Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rekening houden met en opvoeden jonge hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Rekening houden met en opvoeden jonge hond

Ongelezen bericht door blondie »

In de vethoek heb ik pas wat neergezet waar ik tegenaan liep met mij vorige volwassen herders, en ook dat ik dus met het loslopen anders om wil gaan dan destijds. Ik reageerde altijd heel sterk op de angst van andere mensen (en honden, angst of angst agressie bij honden bijvoorbeeld) dat ik mijn volwassenen (duitse herders) destijds continue ben gaan terug roepen, en nauwelijks vreemd hond contact meer toe liet. En dat loopt gewoon niet fijn, plus dat je honden uiteindelijk ook hun reserves gaan krijgen.

Net liepen we bij het meer en tegemoet komt mij een dame met een middelgrote hond. Ik keek wel even naar haar reactie, maar zag niet direct dat zij iets deed om het contact met onze Aki te vermijden. Aki ging erheen, maakte een speelbuiging maar bij benadering bleek de hond toch wat onder de indruk van Aki en vervolgens hoorde ik de mevrouw de hond aanmoedigen om door te lopen en dat er niets aan de hand was. Voor mij wel het moment om de aandacht van Aki te pakken en toen hij kwam hem wat brokjes te geven en even vast te houden tot de hond durfde te passeren.
Ik zei haar dat Aki een jonge hond was en zij antwoorde terug dat noch zij noch haar hond dat kon zien op afstand :19:
Achteraf zag ik een foto en dan snapte ik dat ook wel voor mij is het een kleintje van nog geen 7 maanden :wink:
Afbeelding
Toen we terugliepen kwam de vrouw met hond ons weer tegemoet. Toen hebben we Aki wel even aangelijnd. En vervolgens leermomentje voor hem door met een hand vol brokjes even te laten volgen (en dus negeren van de andere hond).
De mevrouw vroeg me toen wel hoe oud hij eigenlijk was. Bijna 7 maanden. Ze bedankte dat ik nu wel even had aangelijnd, haar hond was namelijk zo bang geworden van duitse herders omdat ze wel eens gegrepen was door een herder.
Op mijn beurt legde ik uit dat ik dat (helaas) zo vaak te horen heb gekregen, maar dat ik juist probeer een "ok" herder te houden, en dat dat niet gaat als je continue je hond terug moet roepen omdat er geen contact mogelijk is.
Dat begreep ze gelukkig ook wel.

Het blijft dus soms voor mij zoeken naar de balans tussen laten gaan, en inspelen op een situatie. Bij kleinere honden neem ik sowieso geen risico met een jonge hond als die ik heb, dan gaat hij écht aan de lijn. Bij een hond die ik op voorhand al stress signalen zie afgeven (of de bazen) dan gaat hij ook aan de lijn, ik weet zelf namelijk wel dat het najaag gedrag er wél al inzit.

Vervolgens was ik op mijn beurt weer blij met het baasje van een golden reu. We wilden aanlijnen, maar de reu stond al vrolijk te kwispelen. Dus laat maar gaan. Na een rustige kennismaking werd dat dolle pret. De reu zette het op een rennen, met Aki in zijn kielzog. Dolle pret, maar er zat geen oor meer aan dat wilde luisteren :mrgreen: en de meneer ging net lopen en wij waren op de terugweg :roll:
De meneer floot zijn golden terug, en daarmee dus ook kon ik Aki zijn aandacht weer krijgen. Snoepie erin, de meneer bedankt en Aki even aan de halsband vast gehouden om vervolgens weer los te laten en de weg vervolgd naar de auto.

