Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelf samenstellen of kvv

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Anoukk
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Zelf samenstellen of kvv

Ongelezen bericht door Anoukk »

Hey allemaal,

Flin mijn bordercollie die met 3,5 week een half jaar word, zit nu sinds kort volledig op kvv daarvoor alleen de weekenden omwille van gemak en had ze er een hoogwaardige brok bij. Flin doet het super op kvv ze vind het ook echt heerlijk Mevrouw krijgt 440 a 460 gram per dag (weegt 11 kg) en krijgt hiernaast ook nog een kippennekje. Ik vind het echter voor haar erg jammer dat ze alles zo snel opheeft omdat ze wel erg geniet van haar kvv. Nu is bij mij de twijfel dus toegeslagen, om zelf te gaan barfen zodat ze langer van haar eten kan genieten en ik ook precies weet wat ik voer. Nu moet ik zeggen dat ik wel de basis weet van de percentages maar dat ik echt een gigantische kluns ben qua zelf samenstellen van eten en kvv hier juist wel makkelijk voor was, ik ben ook echt als de dood dat ik mijn meisje haar eten niet correct geef.

Nu ga ik dus aanstaande vrijdag naar een lezing van tannetje koning zodat ik hopelijk wat extra ervaring op kan doen, in de tussentijd hoop ik hier ook wat tips krijgen, hoe start je verantwoord met barf? Ook las ik iets over hele prooidieren. Ik ben bekend met prooi voeren vanwege mijn fretten, ik vraag mij echter af, hoe krijg ik een hond hier enthousiast voor en bestaat er kans als ik bijvoorbeeld konijn voer dat ieder voorbij rennend haasje dient te vluchten voor zijn of haar leven? (misschien een hele stomme vraag, ik zou het echter vreselijk vinden als zon klein weerloos dier doodsangsten ervaart) :oops:
Flin is niet alleen mijn hond, ze is ook mijn maatje en we zijn samen een team \\
Lemuria

Re: Zelf samenstellen of kvv

Ongelezen bericht door Lemuria »

Anoukk schreef: Nu ga ik dus aanstaande vrijdag naar een lezing van tannetje koning zodat ik hopelijk wat extra ervaring op kan doen, in de tussentijd hoop ik hier ook wat tips krijgen, hoe start je verantwoord met barf? Gebruik de zoekfunctie van het forum, dan kun je al verschrikkelijk veel vinden :) Ook las ik iets over hele prooidieren. Ik ben bekend met prooi voeren vanwege mijn fretten, ik vraag mij echter af, hoe krijg ik een hond hier enthousiast voor Geef je hond en kijk naar zijn reactie. Sommigen eten het gelijk, anderen niet. Je kunt het opwarmen zodat er meer geurstoffen vrijkomen. Die van mij vrat het na enige twijfel weg. Start klein, zoals bijvoorbeeld met een stukje rauwe kip, dan een drumstick enz. en bestaat er kans als ik bijvoorbeeld konijn voer dat ieder voorbij rennend haasje dient te vluchten voor zijn of haar leven? Nee, niet meer dan anders (misschien een hele stomme vraag, ik zou het echter vreselijk vinden als zon klein weerloos dier doodsangsten ervaart) :oops:
Anoukk
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:
Anoukk schreef: Nu ga ik dus aanstaande vrijdag naar een lezing van tannetje koning zodat ik hopelijk wat extra ervaring op kan doen, in de tussentijd hoop ik hier ook wat tips krijgen, hoe start je verantwoord met barf? Gebruik de zoekfunctie van het forum, dan kun je al verschrikkelijk veel vinden :) Ook las ik iets over hele prooidieren. Ik ben bekend met prooi voeren vanwege mijn fretten, ik vraag mij echter af, hoe krijg ik een hond hier enthousiast voor Geef je hond en kijk naar zijn reactie. Sommigen eten het gelijk, anderen niet. Je kunt het opwarmen zodat er meer geurstoffen vrijkomen. Die van mij vrat het na enige twijfel weg. Start klein, zoals bijvoorbeeld met een stukje rauwe kip, dan een drumstick enz. en bestaat er kans als ik bijvoorbeeld konijn voer dat ieder voorbij rennend haasje dient te vluchten voor zijn of haar leven? Nee, niet meer dan anders (misschien een hele stomme vraag, ik zou het echter vreselijk vinden als zon klein weerloos dier doodsangsten ervaart) :oops:
Hartstikke bedankt hier kan ik wat mee!, ik ben nog echt een leek wat betreft het forum dus ik ga straks de gehele zoekfunctie even uitzoeken :mrgreen:
Flin is niet alleen mijn hond, ze is ook mijn maatje en we zijn samen een team \\
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ook een mogelijkheid: een keer per dag kvv geven en de andere keer barf. Ik heb dat heel lang gedaan en dat beviel goed. Ik hield wel de variatie in de barf dingen in de gaten, maar doordat je de helft al volledige kvv voert, zal er niet snel een erge disbalans ontstaan. Een rustig idee en je hond kan toch genieten van lekkere barf happen :D
Anoukk
Vaste gebruiker

