mijn mechelse herder, teefje, is nu 6 maanden oud. Heb het op dit forum eerder gehad over haar gedrag naar fietsers en auto's. Dit probleem is niet over maar wel redelijk onder controle.
Ik heb een nieuwe vraag.Bij het spelen met andere honden is zij te enthousiast: zij bijt andere honden in de nek in die mate dat ik moet ingrijpen. Kan het niet aan de honden zelf overlaten, heeft haar al een stuk oor gekost maar dit maakt geen indruk op haar. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bijtgedrag bij spelen met andere honden
Moderator: moderatorteam
-
ralblas
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): mechelse herderpup geboren 02-07-2014
- Aantal honden: 1
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: bijtgedrag bij spelen met andere honden
Een hond die haar corrigeerde en een stuk oor af beet?ralblas schreef:mijn mechelse herder, teefje, is nu 6 maanden oud. Heb het op dit forum eerder gehad over haar gedrag naar fietsers en auto's. Dit probleem is niet over maar wel redelijk onder controle.
Ik heb een nieuwe vraag.Bij het spelen met andere honden is zij te enthousiast: zij bijt andere honden in de nek in die mate dat ik moet ingrijpen. Kan het niet aan de honden zelf overlaten, heeft haar al een stuk oor gekost maar dit maakt geen indruk op haar. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoals je het beschrijft is ze te ongemanierd.
Heeft niet goed geleerd hoe met andere honden om te gaan?
Ben je met haar op een hondenschool?
Train je met haar?
Alleen maar aangelijnd houden tot ze zich kan gedragen lijkt me niet helemaal de oplossing.
Voorlopig wel, maar niet definitief.
Daar leert ze niet van om zich tegenover andere honden te gedragen.
Vandaar mijn vragen.
Als je nog niet op een training bent zou ik als ik jou was een goede hondenschool opzoeken en daar overleggen hoe je dit gedrag kunt gaan veranderen.
- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
- Aantal honden: 3
Ik zou eerst gaan leren andere honden te negeren dus met een speeltje, bal of voer.
Pas als dat goed gaat en ze zich rustig gevraagd bij andere honden in de buurt, met een lange lijn meer vrijheid geven.
Als ze dan druk word haal je het speeltje, bal of voertje tevoorschijn en roep je haar bij je en belonen.
Druk worden is dus bij jou komen, je moet dus duidelijk zijn dat je beloond voor het hier komen en echt pas als ze voor je zit in rust, belonen. En zeker niet als ze druk is of als je haar zelf moet weg halen.
Na verloop van tijd kan je de riem weglaten.
Moet er wel bij zeggen dat ik een gemiddelde mechel geen speel hond vind voor in een bos.
Mijn herders lopen ook op drukke zondagen tussen alle honden in het bos omdat ik daar toevallig mijn wandeling start en eindigd, wat heel goed gaat zelfs met de meest vervelde honden die overal ruzie maken, of juist angstige weg renners, maar de basis is het negeren van andere honden en evt. Bij een hele leuke hond word er wel gespeeld.
Spelen doen ze vooral met elkaar of mij.
Pas als dat goed gaat en ze zich rustig gevraagd bij andere honden in de buurt, met een lange lijn meer vrijheid geven.
Als ze dan druk word haal je het speeltje, bal of voertje tevoorschijn en roep je haar bij je en belonen.
Druk worden is dus bij jou komen, je moet dus duidelijk zijn dat je beloond voor het hier komen en echt pas als ze voor je zit in rust, belonen. En zeker niet als ze druk is of als je haar zelf moet weg halen.
Na verloop van tijd kan je de riem weglaten.
Moet er wel bij zeggen dat ik een gemiddelde mechel geen speel hond vind voor in een bos.
Mijn herders lopen ook op drukke zondagen tussen alle honden in het bos omdat ik daar toevallig mijn wandeling start en eindigd, wat heel goed gaat zelfs met de meest vervelde honden die overal ruzie maken, of juist angstige weg renners, maar de basis is het negeren van andere honden en evt. Bij een hele leuke hond word er wel gespeeld.
Spelen doen ze vooral met elkaar of mij.
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Dit is nu eigenlijk precies de reden waarom ik niet vanaf het eerste begin mijn jonge herder zomaar overal heb losgelaten. Mensen hadden daar zo hun meningen over, je laat hem te weinig ervaren etc.ranetje schreef:Een hond die haar corrigeerde en een stuk oor af beet?ralblas schreef:mijn mechelse herder, teefje, is nu 6 maanden oud. Heb het op dit forum eerder gehad over haar gedrag naar fietsers en auto's. Dit probleem is niet over maar wel redelijk onder controle.
Zoals je het beschrijft is ze te ongemanierd.
Heeft niet goed geleerd hoe met andere honden om te gaan?
Ben je met haar op een hondenschool?
Train je met haar?
Alleen maar aangelijnd houden tot ze zich kan gedragen lijkt me niet helemaal de oplossing.
Voorlopig wel, maar niet definitief.
Daar leert ze niet van om zich tegenover andere honden te gedragen.
Vandaar mijn vragen.
Als je nog niet op een training bent zou ik als ik jou was een goede hondenschool opzoeken en daar overleggen hoe je dit gedrag kunt gaan veranderen.
Ik wilde zoveel mogelijk voorkomen dat hij de verkeerde dingen zich aan zou leren. Happen in andere honden, waar toch herders bekend om staan. Achter de wat kleinere wegrennende honden aan gaan en dat soort zaken.
Hier heb ik met bekende mensen en honden afgesproken die stabiel waren. Maar die ook durfden te corrigeren. Bij vreemde andere honden lijnde ik hem toch even aan, kennismaken mocht als de andere partij dat ook wilde, maar ik hield wel letterlijk de touwtjes in handen. En zo maar laten raggen met vreemde honden wilde ik ook niet, want het is toch nog een hond die opgroeit en een klapper is zo gemaakt.
Moet bekennen dat de kleine zo op het oog ook redelijk rustig was voor een pup/jonge hond als het om kennis maken ging.
Voor jou zou ik toch wat meer proberen te werken aan het leren luisteren naar jou. En ik weet hoe verrekte lastig het is om een jonge hond in spel bij je te roepen, maar met een happende jonge herder moet je daar zeker nu grip op gaan krijgen
Iets meer aanlijnen op het juiste moment en zelf proberen die aandacht op jou gevestigd te krijgen, niet overal meer op af laten stuiteren. Dat zelfde gold voor de auto's en fietsers, zelf net een fractie eerder punt van opwinding gaan herkennen en op tijd ingrijpen.
En indien nodig corrigeren. Ik ben vandaag ook op de kleine gedoken, omdat er 1 hondje in de groep was waar hij dusdanig hard mee speelde en je niet tot hem doordrong. Vervolgens greep een volwassen reu ook nog in, honden kunnen toch beter een punt maken dan wij mensen
Het duurt wel voor het kwartje valt overigens, maar uiteindelijk kun je met een HEE! Wel weer doordringen. Maar ook dat is een proces van aanleren en ombuigen van gedrag. In plaats van naar alle honden te laten lopen de hond ook leren dat niet te doen, maar bij jou te komen. Ik deed dat met een balletje, maar ik heb ook altijd een vreetje bij me. Lukt dat niet los, dan aan een lange lijn, en voorkomen dat ze dus gaat, maar zodra ze weer naar jou kijkt haar weer bij je roepen en dat belonen. spelen en gek doen, vreetje erin. Zorg dat jij leuker bent dan al het andere