Waarom ik dit neertik? Omdat ook ik best vaak tegen de vooroordelen van mijn ras loop, en er tegenaan ben gelopen. Ik weet wat ik in mijn handen heb qua ras, maar ik wil niet telkens omdat anderen mijn hond eng vinden deze maar terug vast aan de riem zetten.
Ik houd rekening met de dingetjes die in hem zitten, najagen, en het snel signaleren van een zwakkere hond, de meeste herders hebben toch moeite met onstabiel/angstig gedrag van een andere onbekende hond.
Klinkt misschien raar dat ik dat tik, maar dat is wel mijn ervaring bij diverse herders die ik ervaren heb. Daar moet je als baas wel op inspelen vind ik.
Dat ik nu veel meer laat gaan, en laat kennismaken vind ik een verademing. Recent bij het meer kwamen we wat grotere honden tegen en ook eigen ras, moet bekennen dat ik daar toen ook mijn bedenkingen bij had :hmmm:

Duitse herder die kwam aanstormen en een baas er ver achter die er niets van zei. En een hond bij ons die not amused was bij die benadering en het op een rennen wilde zetten. Goed beest deed verder niets, maar kennismaking was ook niet geheel ontspannen, maar goed dat is mijn ding. Ik persoonlijk zou dit type honden niet zomaar op jan en alleman af laten rennen. Had de wat bangere hond het op een lopen gezet dan had de hond er achteraan gegaan. Ik gaf echter iets eerder een brulletje :mann:

Ik kan er nu van genieten dat ik iets vrijer ben geworden, nog wel rekening houdend met, maar ik vind het zo belangrijk dat hij met verschillende rassen leert oplopen, buiten leert kennismaken met vreemden van alle soorten en rassen en leert wanneer hij niet mag gaan.
Het betekent wel dat ik in tegenstelling tot voorheen ik mijn hond wel wat losser laat als het gaat om kennis maken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Rekening houden met en opvoeden jonge hond

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat losser omgaan met de kennismaking met andere honden lijkt me prima :ok:
Met die Golden lukte het prima.
Als je ziet dat iets goed gaat kan je toch toestemming geven om te spelen?

Misschien was een hond/hond contact met die mevrouw met angstige hond ook wel mogelijk geweest na overleg?

En wat angstige honden betreft.
Denk dat dat niet alleen voor herders geldt. :wink:
Ita kan handenwrijvend klaarstaan om zo'n angstige hond even lekker na te jagen.
Ook al bijt ze niet, het is niet iets dat ik toesta.
En Ita is geen herder voor zover ik weet :tongue: :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:Wat losser omgaan met de kennismaking met andere honden lijkt me prima :ok:

Misschien was een hond/hond contact met die mevrouw met angstige hond ook wel mogelijk geweest na overleg?

Ita kan handenwrijvend klaarstaan om zo'n angstige hond even lekker na te jagen.
Met de angstige hond was op voorhand voor mij niet te zien dat de hond en de mevrouw het niet zo hadden op herders. Dat maakte dat ik dit nu zo neerzet, soms weet je niet waar je goed aan doet namelijk. Je wil niet dat je een hond treft die bang is voor mijn type honden en eigenaren die dan denken, zie je weer zo een, en mijn hond is er al door gegrepen.
De mevrouw gaf mij geen signalen af dat ze de herder niet bij haar hond wilde hebben, had ze gezegd "mijne is erg bang, wil je hem bij je houden" dan had ik dat gedaan. Ik had op voorhand echt niet het idee dat de hond angstig was namelijk.
Pas bij kennismaken zag ik dat haar hond zich ongemakkelijk voelde. En dat was voor mij de reden om op de terug weg tegen mijn vriend te zeggen om die van ons even aan te lijnen. Het ging de eerste keer ok, als de hond een tweede keer weg zou rennen, dan had dat voor de hond niet leuk geweest, en als die van ons erachteraan had gegaan had ik 1-0 achter gestaan, in die termen denk ik vaak :wink: . Nu was de eerste begroeting ok, maar met een hond die het niet zo fijn vond.
Had ze dus op voorhand mij laten weten liever geen contact te laten hebben, dan had ik aangelijnd. Nu dacht ik een ok hond te treffen die neutraal zou staan, niet een die een trauma heeft van mijn type hond.
blondie
Zeer actief

blondie schreef:
ranetje schreef:Wat losser omgaan met de kennismaking met andere honden lijkt me prima :ok:

Met de angstige hond was op voorhand voor mij niet te zien dat de hond en de mevrouw het niet zo hadden op herders. Dat maakte dat ik dit nu zo neerzet, soms weet je niet waar je goed aan doet namelijk. Je wil niet dat je een hond treft die bang is voor mijn type honden en eigenaren die dan denken, zie je weer zo een, en mijn hond is er al door gegrepen.
De mevrouw gaf mij geen signalen af dat ze de herder niet bij haar hond wilde hebben, had ze gezegd "mijne is erg bang, wil je hem bij je houden" dan had ik dat gedaan. Ik had op voorhand echt niet het idee dat de hond angstig was namelijk.
Pas bij kennismaken zag ik dat haar hond zich ongemakkelijk voelde. En dat was voor mij de reden om op de terug weg tegen mijn vriend te zeggen om die van ons even aan te lijnen. Het ging de eerste keer ok, als de hond een tweede keer weg zou rennen, dan had dat voor de hond niet leuk geweest, en als die van ons erachteraan had gegaan had ik 1-0 achter gestaan, in die termen denk ik vaak :wink: . Nu was de eerste begroeting ok, maar met een hond die het niet zo fijn vond.
Had ze dus op voorhand mij laten weten liever geen contact te laten hebben, dan had ik aangelijnd. Nu dacht ik een ok hond te treffen die neutraal zou staan, niet een die een trauma heeft van mijn type hond.
En dit is niet de eerste keer trouwens. Laatst kwam ik er ook 1 tegen waar ik naderhand van kreeg te horen dat ze panisch waren voor herders. En met alle respect, meldt dat dan even op voorhand denk ik dan. Ik had het bij die hond wel al gezien, dus ik reageerde er zelf al op naar mijn hond toe, middels afleiden. Maar zeg het gewoon even, maak je eigen gillende hond geen "prooi". En dit bedoel ik écht niet lullig, de ene jr of teckel is de andere niet. Maar gun een ander ook wel even te kunnen reageren op bepaald gedrag van een angstige hond of angst agressief, of om het even, een hond die niet zit te wachten op vreemde honden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zie vaak genoeg dat baasjes niet eens in de gaten hebben dat hun hond zich ongemakkelijk voelt.
Ik zie het wel.
Of omdat het onzekere gedrag zeer zichtbaar is, of ik zie het aan Ita.

Maar kennismaken met een vriendelijke herder is voor traumaverwerking natuurlijk ook goed :wink:
Hij ziet er al geweldig uit, dat ben ik eens :ok:
Zeker zoals hij op de foto is gezet :D

Ben je nu niet toch weer bezig om het zelfde te doen als met je andere herders? :wink:
De hond bleek wat onder de indruk van Aki.
Maar vluchtte niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Wat ik altijd doe om gedoe te voorkomen is mijn puppen afleiden bij andere honden, aandacht vragen door lekker gek te doen, met ze te spelen en ze wat lekkers te geven.
Dit heeft een aantal voordelen, ze leren dat met mij bezig zijn leuk is :cheer: ik heb de tijd om de aankomende hond te bekijken en in te schatten en eventueel aan het baasje te vragen hoe de hond is met puppen/jonge honden, is dat allemaal goed geef ik ze vrij om te gaan spelen.