Flevo Bordertje schreef:Ook een mogelijkheid: een keer per dag kvv geven en de andere keer barf. Ik heb dat heel lang gedaan en dat beviel goed. Ik hield wel de variatie in de barf dingen in de gaten, maar doordat je de helft al volledige kvv voert, zal er niet snel een erge disbalans ontstaan. Een rustig idee en je hond kan toch genieten van lekkere barf happen :D
Hier las ik inderdaad net ook wat over via de zoekfunctie :mrgreen: , Ik ga hier zeker mee beginnen, ik heb momenteel lamshart en Kippennekken in huis, niet voldoende voor een volledig barf menu. Maar op die manier zou het inderdaad een geruststellend gevoel zijn. Ik moet nog opzoek naar een extra vriezer want ik wil bij lotgering gaan bestellen. Momenteel heb ik mevrouw even op smuldier zitten (Noodgedwongen, een of andere grapjas heeft de stekker uit mijn vriezer getrokken en alle naturis en carnibest is verloren gegaan, hier kwam ik achter toen ik om kwart voor 9 savonds de vriezer wou plunderen voor kvv dus een sprintje naar de supermarkt was noodzakelijk :(: ) Smuldier doet mevrouw het niet echt slecht op ik ben echter niet fan van de manier waarop ze calcium binnenkrijgt. (heb liever dat ze dit binnenkrijgt via bot, al is dit puur gevoelsmatig.) Ik merk bij smuldier kip echter wel dat ik niet echt tevreden ben over de ontlasting (veel lichter van kleur en iets minder vast) Over de andere soorten ben ik wel tevreden maar wil hier niet op blijven hangen omdat er betere merken te krijgen zijn. (onze kat ook die probeert de bakjes bevroren en al uit je handen te meppen als je binnenkomt :engel: )

Flevo Bordertje hoe kom jij overigens aan al je barf producten? Ik zou wel vrij snel willen beginnen heb echter een tafelmodel vriezer en maar 1,5 la beschikbaar als ik flink prop :engel: . Voor lamshart kan ik naar de dierenwinkel op de hoek maar voor kippennekken moet ik alweer zo'n 3 kwartier in de bus zitten of met de auto 20 minuten rijden. Ik hoop eigenlijk dat ik wat makkelijker aan barf producten kan komen. En misschien een gekke vraag ik sta continu twijfelend bij de supermarkt, zijn er producten die daar ook veilig zijn of raad je dit gewoon af :blont: ? Ik wil natuurlijk wel het beste voor mijn meisje haha.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ik heb een 'worstenmakerij' in de buurt, een soort grote slagerij, die allerlei vlees voor mensen dier verkoopt. Boffen dus :wink: Daar haal ik bijvoorbeeld kippennekken, krabbetjes (alleen van Nederlandse varkens), kippenpoten, kippenmaagjes en levertjes, rundvlees. Ik maak portiezakjes, die ik invries. Omdat ik dus een keer per dag volledige Smuldier geef, maak ik me niet zo druk om de precieze verhoudingen. Mijn oudste is 12 en doet het nog steeds prima, dus er zal wel iets goed gegaan zijn :mrgreen: Ik geef ook wel brok bij als ik eens geen vlees uit heb gehaald. Volgens mij doe je het niet zo heel snel verkeerd hoor als je gewoon goed naar je hond kijkt.
De Smuldier kip is sowieso niet compleet en ik herken je bevindingen wat ontlasting betreft. Ik geef het dus niet meer. Dan geef ik liever een lekkere drumstick, hebben ze nog wat te kauwen :ok:
Ik heb ook wel eens barf dingen op internet gekocht, maar dat is vaak relatief duurder door de bezorgkosten. Wel te doen als je het samen met anderen kunt doen (ook wat betreft de vriezerruimte). Wij hebben een apart vriezertje (gewoon laag model) op zolder gezet voor de honden.
Flevo Bordertje
Zeer actief

Nog vergeten..
Ja hoor, producten uit de supermarkt kun je ook gewoon voeren. Rundvlees, kippenpoten/drumsticks/filet. Op vakantie haal ik geregeld gewoon wat er in de super te vinden is. Alleen varkensvlees haal ik niet uit het buitenland i.v.m de ziekte van Aujezsky.Ze mogen ook de meer exclusieve dingen eten als hert etc, maar dat is mij wat te duur hoor :wink:
Anoukk
Vaste gebruiker

Bij ons moet er sowieso een 2de vriezer bijkomen omwille van mijn 5 fretten die ook allemaal kvv en prooi krijgen haha. Rond deze periode van het jaar valt het allemaal wel mee maar in de lente/zomer krijg ik altijd 1 nestje en met 6 a 7 pups erbij loopt alles vrij hoog in de kosten want ik wil ze natuurlijk wel de beste start geven en daar hoort daadwerkelijk iedere diersoort bij haha. Oke in ieder geval iemand die mijn mening over smuldier deelt haha. Ik vind het heel moeilijk om echt weer te geven wat ik er van vind, ik vind het vrij eenzijdig maar inderdaad de manier waarop jij het doet lijkt me super. Op die manier hoef ik ook niet persee allemaal rollen vlees online te bestellen en kan ik gewoon naar mijn vaste adressen blijven gaan. Nu nog opzoek naar bedrijven die ik ook over kan halen eventueel de markten af :)
Anoukk
Vaste gebruiker

Maar een kippendrumstick van de supermarkt zal dus niet slecht zijn, of is deze nog te hard voor een border collie van 5,5 maand?
Lemuria

