Ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen. Toto heeft in het park inmiddels wel een beetje gespeeld met een aantal honden, met name met grote teven kan hij goed opschieten en daar is hij ook zeer beleefd naar toe. Maar hij gromt soms als hij uitdaagt tot spelen, en Lilo is daar dus niet van gediend, dan krijgt hij een snauw terug. En als het uitdagen met kleinere honden (inclusief Lilo) wel allemaal goed verloopt en er kan gespeeld worden, dan gaat hij in nekken lopen happen. Ik weet dat veel honden op die manier spelen, maar ik heb er nooit zo eentje gehad.

Van Lilo krijgt hij op zo'n moment dus weer een snauw (die hij overigens keurig accepteert), en een paar kleinere honden in het park vonden dat maar eng en wilden ook niet meer spelen met hem.
Nou ken ik zeker een stuk of wat honden waarmee hij op die wat ruwe manier heerlijk zou kunnen spelen, dus het vinden van speelkameraadjes is op den duur geen probleem, ik ken zelfs een lieve Ier van zijn leeftijd waar hij met een beetje geluk hele dikke ren- en stoeivrienden mee kan worden. Maar ik wil eigenlijk niet dat hij dat 'bedreigende' spelgedrag vertoont bij kleinere en/of onzekere honden. Oh, en bij de katten ook niet, want dat is hetzelfde verhaal.
Kan je spelgedrag veranderen? Kan ik dat sturen? Of is het een verloren zaak?