Andersom werkt dit vaak ook wel, als de ander baas ziet dat je druk aan het trainen bent met je frutseltje dan zijn ze eerder geneigd om hun hond ook even bij zich te roepen :ok:
Op deze manier bepaal ik dus met wie ze spelen, nadat ik heb ingeschat dat dat goed gaat dus en ze vinden het super leuk om met mij bezig te zijn, dus is het makkelijk om ze langs minder vriendelijke honden te krijgen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik heb een hond die helemaal niet gecharmeerd is van honden die rechtstreeks op hem af komen rennen. Zijn eerste reactie is vluchten met gevaar dus dat hij opgejaagd word. In de rustige benadering wil hij andere honden zeker wel begroeten. Blijken dit voor hem leuke honden te zijn dan krijgen ze zijn aandacht en daar wil hij mee spelen, honden die hij niet zo heel leuk vind worden na de kennismaking genegeerd. Tot nu toe gaat het bij een rustige benadering altijd goed, als of de rustige honden gewoon veel meer beheersing hebben in de kennismakingsetiquette en het ook kunnen verdragen als Ezio liever zijn eigen weg gaat. Toch is het niet altijd makkelijk voor mij om vanaf afstand te zien of er nu in de verte een rustige hond aan komt of een onstuimige. Vaak vliegen honden nog even in de laatste meters uit de beheersingsmodus. Dus we moeten de tegenliggers kennen om het beleid te bepalen dwz of loslaten lopen of aanlijnen of vermijden en ander pad inslaan of omdraaien.
Bij vreemde (of als ik ze niet direct herken neem ik altijd het zekere voor het onzekere en lijn ik Ezio aan, vaak ook nog demonstratief) Als het tot een praatje komt kijk ik goed naar Ezio en de andere hond voor ik besluit dat ze als nog kennis kunnen maken. Voor Ezio hoeft het meestal niet want hij loopt vnl. voor zijn bal en niet zozeer voor spelen met andere honden. Honden die niet naar hem toe komen zullen nooit bezoek krijgen van Ezio (hij is nog nooit zomaar naar een andere hond toe gelopen behalve dan eens tijdens de cursus)

Nou ga ik er maar vanuit dat als ik mijn hond demonstratief aanlijn dat dat voor een ander een signaal kan zijn dat men even alert zou kunnen zijn. In die zin had die mevrouw dus best even een seintje kunnen geven in de zin van "ff niet". Maar verder ga er vanuit dat ik verantwoordelijk ben voor mijn hond. Als jouw hond om wat voor reden naar de mijne komt rennen ga ik er niet vanuit (althans die schrik probeer ik niet de bovenhand te laten krijgen) dat jouw hond lelijk komt doen. Ik ga er vanuit dat Ezio een sterke vluchtneiging heeft en dat vluchten is wat ik wil voorkomen. Om eerlijk te zijn zou ik willen dat ik meer mensen als jij zou tegenkomen want jij denkt er duidelijk over na en beide partijen zouden daar hun voordeel mee kunnen doen.

Ik kom zat mensen tegen die mijn handelswijze bijna als een soort belediging ervaren. Zeggen ze tegen mij "als je mij ziet aankomen hoef je je hond niet vast te maken, die van mij wil alleen maar spelen". Terwijl Ezio duidelijk bang is voor die hond.

Maar goed, als ik zeker zou weten dat Ezio niet zou vluchten maar alleen wat ongelukkig ging staan kijken zou ik hem mogelijkerwijs ook niet aanlijnen zoals in jouw voorbeeld met die mevrouw. Ik zou denken dat het voor Ezio een goed leermoment was in de zin van "waar ben ik nu eigenlijk zo bang voor" of "ik kan er ook voor kiezen om met de vrouw door te lopen" etc. etc.

Enfin, je moet het soms ook een beetje doen met de signalen van anderen in situaties als deze. Als we allemaal gedachten konden lezen zou het wel zo makkelijk zijn op sommige gebieden. Ik zou proberen wat in te zetten op het leren van jouw hond zich wat te beheersen in die kennismakingsrituelen. Maar ik zou ook weer niet alles wat in jouw ogen ff wat minder mooi loopt zo zwaar op pakken hoor. Ik betrap me zelf ook vaak op de gedachte "shit, weer een gemiste kans...........ik had dit of dat moeten doen". Maar, ik denk dat je al veel meer doet dan de gemiddelde honden bezitter en dat op zich is al prima toch.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:Ben je nu niet toch weer bezig om het zelfde te doen als met je andere herders? :wink:
Maar vluchtte niet.
Nee, gelukkig niet. Onbewust wel eens ja, maar ik leer stukken relaxter te worden. Ik laat meer gebeuren waardoor ik meer vertrouwen krijg, gelukkig. En ook vandaag zie ik dat ze zelfs voor een jonge hond onder de indruk kunnen zijn, maar ik zie ook dat hij nu makkelijk mee te fluiten is. Alert op dingen ben en blijf ik dus wel :wink: maar op voorhand niet laten kennis maken dat dus niet meer.
Eefje waar ik tegenwoordig vaak mee loop is overigens ook een goede leermeester :wink:
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