Flevo Bordertje schreef:Nog vergeten..
Ja hoor, producten uit de supermarkt kun je ook gewoon voeren. Rundvlees, kippenpoten/drumsticks/filet. Op vakantie haal ik geregeld gewoon wat er in de super te vinden is. Alleen varkensvlees haal ik niet uit het buitenland i.v.m de ziekte van Aujezsky.Ze mogen ook de meer exclusieve dingen eten als hert etc, maar dat is mij wat te duur hoor :wink:
Ik zou sowieso nooit varkensvlees geven ;) Is me de laatste tijd teveel in het nieuws dat er niet in vlees zit wat er in hoort te zitten, dus wie garandeert mij dat het niet uit het buitenland komt. De ziekte van Aujeszky is erg ongeneesbaar, dus dat risico loop ik in geen geval niet. Dan ben ik maar even paranoide, maar zolang er genoeg andere soorten vlees zijn, zie ik daar de noodzaak niet van ;)

Verder koop ik ook genoeg uit de supermarkt als ik eens extra lief wil zijn. Kippenboutjes, runderhart, schenkel, vis, noem maar op :)
Flevo Bordertje
Zeer actief

Inderdaad, vis nog vergeten! Ook een prima aanvulling en lekker.
Ik haal alleen varkensvlees bij 1 adres, waarbij k het zeker weet waar het vandaan komt, maar ik snap de reserves hoor.
Drumstick kan hij den kik best al eten hoor, van die kleinere. Als kippennekken goed gaan is een drumstick een leuke volgende stap. Er altijd bij blijven natuurlijk en in de gaten houden of hij echt goed stuk kauwt. Ik heb de eerste keren de botjes gebroken met een hamer om wat te helpen. Daarna hadden ze het door en ging het prima!
Anoukk
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:
Flevo Bordertje schreef:Nog vergeten..
Ik zou sowieso nooit varkensvlees geven ;) Is me de laatste tijd teveel in het nieuws dat er niet in vlees zit wat er in hoort te zitten, dus wie garandeert mij dat het niet uit het buitenland komt. De ziekte van Aujeszky is erg ongeneesbaar, dus dat risico loop ik in geen geval niet. Dan ben ik maar even paranoide, maar zolang er genoeg andere soorten vlees zijn, zie ik daar de noodzaak niet van ;)

Verder koop ik ook genoeg uit de supermarkt als ik eens extra lief wil zijn. Kippenboutjes, runderhart, schenkel, vis, noem maar op :)

Varkensvlees waag ik mij inderdaad ook niet aan, al zou het natuurlijk vaker goed gaan dan fout het risico wil ik niet nemen met Flin, de kat of de fretten. Ik haal nog wel eens kippenlevertjes daar om iedereen hier te verwennen enigste wat ik destijds aandurfde. Ik zal binnenkort de supermarkt is plunderen voor mijn meisje :engel:
Lemuria

Flevo Bordertje schreef:Inderdaad, vis nog vergeten! Ook een prima aanvulling en lekker.
Ik haal alleen varkensvlees bij 1 adres, waarbij k het zeker weet waar het vandaan komt, maar ik snap de reserves hoor.
Drumstick kan hij den kik best al eten hoor, van die kleinere. Als kippennekken goed gaan is een drumstick een leuke volgende stap. Er altijd bij blijven natuurlijk en in de gaten houden of hij echt goed stuk kauwt. Ik heb de eerste keren de botjes gebroken met een hamer om wat te helpen. Daarna hadden ze het door en ging het prima!
Ik heb mijn hond een paar weken terug voor het eerst drumsticks gegeven :'-) Moet wel lukken dacht ik. Dus ik geef 1 aan Izzy en 1 aan elke kat. Izzy ging elders in de kamer liggen knauwen en kwam een minuutje later terug. Dus ik geef haar nog 1. Een paar minuten later (ik stond in de keuken te koken) nog 1. En bijna direct stond ze weer bij me. Vond ik wat te snel gaan en ik kreeg argwaan, dus ik loop naar de plek waar ze ze had opgegeten. Liggen daar 3 onaangeraakte drumsticks :roll: Pas toen ik ze bij haar in de etensbak gooide kreeg ze door wat ze er mee moest, en toén ging het wel opeens goed.

@Anoukk: Ik weet niet of jij iets van een kipgroothandel hebt, ik laat m'n moeder altijd bij de Markthal in Roermond een voorraad halen, in verband met leuke prijzen. Een kilo kippennekken kost daar 1,50.
Anoukk
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:
Flevo Bordertje schreef:Inderdaad, vis nog vergeten! Ook een prima aanvulling en lekker.
Ik heb mijn hond een paar weken terug voor het eerst drumsticks gegeven :'-) Moet wel lukken dacht ik. Dus ik geef 1 aan Izzy en 1 aan elke kat. Izzy ging elders in de kamer liggen knauwen en kwam een minuutje later terug. Dus ik geef haar nog 1. Een paar minuten later (ik stond in de keuken te koken) nog 1. En bijna direct stond ze weer bij me. Vond ik wat te snel gaan en ik kreeg argwaan, dus ik loop naar de plek waar ze ze had opgegeten. Liggen daar 3 onaangeraakte drumsticks :roll: Pas toen ik ze bij haar in de etensbak gooide kreeg ze door wat ze er mee moest, en toén ging het wel opeens goed.

