Net liepen we bij het meer en tegemoet komt mij een dame met een middelgrote hond. Ik keek wel even naar haar reactie, maar zag niet direct dat zij iets deed om het contact met onze Aki te vermijden. Aki ging erheen, maakte een speelbuiging maar bij benadering bleek de hond toch wat onder de indruk van Aki en vervolgens hoorde ik de mevrouw de hond aanmoedigen om door te lopen en dat er niets aan de hand was. Voor mij wel het moment om de aandacht van Aki te pakken en toen hij kwam hem wat brokjes te geven en even vast te houden tot de hond durfde te passeren.
Ik zei haar dat Aki een jonge hond was en zij antwoorde terug dat noch zij noch haar hond dat kon zien op afstand
Achteraf zag ik een foto en dan snapte ik dat ook wel voor mij is het een kleintje van nog geen 7 maanden

Toen we terugliepen kwam de vrouw met hond ons weer tegemoet. Toen hebben we Aki wel even aangelijnd. En vervolgens leermomentje voor hem door met een hand vol brokjes even te laten volgen (en dus negeren van de andere hond).
De mevrouw vroeg me toen wel hoe oud hij eigenlijk was. Bijna 7 maanden. Ze bedankte dat ik nu wel even had aangelijnd, haar hond was namelijk zo bang geworden van duitse herders omdat ze wel eens gegrepen was door een herder.
Op mijn beurt legde ik uit dat ik dat (helaas) zo vaak te horen heb gekregen, maar dat ik juist probeer een "ok" herder te houden, en dat dat niet gaat als je continue je hond terug moet roepen omdat er geen contact mogelijk is.
Dat begreep ze gelukkig ook wel.
Het blijft dus soms voor mij zoeken naar de balans tussen laten gaan, en inspelen op een situatie. Bij kleinere honden neem ik sowieso geen risico met een jonge hond als die ik heb, dan gaat hij écht aan de lijn. Bij een hond die ik op voorhand al stress signalen zie afgeven (of de bazen) dan gaat hij ook aan de lijn, ik weet zelf namelijk wel dat het najaag gedrag er wél al inzit.
Vervolgens was ik op mijn beurt weer blij met het baasje van een golden reu. We wilden aanlijnen, maar de reu stond al vrolijk te kwispelen. Dus laat maar gaan. Na een rustige kennismaking werd dat dolle pret. De reu zette het op een rennen, met Aki in zijn kielzog. Dolle pret, maar er zat geen oor meer aan dat wilde luisteren
De meneer floot zijn golden terug, en daarmee dus ook kon ik Aki zijn aandacht weer krijgen. Snoepie erin, de meneer bedankt en Aki even aan de halsband vast gehouden om vervolgens weer los te laten en de weg vervolgd naar de auto.
Waarom ik dit neertik? Omdat ook ik best vaak tegen de vooroordelen van mijn ras loop, en er tegenaan ben gelopen. Ik weet wat ik in mijn handen heb qua ras, maar ik wil niet telkens omdat anderen mijn hond eng vinden deze maar terug vast aan de riem zetten.
Ik houd rekening met de dingetjes die in hem zitten, najagen, en het snel signaleren van een zwakkere hond, de meeste herders hebben toch moeite met onstabiel/angstig gedrag van een andere onbekende hond.
Klinkt misschien raar dat ik dat tik, maar dat is wel mijn ervaring bij diverse herders die ik ervaren heb. Daar moet je als baas wel op inspelen vind ik.
Dat ik nu veel meer laat gaan, en laat kennismaken vind ik een verademing. Recent bij het meer kwamen we wat grotere honden tegen en ook eigen ras, moet bekennen dat ik daar toen ook mijn bedenkingen bij had
Duitse herder die kwam aanstormen en een baas er ver achter die er niets van zei. En een hond bij ons die not amused was bij die benadering en het op een rennen wilde zetten. Goed beest deed verder niets, maar kennismaking was ook niet geheel ontspannen, maar goed dat is mijn ding. Ik persoonlijk zou dit type honden niet zomaar op jan en alleman af laten rennen. Had de wat bangere hond het op een lopen gezet dan had de hond er achteraan gegaan. Ik gaf echter iets eerder een brulletje
Ik kan er nu van genieten dat ik iets vrijer ben geworden, nog wel rekening houdend met, maar ik vind het zo belangrijk dat hij met verschillende rassen leert oplopen, buiten leert kennismaken met vreemden van alle soorten en rassen en leert wanneer hij niet mag gaan.
Het betekent wel dat ik in tegenstelling tot voorheen ik mijn hond wel wat losser laat als het gaat om kennis maken.

[/url]