blondie schreef:
ranetje schreef:Ben je nu niet toch weer bezig om het zelfde te doen als met je andere herders? :wink:
Maar vluchtte niet.
Nee, gelukkig niet. Onbewust wel eens ja, maar ik leer stukken relaxter te worden. Ik laat meer gebeuren waardoor ik meer vertrouwen krijg, gelukkig. En ook vandaag zie ik dat ze zelfs voor een jonge hond onder de indruk kunnen zijn, maar ik zie ook dat hij nu makkelijk mee te fluiten is. Alert op dingen ben en blijf ik dus wel :wink: maar op voorhand niet laten kennis maken dat dus niet meer.
Eefje waar ik tegenwoordig vaak mee loop is overigens ook een goede leermeester :wink:
Als je zelf ontspant zal je hond ook niet heel veel spanning opbouwen.Je kunt het zien aan de honden en als ze te gespannen bij elkaar blijven hangen roep je ze weg.
Aki is een kei in de hondentaal en daar kun je prima op inspelen, dat doe je ook echt prima. :J: Heb je mij helemaal niet voor nodig, ik ben gewoon retemakkelijk maar ook heus wel eens te laat met zien dat het niet kan hoor, zijn ook weer ervaringen, daar leer je van.
blondie
Zeer actief

Thanks, ik vond het alleen niet zo leuk dat Aki naar de aangelijnde grote hond ging. Tegen mijn principes :engel: gelukkig bleek de hond aan de lijn omdat hij anders de duinen in zou schieten.
Maar hij kon aan de lijn wel vervelend doen naar andere honden zei ze ook wel, maar bij de kleine draak ging het goed. Wel weer hem meegelokt uiteindelijk. Dit is iets wat ik écht niet wil, maar goed, leermomentjes dus.
blondie
Zeer actief

En hee, dit is mijn eerste pup. Ik mag leren en fouten maken :engel:
blondie
Zeer actief

Ik hoop dat het minimaal 12 jaar wordt Cleva :wink:
Met de verschillende contacten zit het voorlopig heel erg goed. Van klein naar groot, en ja ik blijf soms bekrompen volgens bepaalde mensen. Maar ik voel me daar redelijk goed bij. Ik wil wel graag de controle houden.
Maar vandaag ook weer lekker mee op visite, ook dat vind ik fijn, dat een kleine stuiterbal rustig kan zijn mee op visite. Niet doen is niet leren, op voorhand vragen of het ok is dat dan weer wel, maar bij een akkoord gaan ze mee en dan geniet ik als het ok gaat. Het lijkt alsof ik enorm bekrompen ben, maar anderzijds zijn er veel dingen die ik belangrijk vind en mijn vriend ook. Die dingen krijgt de kleine draak ook mee. Dus mee op visite, in de auto etc. Ik moet mezelf over een drempel zetten buiten met vreemde honden. En dat gaat steeds beter. Maar ook hier binnen, neem maar mee die ok honden. Buurhonden zaten hier afgelopen week ook binnen. Geen probleem, het is gewenning en aanwennen deels. Hij is nu nog jong, dus hoppa, kom maar binnen en het is de normaalste zaak van de wereld dat er vreemde honden binnen komen.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Neem een DH met flapoor, dat scheelt een hoop :LOL:
Eigenlijk heb ik Noah altijd laten gaan, ze kon prima peilen hoe de andere hond was. Tot ze een jaar werd en ik opeens bedacht, stel ze is niet meer sociaal met andere honden, dan heb ik een hond die altijd op alle honden af loopt. Vanaf dat moment ben ik haar terug gaan roepen. Echter bleef ze wel sociaal :mrgreen: Met haar kan ik op een zonnige zondag naar het bos of het strand.
Wel moet ik met Noah opletten met angstige honden, daar zou ze op kunnen jagen. Daarom gaat ze bij angstige honden aan de lijn of ik hou een balletje voor haar neus.

