Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond alleen naar de eigen baas luisteren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Hond alleen naar de eigen baas luisteren?

Ongelezen bericht door Omega »

Dit las ik ergens: "
Man traint iedere zaterdagmorgen bij de hondenclub met de honden. Zaterdag hadden ze een opdracht gekregen waarbij ze de hond moesten laten zitten. Vervolgens kwam de trainer voor de hond staan en gaf dan het commando af waarop de hond het commando moet negeren want ze moeten enkel de baas gehoorzamen. Hond had al heel snel door wat de bedoeling was en toen de trainer meer druk op hond ging leggen door 'm strak aan te kijken en iets de stem te verheffen ging onze lieve hond grommen en liet zijn witte tanden zien :D Waarop de trainer zei: oh, nu moet ik oppassen want hij haalt straks uit.
Ik moest er wel vreselijk om lachen. Onze hond is echt geen watje en leeft alleen maar voor de baas. Voor eigen volk is het echt een super hond."
Wat is hier het nut van, gebeurt dit vaker op hondenscholen? Het lijkt mij juist handig als mijn honden ook wel naar anderen luisteren. En al helemaal om er zoveel druk op te leggen als instructeur dat de hond op punt van uitvallen staat.. Ik dacht dat we het tijdperk achter ons hadden met deze denkwijzen.. :O:
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Hond alleen naar de eigen baas luisteren?

Ongelezen bericht door M@rleen »

Heel vreemd.. Hij moet wel het commando negeren, maar vervolgens alles dan ook maar, als een robotje?

Boomer luistert in principe ook alleen naar mij, maar zo af en toe besluit hij dat hij best wel naar iemand anders wil luisteren.
Het enige nadelige vind ik dat hij ook naar Elyna luistert, als ze vrolijk zegt dat hij mag oversteken, terwijl er net een fiets/auto aankomt :schrik:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik wil niet dat mijn hond naar andere luistert met commando's. Behalve een 'wegwezen' dan. Dat je dat eens oefent, okee. Maar dat de instructeur dan meer druk op gaat leggen??? Alsjeblieft niet.

Hier doet Tay het uit zichzelf, stopt ook meteen als hij overgenomen wordt. Zelfs bij mijn vriend twijfelt hij wel eens, dan kijkt hij naar mij of ik het ook vind. :schrik:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom luistert niet erg goed naar anderen als ik erbij ben. Ze hoeft overigens geen commando te negeren van mij, maar ze hoeft het ook niet op te volgen. Ik vind het een domme oefening eerlijk gezegd, wat heeft het voor nut..
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zolang het geen knpv betreft snap ik niet waarom een hond daarmee lastig gevallen moet worden :19:
Felix trekt zich overigens echt helemaal niks van wat een ander zegt aan, zolang ze niks lekkers in handen hebben tenminste.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ligt er maar net aan wat voor training en bij wat voor hondenclub.
mijn honden hoeven ook niet naar een ander te luisteren, al doen ze dat vanuit zichzelf al niet en heb ik ze dat niet specifiek geleerd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

Jaap* schreef: Felix trekt zich overigens echt helemaal niks van wat een ander zegt aan, zolang ze niks lekkers in handen hebben tenminste.
Hahaha same here, stelletje rasopportunisten.

Ik zie het nut afgezien van KNPV ook niet echt in trouwens van de oefening.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Wat raar dat ze het op de training gaan oefenen. Het is toch ieder voor zich of je wilt dat hond naar ander luistert? Noah luistert gelukkig naar andere, dat moet ook wel want ze is ook wel eens bij andere.
Sterker nog, zodra iemand een balletje heeft, loopt Noah gerust mee met behendigheid. Ook flyball liep ze met iedereen, geen probleem.
Perry en Noah

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Rare trainingsmethode zeg. :roll:
Al moet ik zeggen dat Lyndie nog naar Jack de Ripper zou luisteren. Vooral als die haar iets lekkers zou geven. :tongue:
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Omega schreef:...en toen de trainer meer druk op hond ging leggen door 'm strak aan te kijken en iets de stem te verheffen ging onze lieve hond grommen en liet zijn witte tanden zien :D Waarop de trainer zei: oh, nu moet ik oppassen want hij haalt straks uit.
Hij had mogen oppassen dat ík niet uit zou vallen. Kom nou zeg, m'n hond zo lopen opfokken tot het punt waar hij tanden laat zien...

