind het niet erg om er een stukje voor te moeten rijden.
Sita schreef:Ik zou eerst eens met een clubdiplomadag van een retrieververeniging beginnen. Kan je eens proeven hoe het sfeertje is en hoe het allemaal werkt. Als je daar een B of C diploma haalt, mag je ook aan workingtesten meedoen van de retrieververenigingen. Allemaal wat relaxter dan knjv proeven. De orweja workingtesten vind ik zelf niet leuk, veel te streng en te star.
Ik denk dat we komend jaar sowieso wel een clubdiplomadag gaan lopen. Kan je vertellen wat er precies te streng en star is aan een orweja workingtest?
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ik vind het te veel dressuur worden, snel aftrek van punten, heelwork moet perfect zijn, piepje is meteen een 0. Veel lijnen lopen, minder zelfstandigheid vd hond. Het heeft in mijn ogen weinig met de praktijk te maken, maar meer met dresseerbaarheid vd honden.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Ik vind het te veel dressuur worden, snel aftrek van punten, heelwork moet perfect zijn, piepje is meteen een 0. Veel lijnen lopen, minder zelfstandigheid vd hond. Het heeft in mijn ogen weinig met de praktijk te maken, maar meer met dresseerbaarheid vd honden.
Van wat ik er van heb gehoord wordt het zelfstandig werken inderdaad nogal aangetast met trainingen voor de workingtests.
Dat is niet handig als je je hond ook voor de praktijk wilt inzetten.
Of als je praktijkgericht wilt trainen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik moet zeggen dat ik soms sowieso beetje met mn oren sta te klapperen als ik sommige opdrachten (bijv MAP A) hoor hoor. 18km in een rechte lijn vooruit, een struisvogel apporteren en dan via drijfzand terug :P zo klinkt het soms haast..
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Sita schreef:Ik vind het te veel dressuur worden, snel aftrek van punten, heelwork moet perfect zijn, piepje is meteen een 0. Veel lijnen lopen, minder zelfstandigheid vd hond. Het heeft in mijn ogen weinig met de praktijk te maken, maar meer met dresseerbaarheid vd honden.
Klopt healword en steadynes zijn heel belangrijk, aan je hond zitten of piepen mag idd niet!
Zelfstandigheid van de hond word juist wel naar gekeken en erg op prijs gesteld, maar dat ligt net aan de proef die je heb en zoals ik al zei, die weet je niet van te voren :ok:

In de praktijk heb je ook niet zoveel aan een krijsende en inspringende hond he, vandaar dat ze er zo streng op zijn. Ik vind het iig vele malen interessanter dan de eenheidskoek van de knjv, die proeven zijn altijd hetzelfde, altijd dezelfde afstand, zat honden gezien die weigeren verder dan 60 meter te gaan, want daar moet wat liggen :schrik: ik vond het na een paar wedstrijden met Luna heel erg saai en zij ook trouwens :F:
ranetje
Zeer actief

Lunatic schreef:
Klopt healword en steadynes zijn heel belangrijk, aan je hond zitten of piepen mag idd niet!
Zelfstandigheid van de hond word juist wel naar gekeken en erg op prijs gesteld, maar dat ligt net aan de proef die je heb en zoals ik al zei, die weet je niet van te voren :ok:

In de praktijk heb je ook niet zoveel aan een krijsende en inspringende hond he, vandaar dat ze er zo streng op zijn. Ik vind het iig vele malen interessanter dan de eenheidskoek van de knjv, die proeven zijn altijd hetzelfde, altijd dezelfde afstand, zat honden gezien die weigeren verder dan 60 meter te gaan, want daar moet wat liggen :schrik: ik vond het na een paar wedstrijden met Luna heel erg saai en zij ook trouwens :F:
Logisch, de MAP proeven zijn dan ook aanzienlijk interessanter. :ok:

Alleen jammer dat je dan wel eerst een minimum aantal punten voor een KNJV proef (68 voor de B, 86, dacht ik, voor de A) voor moet hebben.

Natuurlijk heb je niet veel aan een krijsende en inspringende hond.
Maar overdrijven is ook een vak :engel:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Inderdaad, met een krijsende hond ben je ook bij de KNJV niet welkom. En zeker niet bij de praktijk. Maar of mijn hond nu op 1,5 meter van mij afloopt met een commando volg of zonder commando strak naast dat zal een jager worst wezen. Als het wild maar binnen komt. Liefst zo snel mogelijk zonder te veel geschreeuw of gefluit.

Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

ranetje schreef: Logisch, de MAP proeven zijn dan ook aanzienlijk interessanter. :ok:

Alleen jammer dat je dan wel eerst een minimum aantal punten voor een KNJV proef (68 voor de B, 86, dacht ik, voor de A) voor moet hebben.