Eerlijk gezegd kom ik zelf ook te vaak niet leuke Duitse Herders tegen :schrik: Die dus wel aan komen stormen of meteen in de fixatie gaan. Stiekem vind ik het wel grappig, Noah is argwanend naar haar eigen ras :F: En ja, alle honden zijn nou eenmaal gepakt door Herders lijkt wel. Ik lig er niet wakker van, ik roep Noah bij me en dan loop er voorbij.

Probeer zelf ook te ontspannen, Aki is nu nog sociaal, geniet er van zou ik zeggen :cool2:
Perry en Noah

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

cornelia schreef:Enfin, je moet het soms ook een beetje doen met de signalen van anderen in situaties als deze. Als we allemaal gedachten konden lezen zou het wel zo makkelijk zijn op sommige gebieden. Ik zou proberen wat in te zetten op het leren van jouw hond zich wat te beheersen in die kennismakingsrituelen. Maar ik zou ook weer niet alles wat in jouw ogen ff wat minder mooi loopt zo zwaar op pakken hoor. Ik betrap me zelf ook vaak op de gedachte "shit, weer een gemiste kans...........ik had dit of dat moeten doen". Maar, ik denk dat je al veel meer doet dan de gemiddelde honden bezitter en dat op zich is al prima toch.
Hier ben ik het helemaal mee eens. :ok:
Er is toch helemaal niets vervelends gebeurd tijdens de ontmoeting met de bange hond? Dus je hoeft jezelf niets te verwijten. Het kan niet altijd helemaal perfect gaan, en Aki is nog jong. Op deze manier leert hij ook dat sommige honden wel op zijn uitnodigingen tot spel ingaan, en andere niet. Dan kun jij hem terugroepen of ophalen. En ondertussen gewoon verder trainen op hierkomen en bij je blijven tot jij hem vrij geeft om contact te maken. Maar als dat eens een keer niet lukt of je ziet het te laat, is dat toch geen ramp als er verder niets vervelends gebeurt?

Ik zou dus proberen er zelf ook écht wat losser mee om te gaan. Natuurlijk altijd een oogje in het zeil houden en Aki bij je roepen of ophalen als het contact niet zo fijn verloopt. Als je alles steeds maar voor wilt zijn en overal rekening mee wilt houden, word je denk ik al snel krampachtig en daarmee geef je je hond ook weer een signaal dat het spannend is.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Heel herkenbaar wat je schrijft hoor!
Met sem heb ik hetzelfde.
Ik kijk ook altijd naar de reacties van mensen, en roep hem bij me als ik weer zo'n blik krijg.
Zelf hoef ik hem niet persee aan te lijnen, hij heeft geleerd dat hij met me mee moet lopen en de andere hond moet negeren.
Hij is vriendelijk voor andere honden, maar als hij ze moet negeren vind hij het ook niet erg.
Het is altijd meer even snuffelen en we gaan weer verder.
Naar mate tijd, ken ik de meeste baasjes wel hier in de buurt, ze kennen sem, en zijn niet zo bang van hem. Wel van andere herders, maar niet van sem.
De meeste moeten zelfs om hem lachen, sem vind het leuk om gek te doen, en als mensen naar hem kijken vind hij het al helemaal leuk!
Veel angstige baasjes, zijn minder bang geworden van sem.
Hondjes die normaal bang zijn van herders, zijn de beste vriendjes met sem.
Vind dat erg mooi
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