Overigens luistert Izzy ook maar zélden naar een ander, eigenlijk alleen naar m'n moeder en een goede vriend omdat ze daar dol op is. Als een ander haar vraagt te zitten, kijkt ze 'm aan of ze water ziet branden. Nóóit eerder van dat commando gehoord.
Lemuria

Cleva schreef:Nou, een hond aankijken en iets harder praten is natuurlijk nog geen opfokken.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de trainer even bevestiging wilde hebben van wat hij al eerder had gezien.

Zeker als je als trainer denkt dat er nog weleens wat agressieprobleempjes zouden kunnen komen wil je dat zeker weten, dan kun je helpen daarmee om te gaan.
Het is namelijk wel een tikkel afwijkend als een hond gaat grommen als er iemand kijkt en harder praat. Geeft niet maar dat is het wel.
Aankijken en harder praten is 1 ding, maar als m'n hond z'n tanden zou laten zien, ga je echt al meters ver over d'r grenzen heen ;) Dat valt bij mij onder het kopje 'opfokken' :)
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Wij "oefenen" dit ook op de gg. Maar dat gaat iets anders, hond zit naast een trainer loopt langs en geeft al lopende een commando en als dat genegeerd wordt gelijk belonen. Gebeurt zelden, maar de bedoeling is dus dat de hond de focus op jou heeft tijdens de training/wedstrijd en niet op commando's van de buurman gaat reageren.

Maar dit telt alleen tijdens de gg trainingen en dan nog kan onze trainer elke willekeurige hond uit de groep pakken om dingen mee uit te leggen en laten zien.

Verder maakt het mij weinig uit, degene die ik vertrouw met mijn hond kunnen haar meenemen en daar luistert ze ook gewoon naar, ze heeft zelfs wel eens een behendigheid les gelopen met iemand anders,net zo makkelijk hoor. Maar bij de gg vind ik het wel prettig dat ze leert niet op andermans commando te reageren en ja ook dat dat heel af en toe even meegenomen wordt.
Afbeelding
Lemuria

Cleva schreef:
Lemuria schreef:
Cleva schreef:Nou, een hond aankijken en iets harder praten is natuurlijk nog geen opfokken.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de trainer even bevestiging wilde hebben van wat hij al eerder had gezien.

Zeker als je als trainer denkt dat er nog weleens wat agressieprobleempjes zouden kunnen komen wil je dat zeker weten, dan kun je helpen daarmee om te gaan.
Het is namelijk wel een tikkel afwijkend als een hond gaat grommen als er iemand kijkt en harder praat. Geeft niet maar dat is het wel.
Aankijken en harder praten is 1 ding, maar als m'n hond z'n tanden zou laten zien, ga je echt al meters ver over d'r grenzen heen ;) Dat valt bij mij onder het kopje 'opfokken' :)
Je weet pas waar de grenzen liggen als je ze opzoekt en bij een hond die zijn lip optrekt naar hard pratende mensen is dat waarschijnlijk al snel.
Dat vind ik prima om even te verkennen. Zeker als er niet meer gebeurt dan "Kijk. Daar vind hij het teveel worden."

Je gaat pas over de grens als je die lip weer naar beneden mept maar daar gaat het hier toch niet over?

Dan ga je als eigenaar weer naar huis met een hond waarvan je nu weet dat het hem bestaat om bij druk van leer te trekken. Ik vind het waar voor je geld.
Zo kun je het ook bekijken, ik keek even vanuit het perspectief van m'n eigen hond (en honden uit het verleden) ;)
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Oll luistert naar iedereen, mits de ander een snoepje heeft :') dit wil natuurlijk ook niet zeggen dat ie van mij naar iedereen moet luisteren ;) Maar op de een of andere manier gaat dat prima hoor, er is een select gezelschap van mensen waar ie in normale situaties naar luistert zonder dat ie bij mij komt checken of dat het wel nodig is.. En dat is fijn. Ik wil namelijk wél dat als ie mee is op visite bij mijn moeder, dat ie dan gaat zitten als mijn mam zegt zit. Of dat als mijn zus hier is, en ik loop even naar de keuken, dat zij 'm gewoon weg kan sturen bij de tafel als dat nodig is. Dat is pretig. Maar het gros van de mensen negeert ie op zulke momenten. Drie man sterk die roepen "Ollie neeeee" als ie alleen maar naar het konijnenhok kíjkt (zoals laatst bij vrienden in de tuin) zal 'm aan de derrière oxideren, mijn schoonvader die 'm lokt terwijl ie van mij rustig moest gaan liggen gaat ie goddank ook niet direct op in :P

