Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Bedreigend' spelgedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

'Bedreigend' spelgedrag

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen. Toto heeft in het park inmiddels wel een beetje gespeeld met een aantal honden, met name met grote teven kan hij goed opschieten en daar is hij ook zeer beleefd naar toe. Maar hij gromt soms als hij uitdaagt tot spelen, en Lilo is daar dus niet van gediend, dan krijgt hij een snauw terug. En als het uitdagen met kleinere honden (inclusief Lilo) wel allemaal goed verloopt en er kan gespeeld worden, dan gaat hij in nekken lopen happen. Ik weet dat veel honden op die manier spelen, maar ik heb er nooit zo eentje gehad. :roll: Van Lilo krijgt hij op zo'n moment dus weer een snauw (die hij overigens keurig accepteert), en een paar kleinere honden in het park vonden dat maar eng en wilden ook niet meer spelen met hem.

Nou ken ik zeker een stuk of wat honden waarmee hij op die wat ruwe manier heerlijk zou kunnen spelen, dus het vinden van speelkameraadjes is op den duur geen probleem, ik ken zelfs een lieve Ier van zijn leeftijd waar hij met een beetje geluk hele dikke ren- en stoeivrienden mee kan worden. Maar ik wil eigenlijk niet dat hij dat 'bedreigende' spelgedrag vertoont bij kleinere en/of onzekere honden. Oh, en bij de katten ook niet, want dat is hetzelfde verhaal.

Kan je spelgedrag veranderen? Kan ik dat sturen? Of is het een verloren zaak?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: 'Bedreigend' spelgedrag

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik zou het gewoon afkappen denk ik. Gewoon klaar.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je kunt het niet eerder afkappen of corrigeren als je het niet toelaat.
Is een overmoedige jonge reu die nog open en vrij in het leven staat , laat het gewoon komen zoals het komt en niet dat het nu in ene een project moet worden.
Honden regelen zelf ook een boel en leren daarvan. Laat hem dat zelf een beetje ervaren dat sommige er wel en sommige er niet van gediend zijn . Altijd nog genoeg tijd om zelf in te grijpen .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Mijn hond geeft heel duidelijk aan als ze niet gediend is van druk spel of wat dan ook. Met bekende honden laat ik het haar daarom zelf uitzoeken, behalve als ze om steun komt vragen. Dan leiden we de andere hond even af tot er weer wat rust is. Sommige jonge honden moeten dat nog leren.
Eigenlijk kap ik dus alleen af als één van de honden het duidelijk niet leuk vindt, én zelf niet kan oplossen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb honden die zo spelen en dat snappen ze natuurlijk ook van elkaar. En andere honden snappen het niet.
Nou, hun probleem. Dan krijgen ze een snauw en het kwartje valt dan wel dat die andere honden er niks aan vinden.
Honden kunnen dat prima zelf regelen, hoor. Het is zo te horen niet naar bedoeld dus laat het ze lekker zelf regelen?
Je kan niet iemand vertellen dat ie moet kappen met zijn eigen dialect, omdat het jou of de buren niet aanstaat. Hij merkt vanzelf dat ze het niet verstaan en dan leert hij zich aanpassen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Vanochtend ging het hartstikke goed met twee kleine hondjes! :cheer:

En we kwamen die Ier tegen. Die kwam vrolijk kennismaken, nou Toto stond echt zo :O: en verschool zich achter mijn benen. Maar dat komt nog wel goed. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Esther12 »

Bo heeft ook zo'n vreemde manier om honden uit te dagen tot spelen, opjagen, blaffen en happen in de zij. Nu is ze nogal kieskeurig met wie ze wil spelen en ik maak me inmiddels geen zorgen meer. De meeste honden begrijpen haar in het begin niet (net als ik overigens :)) maar ze hebben het snel genoeg door en de één gaat wel spelen en de ander niet. In dat laatste geval druipt Bo af.

Overigens inderdaad heel leuk om te zien dat andere Lagotto's haar wel helemaal begrijpen (behalve die 2 dooie dienders dan die hier in de buurt rondlopen), ik had hier een paar maanden geleden een jonge Lagotto op bezoek en die twee hebben gespééld! Echt genieten!
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Zamunda schreef:Ik zou het gewoon afkappen denk ik. Gewoon klaar.
Even ter verduidelijking: bovenstaande zou ik doen in geval van bange hondjes en in geval van een kat die er niet van gediend is.
Pino2012
Actief

Ongelezen bericht door Pino2012 »

Louis is net zo. Bijt ook het liefst in de nek. Nou heeft Boria een flinke kraag, dus hapt hij alleen haren.
Als het er te ruw aan toe gaat, stop ik het spel. Dat had hij vrij snel door en inmiddels is zijn hele spel al iets rustiger.

Omdat hij volgens mij niet altijd zo "netjes" speelt pak ik hem doorgaans altijd aan de riem als we buiten lopen en andere honden tegen komen. Ik werd er afgelopen weekend op aangesproken dat ik hem in een losloopgebied best los kan laten lopen en dat ze het zelf wel regelen. Hij kwam over als een man met verstand van honden, heb Louis dan ook even los gelaten. Hij snuffelde wat opdringerig aan één van zijn honden, kreeg een snauw, keek beduusd en hield vervolgens gewoon braaf afstand. Denk dat hij meer geleerd heeft, dan ik hem aan de riem duidelijk kon maken.
Sandra212
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann Pinscher, Kelpie, Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sandra212 »

Pino2012 schreef: Omdat hij volgens mij niet altijd zo "netjes" speelt pak ik hem doorgaans altijd aan de riem als we buiten lopen en andere honden tegen komen. Ik werd er afgelopen weekend op aangesproken dat ik hem in een losloopgebied best los kan laten lopen en dat ze het zelf wel regelen. Hij kwam over als een man met verstand van honden, heb Louis dan ook even los gelaten. Hij snuffelde wat opdringerig aan één van zijn honden, kreeg een snauw, keek beduusd en hield vervolgens gewoon braaf afstand. Denk dat hij meer geleerd heeft, dan ik hem aan de riem duidelijk kon maken.
Dit dus... :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”