blondie schreef:En hee, dit is mijn eerste pup. Ik mag leren en fouten maken :engel:
lange lijn eraan, kan hij ook niet de fout ingaan
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik kom regelmatig baasjes tegen die denken dat Elco bang is. Ja, hij draagt z'n staart dan wat lager, lijf en kop zijwaarts, voorpootje optillen, maar hij gaat wel op de honden af. Hij is niet bang, alleen enorm onderdanig. En hij laat gewoon heel duidelijk zien: ik ben geen bedreiging - ik ben nog maar een pup.
Komt hij echter een onzekere hond tegen, dan gaat hij er naar toe en blijft op ze afgaan, totdat ze hem echt afsnauwen (als ze bluffen trapt hij daar niet in: z'n moeder is ook zo'n bluffer; fokker heeft vanaf dat de pups zo'n 2 weken oud waren een heel stabiele reu in huis gehad die de pups o.a. geleerd heeft hoe je vreemde honden benadert, dus hij heeft niet het instabiele van z'n moeder overgenomen) of hem toe laten te snuffelen. In beide gevallen zie je het zelfvertrouwen van zo'n onzekere hond groeien. (En ja, ik let echt wel op hoe de andere baas en de hond reageren: gespannen baas, dan kan Elco niet helpen en hou ik hem bij me; als ik denk dat de andere hond weleens echt zou kunnen gaan bijten, hou ik hem bij me, maar tot nog toe ontwijkt Elco zulke honden uit zichzelf al)
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik wist het dus niet met Laicka vanaf haar pup tijd en heb haar dus te veel ruimte gegeven waardoor ze nog steeds als ik niet oppas haar punt wil maken bij de instabiele honden, heel vervelend en gedrag waar ik nog steeds hard mee bezig ben. Volgende pup krijgt dus een stuk minder ruimte omdat ik gewoon dit gezeik niet nog een keer wil.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Cindy52 schreef:
blondie schreef:En hee, dit is mijn eerste pup. Ik mag leren en fouten maken :engel:
lange lijn eraan, kan hij ook niet de fout ingaan
:E: dank voor jouw reactie. Maar nee, dat ga ik niet doen. Omdat het (nog) niet nodig is. Ik ben blij dat ik in het begin wat voorzichtig ben geweest om continue maar los te laten lopen en met van alles te laten kennis maken. Regelmatig even bij me roepen en evt. aanlijnen omdat je van zo'n jonge hond gewoon niet kunt verwachten dat ze daadwerkelijk bij je blijven als je dat wilt. Plus dat ik leerde waar hij op reageerde, ik zag toen dus al dat hij wegrennende angstige hondjes erg interessant vond. Wat ik eerder hier ook al zei, dit laten gaan onder het mom van hij is nog jong is in mijn ogen vragen om problemen op latere leeftijd.
Hij is nu nog steeds jong, dus blijf ik er alert op. Hij is overigens behoorlijk goed terug te fluiten of mee te krijgen.
Maar we lopen nu regelmatig ook met grotere en kleinere honden op, en vandaag weer met zijn pa die behoorlijk stabiel is in zijn gedrag, daar kan hij alleen maar van leren.
blondie
Zeer actief

Laura84 schreef:Ik wist het dus niet met Laicka vanaf haar pup tijd en heb haar dus te veel ruimte gegeven waardoor ze nog steeds als ik niet oppas haar punt wil maken bij de instabiele honden, heel vervelend en gedrag waar ik nog steeds hard mee bezig ben. Volgende pup krijgt dus een stuk minder ruimte omdat ik gewoon dit gezeik niet nog een keer wil.
Dit was een beetje waarom ik het topic opende. Niet omdat ik zelf het allemaal niet zag zitten, maar vanwege ervaringen wil ik bepaalde dingen op voorhand voor zijn.
Ik mijmerde dus ook wat weg over hoe je dan met zo'n jonge hond op weg gaat. En als je dan soms hoort dat je er wel erg bovenop zit :engel:, maar anderzijds iemand je gaat vertellen dat er een lange lijn om moet zodat ze niet de fout in kunnen gaan :19:
Ik probeer een middenweg te vinden, en ik moet zeggen dat de wandelingen die ik nu heb gemaakt me erg goed bevallen. Niet meer continue de honden bij me roepen als er andere honden naderden (wat ik met mijn vorige stel wel deed/moest doen).
Ik zie door lekker op pad te gaan dat het ook allemaal soepel gaat, en dat is gewoon genieten. En natuurlijk blijf je opletten. Het is nog een jonge hond die nog veel moet leren :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”