@Anoukk: Ik weet niet of jij iets van een kipgroothandel hebt, ik laat m'n moeder altijd bij de Markthal in Roermond een voorraad halen, in verband met leuke prijzen. Een kilo kippennekken kost daar 1,50.
We hebben hier wel 2 slachtbedrijven beide een dorp verderop. Misschien wanneer Flin even lief knippert we geluk hebben :engel: Ik ga morgen even rondbellen, het zou een hoop kosten schelen en verser krijgen we het niet. (bedankt voor het goede idee!) :engel:

Hier hebben de hond en kat net ruzie gehad, ik gaf flin haar kippennekje uit de hand, ging prima tot de kat van buiten naar binnen stormde en zich nog net niet op de kippennek wierp. Flin griste de nek uit mijn handen slikte de resterende helft in zijn geheel in en ik kon haar nog net vastgrijpen voor ze de kat een knauw gaf. (die twee halen elkaar het bloed onder de nagels vandaan, voor andere katten is Flin super lief Yuri past zich echter niet aan op honden en valt gerust uit het niets aan)
Anoukk
Vaste gebruiker

Ik zet het toch maar even hier neer, ik ben mij al de gehele dag bezig aan het houden met voeding. Nu lees ik bijvoorbeeld op de ene site en staat dat niertjes van levensbelang zijn. Nu kreeg ik van iemand een voorbeeldmenu en zitten daar geen niertjes tussen. Nu hoopte ik ook al wat te bestellen op een site. Animal Food Express aangezien mijn vriend in die omgeving werkt en hij het dan zo mee kan nemen. Zij verkopen echter geen niertjes. Ik wil het in een keer goed doen met de verhoudingen en wil niet dat er tekorten ontstaan. Dus behoren niertjes tot de basis van het dieet?
Anoukk
Vaste gebruiker

Cleva schreef:
Anoukk schreef:Ik zet het toch maar even hier neer, ik ben mij al de gehele dag bezig aan het houden met voeding. Nu lees ik bijvoorbeeld op de ene site en staat dat niertjes van levensbelang zijn. Nu kreeg ik van iemand een voorbeeldmenu en zitten daar geen niertjes tussen. Nu hoopte ik ook al wat te bestellen op een site. Animal Food Express aangezien mijn vriend in die omgeving werkt en hij het dan zo mee kan nemen. Zij verkopen echter geen niertjes. Ik wil het in een keer goed doen met de verhoudingen en wil niet dat er tekorten ontstaan. Dus behoren niertjes tot de basis van het dieet?

Daar ga je geen eenduidig antwoord op krijgen. De meningen verschillen nu eenmaal.
Overigens heeft het lichaam ook zijn eigen manieren om meer of minder op te nemen als het dieet niet exact evenwichtig is. Zo snel ontstaan tekorten ook weer niet.

Als je het belangrijk vindt dat het een natuurlijk dieet wordt dan kun je het beste hele dieren verwerken of zelfs voeren.
Dit is uiteindelijk ook wel mijn intentie, ik doe dit bij mijn fretten ook. Er is echter een verschil. Flin gaat overal mee naartoe. Als ik Flin kvv of barf bij mijn ouders laat eten (eventueel in de tuin) accepteren ze dat. Maar een prooidier word mij niet in dank afgenomen (dit hoor ik nu al sinds ik een jaar geleden samen ben gaan wonen en ik prooi ging voeren aan mijn fret omdat zij niks anders wou eten haha)
Anoukk
Vaste gebruiker

Menu Flin gebasseerd op een 5,5 maand oude border collie van 11 kg(actief) 440 gram per dag

Orgaanvlees

Max 30 % Orgaanvlees Hart, lever, Nier belangrijkst!

5% Hart 22 gram
2,5% Nier 11 gram
2,5% Lever 11 gram
10% Pens 44 gram

Totaal 20 %

Tuurlijk zal dit wel eens een keer afwijken, misschien een maagje voederen of iets dergelijks, en op de gram exact word ook wel vrij moeilijk.

Vleesbot

20 tot 60 % Vleesbot
We starten voor het gemak met 40 % Indien de onlasting te zacht is voeren we de hoeveelheid vleesbot op. Is de onlasting te zacht dan voeren we minder vleesbot.

40% Eendennekken 176 Gram
Of
Kippennekkken 176 Gram

De reden dat we hier mee starten is omdat het vrij makkelijke botten zijn om te breken, in de toekomst breiden we dit uit met andere soorten botten. (Alles wat niet dragend is)

Totaal 40%

Spiervlees

Minimaal 25% spiervlees

Wij houden dus ook 25% spiervlees aan (Mede omdat de verhoudingen van vleesbot ook 50/50 zijn)

30% Rundvlees 110 gram
Of
30% Antilopenvlees 110 gram
Of
30% Konijnenvlees 110 gram
Of
30% Paardenvlees 110 gram.

Totaal 25%

Groenten

Er blijft 15% over, dit vullen we aan met groenten, valt flin af? Dan voeren wij minder groenten en meer spiervlees.

In totaal 66 gram gepureerde groenten.

Wekelijks wegen en het menu op flin haar leeftijd en gewicht aanpassen, zijn de ribben te zien? (bijvoeren!) hangt er een ligt er vet over de ribben dan passen we het menu aan en vervangen een deel van bijvoorbeeld het spiervlees door groenten.

Zou iemand zich hier over kunnen uitspreken?
Lemuria

Nee, ik kan me hier niet over uitspreken, maar ik heb gister een leuk pakket aan voer besteld voor een prima prijsje:

http://vriesvoer.nl/hondenvoer-proefpak ... t-205.html

En gratis verzonden. Misschien dat het wat voor jou is ;) Goeiekoop = fijn.
Anoukk
Vaste gebruiker

Cleva schreef:
Anoukk schreef:
Cleva schreef:
Anoukk schreef:Ik zet het toch maar even hier neer, ik ben mij al de gehele dag bezig aan het houden met voeding. Nu lees ik bijvoorbeeld op de ene site en staat dat niertjes van levensbelang zijn. Nu kreeg ik van iemand een voorbeeldmenu en zitten daar geen niertjes tussen. Nu hoopte ik ook al wat te bestellen op een site. Animal Food Express aangezien mijn vriend in die omgeving werkt en hij het dan zo mee kan nemen. Zij verkopen echter geen niertjes. Ik wil het in een keer goed doen met de verhoudingen en wil niet dat er tekorten ontstaan. Dus behoren niertjes tot de basis van het dieet?