Alles wordt overigens anders als je snoepjes in je handen hebt, of kúnstjes met 'm wilt doen. Dan wil ie zelfs nog wel even high-fiven voor vijfjarige meisjes in het park <3
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

dre schreef:Wij "oefenen" dit ook op de gg. Maar dat gaat iets anders, hond zit naast een trainer loopt langs en geeft al lopende een commando en als dat genegeerd wordt gelijk belonen. Gebeurt zelden, maar de bedoeling is dus dat de hond de focus op jou heeft tijdens de training/wedstrijd en niet op commando's van de buurman gaat reageren.

Maar dit telt alleen tijdens de gg trainingen en dan nog kan onze trainer elke willekeurige hond uit de groep pakken om dingen mee uit te leggen en laten zien.

Verder maakt het mij weinig uit, degene die ik vertrouw met mijn hond kunnen haar meenemen en daar luistert ze ook gewoon naar, ze heeft zelfs wel eens een behendigheid les gelopen met iemand anders,net zo makkelijk hoor. Maar bij de gg vind ik het wel prettig dat ze leert niet op andermans commando te reageren en ja ook dat dat heel af en toe even meegenomen wordt.

Dit ja.

In de gg wedstrijden sta je bij een aantal oefeningen op een rij. 1 voor 1, op volgorde van de rij, moeten de honden dan gaan liggen, en later weer gaan zitten.

De hond mag alleen het commando van zijn eigen baas opvolgen. Als hij dus al gaat liggen of zitten op commando van een baas die eerder aan de beurt is, levert dat strafpunten op (of een 0, in de hogere klassen)

De baasjes mogen ook niet overdreven hard, om bewust anderen te hinderen hun commando geven. Maar dat is natuurlijk een lastige lijn. Iemand die al zijn commando's op fiks luid niveau geeft (en die zijn er best veel) doet dat in zo'n oefening natuurlijk ook.
Mijn hond reageert op haast fluistertoon ook al.

Het heeft even wat oefening gekost, voordat ze een "gebruld" (oké, iets overdreven) commando van een ander negeert.

Dat doet ze ondertussen vrijwel altijd prima.
Maar ik vraag in de trainingen wel eens bewust aan mijn buur of aan mijn trainer om een commando luid te geven. Waarop ik zachtjes een blijf geef (haast tegelijk) en een korte tijd later zelf het gewenste commando alsnog geef.

Ook mag ze in de wedstrijden niet reageren op de commando's van de ringmeester, ze moet echt wachten tot ik het commando geef.

(pak maar aan, wordt meestal door de ringmeester gezegd als de hond het blok (aport) moet afgeven. Habibi heeft de neiging gehad om op dat moment het blok uit haar bek te laten vallen. Dus ook daar hebben we op getraind.

Met forse stem, waarbij de hond strak aangekeken wordt, doen wij eigenlijk niet

Kan me bij bijvoorbeeld IPO wel voorstellen dat de hond niet moet lossen op commando van de pakwerker, maar alleen op commando van de baas. (zelfs onder extra druk als aankijken en stemverheffing)
Het zou lekker zijn, als een werkhond een inbreker pakt, en vervolgens netjes op diens commando loslaat.... :-p
Laatst gewijzigd door Habibi op 15 dec 2014 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Omega schreef:Dit las ik ergens: "
Man traint iedere zaterdagmorgen bij de hondenclub met de honden. Zaterdag hadden ze een opdracht gekregen waarbij ze de hond moesten laten zitten. Vervolgens kwam de trainer voor de hond staan en gaf dan het commando af waarop de hond het commando moet negeren want ze moeten enkel de baas gehoorzamen. Hond had al heel snel door wat de bedoeling was en toen de trainer meer druk op hond ging leggen door 'm strak aan te kijken en iets de stem te verheffen ging onze lieve hond grommen en liet zijn witte tanden zien :D Waarop de trainer zei: oh, nu moet ik oppassen want hij haalt straks uit.
Ik moest er wel vreselijk om lachen. Onze hond is echt geen watje en leeft alleen maar voor de baas. Voor eigen volk is het echt een super hond."
Wat is hier het nut van, gebeurt dit vaker op hondenscholen? Het lijkt mij juist handig als mijn honden ook wel naar anderen luisteren. En al helemaal om er zoveel druk op te leggen als instructeur dat de hond op punt van uitvallen staat.. Ik dacht dat we het tijdperk achter ons hadden met deze denkwijzen.. :O:
Weet niet wat voor cursus het is, maar bij onze gehoorzaamheidcursus, was dat geen onderdeel.
Sjon gaat trouwens gerust liggen, als iemand het commando "af" aan de eigen hond geeft, suus deed dat niet.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Zelfs bij IPO kun je wat hulp gebruiken als de hond moet lossen en hij negeert het commando van de geleider hoor, daar heb je de helpers en de pakwerkers dan echt wel bij nodig :tongue:
En sporadisch wordt er wel eens een hond "overgenomen" om te laten zien wat een trainer bedoelt als de geleider het niet helemaal snapt. Dat sommige honden zich dan minder makkelijk laten leiden door een ander is weer wat anders. Dat erin trainen gebeurt eigenlijk niet.
Al is het natuurlijk niet de bedoeling dat een hond reageert op "hier" van een andere geleider tijdens training of examen.

