Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het reu proces

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

ChantalTY
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Het reu proces

Ongelezen bericht door ChantalTY »

Als Yara goed gezond opgroeit hoop ik met haar een kennel te starten. Uiteraard na onderzoeken, shows enz :wink:
Nog helemaal niet zeker dus, maar ik wil wel graag mijn huiswerk gedaan hebben van te voren.

Nu is ze net een half jaar, maar ik ben al flink aan het zoeken naar een eventuele reu die me bevalt. Internetsites afzoeken, reuen die in aanmerking komen komen op mijn lijst, die houd ik dan de komende tijd in de gaten. Omdat de spoeling erg dun is in het type wat ik zoek is het een beste klus, maar dat geeft niet. Waarschijnlijk zal ik naar het buitenland moeten. Ik vind het ergens ook wel leuk om uren te spitten :lol1:

Hoe lang van te voren begin je met zoeken, hoe selecteer je, hoe lang van te voren leg je contact met de eigenaren van die reu, ook als nog niet zeker is of je hem wel wilt gebruiken? Zulk soort dingen dus..

Kortom: Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat hele proces bij jullie gaat?
Afbeelding

Groetjes Chantal, Yara en Lucy!

Dag lieve Tyke.. Ren maar fijn met je bal

http://www.hawbucks.nl
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Het reu proces

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Ik zou vooral ervaren fokkers van jou ras vragen hoe zij het aanpakken. Per ras kan dat best verschillen.

Zelf begin ik al heel vroeg, de reu voor mijn aankomende oud en nieuw nestje had ik al gereserveerd toen Aismee nog drachtig was van mijn 1e nestje.. ;-)
Maar dat komt omdat bij de kromfohrländer er sowieso al maar weinig reuen zijn die qua gezondheid en verwantschap in aanmerking komen.
Daarnaast mag een reu maar heel beperkt dekken, een goede reu is dus zomaar volgeboekt.

Ik had voor mijn A-nestje ook veel reuen gevolgd, uitgezocht e.d. maar omdat ik nog niets zeker wist de reu eigenaren dat niet verteld. Pas toen ik zeker was hoe of wat ik wou ben ik die mensen op gaan bellen en toen bleek dus bijna al mijn werk voor niets want de reuen waren al volgeboekt en waren niet beschikbaar voor mijn meisje...
Dat lesje heb ik nu dus wel geleerd, vroeg beginnen en zodra je het redelijk zeker weet die reu vastleggen.
In mijn ras is het gebruikelijk 2 a 3 reuen vast te leggen, daar moet dan ook toestemming voor gevraagd worden bij de Rasvereniging en pas op het moment dat de dekking aanstaande is hak je als fokker de knoop door welke van de toegestane reuen daadwerkelijk gaat dekken.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik denk in jou geval dat je eerst op zoektocht zult moeten gaan naar het 'model' Franse Bulldog waar je voor wilt gaan, aangezien wat jij heb niet veel in Nederland zal voorkomen die ook een stamboom zullen hebben. Zorg ervoor dat je niet genept wordt door Franse bulldog kruisingen met chihuahua's. Kun je niet aan de fokker waar jij je hond hebt gekocht vragen welke fokkers/reuen voor jou hond het beste zouden zijn?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik kijk eigenlijk altijd wel rond wat er qua keuze is aan dekreuen en wat ik daar van vind :wink: Als ik serieus geïnteresseerd ben mail ik dan eens vrijblijvend, gewoon om wat meer info op te vragen. Je ziet namelijk alleen wat foto's meestal en show/gezondheidsuitslagen, maar ik ben altijd wel nieuwsgierig naar het karakter zoals beschreven door de eigenaar. In dit geval kwam ik uiteindelijk toch bij m'n eigen reu uit :mrgreen: Maar ik heb al wel wat opties in m'n achterhoofd mocht er een tweede nest komen..Dus informeren kan nooit kwaad.