Daar ga je geen eenduidig antwoord op krijgen. De meningen verschillen nu eenmaal.
Overigens heeft het lichaam ook zijn eigen manieren om meer of minder op te nemen als het dieet niet exact evenwichtig is. Zo snel ontstaan tekorten ook weer niet.

Als je het belangrijk vindt dat het een natuurlijk dieet wordt dan kun je het beste hele dieren verwerken of zelfs voeren.
Dit is uiteindelijk ook wel mijn intentie, ik doe dit bij mijn fretten ook. Er is echter een verschil. Flin gaat overal mee naartoe. Als ik Flin kvv of barf bij mijn ouders laat eten (eventueel in de tuin) accepteren ze dat. Maar een prooidier word mij niet in dank afgenomen (dit hoor ik nu al sinds ik een jaar geleden samen ben gaan wonen en ik prooi ging voeren aan mijn fret omdat zij niks anders wou eten haha)
Ook niet als je het klein hakt en in porties invriest?
Zou een optie zijn maar dan moet ik wel achterwege laten dat ik het als compleet dier binnenkreeg :mrgreen:
Mijn ouders zijn hier nogal duidelijk over, dit kwam vooral ter sprake toen ik dus zelf prooi ging voeren aan mijn fretten en ik hierdoor een dierenmishandelaar zou zijn (ze eten toch zelf ook hun lapje vlees?) Ik moet wel altijd even omschakelen wanneer ik prooi voer en het zelf ook even zien als lapje vlees inplaats van dier. Dat vachtje erom heen maakt het toch wel iets moeilijker.

Zijn kwartels overigens geschikt om al met 5,5 maand te geven? Ik geef ze hier ook wel eens aan mijn fretten. Ik heb hier ook een vleesmolen, zal ik hier eerst mee beginnen en daarna overgaan op heel geven of lijkt dat je niet noodzakelijk?
Anoukk
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:Nee, ik kan me hier niet over uitspreken, maar ik heb gister een leuk pakket aan voer besteld voor een prima prijsje:

http://vriesvoer.nl/hondenvoer-proefpak ... t-205.html

En gratis verzonden. Misschien dat het wat voor jou is ;) Goeiekoop = fijn.
Inderdaad ook even naar gekeken, komt steeds als advertentie omhoog als ik barf google. Als je het binnen hebt zou je mij dan kunnen inlichten over de kwaliteit als het niet teveel moeite is? :engel: Eerst zal ik toch echt een nieuwe vriezer nodig hebben :(: . Heb de afgelopen periode flinke financiële tegenslagen gehad met de fretten waardoor de diepvries toch even een mindere prioriteit is. Eerst het potje maar weer een beetje aanvullen, tot die tijd heb ik +/- 1,5 lade van ons tafelmodel vriezertje beschikbaar dus grote bestellingen zijn momenteel niet mogelijk. :mrgreen:
Lemuria

Anoukk schreef: Inderdaad ook even naar gekeken, komt steeds als advertentie omhoog als ik barf google. Als je het binnen hebt zou je mij dan kunnen inlichten over de kwaliteit als het niet teveel moeite is? :engel: Eerst zal ik toch echt een nieuwe vriezer nodig hebben :(: . Heb de afgelopen periode flinke financiële tegenslagen gehad met de fretten waardoor de diepvries toch even een mindere prioriteit is. Eerst het potje maar weer een beetje aanvullen, tot die tijd heb ik +/- 1,5 lade van ons tafelmodel vriezertje beschikbaar dus grote bestellingen zijn momenteel niet mogelijk. :mrgreen:
Geen probleem, ik weet zelf ook niet wat ik kan verwachten hoor, maar zal je een foto pb'en als ik 'm binnen krijg (ergens dit jaar nog, maar ik heb nog geen datum). Momenteel voer ik zelf overigens Smuldier. Is niet slécht, maar ik verwacht dat dit qua kwaliteit sowieso wel een paar tikjes beter zal zijn ;) Ik hou je op de hoogte. Ik heb zelf ook maar 3 lades (die aardig vol zitten) dus ik eet komende dagen wat extra groentes om ruimte te maken voor die 27 kg :mrgreen:
Anoukk
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:
Anoukk schreef: Inderdaad ook even naar gekeken, komt steeds als advertentie omhoog als ik barf google. Als je het binnen hebt zou je mij dan kunnen inlichten over de kwaliteit als het niet teveel moeite is? :engel: Eerst zal ik toch echt een nieuwe vriezer nodig hebben :(: . Heb de afgelopen periode flinke financiële tegenslagen gehad met de fretten waardoor de diepvries toch even een mindere prioriteit is. Eerst het potje maar weer een beetje aanvullen, tot die tijd heb ik +/- 1,5 lade van ons tafelmodel vriezertje beschikbaar dus grote bestellingen zijn momenteel niet mogelijk. :mrgreen:
Geen probleem, ik weet zelf ook niet wat ik kan verwachten hoor, maar zal je een foto pb'en als ik 'm binnen krijg (ergens dit jaar nog, maar ik heb nog geen datum). Momenteel voer ik zelf overigens Smuldier. Is niet slécht, maar ik verwacht dat dit qua kwaliteit sowieso wel een paar tikjes beter zal zijn ;) Ik hou je op de hoogte. Ik heb zelf ook maar 3 lades (die aardig vol zitten) dus ik eet komende dagen wat extra groentes om ruimte te maken voor die 27 kg :mrgreen:
Zou super zijn! :mrgreen: ik voer Flin momenteel ook smuldier, was wel een beetje ongepland, we hebben een normale bovenwoning opgedeeld in twee appartementen om ruimte te besparen hebben we de vriezer in het gemeenschappelijke gedeelte staan (iedereen kan daar bij) en iemand heeft toen voor de grap de stekker uit mijn vriezer getrokken. Hier kwam ik natuurlijk pas achter toen de boel al ontdooit was en de dierenwinkel dicht was. Heb toen maar een sprintje getrokken naar de supermarkt en kwam thuis met smuldier haha.