Er bewust op trainen heb ik in ieder geval niet meegemaakt en ik vind het ook niet wenselijk dat een hond maar naar 1 persoon luistert.
Als ik erbij ben zullen ze minder snel geneigd zijn naar een ander te luisteren, dat dan weer wel. Maar dat is geen aangeleerd gedrag.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:Zolang het geen knpv betreft snap ik niet waarom een hond daarmee lastig gevallen moet worden :19:
Felix trekt zich overigens echt helemaal niks van wat een ander zegt aan, zolang ze niks lekkers in handen hebben tenminste.
Zo is het hier ook wel een beetje.
Maar alleen als ik er bij ben.
Ben ik weg, dan is Ita (en Rana was dat ook) behoorlijk gehoorzaam aan degene die haar onder haar hoede heeft.

Bij de allereerste trainingen die ik heb gevolgd (rond 1980/1985) probeerde de trainer wel eens een commando te geven als mijn hond netjes naast me zat.
Bij zijn eerste commando begon mijn hond (teckel) die trainer al uit te kafferen :mrgreen:
Dat werd beschouwd als "goed"

Het nut er van begreep ik toen al niet en ik begrijp het eerlijk gezegd nog steeds niet. :U:
Laatst gewijzigd door ranetje op 16 dec 2014 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Als ik in de buurt ben kijken Luna & Balu me aan als ze een commando krijgen van een ander, om te vragen of ze het echt moeten opvolgen..
Bij de trainingen die we gevolgd hebben luisteren ze naar ons, commando's van een ander luisterden ze niet naar. Wat dat betreft zijn ze een ster in het negeren van andere mensen, helemaal uit zichzelf..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

ranetje schreef:Het nut er van begreep ik toen al niet en ik begrijp het eerlijk gezegd nog steeds niet. :U:
Nou, we wonen hier achteraf, en ik vind het wel prettig dat Skadi pas naar anderen luistert als ik het commando heb bevestigd. Dat doet ze met een snelle blik, en ze reageert al op een knikje of een nee schudden. 99% van de mensen heeft dat niet eens door. Niet met alles hoor, fluit op je hondenfluit, en ze zit vóór dat je eigen hond er is uitermate braaf vóór je.
'Koekje graag!' :mrgreen:
Maar alle andere commando's moeten bevestigd worden. Ik vind dat wel handig. Zoals bijvoorbeeld die keer dat een uitermate vriendelijke man de bal van zijn honden afpakte en voor Skadi gooide met de woorden 'pak maar' :schrik:
Ze keek naar mij, ik schudde van nee en ze bleef braaf zitten. Het zou goddomme knokken geworden zijn.
"Oh, hij houdt niet van de bal?"
"Zoiets" mompelde ik :LOL:
Of de keer dat een (idioot van een) buurman Skadi dacht te corrigeren. Ze pompte zich op, en keek toen godenzijdank naar mij. Ik maakte een kappen-gebaar met mijn hand en ze liep weg. Pffff.
Die buurman is trouwens de wacht aangezegd en niet meer welkom hier binnen. Debiel.
Hij heeft geen flauw idee hoe dicht bij hij een knap nijdige Skadi was.