Natuurlijk heb je niet veel aan een krijsende en inspringende hond.
Maar overdrijven is ook een vak :engel:
Klopt en daar ben ik cum laude voor geslaagd :mann:

Nee maar zonder gekheid, het zijn gewoon verschillende takken van dezelfde sport, de één vindt A niks, de ander vindt B niks. Het belangrijkste is dat je lekker bezig bent met je hond en daar samen van geniet, in welke tak dan ook :E:

Ik vind de uitdaging het leukste, maar ik ben een hele rare hoor, ik heb 0 competitiedrang, zie elke wedstrijd als een grote training met allemaal verschillende trainers (keurmeesters) waar je weer wat goede tips van krijgt. Ik ben dan ook nooit zenuwachtig, zie het gewoon als een leuke dag bezig zijn met m'n hond en samen genieten :cheer: en natuurlijk ben ik trots als hij een mooie kwalificatie haalt die dag, maar daar doe ik het in eerste instantie niet voor.

Ik geniet ook altijd erg van de andere honden om die aan het werk te zien, leuk ook altijd om te zien hoe die trainen enzo. Bij de knjv zie je dan heel vaak dat ze de dirigeer bij de A niet halen omdat er gewoon amper op lijnen lopen getraind is, bij Owt's zie je honden heel vaak stranden als ze door dichte begroeing moeten, vooral als het om bramenstruiken gaat :F:
Maar dat kan je mensen niet kwalijk nemen, het ligt natuurlijk ook aan het aanbod van je trainer, als je dingen niet leert dan weet je dat simpelweg ook niet :19:
Wat dat betreft heb ik stinkende mazzel gehad met mijn trainer :ok: maar ook die was wat vergeten, drijfjacht hadden we nog nooit getraind en daar had Doran moeite mee op zijn. 3e wedstrijd, 6 dummy's gingen goed, de 7e was hij ineens weg :80: hij was dan wel weer sneller terug met de dummy dan dat de golden bij de plek was waar hij lag :LOL: maarja dan weet je weer waar je aan moet werken en daar doe ik het voor, de diploma's e.d. zeggen me echt geen drol :wink:
ranetje
Zeer actief

:lol1:
De proeven die ik loop doe ik ook vooral om te kijken hoe Ita en ik eventuele probleempjes samen op kunnen lossen.
Ita is heel steady, maar op training was ze een paar maanden geleden opeens ook weg naar een apport dat voor een andere hond was bedoeld.
Was wel mijn fout, want ik stond naast haar.
Ik kan beter iets achter haar staan dan naast haar.
Als ik naast haar sta hoef ik maar een vinger te bewegen of even diep adem te halen en ze roept "ik ga al!" :cheer: :mrgreen:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Doran vind het soms moeilijk als we in een grote groep trainen waar héél veel gefloten wordt, dan zie je hem echt kijken, helemaal op scherp, van :jump1: ik weet waar hij ligt, ik ga wel :cheer:
Op dat soort dagen moet ik er dus extra bovenop zitten, maar als je dat eenmaal weet gaat het prima :F:
ranetje
Zeer actief

Lunatic schreef:Doran vind het soms moeilijk als we in een grote groep trainen waar héél veel gefloten wordt, dan zie je hem echt kijken, helemaal op scherp, van :jump1: ik weet waar hij ligt, ik ga wel :cheer:
Op dat soort dagen moet ik er dus extra bovenop zitten, maar als je dat eenmaal weet gaat het prima :F:
Precies :ok:
Elke hond heeft zijn eigen "puntjes" waar je rekening mee moet houden en waar je soms omheen kunt werken om toch tot resultaat te komen.
Afbeelding
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Mijn eerste golden wilde ook geen wild pakken. Ik heb toen van Rudy Meerwijk de tip gekregen om in zicht een sleep te trekken en vervolgens uit zicht te gaan. Na 2 x kwam ze met de eend terug
Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Het wil ook wel eens helpen om het wild eerst in een sok of pantykous te stoppen. En ook niet meteen met een duif of kraai beginnen, maar eerst met een eend als veerwild en konijn als vachtwild.

Ik vind zelf de workingtests ook het leukst, maar ik heb alleen ervaring met de retriever workingtests, niet met OWTs. Maar juist het feit dat je niet weet wat je precies te doen krijgt en dat je je hond ook een bepaalde mate van vrijheid mag geven om iets op te lossen vind ik veel leuker dan de standaard C/B/A proeven. Maar je hebt natuurlijk wel een C diploma nodig om mee te mogen doen met de workingtest.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”