Ik vind het opzich niet slecht, Flin heeft echter wat moeite met de ontlasting eruit te krijgen (misschien een omschakeling van bot als calciumbron naar preparaten), ik voer dus wat extra lamshart bij in de hoop het calcium gehalte wat naar beneden te krijgen. De kippennekjes laten we nu dus ook maar even achterwege.
Lemuria

Anoukk schreef: Zou super zijn! :mrgreen: ik voer Flin momenteel ook smuldier, was wel een beetje ongepland, we hebben een normale bovenwoning opgedeeld in twee appartementen om ruimte te besparen hebben we de vriezer in het gemeenschappelijke gedeelte staan (iedereen kan daar bij) en iemand heeft toen voor de grap de stekker uit mijn vriezer getrokken. Hier kwam ik natuurlijk pas achter toen de boel al ontdooit was en de dierenwinkel dicht was. Heb toen maar een sprintje getrokken naar de supermarkt en kwam thuis met smuldier haha.

Ik vind het opzich niet slecht, Flin heeft echter wat moeite met de ontlasting eruit te krijgen (misschien een omschakeling van bot als calciumbron naar preparaten), ik voer dus wat extra lamshart bij in de hoop het calcium gehalte wat naar beneden te krijgen. De kippennekjes laten we nu dus ook maar even achterwege.
Ik zou als een drillsergeant iedereen bij elkaar roepen en eisen te horen wie waarom die stekker eruit heeft gejenkt. Dadelijk zit je met nog eens tig kilo aan vlees in die vriezer en haalt die hetzelfde grapje uit. Zo blijf je aan het kopen natuurlijk...;)
Izzy poept ook niet echt súper op Smuldier, maar het is even tijdelijk omdat ik krap zit (momenteel geen werk en ben er van overtuigd dat dit nog steeds beter is dan de gemiddelde brok), maar zodra ik weer een baan heb, koop ik een vrieskist voor in de schuur en duw daar - zoals ik eerder met m'n Huskies deed - allerlei soorten vlees en karkassen in.

Ik heb dan ook wel de luxe positie dat Izzy's logeeradres (m'n moeder) niet te flauw is en zo een dood, compleet konijn naar buiten zou gooien als eten als ik het vraag :E:
Anoukk
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:
Anoukk schreef: Zou super zijn! :mrgreen: ik voer Flin momenteel ook smuldier, was wel een beetje ongepland, we hebben een normale bovenwoning opgedeeld in twee appartementen om ruimte te besparen hebben we de vriezer in het gemeenschappelijke gedeelte staan (iedereen kan daar bij) en iemand heeft toen voor de grap de stekker uit mijn vriezer getrokken. Hier kwam ik natuurlijk pas achter toen de boel al ontdooit was en de dierenwinkel dicht was. Heb toen maar een sprintje getrokken naar de supermarkt en kwam thuis met smuldier haha.

Ik zou als een drillsergeant iedereen bij elkaar roepen en eisen te horen wie waarom die stekker eruit heeft gejenkt. Dadelijk zit je met nog eens tig kilo aan vlees in die vriezer en haalt die hetzelfde grapje uit. Zo blijf je aan het kopen natuurlijk...;)
Izzy poept ook niet echt súper op Smuldier, maar het is even tijdelijk omdat ik krap zit (momenteel geen werk en ben er van overtuigd dat dit nog steeds beter is dan de gemiddelde brok), maar zodra ik weer een baan heb, koop ik een vrieskist voor in de schuur en duw daar - zoals ik eerder met m'n Huskies deed - allerlei soorten vlees en karkassen in.

Ik heb dan ook wel de luxe positie dat Izzy's logeeradres (m'n moeder) niet te flauw is en zo een dood, compleet konijn naar buiten zou gooien als eten als ik het vraag :E:
Haha ik ontdekte het terwijl mijn buurvrouw erbij stond en ik had zo'n 13 kg aan vlees erin zitten. ze ontkende meteen (terwijl ik er niet eens naar vroeg). Ik denk dat wanneer zij of haar partner dit toch op hun geweten hebben dit niet nog een keer gaat gebeuren. Ik ben een vrij rustig persoon maar ik veranderde meteen in een draak en schold die vriezer uit :LOL: Ik zit momenteel in dezelfde positie als jij misschien kan iedereen daarom niet geloven dat ik toch kies voor barf en kvv, mijn ouders hebben 2 honden (border collie pup en een obesitas herdershond) maar zijn per maand goedkoper uit als ik. Maar als ik kijk hoe Flin het deed op Royal canin ga ik nooit meer terug en eet ik zelf liever een paar avonden per week niet warm of soep uit blik dan dat ik Flin geen kwaliteit lever. Daarnaast heb ik ook nog eens 5 fretten dus gaat er hier per week een hoop vlees doorheen. Toch zou ik het niet anders willen. (ben gewoon stapel op mijn beestjes :engel: )