Als je hier al ruim op tijd mee begint heb je ook genoeg tijd om bijvoorbeeld eens een kennismaking te plannen :ok:
ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Ik denk in jou geval dat je eerst op zoektocht zult moeten gaan naar het 'model' Franse Bulldog waar je voor wilt gaan, aangezien wat jij heb niet veel in Nederland zal voorkomen die ook een stamboom zullen hebben. Zorg ervoor dat je niet genept wordt door Franse bulldog kruisingen met chihuahua's. Kun je niet aan de fokker waar jij je hond hebt gekocht vragen welke fokkers/reuen voor jou hond het beste zouden zijn?
Het 'model' heb ik voor ogen, wat ik wil. :lol1: En dat is hier idd lastig te vinden.. Duitsland, Noorwegen/Zweden/Denemarken en wat in Spanje. Meer heb ik tot nu toe niet gevonden.
Kruisingen en chibulls begin ik niet aan, gewoon netjes een reu met FCI boom :wink:

Ik heb ook contact met 'mijn' fokker uiteraard, en met andere fokkers binnen het ras. Maar ik was ook benieuwd hoe anderen het proces doorlopen
Afbeelding

ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Pets_Passion schreef:Ik zou vooral ervaren fokkers van jou ras vragen hoe zij het aanpakken. Per ras kan dat best verschillen.

Zelf begin ik al heel vroeg, de reu voor mijn aankomende oud en nieuw nestje had ik al gereserveerd toen Aismee nog drachtig was van mijn 1e nestje.. ;-)
Maar dat komt omdat bij de kromfohrländer er sowieso al maar weinig reuen zijn die qua gezondheid en verwantschap in aanmerking komen.
Daarnaast mag een reu maar heel beperkt dekken, een goede reu is dus zomaar volgeboekt.

Ik had voor mijn A-nestje ook veel reuen gevolgd, uitgezocht e.d. maar omdat ik nog niets zeker wist de reu eigenaren dat niet verteld. Pas toen ik zeker was hoe of wat ik wou ben ik die mensen op gaan bellen en toen bleek dus bijna al mijn werk voor niets want de reuen waren al volgeboekt en waren niet beschikbaar voor mijn meisje...
Dat lesje heb ik nu dus wel geleerd, vroeg beginnen en zodra je het redelijk zeker weet die reu vastleggen.
In mijn ras is het gebruikelijk 2 a 3 reuen vast te leggen, daar moet dan ook toestemming voor gevraagd worden bij de Rasvereniging en pas op het moment dat de dekking aanstaande is hak je als fokker de knoop door welke van de toegestane reuen daadwerkelijk gaat dekken.
Lastig lijkt me dat!
Bij ons hebben we geen toestemming nodig van de rasvereniging, en reuen mogen uit mijn hoofd 30 keer dekken. Dus dat scheelt in ieder geval al
Afbeelding

ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Ik kijk eigenlijk altijd wel rond wat er qua keuze is aan dekreuen en wat ik daar van vind :wink: Als ik serieus geïnteresseerd ben mail ik dan eens vrijblijvend, gewoon om wat meer info op te vragen. Je ziet namelijk alleen wat foto's meestal en show/gezondheidsuitslagen, maar ik ben altijd wel nieuwsgierig naar het karakter zoals beschreven door de eigenaar. In dit geval kwam ik uiteindelijk toch bij m'n eigen reu uit :mrgreen: Maar ik heb al wel wat opties in m'n achterhoofd mocht er een tweede nest komen..Dus informeren kan nooit kwaad.

Als je hier al ruim op tijd mee begint heb je ook genoeg tijd om bijvoorbeeld eens een kennismaking te plannen :ok:
Rondkijken doe ik inderdaad ook.
Mijn reu Tyke heeft nu 2x gedekt en ik zou het zelf ook niet raar vinden als mensen al ruim van te voren info komen vragen eigenlijk. Dus als ik het zo bekijk zou het misschien niet raar zijn (niet nu al, nu is ze nog wel ERG jong :tongue: )

Sowieso wil ik eerst eens gaan kijken, kennismaken voordat ik erheen ga voor een dekking. Straks kom ik daar en blijkt het een enorm snorkend kuiten-bijtend gedrocht te zijn :schrik:
Afbeelding

nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

De passende reuen qua stambomen had ik al uitgezocht voor het teefje dat ik uit mijn eerste nest zou houden, voordat deze in de maak was :wink:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”