Aan de andere kant van het spectrum heb ik Cayuga. Die houdt van iedereen. Iedereen kan hem ook zonder problemen overpakken van me. Hij houdt wel angstvallig in de gaten waar ik ben, maar hij luistert echt heel erg braaf naar wie hem ook maar aan de lijn heeft. Súperhandig!
Die hond kan ik overal mee naar toe nemen. In de huidige maatschappij willen we dus Cayuga's, en geen Skadi's. Maar, zo hier achteraf wonend, in the middle of nowhere.......vind ik een Skadi toch wel verrekte prettig, hoor. Met mijn falende lichaam en een man die nogal eens weg is op zakenreis.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Dat vragen om bevestiging kan Habibi ook. Erg grappig.

Op trainingsveld en in de wedstrijden mag ze dus niet op anderen reageren.
In het gewone "dagelijkse leven" wel, in overleg zeg maar

Onder andere bij heel onzekere kinderen werkt dat goed. Of bange kinderen. Als Habibi dan naar hun luistert, of ze kunnen haar een trucje laten doen, dan wil het ijs nogal eens gebroken zijn.
Vaak geeft het kind in dat geval een commando, en bevestig ik het in feite met het bijbehorende handgebaar. De kinderen zien dat meestal niet eens.
Op deze manier is ze wel -meerdere keren- meegeweest naar projecten "hond in de klas". Voor angstige kinderen is Habibi een fijn hondje, klein, ziet er knuffelig uit (is ze niet per se, aan mij om dat te begeleiden) en ze is niet druk.
Als er dan ook iemand mee is met wat groters, en je kunt ook nog uitleggen hoe "vreemde" honden het best benaderd kunnen worden, heb je een leuk projectje.

En soms willen volwassenen ineens een commando geven, dan altijd eerst een blik naar mij. (of het moet zijn dat ze iemand al kent, én die persoon heeft lekkers. Dan volgt ze evt. wel een commando op, zonder overleg met mij...)
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ja, kleine kinderen groeien dan echt :D
Leuk om te zien, en Skadi vindt dat ook echt heel erg leuk om te doen bij bepaalde types kinderen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik ken het verhaal ook, het gaat om een grote poedel.
En nee, ik zou niet willen dat een trainer zoveel druk op mijn hond legde...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik vind het maar een vage training, zie het nut er ook niet zo van in :hmmm:
Een beetje baasgerichte hond luisterd naar de baas en niet naar iemand anders op het trainingsveld, zou een lekker zootje worden dan!

Bij een jachtwedstrijd heb je soms een walk-up, dat is met 2 honden volgend tot er 2 keer geschoten word, eerst moet de ene hond gestuurd worden en daarna de andere, zou toch niet best zijn als mijn hond gaat op het moment dat de ander zijn hond stuurt :19:

Doran heeft dat extreem, als Mart alleen met hem liep luisterde hij wel, maar als ik erbij was dan keek hij me altijd aan van :hmmm: moet dat echt? :lol1: Soms wel lastig maar tegelijkertijd ook wel lachwekkend, we hebben het een keer tijdens trainen gehad, Doran zoekt heel erg mooi krijg ik altijd te horen, tja ik blijf staan dus zie dat nooit, dus Mart zei een keer, ga jij in het bos staan dan stuur ik hem, kan jij het ook eens zien. Oke ik het bos in en daar wat dummy's verstopt, ik achter een dikke boom, hoor dat Mart hem stuurt maar zie niks, hoor Mart nog een keer uhhh :denken: dus ik vraag wat er is? Ja die stomme hond van jou luisterd niet :LOL: ik tevoorschijn gekomen en Doran even verteld dat hij wel moest luisteren, uiteindelijk heb ik dan toch kunnen zien hoe mooi hij zoekt :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

De baasjes mogen ook niet overdreven hard, om bewust anderen te hinderen hun commando geven. Maar dat is natuurlijk een lastige lijn. Iemand die al zijn commando's op fiks luid niveau geeft (en die zijn er best veel) doet dat in zo'n oefening natuurlijk ook.
Mijn hond reageert op haast fluistertoon ook al.