Dan heb je geluk met je moeder :E: , als ik mijn moeder al zie walgen omdat ze een rol carnibest in stukken hakt voor haar honden (die dit sochtends krijgen) denk ik niet dat ze dit ooit doet. :mrgreen: Ik heb er hoe dan ook wel vrede mee, wie ben ik om iemand zoiets op te dringen? Op vakantie ga ik niet omdat ik jaarlijks een nestje fok met mijn fretten en dit net rond de zomer gebeurt. Als ik in de toekomst toch op vakantie ga neem ik Flin mee.

Maar ik maak hieruit op dat je hiervoor dus ook al veel met barf bezig was? Flin doet het super op kvv ik wil haar echter meer laten genieten van haar maaltijden. Als ik kijk hoesnel ze haar kvv opheeft en hoe ze al reageert als ik de voerbak pak (Janken, rennen en springen. Dan doe ik haar graag een plezier door wat extra tijd en geld in haar voeding te investeren)
Lemuria

Haha, die zal wel even geschrokken zijn van je reactie, prima waarschuwing toch :mrgreen:

Ik heb hetzelfde hoor. Ik zou m'n hond niet op goedkope brokken zetten omdat ik geen baan heb, zelf kan ik van 60 euro in de maand aan boodschappen uit komen, liever dat dan haar en de katten rotzooi voeren. M'n katten krijgen ook vers, ze doen het er nou eenmaal prachtig op en m'n opa-kat verandert in een vadsige kleffe voddenbaal als ik 'm brokken geef. Plus, ze vinden het vlees véel lekkerder en ik heb er voor gekozen om ze in huis te halen. Dus mijn verantwoordelijkheid.

Ik heb ook fretten gehad vroeger, zo ben ik oorspronkelijk in aanraking gekomen met Carnibest ;) Ik had op een gegeven moment een groep van 6-7 fretten (opvangers, oudjes en 'lelijke albino's die niemand wou'). Súpergeweldige beestjes :love:
Vervolgens haalden we een pup in huis en het was voor ons vanzelfsprekend dat die ook Carnibest kreeg, destijds konden we dat aan huis laten leveren, dus dat was ideaal :ok: Vervolgens zijn we gaan experimenteren met allerlei soorten vlees, karkassen e.d..

M'n moeder zag hoe mijn beesten eruit zagen door de Carnibest en voert dit momenteel ook met volle tevredenheid aan haar Chihuahua's ;)
Anoukk
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:Haha, die zal wel even geschrokken zijn van je reactie, prima waarschuwing toch :mrgreen:

Ik heb hetzelfde hoor. Ik zou m'n hond niet op goedkope brokken zetten omdat ik geen baan heb, zelf kan ik van 60 euro in de maand aan boodschappen uit komen, liever dat dan haar en de katten rotzooi voeren. M'n katten krijgen ook vers, ze doen het er nou eenmaal prachtig op en m'n opa-kat verandert in een vadsige kleffe voddenbaal als ik 'm brokken geef. Plus, ze vinden het vlees véel lekkerder en ik heb er voor gekozen om ze in huis te halen. Dus mijn verantwoordelijkheid.

Ik heb ook fretten gehad vroeger, zo ben ik oorspronkelijk in aanraking gekomen met Carnibest ;) Ik had op een gegeven moment een groep van 6-7 fretten (opvangers, oudjes en 'lelijke albino's die niemand wou'). Súpergeweldige beestjes :love:
Vervolgens haalden we een pup in huis en het was voor ons vanzelfsprekend dat die ook Carnibest kreeg, destijds konden we dat aan huis laten leveren, dus dat was ideaal :ok: Vervolgens zijn we gaan experimenteren met allerlei soorten vlees, karkassen e.d..

M'n moeder zag hoe mijn beesten eruit zagen door de Carnibest en voert dit momenteel ook met volle tevredenheid aan haar Chihuahua's ;)
Hier precies hetzelfde, ik heb hier een klein gedrocht zitten (DEW fretje, wit zonder rode oogjes doof, afwijkende schedel meerdere chronische aandoeneningen maar het is wel mijn gedrocht, ik heb zelfs reacties gehad dat het een verspilling van mijn geld was haar nog naar de DA te brengen en dat ik haar moest doodgooien :eek: ) Heb hier de moeder van het nest van dit jaar zitten, haar zoon en zijn toekomstige partner en een opvangertje. Het opvangertje is een scheetje (de rest ook) maar kan helaas niet met de rest. Ik heb 5 aparte kooien maar heb nu laatst grote buitenrennen aangeschaft dus de fretten zitten momenteel in de overgangs ruimte om de wintervacht op te bouwen. Ik kijk heel erg uit naar het voorjaar/zomer voor ons volgende nest. Het word sowieso een bijzondere combinatie omdat ik ook met buitenlandse lijnen en stambomen werk om zo hier in nederland de gezondheid ook wat op te krikken :mrgreen: Er zijn hier een hoop fokkers die dit ook doen maar die vragen rond de 300 euro voor een pup. Ik probeer dit bedrag te halveren zodat gezonde fretten voor iedereen haalbaar worden. Overigens laat ik ook alles wat hier weggaat chippen zodat ik mijn lijnen in de gaten kan houden. Ik wil absoluut niet met inteelt werken en dit is voor mij de enigste manier om alles te controleren :engel:

