Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pups op DM testen?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Pups op DM testen?

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Bij de witjes komt Degeneratieve Myelopathie voor. Dat is een ouderdomsverlamming. Daar is gelukkig gemakkelijk op te testen en dat doen we dus ook. Nu is het zo dat ik Vienna heb laten dekken door een reu die zelf drager is. Vienna is uiteraard vrij. In principe worden dragers niet ziek en net als bij MDR1 vind ik het niet erg dramatisch om met DM-dragers te fokken.
Ik heb niet eerder gefokt met een drager, maar vanwege de vele andere kwaliteiten van de reu en vanwege het feit dat ik een goede reu niet af wil serveren vanwege het feit dat hij drager van DM is, heb ik toch voor deze reu gekozen. Nu gaan de meeste pups als huishonden weg, maar ik heb een aanvraag gekregen van een leuke fokker uit het buitenland en zij vraagt of de pups getest worden op DM. Nu denk ik dat dit al op een zeer jonge leeftijd kan, maar dat moet ik even gaan checken. Zouden jullie de pups testen? Waarom wel/niet?
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Pups op DM testen?

Ongelezen bericht door blacky »

Volgens mij is die DM test helemaal nog niet sluitend? Zo kunnen vrije honden er gewoon last van krijgen en lijders nooit.

Ik zou dus niet testen als dat zo is.
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee, want de test is niet betrouwbaar.

edit: als ze dat graag willen, best. Maar betrouwbaar is het dan nog steeds niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Hebben jullie voor mij een linkje naar een site oid waar ik kan lezen dat de test niet betrouwbaar is? Ik heb dat meer gehoord, maar zou er graag meer over lezen.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

zeta-jones schreef:Hebben jullie voor mij een linkje naar een site oid waar ik kan lezen dat de test niet betrouwbaar is? Ik heb dat meer gehoord, maar zou er graag meer over lezen.
Volgens mij is de 'DM-test' een test van het SOD1-gen. Je kunt dan zeggen dat de hond wel of geen drager is van de afwijking op dit gen, wat DM kán veroorzaken. Maar buiten afwijkingen op dit gen, zijn er nog heel veel andere manieren waarop een hond DM kan hebben/krijgen. Dus de test opzich is wel betrouwbaar, maar het zegt niet dat een hond vrij is van DM en het niet kan krijgen.
Het zegt alleen dat de hond geen afwijking heeft op dit gen en dus niet dáárdoor DM zou kunnen hebben/krijgen.
Laatst gewijzigd door Irisz op 13 dec 2014 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

Nee de DM test is niet betrouwbaar omdat er meerdere varianten van het gen zijn
wat de oorzaak is. ze zijn nog niet medisch in staat om dit te achterhalen.

vrij X vrij bestaat volgens de huidige test nog steeds kans dat honden DM krijgen.

Ik heb ergens een mooi artikel hierover moet ik even opzoeken :wink:
Rocco
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
Rocco schreef:Nee de DM test is niet betrouwbaar omdat er meerdere varianten van het gen zijn
wat de oorzaak is. ze zijn nog niet medisch in staat om dit te achterhalen.

vrij X vrij bestaat volgens de huidige test nog steeds kans dat honden DM krijgen.

Ik heb ergens een mooi artikel hierover moet ik even opzoeken :wink:
En al gevonden? Ben er wel benieuwd naar.

Ik heb Mandigers gevraagd, en die beweerd dat de Sod1 test wel betrouwbaar is.[/quo

Moet nog even verder zoeken, als er een mutatie van het Sod1 gen aanwezig is dan is het
testen van Sod1 alleen niet betrouwbaar immers zijn er meerdere genen die DM kunnen veroorzaken.

De enige zekerheid biedt autopsie.
Rocco
Zeer actief

Deze topic even goed doorlezen :ok:

http://www.hovawartforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=493" onclick="window.open(this.href);return false;
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef: Ik heb Mandigers gevraagd, en die beweerd dat de Sod1 test wel betrouwbaar is.
Die is ook betrouwbaar, in het vaststellen of er sprake is van een afwijking op het SOD1-gen.
Niet in het vaststellen of een hond DM heeft/kan krijgen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:
Irisz schreef:
Mizzsylver schreef: Ik heb Mandigers gevraagd, en die beweerd dat de Sod1 test wel betrouwbaar is.
Die is ook betrouwbaar, in het vaststellen of er sprake is van een afwijking op het SOD1-gen.
Niet in het vaststellen of een hond DM heeft/kan krijgen.
Maar dat is toch krom?
Je noemt toch ook alle PRA's PRA, en voor verschillende zijn er testen en voor een hele hoop ook niet. Dat betekend dan ook dat die ene PRA test alleen zegt dat de hond voor dat specifieke gen vrij is, maar nog steeds PRA kan krijgen. Die testen worden toch ook niet weggezet als onbetrouwbaar?
Dat klopt en volgens mij was in de eerste instantie ook de gedachte dat de SOD1 test gelijk stond aan een DM-test. Maar toen honden die op de SOD1 test 'normaal' scoorden, op latere leeftijd toch lijders werden, bedachten ze dat er dus andere oorzaken zijn van DM dan alleen een afwijking op een gen.
Dus opzich is de SOD1 test betrouwbaar voor het signaleren van die afwijking, maar je kunt het niet gelijk trekken door te zeggen dat je hond daarmee DM-vrij is.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”