Het heeft even wat oefening gekost, voordat ze een "gebruld" (oké, iets overdreven) commando van een ander negeert.
Ik heb hier juist flink wat last mee met Ezio. Ik stoor me wel aan mensen die hun hond met een hoop gebrul opdracht geven/corrigeren en er word hier op school ook altijd wel op gehamerd dat het anders kan/moet maar het zit er bij mensen soms zo ingebakken (bijna reflex). Als Ezio moet blijven zitten heeft hij verder weinig nodig behalve een handgebaar als ik denk dat hij op wil staan. Recent stonden we allemaal uit het zicht en ging er 1 toch staan. Baasje stapt naar binnen en geeft die hond een hele harde "BLIJF ZITTEN" (volume was er m.i. er echt over). waarop Ezio met zijn staart tussen de poten, die mens in de gaten houdend, besloot dat hij beter toch maar mij op kon zoeken. Heeft toch even wat moeite gekost dit weer recht te breien en nog zie je dat hij nog behoorlijk onzeker is (kwam 2 wkn geleden nog naar me toe toen hij iemand hoorde hoesten) Ik kan nu dus (nog) niet (meer) volledig uit zicht. Dit terwijl voorheen hij, zelfs al gingen alle honden rennen, hij keurig bleef zitten (in en uit zicht)
Maar het is ook toch al niet zo'n zekere en dat hele "uit zicht" gebeuren is een lastige oefening voor hem. Maar, het ging net goed en nu dus weer een paar stappen terug (overigens is de man die brulde ook weer terug bij af en is er nog meer aandacht voor rust in geven van opdrachten en corrigeren vanuit de trainer)

Enfin, probleem heeft niet zozeer te maken met opvolgen van opdrachten van een ander maar zijn moeite met "brullers" etc.

Hij heeft echter ook wel een periode gehad dat opdracht van de trainer aan ons mensen gegeven al meteen door hem werd uitgevoerd maar dat is al lang voorbij. Hij had toen wel zoiets van "he'dat doe ik goed he'? "
Echter "gebrulde" opdrachten werken bij hem dus averechts.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva luistert voor koek of bal naar iedereen,maar zoekt wel bevestiging bij mij. Luca en dumas luisteren gewoon nooit :F:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik baal er juist van dat Manu minder goed luistert naar anderen. Helemaal als ik erbij ben. De enige aan wie hij gehoorzaamt is mijn hondhatende vader :engel:
Als een ander wat zegt kijkt hij mij eerst aan: moet ik dit?
Schreeuwen hoeven wij niet.
Hij gaat gelukkig ook steeds beter naar mijn zusje luisteren, die past op.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik vind ook niet dat mijn honden naar vreemden hoeven te luisteren. Integendeel, dat wil ik niet. Pas als ze vertrouwen hebben in iemand, dan luisteren ze heus wel maar dat is dan natuurlijk niet iedere willekeurige jan lul die voorbij komt.

Ik zelf neem ook niet alles van iedereen aan, kan me voorstellen dat mijn honden dat ook niet doen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ze luisteren naar wie ze moeten luisteren en ze bepalen dat zelf aan de hand van de situatie.

Maar verder dan trainer/pakwerker geven er eigenlijk niet zo veel andere mensen commando's aan mijn honden, is ook niet nodig.
Maar in geval van nood gaan ze heus wel luisteren naar een vreemde als die een beetje verstand heeft van honden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:
ranetje schreef:Het nut er van begreep ik toen al niet en ik begrijp het eerlijk gezegd nog steeds niet. :U:
Nou, we wonen hier achteraf, en ik vind het wel prettig dat Skadi pas naar anderen luistert als ik het commando heb bevestigd. Dat doet ze met een snelle blik, en ze reageert al op een knikje of een nee schudden. 99% van de mensen heeft dat niet eens door. Niet met alles hoor, fluit op je hondenfluit, en ze zit vóór dat je eigen hond er is uitermate braaf vóór je.
'Koekje graag!' :mrgreen:
.............knip ..........
Mijn honden luisteren naar een ander als ik weg ben en als ik de honden heb "overgedragen" zoals ik schreef
ranetje schreef:Ben ik weg, dan is Ita (en Rana was dat ook) behoorlijk gehoorzaam aan degene die haar onder haar hoede heeft
Mijn honden hebben eigenlijk altijd wel even gecontroleerd - als ik er was - of het de bedoeling was dat een gegeven commando werd uitgevoerd.
Ging gewoon vanzelf.

Dat soort oefeningen op een training zie ik gewoon niet zo.

Ik heb ooit een stuk opgelopen met een trainer van bewakingshonden.
Zijn hond (bouvier) was goed getraind.
Ik gaf mijn hond op een moment iets lekkers en hij vertelde dat zijn hond had geleerd nooit iets aan te nemen.
Dat hebben we toen getest ............... mijn koekje smaakte hem erg lekker :engel: :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”