Carnibest voer ik persoonlijk al een tijdje niet meer, vond het te prijzig worden en naturis was een goedkoper alternatief en bleek ook nog is gezonder te zijn. Hele mooie vachtjes als resultaat. Blije pups en een blije ik :mrgreen:
Lemuria

Ik had een slaapkamer voor ze ingericht, maar de zomer erna heb ik ze in een gigantische voliere buiten gezet vanwege de afgrijselijke stank die de mannetjes wisten te produceren :kotz: :mrgreen: Ik hield mega-veel van ze hoor, maar godsammekrake zeg. Ze waren dan ook niet gecastreerd ofzo, vooral m'n fruns ;)

150,- voor een fret zou ik nog steeds niet betalen, maar goed, ik heb dan ook nooit een cent voor een opvanger betaald, haha. Mensen moesten er vanaf, ik nam ze op. De enige fretten waar ik wel voor heb betaald waren m'n eerste 2, Tsjallie en Chimaera. Beiden rond de 20,- geloof ik :)

Shit, ik wil best wel weer fretten :LOL:
Anoukk
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:Ik had een slaapkamer voor ze ingericht, maar de zomer erna heb ik ze in een gigantische voliere buiten gezet vanwege de afgrijselijke stank die de mannetjes wisten te produceren :kotz: :mrgreen: Ik hield mega-veel van ze hoor, maar godsammekrake zeg. Ze waren dan ook niet gecastreerd ofzo, vooral m'n fruns ;)

150,- voor een fret zou ik nog steeds niet betalen, maar goed, ik heb dan ook nooit een cent voor een opvanger betaald, haha. Mensen moesten er vanaf, ik nam ze op. De enige fretten waar ik wel voor heb betaald waren m'n eerste 2, Tsjallie en Chimaera. Beiden rond de 20,- geloof ik :)

Shit, ik wil best wel weer fretten :LOL:
Haha ik heb afgelopen jaar 75 euro voor de pups gevraagd en per pup 75 euro verlies gemaakt. vanaf 3 weken leeftijd begin ik met het bijvoeren doormiddel van kvv. met 4 weken komt hier ook prooi bij. Pas vanaf 7 weken komt er brok bij zodat ze wel de smaak kennen maar zo hebben ze wel een goede start gehad. Met 8 weken leeftijd voeren we een gezondheidscheck uit bij de dierenarts en krijgen ze een inenting en ook een chip. Ze krijgen brokken en kvv en prooi mee voor de eerste dagen. En ze worden hier ook preventief behandeld voor parasieten. Ik zit er echt bovenop met de pups, hou ze al vast vanaf dag een weeg ze dagelijks hou iedereen up to date. Ze gaan pas met 9 weken weg zodat ze alles van moeder en nestgenootjes hebben meegekregen, ook zijn ze dan aan het wisselen van gebit of net klaar dus het bijten is dan zo goed als voorbij :mrgreen:

Verder natuurlijk ook de levenslange garantie dat ik ze altijd terug wil nemen (wil niet dat het zwervertjes worden) Iedere fokker kan het zo duur of goedkoop maken als ze zelf willen, ik kan bijvoorbeeld ook alleen brok voeren en de inenting en chip achterwege laten maar hier sta ik zelf niet achter. Ik maak met 150 euro geen winst al denken de meeste mensen dat wel haha. Mij gaat het erom dat ik op een verantwoorde manier fok. Zo komt er aankomend jaar als ik geluk heb ook een Ram over uit Engeland :mrgreen: zo hou ik mijn lijn vrij van inteelt en die fokker fokt heel erg met hetzelfde principe en doel als ik :engel:
Lemuria

Oh je hoeft je voor mij niet te verantwoorden hoor. Als jij achter je keuzes staat en verantwoord fokt, gaat het mij niks aan. Maar er zijn zóveel fretjes waar mensen geen zin meer in hebben omdat ze toch net wat drukker zijn/meer nodig hebben dan een hamster ( :roll: ) die net zo lief zijn. Of in ieder geval, na wat opvoeding net zo lief zijn. Mijn favoriet was Maion, een gigantische albino-heer van 2,5 kg, met als bijnaam knuffelbuffel. Die legde ik bij wijze van spreken 's morgens in m'n nek en 's avonds lag hij er nog :)
Anoukk
Vaste gebruiker

Lemuria schreef:Oh je hoeft je voor mij niet te verantwoorden hoor. Als jij achter je keuzes staat en verantwoord fokt, gaat het mij niks aan. Maar er zijn zóveel fretjes waar mensen geen zin meer in hebben omdat ze toch net wat drukker zijn/meer nodig hebben dan een hamster ( :roll: ) die net zo lief zijn. Of in ieder geval, na wat opvoeding net zo lief zijn. Mijn favoriet was Maion, een gigantische albino-heer van 2,5 kg, met als bijnaam knuffelbuffel. Die legde ik bij wijze van spreken 's morgens in m'n nek en 's avonds lag hij er nog :)
Hahah heerlijk zulke fretten, daar heb ik er ook 2 van. rest is ook lief maar toch wat drukker haha.

Tot dusver toch niet zo tevreden over de smuldier als ik dacht. Flin likt en smakt continu. en begraaft haar neus diep in haar anus en likt en bijt dan. Ze zit ook pas sinds vrijdag helemaal op kvv maar ik vind dit toch wel erg sneu :(
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”