Beste forumleden. In mijn zoektocht naar een adoptiehond stuitte ik op het gebrek aan informatie omtrend het adopteren van honden. Er is weinig informatie over hoe je nu het beste een 2ehand hond kunt adopteren.
Met de wildgroei aan stichtingen die honden uit het buitenland halen, en de berichten over grootschalige malafide hondenhandel uit Oost-Europa denk ik dat er grote behoefte is aan informatie over hoe je het beste een hondje kunt 'redden', zonder dat je foute handel in stand houdt.
Samen met andere hondenliefhebbers wil ik in eerste instantie via een website informatie verspreiden over hoe je het beste een hond kunt adopteren. Waar moet je op letten? Wanneer is een stichting of handelaar te vertrouwen? Ik kom namelijk veel mensen tegen op straat die uit goede bedoelingen een hondje aanschaffen maar zonder dat ze het wisten hebben ze dan een hond bij een malafide broodfokker gehaald.
Graag zou ik in contact komen met mensen die hier al meer over weten. Mochten jullie kanalen weten waar ik informatie over hoe je 'goed' adopteert kan vinden. Die informatie verzamel ik dan en vertaal in in toegankelijke teksten zodat we hopelijk meer bewustwording creëren bij toekomstige hondeneigenaren.
Alvast dank voor jullie hulp!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Informatie over 'adopt don't shop'?
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Spaans bastaardje
- Aantal honden: 1
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Spaans bastaardje
Re: Informatie over 'adopt don't shop'?
Kijk, http://www.stray-afp.org/nl/" onclick="window.open(this.href);return false; kende ik nog niet. Super, dank je!

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Re: Informatie over 'adopt don't shop'?
Op het Buitenlandse Honden Forum is ook veel informatie te vinden over het aanschaffen van een buitenlandse hond, bijv.
dit topic, wat gaat over waar een organisatie aan zou moeten voldoen:
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/ ... =2&t=18679" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarin o.a. dit lijstje:
1. de te plaatsen honden moeten echt goed nagezien zijn en bij eventuele verborgen gebreken zou de organisatie de adoptant financieel bij moeten staan en bij verborgen gebreken kort na adoptie voor 100%.
2. alle honden dienen te zijn getest op Leishmaniose en Ehrlichia maar buiten dit om dient de adoptant te weten dat deze ziekten altijd later de kop nog op kunnen steken.
3. Er moet een hele goede voorlichting worden gegeven over Leishmaniose en Ehrlichiose zodat de adoptant bij symptomen tijdig de hond kan laten behandelen. Bovendien zou men moeten zeggen dat de afloop van Leishmaniose en Ehrlichiose bij sommige honden dodelijk zijn.
4. de honden moeten uit een goed asiel komen daar dodingsasiels gesponsord worden door de gemeente en een organisatie door het halen van honden uit die dodingsstations deze stations gewoon rijk maakt. Een goed asiel krijgt geen steun en juist deze moeten worden geholpen.
5. er dient altijd een vangnet te zijn die direct aangesproken kan worden indien een adoptie onverhoopt niet goed gaat of om andere redenen.
6. het ter adoptie aanbieden van honden op de website zou zonder emotionele teksten moeten zoals inslaapdatum of zielige tekst over verleden van betreffende hond. Dit om adoptie op emotionele basis te voorkomen.
7. geen broodfokkershonden uit Oostblok of waar ook ter bemiddeling nemen/zetten.
8. gelden geïnd van de adopties zouden voor 100% ten goede moeten komen aan de asiels. Hier zou regelmatig iets over moeten verschijnen op de website.
9. Samenwerking met asiel om in de omgeving van het asiel voorlichting te geven over het houden van honden/katten en informeren over steriliseren en castreren.
10. Niet massaal honden halen maar mondjesmaat. Dan pas kun je m.i verantwoord plaatsen
11. Eerst in opvang om te kijken hoe de hond zich manifesteert en om eventueel nog medisch verder te worden nagezien op gebreken die het asiel niet heeft gemeld.
12. De mensen binnen de organisatie moeten ervaren zijn en weten waar ze mee bezig zijn.
dit topic, wat gaat over waar een organisatie aan zou moeten voldoen:
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/ ... =2&t=18679" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarin o.a. dit lijstje:
1. de te plaatsen honden moeten echt goed nagezien zijn en bij eventuele verborgen gebreken zou de organisatie de adoptant financieel bij moeten staan en bij verborgen gebreken kort na adoptie voor 100%.
2. alle honden dienen te zijn getest op Leishmaniose en Ehrlichia maar buiten dit om dient de adoptant te weten dat deze ziekten altijd later de kop nog op kunnen steken.
3. Er moet een hele goede voorlichting worden gegeven over Leishmaniose en Ehrlichiose zodat de adoptant bij symptomen tijdig de hond kan laten behandelen. Bovendien zou men moeten zeggen dat de afloop van Leishmaniose en Ehrlichiose bij sommige honden dodelijk zijn.
4. de honden moeten uit een goed asiel komen daar dodingsasiels gesponsord worden door de gemeente en een organisatie door het halen van honden uit die dodingsstations deze stations gewoon rijk maakt. Een goed asiel krijgt geen steun en juist deze moeten worden geholpen.
5. er dient altijd een vangnet te zijn die direct aangesproken kan worden indien een adoptie onverhoopt niet goed gaat of om andere redenen.
6. het ter adoptie aanbieden van honden op de website zou zonder emotionele teksten moeten zoals inslaapdatum of zielige tekst over verleden van betreffende hond. Dit om adoptie op emotionele basis te voorkomen.
7. geen broodfokkershonden uit Oostblok of waar ook ter bemiddeling nemen/zetten.
8. gelden geïnd van de adopties zouden voor 100% ten goede moeten komen aan de asiels. Hier zou regelmatig iets over moeten verschijnen op de website.
9. Samenwerking met asiel om in de omgeving van het asiel voorlichting te geven over het houden van honden/katten en informeren over steriliseren en castreren.
10. Niet massaal honden halen maar mondjesmaat. Dan pas kun je m.i verantwoord plaatsen
11. Eerst in opvang om te kijken hoe de hond zich manifesteert en om eventueel nog medisch verder te worden nagezien op gebreken die het asiel niet heeft gemeld.
12. De mensen binnen de organisatie moeten ervaren zijn en weten waar ze mee bezig zijn.